Imumonnin ikäennätys???

Henna

Mulla on punakorvakilppari ja sen paras ja ainoa ystävä on (luultavasti)täpläimumonni (musta, paljon piikkejä, n. 30 cm pitkä...).
"Rölli" kalani täyttää tänä vuonna 12 v. ja olen muistaakseni lukenut että ne elävät vain n. 9-10 vuotiaiksi -luonnossa! Akvaarioissa siis lyhemmän aikaa.
Onko tämä ihan...normaali...ikä kalalle, joka asuu "saastuttavan" kilpikonnan kanssa, on aina syönyt hyvin yksipuolista ruokaa jne.?
Voisiko pitkän iän salaisuus olla kilpikonnanruoka, jota monnini "lutkuttaa" ahnaasti??

Kuinka kauan voisin vielä olettaa saavani nauttia tämän upean näköisen kalan seurasta???

5

801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmi

Suht vanha monni löytyy minultakin: tummaleväpleko joka on ollut minulla 10 vuotta. Pituutta 30 cm ja hyvin porskuttaa. Ei ole eläissään sairastanut ja edelleen on kovin pirteän oloinen. Toivottavasti elää siis vielä pitkään.

Juttuja olen kuullut, että voisivat elää 30-vuotiaiksikin, mutta en tiedä kuinka yleistä sellainen on.

• makemake

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

• Jani
        makemake kirjoitti:

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

Mun vanha ripsimonni on ollut mulla nyt hieman reilu 15 v. Se oli ostettaessa n. 6 cm. Nyt mittaa on n. 25 cm. Hyvin vielä porskuttaa :)

Kuva Mörräristä:

www.sunpoint.net/~vesihiisi/kuvat/ripsijamuut/harmaa_naama3.jpg

Sivuillani on myös paljon muita kuvia akvastani ja kaloistani :D

• imumonni

Hmm :0 Saattaa vissii elää jopa 20 vuotiaiksi :) En oo kyl varma mut jotain siitä luin :/ Oisko kellään hajua paljon normaali ikä on? :0

• monninen

Hei, minulla 16v. Partaimumonni. Samanikäinen uros kuoli 10v. Sitten, , en tiedä mihin.
      Tää naaras olla ja porskuttaa, laiska se on ollut aina, kyhjöttää tynnyrissä, joka sen pesä ja ajoittain esiintyy, kun sille päälle laiskimus tulee. On hieno ja rauhallinen , sopuisa. Oikeastaan vaan syö ja makoilee.. Hyvä ruokavalio, nirso.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      143
      5284
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      176
      3807
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      47
      3213
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      46
      1913
    5. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      40
      1299
    6. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      40
      1207
    7. Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.

No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1158
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      30
      1111
    9. Jos hän pyytäisi luokseen!?

Uskaltaisitko mennä?
      Ikävä
      83
      1056
    10. Shokkitulos: venäläisten ja iranilaisten älykkyys keskimäärin korkeampi kuin suomalaisten

Kiina: 106.48 pistettä Iran: 104.80 pistettä Venäjä: 103.68 pistettä Suomi: 99.97 pistettä Ukraina: 95.66 pistettä
      Maailman menoa
      255
      877
    Aihe