Käytätkö lääkettä ahdistukseen?

Anonyymi

Kun kärsit ahdistuksesta ja isosti huolestuneisuudesta, käytätkö lääkitystä vai sinnitteletkö ilman, mikä olisi viisasta..

28

2272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei mitään lääkitystä ainakaan jatkuvasti, ne ovat vaarallisia kaikki. Satunnaisesti voin ottaa bentsodiatsepiinin (Diapam 5 mg), korkeintaan kahtena päivänä viikossa, välillä ei yhtään. Kokemukseni bentsoista on, että auttaa mutta niihin tulee salamannopeasti riippuvuus ja toleranssi, ja lopettaessa (viikon päästä jo) olot ovat entistä kaameammat. Pari päivää siis korkeintaan. Puolitan joskus pillerin myös.

TRE-terapia (trauma and tension release exercises) on auttanut minua rentoutumaan ja vähentänyt ahdistusta. Ravinto myös: spirulina (sisältää mm. helposti imeytyvää rautaa), vitamiinipitoiset marjat jne.

TRE on itsehoitomenetelmä, jonka avulla voi purkaa stressiä, saada nukuttua entistä paremmin ja päästä jopa eroon menneisyytensä traumoista.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/686206cd-0b48-46dc-a03d-c43cfea37bb2

• Anonyymi

Kylmä vesi helpottaa ahdistusta ja kuumalla säällä muutenkin tukalaa oloa. Laita kasvot ja kädet ranteita myöten jääkylmään veteen (jossa mahdollisesti myös jääpaloja), pidä siellä 20-30 sekuntia tai niin kauan kuin jaksat. Noustessasi vedestä puhalla pitkä ja rauhallinen uloshengitys. Kun silmät ja nenä ovat veden alla ja pidättää hengitystä syntyy ns. sukellusrefleksi. Se aktivoi parasympaattisen hermoston ja olo helpottuu. Ahdistuksessahan on aktivoituneena sympaattinen hermosto ja taistele-pakene-reaktio. Lisätietoa googlaamalla diving reflex, anxiety.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylmä vesi helpottaa ahdistusta ja kuumalla säällä muutenkin tukalaa oloa. Laita kasvot ja kädet ranteita myöten jääkylmään veteen (jossa mahdollisesti myös jääpaloja), pidä siellä 20-30 sekuntia tai niin kauan kuin jaksat. Noustessasi vedestä puhalla pitkä ja rauhallinen uloshengitys. Kun silmät ja nenä ovat veden alla ja pidättää hengitystä syntyy ns. sukellusrefleksi. Se aktivoi parasympaattisen hermoston ja olo helpottuu. Ahdistuksessahan on aktivoituneena sympaattinen hermosto ja taistele-pakene-reaktio. Lisätietoa googlaamalla diving reflex, anxiety.

Valeriaana auttaa ahdistukseen ja unettomuuteenkin, se rauhoittaa keskushermostoa. Päivällä tekee tokkuraiseksi.

• Anonyymi

Kiitos kommenteista, tämän oikeastaan halusinkin kuulla, ei huvita alkaa lääkkeitä syömään.
      Onko kokemuksia kumpi on parempi valeriaana vai kärsimyskukka, rohdoilla yritän helpottaa oloa.

• Anonyymi

Minä olen se joka kirjoitti valeriaanasta. Se on varmaan yksilöllistä mikä kenellekin auttaa, mutta kärsimyskukasta tuli minulle vain outo olo. Valeriaana on auttanut, käytän sitä lähinnä nukkumiseen. Valeriaana tekee tokkuraiseksi jos sen ottaa aamulla, illalla se väsyttää ja rauhoittaa. Otan vähintään 1000 mg, Parantaa unenlaatua.
        Valeriaanaa saa apteekista j a luontaiskaupasta. Luontaistuotteita ei ole aina standardoitu joten vaikuttavan aineen määrä niissä voi vaihdella. Minulle on parhaiten toiminut luontaiskaupasta (esim. Ruohonjuuri) saatava valeriaanauute, siinä ei ole mitään lisäaineitakaan,
        Valeriaanaa on käytetty vuosituhansia moniin vaivoihin, mm juuri ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen, sekä epilepsiaan ja hermosärkyihin.

• Anonyymi

Kiitos paljon, kokeilen valeriaanaa.👍

• Anonyymi

Itse en meinannut aluksi huolia millään rauhoittavia. Niistä kun puhuttu, että jää heti kiinni ja sitten onkin toleranssi... Irti pääseminen tuskaa. Kerran tilanne meni sitten todella pahaksi. Olin niin ahdistunut kaikkine fyysisine oireineen, että teki mieli vain kuolla pois. Sitten suostuin ottamaan lääkäriltä 15mg opamox reseptin. Ja luoja miten se lääke vei sen tuskan pois. Kun tilanne koheni niin pääsin lääkkeestä ilman ongelmia eroon. Ei tullut viekkareta ja maksimissaan söin 30-45mg päivä.... Nykyään mulla on noita aina kaapissa ja otan satunnaisesti.

