Isoisälläni on ison ajotien varrella vanha talo jossa on viimeks 70luvul toiminu kauppa ja sen jälkeen hän on aina välillä korjaillut sielä jotain ja pitänyt talolla kerran pientä pihakirpputoria. Nyt pari vuotta hän on korjannut sielä kulkuneuvoja. Hän siis korjaa pyöriä ja muita kulkuneuvoja kellarin autotallissa ja alakerran isossa entisessä kaupan tilassa rahasta ja tätä toimintaa mainostaa hänen kaverinsa ja jotkut sukulaisensa muille. Hän myös itse ostaa kasoittain esim romu pyöriä ja laittaa ne kuntoon ja myy pois. Hän ei joudu maksamaan mitään veroa ja hän tienaa tällä toiminnalla hyvin, koska ilmeisesti joku mainostaa tätä fasessakin. Hän pyysi mua avukseen sinne ihan ok palkkaa vastaan, koska mä osaan aika hyvin korjata pyöriä, mutta en tiedä miten käy jos sinne tulee jokut poliisit ja mä oon silloin töissä. Saanko mä jonkin syytteen myös? Oon kyl alaikäinen, mutta jo 15v täyttänyt eli oon jo sit vastuussa jos jotain laitonta teen. Onko toi laitonta? Oon varmaan todella tyhmä, kun en tiedä, mutta vastatkaa vaikka tuntuisikin tyhmältä kysymykseltä. Tiedän isoisän harjoittaneen sen talon yläkerran asunnossa myös pienten sähkölaitteiden korjausta, mutta yhden aika pahan mokan jälkeen hän ainakin mun tietääkseni lopetti sen.
Onko laillista toimintaa?
5
654
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös oo hyvä et vanhuksetkin keksii tekemistä eikö homehdu sohvalla
- Anonyymi
Saakohan hän eläkettäkin?
Onhan tuo liiketoiminnan harjoittamista ilman ilmoituksia sen enempää verottajalle kuin yritysrekisteriin tai edes vakuutusyhtiöön saati sitten eläkeyhtiöihin.
Todennäköisesti et itse joudu lailliseen edesvastuuseen, vaikka tuonne menisitkin töihin, mutta jäät vaille lakisääteisiä vakuutuksia, työeläkkeet eivät kerry, et saa laittomasta toiminnasta mitään työhistoriaasi ja kiinni jäädessänne joudut maksamaan myös verot tuloistasi.
En suosittele. Kuka korvaa jos jotain sattuu?- Anonyymi
Mitä isoisäsi mokas sähkölaitteiden kanssa?
Miksi kysyminen asiasta olisi tyhmää, varsinkin kun ilmoituksesi mukaan vasta 15 vuotias?
Tietenkään polkupyörien korjaaminen ei ole lainvastaista, mutta jos siitä saa tuloa, on siitä tehtävä tiliä verottajalle. On tietenkin selvää, että jos korjaa työkseen polkupyöriä, ei voi samalla nauttia työttömyysturvaa taikka eläkettä rajoituksemattomasti, mutta ilmeisesti tässä ei ole kyse sellaisesta.
Aloittaja on oman ilmoituksensa mukaan 15 vuotta täyttänyt, eli hänellä on oikeus solmia työsopimus. On kuitenkin huomattava, että työsopimus ja toisen auttaminen polkupyörien korjaamisessa eivät ole sama asia.
Jokaisella on oikeus korjata toisten polkupyöriä veloituksetta, mutta mikäli kyseinen henkilö samalla nauttii samalla vaikkapa työttömyysetuutta, hänen oikeutensa kyseisen edun saamiseen saattaa olla riidanalainen, mikäli kyseinen korjaustoiminta on täyspäiväistä työtä.
Mitä tulee avustamiseen yllämainitussa toiminnassa, ei siinä ole mitään sanktiota sellaiselle henkilölle joka ei nauti työttömyysetuisuuksista.
Jos lähdetään siitä, ettei mainittu yrittäjä nauti mitään etuuksia, mutta hän jättää kaikki verot ja muut maksut yhteiskunnalle maksamatta, ei työntekijä ole niistä vastuussa. On kuitenkin epäselvää, että missä vaiheessa kumppani on pelkkä työntekijä/auttaja, ellei asiasta ole kirjallista sopimusta heidän välillään.
Mikäli kyseessä on pyörien korjaajan toimesta yritystoiminta, jossa hän jättää maksamatta veronsa, saattaa olla mahdollista, että ilman työsopimusta myös korjaustoimintaan osallistunut voidaan tulkita yritystoimintaan osalliseksi, joskin hänen saamansa hyöty tulisi kaiketi voida toteennäyttää jollakin tavalla. Ainakin jos hän on alaikäinen.
Toisin sanoen, en olisi kovin huolissani, mutta mikäli verstaalla auttelisin, pyytäisin jonkinlaisen työsopimuksen allekirjoitettavaksi, vaikka ilman mainintaa palkasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305587
- 1862179
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus92085Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1621669Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan691399Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike321374Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141344En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701214- 941175
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2171134