Kertokaas minkälaisia oireita teilä on/ollut raudanpuutteesta ilman anemiaa.
Itselläni on ahistusta, sydämmen tykytystä, mieli laukkaa, paineen tuntoa päässä ja hieman epätodellinen olo (tunnen vähä poissa olevaksi tästä maapallosta vähän niinkun) ja väsymystä.
Voikohan osa oireistani johtua myös niska ja hartia jumeista? Jos vaikka jotkin hermot on nikamien puristuksissa jne? -Mies
Raudanpuute
15
5452
Vastaukset
- Anonyymi
Ja hieman sekavat aistimukset.
- Anonyymi
Onko sinulla siis todettu ferritiinin alhaiset arvot? Mistä epäilet raudanpuutetta?
- Anonyymi
Joo ferritiini oli 11 eli alle sen rajan
- Anonyymi
Minulla tuli sydämen rytmihäiriöitä, ahdistusta, masennusta, aloitekyvyttömyyttä, korkea verenpaine, hengenahdistusta, väsymystä, hiusten lähtöä. Ahdistus ja masennus saattoi johtua unenpuutteestskin joka oli yhtenä oireena. Rytmihäiriöt oirehti aina yöllä. Ferritiinit 14. Kun olivat 100 niin oireet hävisivät. 200 mg rautaa tabletteina päivässä. Vehnäjauhojen ja happosalpaajien käytön on todettu estävän raudan imeytymistä. Samoin muistaakseni kahvi ja maitotuotteet yhtä aikaa nautittuna.
- Anonyymi
Kauan sulla meni että nousi siihen 100? Ja miten ne oireet sitte lähti? Ihan tosta vaan vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauan sulla meni että nousi siihen 100? Ja miten ne oireet sitte lähti? Ihan tosta vaan vai?
Meni 2-3 kuukautta. Ensin palasi unet ja rytmihäiriöt hävisi yöllä. Muut oudot ja epämääräiset oireet siinä ihan huomaamatta. Hiuspohjassa tuntui pitkää sänkeä noin kuukauden päästä. Syön edelleen rautatabuja sillä rauta ei jostain syystä imeydy ruuasta.
- Anonyymi
Oireet samanlaisia kun kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oireet samanlaisia kun kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
Kilpparikokeet otetaan ekaksi melkein kunnon outoja oireita. Valitettavasti ferritiinejä ei. Siksi minäkin olen vuosia menettänyt ja väärin lääkitty sen takia ettei tutkittu varastorautaa.
- Anonyymi
Rautatablettien kanssa ei saa syödä maitotuotteita, kahvia tai muuta missä on kofeiinia, täysjyvää, papuja... eikä hjvenainetabletteja, koska rauta ja hivenaineet estävät toistensa imeytymistä. Vähintään pari tuntia pitäisi olla väliä ennen ja jälkeen. Otan rautatabletin yleensä yöksi, tai sitten katson tarkkaan mitä sen kanssa otan. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä, siis appelsiinimehu sopii, tms. tms.
Spirulinaa olen ruvennut käyttämään, jauheena tai tabletteina. Siitä rauta imeytyy erittäin hyvin, ja siinä on paljon muitakin välttämättömiä hivenaineita, helposti imeytyvässä muodossa. Spirulinan terveysvaikutuksia on tutkittu kauan ja esim. NASA:n astronautit käyttävät sitä eväänä, koska siinä on tiiviissä muodossa paljon ravintoaineita.
Maitotuotteiden kalsium viipyy elimistössä pitkään ja estää siis raudan ja hivenaineiden imeytymistä. Esimerkiksi magnesium on tärkeä monissa elintoiminnoissa ja unen ja mielialan säätelyssä. Kalsiumia tarvitaan magnesiumin imeytymiseen, mutta ei liikaa. Jos käyttää maitotuotteita paljon ja juo esim. maitoa päivän mittaan aterioilla, kalsiumia on elimistössä niin paljon että se haittaa magnesiumin imeytymistä. Magnesiumin yksi tehtävä on edistää d-vitamiinin hyödyntämistä luustossa, ja jos kalsium estää sen toimintaa, ei keho saa myöskään d-vitamiinia, vaikka söisi niitä kuinka paljon tabletteina.
Suomessa syödään kai niin paljon maitoruokia koska olemme pohjoinen maa ja meillä ei kasva kasvikset kovin hyvin. Maidolla "läträäminen" ei kuitenkaan ole niin terveellistä kuin luullaan. Siitä ei saa proteiiniakaan erityisen paljon, ja kalsiumia saa monesta muustakin ruuasta.
https://www.terve.fi/artikkelit/kohenna-hemoglobiiniasi-kasviksilla- Anonyymi
Juusto ja maitorahka sisältävät paljon kalsiumia, ja se osa kasvissyöjistä, jotka syövät proteiinin lähteenä paljon maitotuotteita, saavat usein liian vähän rautaa ja magnesiumia. Olen itse vähentänyt juuston syöntiä tästä syystä, vaikka siitä pidänkin. Ennen saatoin syödä juustoa usean kerran päivässä ja paljon. Eihän siitä kokonaan tarvitse luopua jos kerran tykkää, mutta kerran päivässä riittää, ja jos haluaa esim. syödä koko paketin kerralla kuten itse joskus tein, niin kerran viikossa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juusto ja maitorahka sisältävät paljon kalsiumia, ja se osa kasvissyöjistä, jotka syövät proteiinin lähteenä paljon maitotuotteita, saavat usein liian vähän rautaa ja magnesiumia. Olen itse vähentänyt juuston syöntiä tästä syystä, vaikka siitä pidänkin. Ennen saatoin syödä juustoa usean kerran päivässä ja paljon. Eihän siitä kokonaan tarvitse luopua jos kerran tykkää, mutta kerran päivässä riittää, ja jos haluaa esim. syödä koko paketin kerralla kuten itse joskus tein, niin kerran viikossa...
Hapanmaitotuotteet ovat kyllä terveellisiä probioottiensa takia. Nykyään syön yleensä yhden jugurtin päivässä ja huomaan että se vaikuttaa positiivisesti oloon ja vatsan toimintaan. Kalsiumin lähteenä se on sopiva muttei liiallinen määrä.
- Anonyymi
Hapenpuutteen tunne ja pyörrytys. Heräsin yölläkin haukkaamaan happea. Kunto ei kohentunut, vaikka koetin liikkua. Ajoittain menin kalman kalpeaksi. Hb 120 katsottiin minulle normaaliksi. Ferritiinin noustua hieman oli hemoglobiinini yli 140. Se on minulle normaali hemppari, jonka tarvitsen jaksaakseni.
Ferritiiniarvon nostaminen voi olla haastavaa. Itse söin lopulta muutaman vuoden ajan joka toinen ilta rautaa tyhjään mahaan. Taitaa olla kohta sama uudelleen edessä. Olen vaihdevuosien edellä vuotava nainen. - Anonyymi
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7044372/ myös Fosfaatin puute voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin raudanpuute, ferritiini mulla 19 ja mies, peräpukamia löytyy. Silti aloin epäilemään et oireet vois johtua jostain muusta kuten Fosfaatin puutteesta ja mun oireet alkoi kaks vuotta sitten kun aloin käyttää rautatabletteja 15mg pv tupakoinnin aiheuttamaan hengenahdistukseen.. lääkäri epäili ferritiiniä kun tilanne vielä epäselvä mikä oireita, hengitysvaikeuksia, hallusinaatioita, rintakipua, tykytyksiä yms aiheuttaa.. Oireet paheni toden teolla kun aloin käyttää isompia annoksia rautaa eli 200mg pv. Joka tapauksessa tuo fosfaatti laskee kun käyttää rauta tabuja tai saa infuusion, on hyvä pitää fosfaatti tasot korkealla samalla kun hoitaa raudanpuutetta.
- Anonyymi
Nyt oireet helpottaneet vähemmän huimausta kun otan rautaa enää 20mg joka kolmas päivä. Lisäksi maitoa 2 tölkkiä päivässä niin jospa Fosfaatti nousisi tuolla, Fosfaatti mittaukseen ei terveysasema suostu mut melko varma et kyse siitä, aionkin yksityisellä selvittää Fosfaatti tasot
- Anonyymi
Väsymystä ja makean nälkä jonka myöten lihoamista.Kun pidän rauta kuria,niin ne poistuu ja vatsa ei enää pömpötä.Vireystilakin nousee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723