Polkupyörien rinnakkainajo - mitäs tieliikennelaki sanookaan?

Anonyymi

Telkkarin uutispätkässä maantiepyöräilijät itkivät, kuinka autoilijat ohittelevat liian läheltä. Kovin oli jäsentymätöntä argumentointi, kun ratkaisuksi ehdotettiin, että kun pyöräilijöitä ajaa pari kolme rinnakkain, niin letkasta ei tule pitkää, jolloin ohitus kestää vähemmän. Kapealla tiellä ohitus ei kuitenkaan helpotu yhtään. Ja se rinnakkain ajaminen?

26

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Spandekseilla on aina ihan omat säännöt ja näkemykset kaikessa.
      Videon pätkässä kahta rinnan ajava letka oli kääntymässä oikeasta laidasta vasemmalla ja vain etummainen näytti kädellä suuntamerkkiä ja mikä hauskinta tie kaarsi tuossa kohtaa oikealle, eli vain ihmeen kautta autoila olisi voinut nähdä tuon suuntamerkin.

      • Aika selkeästi se suuntamerkki oli sitten tarkoitettu vain niille muille perässä tuleville pyöräilijöille. Tuosta mennään tuonne...


      • Anonyymi

        Kenelläkään ei ole mitään omia sääntöjä. Tieliikennelaki velvoittaa kaikkia yhtä paljon. Näkemykset voivat joskus erota, mutta eivät ne säännöt pääpiirteittäin kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Jos tuntuu siltä että ovat, niin silloin kannattaa pysyä poissa liikenteestä mahdollisimman paljon tai sitten ottaa liikennesääntöjen tukiopetusta.


    • Anonyymi

      Oh shit. Olen aina luullut, että rinnakkain pyöräileminen ei ole sallittua.

      • Anonyymi

        Rinnakkain pyöräileminen on varmin tapa saada autoilija tekemään ohitus kuten laki vaatii. Yksinäisen pyöräilijän tai siistin pyöräilijäjonon kohdalla autoilija jostain syystä kuvittelee, että ohitus samaa kaistaa pitkin on hyvä ja toimiva idea. Niin varmaan, hänen näkökulmastaan. Pienikin liike sillä autolla oikealle, ja pyöräilijä on nurin tai ainakin ojassa.

        On se jännää, kuinka vaikeaa auton nopeutta on laskea pyöräilijän tasolle silloin kun näkyvyys ei vain riitä ohittamiseen. Kävelijän kohdalla se onnistuu hienosti, miksi ei pyöräilijän?

        Itse ajan sekä autolla että pyörällä. Autoni kulkee vaivattomasti sekä 14 km/h että 100 km/h. Ajatelkaapa välillä sitä, että moottori jaksaa kyllä vetää auton takaisin vauhtiin pikku hidastuksen jälkeen. (Kiire ei kelpaa selitykseksi, se tarkoittaa vain että lähdit liian myöhään liikkeelle.)


    • Anonyymi

      Siis kyllähän niiden turvallisuuden saa vaarantaa jos haluaa.

      • Anonyymi

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


    • Anonyymi

      Ei tien kapeus vaikuta mitenkään ohittamiseen. Tiet ovat riittävän leveitä jotta kaksi autoa mahtuvat rinnan ja jää vielä vähän tilaakin.
      Edellä oleva ajoneuvo ohitetaan normaalisti vastaantulevien kaistaa käyttäen mikäli vastaan ei tule toista ajoneuvoa.

      • Anonyymi

        Jep. Ja mitä lyhyempi pyöräjono niin sitä helpompi se on ohittaa. Ja kun polkijat yrittää helpottaa tilannetta osaltaan niin jotkut pöljät suuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ja mitä lyhyempi pyöräjono niin sitä helpompi se on ohittaa. Ja kun polkijat yrittää helpottaa tilannetta osaltaan niin jotkut pöljät suuttuu.

        Kuinka monesti olet ollut tuollaisessa tilanteessa, jossa on noin paljon pyöräilijöitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monesti olet ollut tuollaisessa tilanteessa, jossa on noin paljon pyöräilijöitä?

        Harvoin. Eikä pyöräilijöistä ole minulle haittaa kun autoilen. Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen, että rinnan ajamalla pyöräjono on lyhyempi kuin peräkkäin ajamalla?


    • Anonyymi

      Tässä uutinen, kun pyöräilijät haluavatlakiin, että autojen tulee jättää 1,5 m väliä ohittaessaan heidät!

      Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat noudattaa itse jo voimassa olevaa lakia eli pyöräilijän tulee jättää turvallinen tila ohittaessa jalankulkijaa. Se koskee myös kohdataessa jalankulkijan, näin selvyyden vuoksi mainitaan.

      Se turvallinen tila ei ole sitä, että ohjaustanko osuus jalankulkijaan, ei pari cm, ei kymmenen cm, vaan huomattavasti enenmmän eli lähempää 1 m!

      Sähköpolkulautaa koskee pyöräilijän liikennesäännöt eli myös edellä mainittu.

      On se kummaa, kun monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!

      • Anonyymi

        "monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!"

        -monet pyöräilijät
        -ovat aina
        -eivät itse

        Sen luokan yleistyksiä nyt tuossa kirjoituksessa, että sehän täyttää rasismin tunnusmerkistön. Kohdistat vihasi yhteen ihmisryhmään.


      • Anonyymi

        Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä muutkin tienkäyttäjät. Jalankulkijoilla on yhtä lailla kaikkien muidenkin tienkäyttäjien lailla ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ei jalankulkijoilla mitään poikkeusta ole ennakointivelvollisuuden osalta.


      • Anonyymi

        Mikä tuossa nyt niin paljon ärsyttää? Ehdotus parantaisi liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi

        Jalankulkua on säädelty kovin löyhästi liikennelaissa joshtuen siitä että liikkuminen on ihmisen perusoikeuksia. Kehitysvammaisilla yms on oikeus liikkua. Sääntöjen löyhyydesstä johtuen jalankulkijoilla on sitten ongelmia jopa toisten jalankulkijoiden kanssa, puhumattakaan muilla tavoin liikuvien kanssa.
        Olen itse todistanut kahden jalankulkijan kesken käytyä painiottelua ojanpientareella kun molemmat olivat halunneet kulkea samaa puolta kohdatessaan toisensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä muutkin tienkäyttäjät. Jalankulkijoilla on yhtä lailla kaikkien muidenkin tienkäyttäjien lailla ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ei jalankulkijoilla mitään poikkeusta ole ennakointivelvollisuuden osalta.

        Olet sitä mieltä, että pyöräilijän ei tarvitse noudattaa lakia vaan voit tehdä mitä haluavat ja muut väistäköön heitä?

        Esim. jalkakäytävillä pyöräily, mitä me jalankulkijat voimme siellä tehdä, kun te tarkoituksella ajatte siellä? Pitääkö jalankulkijoiden siirtyä ajoradalle kävelemään, jotta te voitte ajaa jalkakäytävillä?

        On tässä muutama päivä sitten tapahtunut niin, että kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa ja mitä tekee vastaantuleva pyöräilijä, joka ajaa kulkusuunnassaan oikealle? Arvaat varmaan? Kääntää pyörän minua jalankulkijaa kohtia tarkoituksella!

        Jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa, ja sen pitäisi myös pyöräilijä nähdä, niin miksi silloin pyöräilijä voi kunnolla väistää?

        En viitsi nyt paljon muita esimerkkejä laittaa, koska täällä on taasen niitä, jotka eivät tykkää pyöräilijöihin kohdistuviin asioihin!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä on tuolla huomattavasti suurempi vastuu liikenteessä kuin jalankulkijalle. Ja kyllä, pyöräilijän tulee noudattaa liikennesääntöjä eikä pääasiassa niitä rikkoa, myös ennakointivelvollisuus koskee pyöräilijää. Pyöräilijää koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin autoilijoita. Samoin niitä sähköpotkulautoja.

        Näin kirjoittaa pyöräilijä ja siis myös jalankulkija, joka noudattaa liikkennesääntöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "monet pyöräilijät ovat aina vain vaatimussa, mutta eivät itse kuitenkaan noudata lakia!"

        -monet pyöräilijät
        -ovat aina
        -eivät itse

        Sen luokan yleistyksiä nyt tuossa kirjoituksessa, että sehän täyttää rasismin tunnusmerkistön. Kohdistat vihasi yhteen ihmisryhmään.

        Taidat olla pyöräilijä, joka on sitä mieltä, kun teistä kirjoittaa jotakin negatiivista niin kirjoittaja on mielisairas, vihainen, huutaja, lääkkeet ottamatta tms sellaista?

        Mistä mahtaa johtua, että pyöräilijöistä kirjoitetaan niin paljon negatiivista, joka on totuudenmukaista? Onko niin, että siihen on aihetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla pyöräilijä, joka on sitä mieltä, kun teistä kirjoittaa jotakin negatiivista niin kirjoittaja on mielisairas, vihainen, huutaja, lääkkeet ottamatta tms sellaista?

        Mistä mahtaa johtua, että pyöräilijöistä kirjoitetaan niin paljon negatiivista, joka on totuudenmukaista? Onko niin, että siihen on aihetta?

        Sinun ja Lauttasaaren huutajan kirjoituksia kun lukee niin huomaa, miksi pyöräilijöiden vihaajilla on tuollainen maine.


      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulaudan maksiminopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa, sitä koskee jalankulkijan liikennesäännöt. Jos nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa, sähköpotkulautaa koskee polkupyörän säädökset.

        Eli käytetty ajonopeus ei ratkaise vaan ajoneuvoon asetettu rajoittimen määräämä suurin mahdollinen nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulaudan maksiminopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa, sitä koskee jalankulkijan liikennesäännöt. Jos nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa, sähköpotkulautaa koskee polkupyörän säädökset.

        Eli käytetty ajonopeus ei ratkaise vaan ajoneuvoon asetettu rajoittimen määräämä suurin mahdollinen nopeus.

        Rakenteellinen nopeus ratkaisee eli jos rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Silloin koskee pyöräiljän liikennesäännöt. Kaikki Suomessa vuokrattavat ja myytävät ovat edellä mainittuja.

        Se mihin nopeus rajoitetaan väliaikaisesti ei ratkaise!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen nopeus ratkaisee eli jos rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Silloin koskee pyöräiljän liikennesäännöt. Kaikki Suomessa vuokrattavat ja myytävät ovat edellä mainittuja.

        Se mihin nopeus rajoitetaan väliaikaisesti ei ratkaise!

        Tehot vaikuttavat myös siihen, mihin luokkaan sähköinen liikkumisväline kuuluu.


    • Anonyymi

      Rajoitin pitää olla kevyessä ajoneuvossa valmiina ja sen ohittaminen ei saa olla mahdollista suoraan ajoneuvosta helpolla toimenpiteellä kuten muutamien nappien painalluksilla. Ei siis todellakaan ole laillista, että kulkee valmiina vaikka 50 km/h ja sitten itse rajoittaa 25km/h. Toki monissa laudoissa voi ohjelmallisesti muuttaa rajoitinta puhelimen avulla, mutta se on jo selkeä ajoneuvon ulkopuolinen toimenpide, jota valmistaja itse ei tarjoa.

      15km/h rajoitin valmistajan asentamana sallii jalkakäytävällä ajamisen *kävelyvauhtia* ja 25km/h rajoitin valmistajan asentamana sallii vain itsestään tasapainottuvat ajoneuvot kävelynopeudella jalkakäytävillä. Siis polkupyörä tai lauta ei saa valmistajan 25km/h rajoittimella mennä jalkakäytäville ilman talutusta. En kyllä tajua miksi joku haluaisi ajaa kävelyvauhtia ja ylipäätänsä mennä jalkakäytävälle etanoiden sekaan, jos pyörätie on vieressä.

      Muistakaa myös kun pidätte omista laillisista tai mielivaltaisista oikeuksistanne kiinni autoilijan kohtaamisessa, niin törmäystilanteessa autoilija on hyvin turvassa ja auto ottaa iskut vastaan, mutta pyöräilijälle törmäys tarkoittaa usein sairaalareissua tai hautausmaalle menoa. Tätä todellisuutta ei mikään laki tai luuleminen muuta.

      • Anonyymi

        Samoin tulee autoilijan muistaa rekkojen kohdalla. Autoilijalle käy aina huonosti jos rekka tulee päälle.


    • Anonyymi

      Onneksi meillä on talvi ja vain hyvin harva kulkee silloin polkupyörällä. Sama on muiden haittalajien suhteen, hyttyset ja märäräiset on talvilevolla.

      • Anonyymi

        Autoilijoiden seassa on enemmän haittaajia kuin pyöräilijöiden joukossa. Edes kuukausittain en koe pyöräilijöistä koituvaa haittaa, mutta lähes päivittäin on kädettömiä kuskeja liikkeellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä on tapahtunut?

      Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä. https://yle.fi/uutiset/3-12044939
      Kemijärvi
      30
      3979
    2. Suomi Tokion kisojen huonoin maa mutta urheilupomot vaikenee

      Suomi on ollut yksi kaikkien aikojen menestyneimpiä maita kesäolympialaisissa. Suomi on osallistunut jokaisiin kesä- ja talviolympialaisiin vuoden 190
      Olympialaiset
      68
      3172
    3. HUS:lta viimein dataa koronasta ja koronarokotteista

      Hesarissa on artikkeli (tai kaksikin) jossa HUS kertoo koronatilanteesta ja antaa selvää numerofaktaa koronatilanteesta ja rokotusten vaikutuksesta. E
      Maailman menoa
      211
      2395
    4. Koronamarjanpoimijat

      Kainuussa kymmeniä koronatartuntoja ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla Kainuun sote tiedottaa tehneensä koronatestejä ulkomaalaisten marjanpoimijoide
      Suomussalmi
      118
      1971
    5. Sähköpotkulautailija menehtyi linja-auton alle

      Turussa; 23-v. nainen kuoli onnettomuuspaikalla. Mikä suru taas kotiin ja omaisille ;(. https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008170930.html
      Maailman menoa
      113
      1740
    6. Galleria Sofian överimuokkaukset vs. todellisuus

      Kerätäänpä vertailukuvia, millainen Sofia uskottelee ja uskoo(?) olevansa versus todellisuus. Mä aloitan huumerahojennkuljetuslaukku ja toooodella pi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1691
    7. Nuorelle suomalaismiehelle kova tuomio

      "Käräjäoikeus tuomitsi Helton Nwety Betuel Muchangan, 18, viiden vuoden ja kahdeksan kuukauden vankeusrangaistukseen." Ankara tuomio, miten jaksaa va
      Maailman menoa
      60
      1677
    8. Martinan instassa kysymys

      Katri Tanni kysyy Maralta: Miten pääset reissuun, kun ennen pitää käsittääkseni olla 14vrk Schengen-alueen ulkopuolella? Itsekin sain entryn samaan ki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1069
    9. ..........

      Hän pelkää mun suhtautumista ja torjuntaa. Mutta tiedän jo. Kunpa voisin kertoa hänelle.
      Ikävä
      62
      1014
    10. Laukaukset Kemijärvellä

      https://yle.fi/uutiset/3-12044939 Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä – Poliisin tietojen mukaan tapahtumapaikalta oli kuultu
      Kemijärvi
      5
      856
    Aihe