Äkikseen vaikuttaa melkoiselta kaskadöri-hommalta tuo lento ja varsinkin lennon vaiheessa, jossa liitää huomattavan matalalla ja lähellä lumisten hiihtorinteiden hissilinjoja.
Onko kyse rodeoilusta vai olosuhteiden pakosta, nostoja hakiessa lentää noin matalalla?
"850 km TRAVEL by GLIDER to the ALPS" - Day 3
- https://www.youtube.com/watch?v=pU6Ki6iJ6qQ
Mutta todella kauniita ovat nuo 'liidokit' ja hienon oloista edetä hinauksen jälkeen 'luonnonvoimien' avulla.
Mutta se on kerta laakista, kun laskupaikka ja laskeutuminen tulee mennä nappiin.
Kotimaisen 'ilmapurjeuilun' historian havinaa:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Eiri-Avion_PIK-20
- https://pik.ayy.fi/wordpress/home/pik-sarjan-lentokoneet/
Purjekoneella 850km Alppien yli !
2
149
Vastaukset
- Anonyymi
Alpeilla lentäminen on tuollaista, usein hyvinkin lähellä rinnettä. Vuoristolentäminen on vaarallista, vaarallisempaa kuin tasamaalentäminen.
Vuoristossa lennetään pitkiä liukuja kantavassa rinnetuulessa. Mahdollinen nostokin nousee laaksosta pitkin vuoren rinnettä. Nostot ovat vuorten päällä tai rinteessä, harvemmin laaksossa.
Vuoristossa ja alpeilla erityisesti pitää olla kokemusta; kokemusta yleensä ja paikallisista olosuhteista. Kokemus kun karttuu niin voi ulottaa lennot yhä pitemmälle.
Vuoristossa pitää varoa joutumasta laaksoon josta ei enää voi päästä pois ja jossa ei ole laskupaikkoja. Aina pitää olla jokin reitti laskukelpoiselle alueelle.
"Mutta se on kerta laakista, kun laskupaikka ja laskeutuminen tulee mennä nappiin." Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitit, niin ainahan tämä pitää paikkansa purjelennossa: laskun on onnistuttava, ei voi vetää ylös ja yrittää uudestaan. Mutta ei se niin hankalaa ole. Purjelento-oppilas oppii muutamassa päivässä tekemään laskut kentälle oikeaan paikkaan. Vuoristoniitylle voi tietysti olla hankalampaa laskea, niitty voi olla mihin tahansa suuntaan kalteva.
Sohvatiikeri- Anonyymi
Kuten mainitsit niin tuossa ympäristössä pitää olla paljon kokemusta purjelennosta yleensäkin ja lisäksi vuoristosta aluetuntemuksineen, mutta pakkohan se on uusia alueita josakin vaiheessa korkata myös konkreettisesti jos matkalentoa suunnittelee.
Hastavaa on vuoristossa löytää hätälaskupaikkaa jos sellainen tilanne tulisi vastaan.
Tuolla "kerta laakista" laskeutumisella tarkoitin sitä, että näin sivusta katsottuna purjelento vaikuttaa paljon haasteellisemmalata kuin motorisoitu.
Kerran hinattu 'ilmoihin' niin sen jälkeen nostot ja lennon kantavuus tuulineen tulee hallita todella hyvin. Laskeutumiseen valmistautuessaan kaiken tulee mennä "kerta laakista "nappiin" ilman korjausmahdollisuutta kuten moottorikoneilla.
Ps. Kerran kauan sitten, vuonna yksi ja kaksi olin 'purkkarin' kyydissä vuoristo-olosuhteissa Pyreneillä ... olihan se todella hieno kokemus ja onhan nuo purkkarit lisäksi kauniita lintuja, eli en lainkaan ihmettele miten tuon lajin puremaksi voi tulla.
Tuolla jossakin minulla on edelleen tallessa joskus kauan sitten 'keskiajalla' ostamani kovakantinen kirja "Purjelento" kun aihe tuolloin kiinnosti.
Alla oleva "lento" on sitten vieläkin enempi "kerta laakista" onnistuttava ;-)
"World First - Skydiver Luke Aikins Jumps 25000 Feet Into Net With No Parachute"
- https://www.youtube.com/watch?v=aPC_h9Vmlxw
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627749Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474436Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264135- 1061966
- 1201820
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721147NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941144IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941116On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115853