Imumonnin ikäennätys???

Henna

Mulla on punakorvakilppari ja sen paras ja ainoa ystävä on (luultavasti)täpläimumonni (musta, paljon piikkejä, n. 30 cm pitkä...).
"Rölli" kalani täyttää tänä vuonna 12 v. ja olen muistaakseni lukenut että ne elävät vain n. 9-10 vuotiaiksi -luonnossa! Akvaarioissa siis lyhemmän aikaa.
Onko tämä ihan...normaali...ikä kalalle, joka asuu "saastuttavan" kilpikonnan kanssa, on aina syönyt hyvin yksipuolista ruokaa jne.?
Voisiko pitkän iän salaisuus olla kilpikonnanruoka, jota monnini "lutkuttaa" ahnaasti??

Kuinka kauan voisin vielä olettaa saavani nauttia tämän upean näköisen kalan seurasta???

5

803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmi

Suht vanha monni löytyy minultakin: tummaleväpleko joka on ollut minulla 10 vuotta. Pituutta 30 cm ja hyvin porskuttaa. Ei ole eläissään sairastanut ja edelleen on kovin pirteän oloinen. Toivottavasti elää siis vielä pitkään.

Juttuja olen kuullut, että voisivat elää 30-vuotiaiksikin, mutta en tiedä kuinka yleistä sellainen on.

• makemake

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

• Jani
        makemake kirjoitti:

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

Mun vanha ripsimonni on ollut mulla nyt hieman reilu 15 v. Se oli ostettaessa n. 6 cm. Nyt mittaa on n. 25 cm. Hyvin vielä porskuttaa :)

Kuva Mörräristä:

www.sunpoint.net/~vesihiisi/kuvat/ripsijamuut/harmaa_naama3.jpg

Sivuillani on myös paljon muita kuvia akvastani ja kaloistani :D

• imumonni

Hmm :0 Saattaa vissii elää jopa 20 vuotiaiksi :) En oo kyl varma mut jotain siitä luin :/ Oisko kellään hajua paljon normaali ikä on? :0

• monninen

Hei, minulla 16v. Partaimumonni. Samanikäinen uros kuoli 10v. Sitten, , en tiedä mihin.
      Tää naaras olla ja porskuttaa, laiska se on ollut aina, kyhjöttää tynnyrissä, joka sen pesä ja ajoittain esiintyy, kun sille päälle laiskimus tulee. On hieno ja rauhallinen , sopuisa. Oikeastaan vaan syö ja makoilee.. Hyvä ruokavalio, nirso.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      6
      3757
    2. Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat

En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?
      Maailman menoa
      87
      2716
    3. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      107
      2548
    4. Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?

Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut
      Maailman menoa
      24
      2235
    5. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      50
      2014
    6. Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan

kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai
      Maailman menoa
      102
      1903
    7. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      125
      1789
    8. Haluat nainen torjua minut

Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si
      Ikävä
      11
      1478
    9. Mitä koululla tapahtui?

Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287
      Imatra
      34
      1184
    10. Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.

Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he
      Perussuomalaiset
      341
      1116
    Aihe