• Anonyymi

Et ole päässyt lääkkeestä eroon jos sitä on aina varalta kaapissa ja otat satunnaisesti. Vie apteekkiin hävitykseen jos tykkäät rehellisyydestä tai vaihda totuuteen pelkillä sanoilla.

• Anonyymi

Olen nyt hoidellut ahdistuneisuutta aamuisin kärsimyskukkanappi, illalla valeriaanaa 1-2 ja yksi melatoiini, olen tyytyväinen.
      🙏

• Anonyymi

Kiva että auttaa. :)
        Kärsimyskukkanappi.. enpä ole ennen kuullutkaan. Auttaako se hyvin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiva että auttaa. :)
        Kärsimyskukkanappi.. enpä ole ennen kuullutkaan. Auttaako se hyvin?

Ilmeisesti kun oloni on. kohentunut paljon.👍

• Anonyymi

Mulla meni rahat ainakin ihan hukkaan kun kokeilin valeriaanaa ja melatoniinia, ei sitten mitään vaikutusta... No tosin mulla onkin 3 kpl F koodeja....

• Anonyymi

Ketjun aloittaja.

• Anonyymi

Itse en huolinut rauhoittavia, koska niistä "peloteltiin" niin paljon. Oot heti koukussa ja irti pääseminen on tyyliin mahdotonta, kauheat viekkarit, toleranssi nousee jne jne jne.... No sitten lopulta tilanne meni siihen, että oli pakko ottaa resepti vastaan ja hakea napit.
      Olen nyt syönyt opamoxia 15 mg kohta 7 vuotta... Jossain kohtaa meni varmaan vuosi, että söin 30mg joka arki, mutten viikonloppuisin. Pystyin lopettamaan seinnään, ei tuntunut missään. Oikei silloin oli erittäin stressaava vuosi, olin koko ajan ahdistunut... Mutta kun tuo vuosi oli ohi, niin tarve opamoxille loppui...
      Nykyään saattaa mennä kuukausi, etten tarvitse yhtäkään nappia... Joskus tulee joku tilanne niin vedän 5pv joka päivä 15mg, mutta sitten se taas loppuuu, kun ns ahdistus loppuu....
      Mulla tosin ollut toi, etten koskaan ota enempää kuin 2 x 15mg /pv ja olen aina viikonloput ilman. En ota nappia, jos en oikeasti koe olevani ahditunut.
      Mulla on ehkä se hyvä, että tiedän aina syyn ahdistukseeni, jos syytä ei ole niin en ota nappia.

• Anonyymi

Samaa mieltä että kannattaa ottaa täsmälääkettä ahdistukseen, opamox, temesta ja vain kun oikeasti on tarve, pieni kuurikin katkaisee usein kierteen

• Anonyymi

Kannattaa ottaa joo, jos vain saisi. Lääkärit eivät valitettavasti enää esim. 5 mg Diapamia määrää, ei vaikka psykoosia pukkaisi.
        Allekirjoittaneella 10 kpl 5 mg:n Diapameja riitti jopa muutamaksi kuukaudeksi. Kukkarossa oli nappi tai kaksi hätävarana.
        Ilmeisesti lääkäri-tolvana katsoi, että olen mahdollinen sekakäyttäjä tms.
        Ikinä en ole huumeita kokeillut. En ole harrastanut sekakäyttöä. Alkoholia menee 0-6 annosta viikossa.
        Ahdistuneisuushäiriö kestänyt kymmeniä vuosia. Kymmeniä eri lääkkeitä kokeiltu huonoin tuloksin.
        Sitten on tämä täsmälääke Diapam, joka on lääkäreiden mielestä kenties ihmiskunnan suurin uhka. Ja siksi sitä ei siis määrätä.
        Inhimillisyys ja eettisyys lääkäreiden suunnalta on pelkkä muisto vain.
        Potilaan kärsimys ei paina vaakakupissa pätkän vertaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa joo, jos vain saisi. Lääkärit eivät valitettavasti enää esim. 5 mg Diapamia määrää, ei vaikka psykoosia pukkaisi.
        Allekirjoittaneella 10 kpl 5 mg:n Diapameja riitti jopa muutamaksi kuukaudeksi. Kukkarossa oli nappi tai kaksi hätävarana.
        Ilmeisesti lääkäri-tolvana katsoi, että olen mahdollinen sekakäyttäjä tms.
        Ikinä en ole huumeita kokeillut. En ole harrastanut sekakäyttöä. Alkoholia menee 0-6 annosta viikossa.
        Ahdistuneisuushäiriö kestänyt kymmeniä vuosia. Kymmeniä eri lääkkeitä kokeiltu huonoin tuloksin.
        Sitten on tämä täsmälääke Diapam, joka on lääkäreiden mielestä kenties ihmiskunnan suurin uhka. Ja siksi sitä ei siis määrätä.
        Inhimillisyys ja eettisyys lääkäreiden suunnalta on pelkkä muisto vain.
        Potilaan kärsimys ei paina vaakakupissa pätkän vertaa.

Itse olen käyttänyt opamoxia ja reseptit on uusittu aina pyydettäessä. Reseptin mukaan voisin noita hakea 2vk välein 30kpl, mutta tätä en tee, koska tarve on paljon vähäisempi. Välillä on saattanut mennä useampikin kuukausi, että haen seuraavan purkin. Joskus kun on vaikeampi hetki niin olen hakenut tiuhempaat. Kait noista mun hakukerroista lääkäri näkee, että homma hallussa. Mulla on ollut jo useamman vuoden 3x30kpl resepti, jota olen sitten kannan kautta uusinut. Viimeisimmästä lääkärikäynnistäkin taitaaa olla jo yli 3 vuotta.
        Olen syönyt masennuslääkkeitä n. 10v ja erilaisia unilääkkeitä 16v. Olen käynyt kunnallisella puolella mielenterveyshoitajalla sekä Kelan tukeman psykoterpian.
        Olen työelämässä, sekin voi olla yksi syy. Psykoterpian tarkoitus aikoinaan oli se, että pääsen sinne työelämään pääsen. Eli kai ne mielummin myöntää noita opamoxeja kuin se, että makaan kotona työttömänä.

• Anonyymi

Minulle on annettu Temesta 90pv 30 kpltta. Neljännes jo katkaisee kärjen ahdistukselta ja auttaa uneen jos olen ajautunut kierteeseen että uni ei meinaa tulla.

• Anonyymi

Propralin otan jos tuntuu etyä paniikki yllättää. Toimii 🙂

• Anonyymi

Vain lumeena. Oikeaan paniikkin verenpainelääke ei auta.

• Anonyymi

Opamox 30mg sain kerran purkin. Oli kyllä tosi hyvä ja tarpeellinen pahimpaan oloon. Kesti mulla varmaan vuoden kun otin vain tarvittaessa ja silloinkin vain pienen murusen. Lisää en ko. ressua sitten saanutkaan vaan väkisin tyrkyttivät jatkyvaa masennuslääkitystä jota en halunnut.

Tosin eka opamax käyttökerta meni vähä överiksi. Oli vaa ni hyvä etten malttany lopettaa. Jotain 3vko vedin niitä opiaattien ja keskyshermostoa rauhoittavien verenpainelääkkeiden kanssa. Ou jee mikä coctaili! Olo oli upee!

• Anonyymi

Tuttia kannattaa kokeilla. Ja lämmintä maitoa tuttipullosta. Eipä siinä mitää häviä. Syöminen yleensä lievittää.

• Anonyymi

Ai tuttipullosta lämmitettyä maitoa tai laimeaa mannavelliä. Illalla nukkumaan käydessä tuttipullo mukaan sänkyyn ja sitä imien leijailee höyhensaarille?

• Anonyymi

Tää olikin hyvä ketju. Huomenna meen ostaa muutaman yrttiteen lisää. Kamomilla teetä mulla jo onkin en ole vaa muistanut juoda sekopäisyydessäni. Nukkuminen mulla iso ongelma em nukahda ja heräilen jatkuvasti. Kamomillateelläki pääsen jo yhteen heräilykertaan. Noits muita vielä lisäks ni mua saa mikää hereille. Ja sitä melatomiinia.

• Anonyymi

Nyt valeriaanateetä kupissa kun kaupasta löysin. Perää meinssin vetästä kAMOmillateetä kupin. Ja sitte vielä hommasin samalla niitä melatomiineja joten tabu niitä vielä perää. Kumma jos ei nuku hyvin jo

• Anonyymi

No nukahti nopeesti. Nukuin reilu 7h. Pari kolme kertaa heräsin pikku painajaiseen mutten ihan paniikis kuitenkas. Kyllä noista pientä hyötyä voipi olla. Tarvii lisää testiä. Aamulla väsyttää pitempää kun herää enemmän rauhas kun taas paniikis herätes on heti täysin hereillä

• Anonyymi

Nää on hyviä nämä yrttiteet siis myös maultaan. Parempaa ku kahvi ja olut. Ja rauhottaa mukavasti. Meenki huomen smarkettii ostaa lisää. Netistä siellä näyttäs olevan vaikka mitä vaihtoehtoa.

• Anonyymi

Hienoa että olet saanut apua 🙏

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe