Imumonnin ikäennätys???

Henna

Mulla on punakorvakilppari ja sen paras ja ainoa ystävä on (luultavasti)täpläimumonni (musta, paljon piikkejä, n. 30 cm pitkä...).
"Rölli" kalani täyttää tänä vuonna 12 v. ja olen muistaakseni lukenut että ne elävät vain n. 9-10 vuotiaiksi -luonnossa! Akvaarioissa siis lyhemmän aikaa.
Onko tämä ihan...normaali...ikä kalalle, joka asuu "saastuttavan" kilpikonnan kanssa, on aina syönyt hyvin yksipuolista ruokaa jne.?
Voisiko pitkän iän salaisuus olla kilpikonnanruoka, jota monnini "lutkuttaa" ahnaasti??

Kuinka kauan voisin vielä olettaa saavani nauttia tämän upean näköisen kalan seurasta???

5

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmi

Suht vanha monni löytyy minultakin: tummaleväpleko joka on ollut minulla 10 vuotta. Pituutta 30 cm ja hyvin porskuttaa. Ei ole eläissään sairastanut ja edelleen on kovin pirteän oloinen. Toivottavasti elää siis vielä pitkään.

Juttuja olen kuullut, että voisivat elää 30-vuotiaiksikin, mutta en tiedä kuinka yleistä sellainen on.

• makemake

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

• Jani
        makemake kirjoitti:

kyllä meilläkin on n. 7 vuoden ajan ollut partamonnipariskunta. eli siis MEILLÄ eli en tiedä kuinka kauan se on ollut muualla. oli toisella silloin ainakin rehevä parta... ja sitten meillä OLI levänuoliainen mutta ykskeikkaa se kupsahti oltuaan MEILLÄ 7 vuotta mutta partanaamat ne elää vielä täysillä!

Mun vanha ripsimonni on ollut mulla nyt hieman reilu 15 v. Se oli ostettaessa n. 6 cm. Nyt mittaa on n. 25 cm. Hyvin vielä porskuttaa :)

Kuva Mörräristä:

www.sunpoint.net/~vesihiisi/kuvat/ripsijamuut/harmaa_naama3.jpg

Sivuillani on myös paljon muita kuvia akvastani ja kaloistani :D

• imumonni

Hmm :0 Saattaa vissii elää jopa 20 vuotiaiksi :) En oo kyl varma mut jotain siitä luin :/ Oisko kellään hajua paljon normaali ikä on? :0

• monninen

Hei, minulla 16v. Partaimumonni. Samanikäinen uros kuoli 10v. Sitten, , en tiedä mihin.
      Tää naaras olla ja porskuttaa, laiska se on ollut aina, kyhjöttää tynnyrissä, joka sen pesä ja ajoittain esiintyy, kun sille päälle laiskimus tulee. On hieno ja rauhallinen , sopuisa. Oikeastaan vaan syö ja makoilee.. Hyvä ruokavalio, nirso.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      109
      2740
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      29
      1331
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      98
      1176
    4. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1007
    5. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      987
    6. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      133
      948
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      843
    8. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      22
      673
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      40
      668
    10. Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja

Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      625
    Aihe