Muita yksinäisiä?

Onko muita yksinäisiä, varsinkin naisia? Koen itseni hyvin yksinäiseksi naiseksi, enkä osaa luoda ystävyyssuhteita. Varsinkin koronan aikana kun ei ole pystynyt käymään missään tai tekemään mitään uutta. Olen harkinnut jotain vapaaehtoistoimintaa tai jotain, missä tapaisin uusia ihmisiä. Töissä en myöskään osaa ystävystyä kenenkään kanssa.

Mitä suunnitelmia teillä muilla on, kuinka pääsisitte eroon yksinäisyydestä? Vastailkaa ihmeessä kaiken ikäiset ja kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevat. Minusta yksinäisyys on kokemus ja tunne, vaikka ympärillä olisikin paljon ihmisiä.

29

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen 57 vuotias, enkä edes työelämässä, eikä perhettä, eikä lähisukulaisiakaan. Joitakin kavereita on jäänyt elämänvarrelta joiden kanssa olen tekemisissä mutta etupäässä olen yksin. On kausia millon tunnen enemmän yksinäisyyttä, toisinaan taas viihdyn yksin. Yksin herään, yksin vietän päivän, yksin menen nukkumaan, joskus pvän ainoa ihmiskontakti on kaupan kassa.

      • Oletko pääosin tyytyväinen elämäntilanteeseesi vai kaipaisitko muutosta?


      • Anonyymi
        adalwolfa kirjoitti:

        Oletko pääosin tyytyväinen elämäntilanteeseesi vai kaipaisitko muutosta?

        Tähän on alkanut tottua. Mihinkään ei pääse kun ei ole enää.sellasia ystäviä joilla on auto. Tämäkin kesä tulee vietettyä kodin ja kaupan välillä, mut niin on jo mennyt 20 vuotta.


    • Anonyymi

      Kyllä minäkin koen yksinäisyyttä, pitkä omaishoito loppui jolloin kaikki entinen jäi taakse. Kyllähän ne muistot palaa joka päivä mieleen.

      Katumusta tunnen myös, ihmeellistä miten muutuin ajan myötä. Kun on itsekseen voi hiljentyä ja etsiä itseäänkin.

      Oma suojelusenkeli on aina turvana.

      • Anonyymi

        Kyllä minäkin kadun kun on tullut parhaimmat vuodet läträttyä viinan kanssa. Hukkaan heitettyjä vuosia näin ajattelen. Mutta mennyttä ei enää saa takaisin vaan täytyy elää tätä päivää.


      • Omaishoito on varmasti vienyt kaiken ajan, ei ole siihen välttämättä sosiaalista elämää mahtunut?
        Miten olet muuttunut ajan myötä?


    • Anonyymi

      Hei! Olen samassa pisteessä kuin sinäkin olen tasan vuosi sitten muuttanut tänne ! Minulla on myös erittäin vaikea luota ihmis suhteita / Kautta parisuhdetta . Haluaisin oikein mielelläni auttaa sinua :)

      • Anonyymi

        Siis minne tänne olet muuttanut?


      • Itsekin olen muuttanut eri kaupunkien välillä. Sekin on lisännyt yksinäisyyttä. Vaikka on puhelimet ja netit, niin mun kohdalla sosiaaliset suhteet kuihtuu, jos ei enää oikein nähdä. Olen siis tosi huono pitämään yhteyttä puhelimitse, facebookissa tms. ihmisiin... Omaa syytäni. En vaan koe sitä yhtään luontevaksi, mieluiten näkisin ihmisiä. Mun ihmissuhteet on kai aina jääneet pinnallisiksi, kun ei viestitellä netissä niitä näitä välillä.

        Millasia ihmissuhteita etsit ja mistä? Voimia.


    • Anonyymi

      Ystäviä tai yhteisistä menoista tykkääviä kavereita onkin lähes mahdoton löytää vanhempana. Toiset ovat huonokuntoisia, että ei pysty lyhyitä matkojakaan kävelemään, lenkkeilyä, ikkuna-shoppailua, väkisinkin kaikissa retkissä on kävelyä, vaikka autolla mentäsiinkin. Köyhiä, ettei pysty pääsylippuja juuri minnekään ostamaan tai matkakuluja maksamaan. Masentuneitako vai muuten haluttomia, harva asia kiinnostaa, teatterit, kirkonmenot, keskustelupiirit, olivat sitten ilmaisia tai maksullisia. Ensin innostutaan, kun sitten johonkin pitäisi ryhtyä, niin perutaan, keksitään tekosyitä. Jatkuvaa pettymystä koko kanssa-olijan metsästys.
      Olen lähes vuoden ollut yksin ja kääntänyt lähes kaikki kivet.
      Hyväntekeväisyyttä vähän harrastan, tervehdin paria vanhusta, otan joskus lapsia hoitoon ja satunnaisesti mitä eteen tulee. Ei ne kuitenkaan riitä, pitää ihan itselleenkin iloa olla. Jos sitä haluan, niin yksin joudun mennä.
      Itsensä ikäiset miehet ovat ylipainoisia ja kaljapullo on ekana edessä, jos iltaa aletaan istumaan. Tai syöminen.
      Toivottavasti teillä on parempi tuuri, en halua masentaa, ehkä tarkoitus on vain kertoa että vika ei välttämättä ole juuri teissä.
      Minä olen jo ajatellut että jospa vain olen niin ikävä/ärsyttävä/huumoriton/tylsä ihminen, että en löydä sopivaa. Jos minne menen, niin siellä kaksi naista yhdessä pyörivät tai pariskunta ja minä yksin.

      • Kiva kun vastasit. Varmaan moni yksinäinen miettii niitä vikoja itsessään. Minäkin ihmettelen, olenko vain niin tylsä ja tosikko, etten löydä seuraa. Lopulta päädyn siihen, että olen vain vähän erilainen... ehkä liian vakavakin. Toisaalta osaan huomioida muita ihmisiä, kuunnella, olla kohtelias ja tykkään auttaa ihmisiä.

        Kuulostaa, että oot oikeasti yrittänyt parhaasi seuran ja ystävien etsinnässä. Ehkä sinulla on vain huono tuuri ympäristösi ja sen ihmisten suhteen. On varmasti paljon yksinäisiä naisia kaikissa ikäryhmissä, mutta he eivät vain löydä toisiaan :(

        Oletko käynyt jossain valmiiksi järkätyissä tapaamisissa/matkoilla/harrastuksissa? Sinne ainakin ihmiset menevät vapaaehtoisesti, eivätkä keksi tekosyitä jäädä pois. Facebookissa on kuulemma myös yksinäisten ryhmiä. En ole itse vielä kokeillut niitä.


      • Anonyymi
        adalwolfa kirjoitti:

        Kiva kun vastasit. Varmaan moni yksinäinen miettii niitä vikoja itsessään. Minäkin ihmettelen, olenko vain niin tylsä ja tosikko, etten löydä seuraa. Lopulta päädyn siihen, että olen vain vähän erilainen... ehkä liian vakavakin. Toisaalta osaan huomioida muita ihmisiä, kuunnella, olla kohtelias ja tykkään auttaa ihmisiä.

        Kuulostaa, että oot oikeasti yrittänyt parhaasi seuran ja ystävien etsinnässä. Ehkä sinulla on vain huono tuuri ympäristösi ja sen ihmisten suhteen. On varmasti paljon yksinäisiä naisia kaikissa ikäryhmissä, mutta he eivät vain löydä toisiaan :(

        Oletko käynyt jossain valmiiksi järkätyissä tapaamisissa/matkoilla/harrastuksissa? Sinne ainakin ihmiset menevät vapaaehtoisesti, eivätkä keksi tekosyitä jäädä pois. Facebookissa on kuulemma myös yksinäisten ryhmiä. En ole itse vielä kokeillut niitä.

        Olen yksinäinen.

        Tuo oli hyvä huomio, että oma suojelusenkeli.
        Miten sinä sen huomaat?

        Oma suojelusenkelini auttaa että ei satu isompia vahinkoja.
        Eilenkin ihan selvään. Ja monta kertaa aikaisemmin.
        Autolla ajaessa monta kertaa.

        Saa vähän voimaa, kun kirjoittaa tänne.
        Nyt kun olen saanut molemmat rokotukset, niin liityn syksyllä eri yhdistyksiin.


      • Anonyymi

        Minulla juuri tämä tilanne, jalat huonot nyt sitten kun olisi varaa lähteä reissuun. Ja jos kykenisinkin lähtemään ei kellään kaverilla ole rahaa lähteä,enkä yksin halua reissuun lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla juuri tämä tilanne, jalat huonot nyt sitten kun olisi varaa lähteä reissuun. Ja jos kykenisinkin lähtemään ei kellään kaverilla ole rahaa lähteä,enkä yksin halua reissuun lähteä.

        Kaipa tähän yksinäisyyteen pitää vain opetella.
        Tänään heräsin lohduttomana, ja aattelin että voi kauheeta.

        Sitten kömmin ylös ja päätin että tästä se lähtee.

        Voit muuten tehdä nojatuolimatkoja minne vaan, tulee halvaksi.
        Esim

        https://www.youtube.com/watch?v=uXyy7lgDj9k (Norja)
        https://www.youtube.com/watch?v=u_f90pXw5sQ (Islanti)
        https://www.youtube.com/watch?v=yXRsvN5VU08 (Kreikka)
        https://www.youtube.com/watch?v=jygsDDw0Dx4 (Skotlanti)

        Plärää lisää paikkoja, ja eikun reissuun!

        Jos on joku jännä paikka, niin laita vinkki, lähden mukaan kaveriksesi!
        Jalat on huonot minullakin.
        Olen 72-vuotias leidi.


    • Anonyymi

      Mä olen 46-vuotias yksinäinen nainen. En ole koskaan ollut parisuhteessa. Ystäviä on ollut elämän varrella, mutta kaikki ovat johonkin kadonneet; kuka muuttanut muualle, kuka liian kiireinen perheen ja ruuhkavuosien keskellä, erästä lakkasi muuten vaan kiinnostamasta mun seurani. Olen työelämässä ja siinä mielessä onnekas, että työni on varsin sosiaalista, eli saan sitä kautta kyllä ihmiskontakteja. Mutta eihän se sitä korvaa, että vapaa-ajalla saisi viettää aikaa ystävän tai kumppanin kanssa.
      Harrastan erilaisia ryhmäliikuntatunteja, mutta eipä niistä juuri ystäviä saa. Tuttavia kyllä, joiden kanssa moikataan ja ehkä vaihdetaan muutama sana ennen tunnin alkua. Mukavaa sekin. Ennen koronaa kävin paljon työväenopiston kursseilla, esim. ruuanlaitto- ja kielikursseilla. Korona-aikana näitä ei toki ole enää ollut. Myös teatteri ja livemusiikki olivat ennen koronaa lähellä sydäntä, tosin niissäkin kävin aina yksin.
      Kyllä tämä aika tässä kuluu, mutta kovin yksinäistä on. Välillä sitä sietää paremmin, välillä huonommin. Päivä kerrallaan.

    • Anonyymi

      adalwofha hei,

      Omaishoito muutti paljon elämässä, kaikki entinen jäi taakse. Oli se aluksi aika raskasta, todella. Hoidin siis aluksi äidin kanssa isää ja hänen pois menonsa jälkeen äitiäni.

      Sitten kun äiti joutui pois kotoa huomasin olevani yksin tyhjissä huoneissa.

      Kun lähdin sitten pois kotoa tunsin todellista yksinäisyyttä, pysähdyin joskus tien varteen ja silloin yksinäisyys todella tuntui.

      Enimmäkseen olen hiljentynyt ja lukenut teologiaa (olen ev.lut mutta ihan mielenkiinnosta olen lukenut ortodoksienkin näkemyksiä).

      Paljon olisi kirjoitettavaa, nyt vain lyhyesti.

    • Anonyymi

      Ystävää tai parisuhdetta ei löydä pakottamalla. Olisi niin kauheaa yrittää olla ystävä ihmiselle, joka takertuu ja joka ei tule toimeen ilman minua, että se ei enää olisi ystävyyttä. Ystävyys, kuten parisuhdekin, on vapaaehtoista. Ystävyys on myös vastavuoroista.

      Useimmiten yksinäisyyttään ulvovat järjestävät itse itsensä yksinäisiksi. He eivät avaudu kenellekään, eivät kuuntele toista eivätkä pysty jakamaan mitään.

      Ymmärrän kyllä omaishoitajuuteen sidotun yksinäisyyden. Elät hoidettavan kanssa koko ajan ja olet silti yksinäisistä yksinäisin. Kukaan ei välitä eikä auta. Sinua jopa kartetaan. En tiedä onko oikein, että tällainen sallitaan ja siitä jopa maksetaan omaishoidon tukea muutama satanen kuukaudessa. Tilanne on oikeasti vaikea, etenkin näin korona-aikana kun kaikki vertaisryhmätkin on tauolla. Mitä siinä voi tehdä?

      Mutta ihminen, joka on vapaa liikkumaan ja menemään, on yksinäinen vain omasta tahdostaan, vaikka väittäisi muuta.

      • Anonyymi

        En kuvailisi noin: "Useimmiten yksinäisyyttään ulvovat järjestävät itse itsensä yksinäisiksi. He eivät avaudu kenellekään, eivät kuuntele toista eivätkä pysty jakamaan mitään". Kuulostaa aika ilkeältä.

        Jos on ollut pitkään omaishoitaja, niin ei sitä niin helposti osaa lähteä etsimään uusia ystäviä.

        Siinä menee aikaa aluksi tuumaillessa.
        Minulle netti on tärkeä. Seurailen maailman tapahtumia, ja perspektiivi on laajentunut huimasti.

        Voisi ottaa yhden askeleen kerrallaan.
        Minulle ovat vaikeinta viikonloput.
        Ajattelin, että nyt jatkossa suunnittelen itselleni jonkun tapahtuman aina lauantaiksi.
        Se on se minun ensimmäinen askel.

        Ehkä sinäkin keksisit vaikka yhden ainoan jutun, ja sitten etenet sitä mukaan.

        Ajattelin jopa että järjestän "vihkon" ja siinä pohdiskelen ja seuraan miten edistyn.
        Voi kuulostaa lapselliselta, mutta tulee jonkinlaista suunnitelmaa.

        Yritetään yhdessä!


      • Mielestäni tässä ketjussa ei kukaan "ulvo yksinäisyyttään". Olen myös eri mieltä tuosta, että ihminen, joka on vapaa liikkumaan ja menemään, on yksinäinen vain omasta tahdostaan. Olisipa se noin helppoa. Se, että ylipäätään pääsee siihen tilanteeseen, että voi avautua ja jakaa asioita jonkun kanssa, on jo hyvin. Minulla on muuton jälkeen vaikeuksia löytää kavereita/ystäviä samoin kuin vaikka opiskeluaikaan.


    • Anonyymi

      Vapaaehtoistoiminta yksinäisyyden torjumiseksi on todella hyvä ajatus. Toivottavasti tulevaisuus on vapaaehtoistoiminnalle suotuisampi kuin toista vuotta jatkunut koronakausi, jolloin kaikki on ollut seis ja suljettua.

      Vapaaehtoisille on yleensä koulutusta, virkistystä ja säännöllisiä tapaamisia, joissa saa tukea työlleen.

      Valinnanvaraa erilaisille toimille on. On kertaluonteista tai jatkuvaa ja säännöllistä, joka myös sitoo.

      Syksyn tullessa varmaankin löydät itsellesi sopivan järjestön ja työn.

      • Kiitos vastauksesta. Työssäni tapaan paljon uusia ihmisiä joka päivä ja avustan heitä. Vapaaehtoistyö, esim. vanhusten auttaminen, olisi ainakin sosiaalista. En tiedä onko siitä mitään iloa ystävien "hankkimiseen".


    • Anonyymi

      Uusien asioiden oppiminen on ihan ok. Netinkin kautta voi löytää itselleen kiinnostavan alan ja niihin liittyviä foorumeita.

    • Anonyymi

      Olen jo ikäihminen ja ains ollut yksinäinen eli ei ole ollut ketään, jolle olisi voinut avautua omista tunteista tai henkilökohtaisista asioista. Kun on jo lapsena menettänyt luottamuksen ihmisiin, jopa lähiomaisiin, niin mieli lukkiutuu lopullisesti! Nykyisin voi käyttää kriisi/mielenterveys palveluita yms. joten nuoremmilla on vielä toivoa ihmis-suhteiden korjaamisessa. Eipä ole seurakunnan vapaaehtistyökään onnistunut. Kyllä minullakim suojelusenkeli on monessa asiassa auttanut ja rukous.

      • Ikävä kuulla, toivottavasti elämäsi ei tuon vuoksi ole kuitenkaan pelkkää surua ollut. Ehkä sieltä seurakunnasta voisi silti mukavia ihmisiä löytyä? Itse en ole valitettavasti uskonnollinen.


    • Anonyymi

      Minulla samoja kokemuksia ja ajatuksia. Suojelusenkelini valvoo kun nukun ja on mukanani aina, jokapaikassa.

    • Anonyymi

      Itse olen Viime aikoina vaan hiljentynyt, kaikki riidat ym. tuntui vaan todella turhalta.

      Eräs Kauneimmmista kappaleista mitä tiedän on Carolan puu, penkki ja puistotie.

      Yhtenä päivänä istun puistossa sitten äidin kanssa taas kahdestaan vaan päiviin loputtomiin.

    • Anonyymi

      Hei,
      kirjoitan juttua yksinäisyyttä kokeneesta ihmisestä ja mahdollisista keinoista, joilla yksinäisyys on mahdollisesti voinut lievittyä tai helpottua.

      Tausta-ajatuksena on myös jutun kautta jakaa tietoisuutta yksinäisyydestä ja tuen mahdollisuuksista niin että jotkut yksinäiseksi itsensä kokevat voisivat löytää sen kautta apua.

      Jos olet valmis kertomaan kokemuksistasi esimerkiksi taustatiedoiksi tai varsinaiseen juttuun, lähetätkö minulle meiliä osoitteeseen [email protected]

      Voin antaa sitä kautta tai puhelimitse lisätietoja. Iso kiitos avusta!

    • Anonyymi

      "Useimmiten yksinäisyyttään ulvovat järjestävät itse itsensä yksinäisiksi. He eivät avaudu kenellekään, eivät kuuntele toista eivätkä pysty jakamaan mitään".
      Aikamoista yleistystä. Eiköhän yksinäisissä ihmisissä ole monenlaisia yksilöitä, niin kuin muissakin. Syitä yksinäisyyteen on monia, osalla syyt löytyvät taustasta, ehkä lapsuudesta asti. On mennyt ehkä luottamus ihmisiin, jotkut tiedostavat sen, ja tieto voi lisätä tuskaa. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä itsevarmoja, rohkeita tai sosiaalisia, vaikka osaisivatkin kuunnella ja tarvittaessa myös avautua.

    • Anonyymi

      Olen pian 30 vuotta täyttävä nainen ja olen oikeastaan koko ikäni kokenut itseni yksinäiseksi.
      Tulen vaivattomasti toimeen ympärilläni olevien ihmisten kanssa, olen empaattinen ja tunneälykäs. Sosiaaliset tilanteet ovat minulle luontevia ja helppoja, mutta huomaan kaipaavani ihmissuhteissani "jotakin enemmän".
      Ihmissuhteeni jäävät kokemustasolla aina jotekin vajaiksi. En koe riittävää yhteyttä toisiin tunne- ja kokemustasolla. Koen usein olevani irrallaan kaikista muista, erilainen, vääränlainenkin..

      Minulla on pari rakasta ystävää, joiden kanssa "klikkaa", mutta yhteydenpito on harvassa erilaisista elämäntilanteista ja eri asuinpaikkakunnasta johtuen. Korona lisännyt etäisyyttä.

      Olen itsekin miettinyt aktiivisesti eri keinoja, joilla voisin luoda kestäviä ja hyviä suhteita muihin. Isoin työ on liittynyt siihen, miten itse näen ja kohtaan itseni sekä ajatukseni, sallinko itselleni hyviä ihmissuhteita, arvostanko itseäni.. Nämä kaikki asiat heijastuvat siihen, miten muut minut näkevät ja millaisen kuvan itsestäni annan.
      Olen lopulta kuitenkin itseni paras ja luotettavin ystävä, joka voi milloinkaan olla, miksen siis panostaisi ensimmäisenä itseeni :)
      -S

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe