Telkkarin uutispätkässä maantiepyöräilijät itkivät, kuinka autoilijat ohittelevat liian läheltä. Kovin oli jäsentymätöntä argumentointi, kun ratkaisuksi ehdotettiin, että kun pyöräilijöitä ajaa pari kolme rinnakkain, niin letkasta ei tule pitkää, jolloin ohitus kestää vähemmän. Kapealla tiellä ohitus ei kuitenkaan helpotu yhtään. Ja se rinnakkain ajaminen?
Polkupyörien rinnakkainajo - mitäs tieliikennelaki sanookaan?
30
893
Vastaukset
- Anonyymi
Spandekseilla on aina ihan omat säännöt ja näkemykset kaikessa.
Videon pätkässä kahta rinnan ajava letka oli kääntymässä oikeasta laidasta vasemmalla ja vain etummainen näytti kädellä suuntamerkkiä ja mikä hauskinta tie kaarsi tuossa kohtaa oikealle, eli vain ihmeen kautta autoila olisi voinut nähdä tuon suuntamerkin.Aika selkeästi se suuntamerkki oli sitten tarkoitettu vain niille muille perässä tuleville pyöräilijöille. Tuosta mennään tuonne...
- Anonyymi
Kenelläkään ei ole mitään omia sääntöjä. Tieliikennelaki velvoittaa kaikkia yhtä paljon. Näkemykset voivat joskus erota, mutta eivät ne säännöt pääpiirteittäin kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Jos tuntuu siltä että ovat, niin silloin kannattaa pysyä poissa liikenteestä mahdollisimman paljon tai sitten ottaa liikennesääntöjen tukiopetusta.
- Anonyymi
Oh shit. Olen aina luullut, että rinnakkain pyöräileminen ei ole sallittua.
- Anonyymi
Rinnakkain pyöräileminen on varmin tapa saada autoilija tekemään ohitus kuten laki vaatii. Yksinäisen pyöräilijän tai siistin pyöräilijäjonon kohdalla autoilija jostain syystä kuvittelee, että ohitus samaa kaistaa pitkin on hyvä ja toimiva idea. Niin varmaan, hänen näkökulmastaan. Pienikin liike sillä autolla oikealle, ja pyöräilijä on nurin tai ainakin ojassa.
On se jännää, kuinka vaikeaa auton nopeutta on laskea pyöräilijän tasolle silloin kun näkyvyys ei vain riitä ohittamiseen. Kävelijän kohdalla se onnistuu hienosti, miksi ei pyöräilijän?
Itse ajan sekä autolla että pyörällä. Autoni kulkee vaivattomasti sekä 14 km/h että 100 km/h. Ajatelkaapa välillä sitä, että moottori jaksaa kyllä vetää auton takaisin vauhtiin pikku hidastuksen jälkeen. (Kiire ei kelpaa selitykseksi, se tarkoittaa vain että lähdit liian myöhään liikkeelle.) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinnakkain pyöräileminen on varmin tapa saada autoilija tekemään ohitus kuten laki vaatii. Yksinäisen pyöräilijän tai siistin pyöräilijäjonon kohdalla autoilija jostain syystä kuvittelee, että ohitus samaa kaistaa pitkin on hyvä ja toimiva idea. Niin varmaan, hänen näkökulmastaan. Pienikin liike sillä autolla oikealle, ja pyöräilijä on nurin tai ainakin ojassa.
On se jännää, kuinka vaikeaa auton nopeutta on laskea pyöräilijän tasolle silloin kun näkyvyys ei vain riitä ohittamiseen. Kävelijän kohdalla se onnistuu hienosti, miksi ei pyöräilijän?
Itse ajan sekä autolla että pyörällä. Autoni kulkee vaivattomasti sekä 14 km/h että 100 km/h. Ajatelkaapa välillä sitä, että moottori jaksaa kyllä vetää auton takaisin vauhtiin pikku hidastuksen jälkeen. (Kiire ei kelpaa selitykseksi, se tarkoittaa vain että lähdit liian myöhään liikkeelle.)Eli autolla ei mahdu ohittamaan samalla kaistalle pyörää, mutta pyörä mahtuu ohittamaan auton samaa kaistaa oikealta puolelta? Pyöräilijän logiikkaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli autolla ei mahdu ohittamaan samalla kaistalle pyörää, mutta pyörä mahtuu ohittamaan auton samaa kaistaa oikealta puolelta? Pyöräilijän logiikkaa?
Mikähän on ohittajan keskimääräinen nopeus kummassakin tilanteessa.
- Anonyymi
Siis kyllähän niiden turvallisuuden saa vaarantaa jos haluaa.
- Anonyymi
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
- Anonyymi
Ei tien kapeus vaikuta mitenkään ohittamiseen. Tiet ovat riittävän leveitä jotta kaksi autoa mahtuvat rinnan ja jää vielä vähän tilaakin.
Edellä oleva ajoneuvo ohitetaan normaalisti vastaantulevien kaistaa käyttäen mikäli vastaan ei tule toista ajoneuvoa.- Anonyymi
Jep. Ja mitä lyhyempi pyöräjono niin sitä helpompi se on ohittaa. Ja kun polkijat yrittää helpottaa tilannetta osaltaan niin jotkut pöljät suuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Ja mitä lyhyempi pyöräjono niin sitä helpompi se on ohittaa. Ja kun polkijat yrittää helpottaa tilannetta osaltaan niin jotkut pöljät suuttuu.
Kuinka monesti olet ollut tuollaisessa tilanteessa, jossa on noin paljon pyöräilijöitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka monesti olet ollut tuollaisessa tilanteessa, jossa on noin paljon pyöräilijöitä?
Harvoin. Eikä pyöräilijöistä ole minulle haittaa kun autoilen. Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen, että rinnan ajamalla pyöräjono on lyhyempi kuin peräkkäin ajamalla?
- Anonyymi
Tässä uutinen, kun pyöräilijät haluavatlakiin, että autojen tulee jättää 1,5 m väliä ohittaessaan heidät!
Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat noudattaa itse jo voimassa olevaa lakia eli pyöräilijän tulee jättää turvallinen tila ohittaessa jalankulkijaa. Se koskee myös kohdataessa jalankulkijan, näin selvyyden vuoksi mainitaan.
Se turvallinen tila ei ole sitä, että ohjaustanko osuus jalankulkijaan, ei pari cm, ei kymmenen cm, vaan huomattavasti enenmmän eli lähempää 1 m!
Sähköpolkulautaa koskee pyöräilijän liikennesäännöt eli myös edellä mainittu.
On se kummaa, kun monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!- Anonyymi
"monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!"
-monet pyöräilijät
-ovat aina
-eivät itse
Sen luokan yleistyksiä nyt tuossa kirjoituksessa, että sehän täyttää rasismin tunnusmerkistön. Kohdistat vihasi yhteen ihmisryhmään. - Anonyymi
Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä muutkin tienkäyttäjät. Jalankulkijoilla on yhtä lailla kaikkien muidenkin tienkäyttäjien lailla ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ei jalankulkijoilla mitään poikkeusta ole ennakointivelvollisuuden osalta.
- Anonyymi
Mikä tuossa nyt niin paljon ärsyttää? Ehdotus parantaisi liikenneturvallisuutta.
- Anonyymi
Jalankulkua on säädelty kovin löyhästi liikennelaissa joshtuen siitä että liikkuminen on ihmisen perusoikeuksia. Kehitysvammaisilla yms on oikeus liikkua. Sääntöjen löyhyydesstä johtuen jalankulkijoilla on sitten ongelmia jopa toisten jalankulkijoiden kanssa, puhumattakaan muilla tavoin liikuvien kanssa.
Olen itse todistanut kahden jalankulkijan kesken käytyä painiottelua ojanpientareella kun molemmat olivat halunneet kulkea samaa puolta kohdatessaan toisensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä muutkin tienkäyttäjät. Jalankulkijoilla on yhtä lailla kaikkien muidenkin tienkäyttäjien lailla ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ei jalankulkijoilla mitään poikkeusta ole ennakointivelvollisuuden osalta.
Olet sitä mieltä, että pyöräilijän ei tarvitse noudattaa lakia vaan voit tehdä mitä haluavat ja muut väistäköön heitä?
Esim. jalkakäytävillä pyöräily, mitä me jalankulkijat voimme siellä tehdä, kun te tarkoituksella ajatte siellä? Pitääkö jalankulkijoiden siirtyä ajoradalle kävelemään, jotta te voitte ajaa jalkakäytävillä?
On tässä muutama päivä sitten tapahtunut niin, että kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa ja mitä tekee vastaantuleva pyöräilijä, joka ajaa kulkusuunnassaan oikealle? Arvaat varmaan? Kääntää pyörän minua jalankulkijaa kohtia tarkoituksella!
Jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa, ja sen pitäisi myös pyöräilijä nähdä, niin miksi silloin pyöräilijä voi kunnolla väistää?
En viitsi nyt paljon muita esimerkkejä laittaa, koska täällä on taasen niitä, jotka eivät tykkää pyöräilijöihin kohdistuviin asioihin!
Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä on tuolla huomattavasti suurempi vastuu liikenteessä kuin jalankulkijalle. Ja kyllä, pyöräilijän tulee noudattaa liikennesääntöjä eikä pääasiassa niitä rikkoa, myös ennakointivelvollisuus koskee pyöräilijää. Pyöräilijää koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin autoilijoita. Samoin niitä sähköpotkulautoja.
Näin kirjoittaa pyöräilijä ja siis myös jalankulkija, joka noudattaa liikkennesääntöjä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!"
-monet pyöräilijät
-ovat aina
-eivät itse
Sen luokan yleistyksiä nyt tuossa kirjoituksessa, että sehän täyttää rasismin tunnusmerkistön. Kohdistat vihasi yhteen ihmisryhmään.Taidat olla pyöräilijä, joka on sitä mieltä, kun teistä kirjoittaa jotakin negatiivista niin kirjoittaja on mielisairas, vihainen, huutaja, lääkkeet ottamatta tms sellaista?
Mistä mahtaa johtua, että pyöräilijöistä kirjoitetaan niin paljon negatiivista, joka on totuudenmukaista? Onko niin, että siihen on aihetta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla pyöräilijä, joka on sitä mieltä, kun teistä kirjoittaa jotakin negatiivista niin kirjoittaja on mielisairas, vihainen, huutaja, lääkkeet ottamatta tms sellaista?
Mistä mahtaa johtua, että pyöräilijöistä kirjoitetaan niin paljon negatiivista, joka on totuudenmukaista? Onko niin, että siihen on aihetta?Sinun ja Lauttasaaren huutajan kirjoituksia kun lukee niin huomaa, miksi pyöräilijöiden vihaajilla on tuollainen maine.
- Anonyymi
Jos sähköpotkulaudan maksiminopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa, sitä koskee jalankulkijan liikennesäännöt. Jos nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa, sähköpotkulautaa koskee polkupyörän säädökset.
Eli käytetty ajonopeus ei ratkaise vaan ajoneuvoon asetettu rajoittimen määräämä suurin mahdollinen nopeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköpotkulaudan maksiminopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa, sitä koskee jalankulkijan liikennesäännöt. Jos nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa, sähköpotkulautaa koskee polkupyörän säädökset.
Eli käytetty ajonopeus ei ratkaise vaan ajoneuvoon asetettu rajoittimen määräämä suurin mahdollinen nopeus.Rakenteellinen nopeus ratkaisee eli jos rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Silloin koskee pyöräiljän liikennesäännöt. Kaikki Suomessa vuokrattavat ja myytävät ovat edellä mainittuja.
Se mihin nopeus rajoitetaan väliaikaisesti ei ratkaise! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakenteellinen nopeus ratkaisee eli jos rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Silloin koskee pyöräiljän liikennesäännöt. Kaikki Suomessa vuokrattavat ja myytävät ovat edellä mainittuja.
Se mihin nopeus rajoitetaan väliaikaisesti ei ratkaise!Tehot vaikuttavat myös siihen, mihin luokkaan sähköinen liikkumisväline kuuluu.
- Anonyymi
Rajoitin pitää olla kevyessä ajoneuvossa valmiina ja sen ohittaminen ei saa olla mahdollista suoraan ajoneuvosta helpolla toimenpiteellä kuten muutamien nappien painalluksilla. Ei siis todellakaan ole laillista, että kulkee valmiina vaikka 50 km/h ja sitten itse rajoittaa 25km/h. Toki monissa laudoissa voi ohjelmallisesti muuttaa rajoitinta puhelimen avulla, mutta se on jo selkeä ajoneuvon ulkopuolinen toimenpide, jota valmistaja itse ei tarjoa.
15km/h rajoitin valmistajan asentamana sallii jalkakäytävällä ajamisen *kävelyvauhtia* ja 25km/h rajoitin valmistajan asentamana sallii vain itsestään tasapainottuvat ajoneuvot kävelynopeudella jalkakäytävillä. Siis polkupyörä tai lauta ei saa valmistajan 25km/h rajoittimella mennä jalkakäytäville ilman talutusta. En kyllä tajua miksi joku haluaisi ajaa kävelyvauhtia ja ylipäätänsä mennä jalkakäytävälle etanoiden sekaan, jos pyörätie on vieressä.
Muistakaa myös kun pidätte omista laillisista tai mielivaltaisista oikeuksistanne kiinni autoilijan kohtaamisessa, niin törmäystilanteessa autoilija on hyvin turvassa ja auto ottaa iskut vastaan, mutta pyöräilijälle törmäys tarkoittaa usein sairaalareissua tai hautausmaalle menoa. Tätä todellisuutta ei mikään laki tai luuleminen muuta.- Anonyymi
Samoin tulee autoilijan muistaa rekkojen kohdalla. Autoilijalle käy aina huonosti jos rekka tulee päälle.
- Anonyymi
Onneksi meillä on talvi ja vain hyvin harva kulkee silloin polkupyörällä. Sama on muiden haittalajien suhteen, hyttyset ja märäräiset on talvilevolla.
- Anonyymi
Autoilijoiden seassa on enemmän haittaajia kuin pyöräilijöiden joukossa. Edes kuukausittain en koe pyöräilijöistä koituvaa haittaa, mutta lähes päivittäin on kädettömiä kuskeja liikkeellä.
- Anonyymi
Kannattaa näiden sukkuhousupyöräilijöiden lukea liikennesäännöt. Polkupyörän paikka ajoradalla on oikeassa reunassa tai pientareella kun semmoinen on. Rinnakkain ajo on kielletty. Sama määräys koskee myös mopolijoita, jotka pääsääntöisesti noudattavat sitä.
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf- Anonyymi
Tuo julkaisu ei mainitse rinnakkain ajamisesta mitään. Sen sijaan tuolla lukee ajoradalla ajamisesta seuraavaa:
- Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
- Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
- Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721