Hei sinä teinin rakastava vanhempi

Anonyymi

Tuliko alaikäinen lapsesi kotiin vasta aamuyöllä? Vai tiedätkö edes milloin on tullut kotiin? Olet onnistunut kasvatustyössäsi korostamaan huonoja ominaisuuksia, muista piittaamattomuutta hänen vallitsevana luonteenpiirteenään. Rajattomuus kasvatuksessa ja sääntöjen puuttuminen näkyvät tarkoituksellisena ympäristön häirintänä.
Jos kotona on vaikeuksia laittaa teini ruotuun, on aina mahdollista hankkia kasvatusapua lastensuojelusta. Maassamme on lukuisia lastensuojeluun erikoistuneita laitoksia juuri tätä teidän varttuvaa pientä kullannuppua ajatellen. Hakekaa apua ajoissa, jos 15 vuotias nuori on kylillä vielä aamuyöllä muita häiritsemässä, ei rajoja ole asetettu ollenkaan, joka kertoo vanhemmista sen ettei välitetä mitä nuori tekee, missä on, kenen kanssa, mihin aikaan:(

4

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla ei enää ole teini-ikäisiä, molemmat jo varhais aikuisia.
      Olen kasvattanut kaksi lasta yksin, pojan joka on vanhempi sekä tytön.
      Meillä ei laitettu ketään "ruotuun".
      Meillä korostin luottamuksen tärkeyttä ja siihen opastin. Tyttäreni joka oli vilkkaampi ja menevämpi sanoikin jo teininä että ei voisi koskaan pettää luottamustani, se tuntuisi liian pahalle. Niinpä sanoin heille että luotan siihen ettei päättömiä sekoiluja tapahdu.
      Teinien täytyy saada etsiä rajojaan turvallisessa ilmapiirissä, että kotiin saa aina tulla ja kotona voi turvallisesti kertoa kaikki mikä sydäntä painaa.
      Meillä oli kotiintuloajat kyllä, mutta kun ilmoitettiin mihin mennään ja kenen kanssa, niistä voitiin neuvotella. Puhelimella sai aina yhteyden.
      Tyttö kokeili kerran kannabista kaverinsa kanssa, poliisi toi kotiin ja kutsui meidät poliiislaitokselle puhutteluun. Tyttö häpesi silmät päästään. Se jäi siihen ainoaan kertaan.
      Meillä kaiken a ja o oli keskinäinen luottamus ja turvallisuus ja avoimuus.
      Molempien kaverit viihtyi paljon meillä. Meille sai aina tulla, ja kuuntelin heitäkin jos tarve oli. Mitään se ei minulta ottanut mutta antoi turvallisuutta ja lämpöä näille nuorille.
      Olen aina pitänyt nuorista ihmisitä paljon, ja he ovat upeita ja fiksuja kun heidät osaa kohdata ihmisinä. Ei pahaa sanaa sanottavana. Surettaa se että monen kodista ei lämpöä ja rakkautta löydy, pelkkää huutoa ja raivoa ja kylmyyttä. Ei ihme että nuori nousee kapinaan.
      Meillä on edelleen hyvin läheiset välit, myös heidän kumppaniensa kanssa. En menetä mitään kun avaan sydämeni olematta silti naiivi ja lepsu.

      • Anonyymi

        Kunpa minusta olisi pidetty noin hyvää huolta. Minulla oli äiti, joka ei koskaan puhunut mitään kotiintuloajoista. Sain olla öitä poissa jo 14-vuotiaana. Hän ei koskaan kysynyt missä olin tai mihin menin. Hän oli moderni äiti, joka luotti lapsiinsa eikä halunnut puuttua heidän asioihinsa. Tosiasiassa äitini oli vain saanut jostain päähänsä, että on hyvä selitys omalle välinpitämättömyydelle, kun esittää, ettei vain halua puuttua "itsenäisten" ja "varhaiskypsien" nuorten asioihin, he kun eivät pitäisi siitä, ja kyllähän he ovat niin fiksuja että osaavat omat asiansa hoitaa.
        Kun eräs mies sitten käytti minua hyväkseen kun olin 15 (hän tiesi että minulla on vanhemmat jotka eivät välitä), en voinut kertoa siitä äidilleni mitään.


    • Anonyymi

      Tuli tunne, että aloittaja haluaa mielellään syyllistää vanhempia.
      Itselläni ei ole lapsia, eikä enää tulekaan.
      Mainitsin tuon sen takia, koska lapsettomana kuitenkin ymmärrän jotain sekä vanhempien, että lasten näkökulmista.

      Itse olin jonkin verran ongelmanuori hyvästä kodista riippumatta.
      Voin kertoa, että vanhemmat eivät välttämättä onnistu saamaan lastaan tai nuortaan ruotuun, se on tosiasia. Siinä vaiheessa saattaa tulla lastensuojelu mukaan kuvioihin.

      Vanhemmat osaavat varmasti vallan hyvin itse syyllistää itseään, jos jälkipolvella lähtee " mopo käsistä ".
      Aloittajalla on tainnut olla huonoja kokemuksia jossain tilanteessa nuorisosta, ja on siitä nyt käärmeissään.

    • Anonyymi

      On paljon vanhempia, jotka eivät osaa ottaa vastuuta. Vastuullisuus on osa ihmisen elämää. Vastuun myötä saattaa joutua joskus myös tuntemaan syyllisyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe