Miinusjohdot väärinpäin?

Anonyymi

Kytkin kaksiakkujärjestelmästä ilmeisesti ensin miinusjohdot väärinpäin, eli kone ei startannut. Korjasin virheen ja kone lähti käyntiin... Nyt tuli vaan mieleen että hajosko kuitenkin jotain, laturi tms?

20

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä järjestelmissä miinukset on erilliset? Samaan miinuskiskoon kaikki miinukset yleensä vedetään akkupiiristä riippumatta.

      • Anonyymi

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...

        Ettei vaan johto(dot) tulis sittenkin moottorista....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...

        Pävirtakytkimellä katkaistaan yleensä plussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pävirtakytkimellä katkaistaan yleensä plussa.

        Ei välttämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä

        Kyllä, ihan välttämättä YLEENSÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä

        Juu, ei välttämättä. Päävirtakytkimen yhteen napaan voi tietysti kytkeä plussan ja toiseen miinuksen, mutta en todellakaan suosittele. Päävirtakytkimen voi myös jättää kokonaan kytkemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei välttämättä. Päävirtakytkimen yhteen napaan voi tietysti kytkeä plussan ja toiseen miinuksen, mutta en todellakaan suosittele. Päävirtakytkimen voi myös jättää kokonaan kytkemättä.

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.

        Voi voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.

        Meillä oli vaihe kytketty pesukoneen kuoreen suojamaan sijaan. Melkein kaikkea voi tehdä, mutta ei pelkkä mahdollisuus tee siitä järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli vaihe kytketty pesukoneen kuoreen suojamaan sijaan. Melkein kaikkea voi tehdä, mutta ei pelkkä mahdollisuus tee siitä järkevää.

        12 V järjestelmässä, jossa ei ole toinen napa rungossa, kuten autoissa, on aivan sama ja yhtä oikein laittaa pääkytkin miinus- tai plusjohtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12 V järjestelmässä, jossa ei ole toinen napa rungossa, kuten autoissa, on aivan sama ja yhtä oikein laittaa pääkytkin miinus- tai plusjohtoon.

        Teknisesti samantekevää, mutta yhtenäisen asennuskäytännön vuoksi on fiksumpaa laittaa pääkatkaisija plussaan. Toinen asentaja voi hakea plussan sulaketaulusta ja miinuksen suoraan akulta - ja tietämättään ohittaa päälytkimen joka yleensä on plussan puolella akun ja sulaketaulun välissä, varsinkin moniakkujärjestelmässä.


    • Anonyymi

      En ihan saa kiinni, mitä on tapahtunut, mutta laturin toiminnan voit kyklä tarkistaa mittaamalla napajännitteen, kun moottori käy. Sen pitää olla yli 14 V.

      • Anonyymi

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?

        Akun koolla ei ole tietenkään mitään tekemistä asian kanssa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.

        Ja akku on tuon käsittelyn jälkeen entinen. Mistään akusta ei käytännössä saa nimelliskapasiteettia kuin korkeintaan kerran.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.

        Sytytyslaitteet on monessa moottorissa omilla käämeillä vauhtipyörän alla, jotta moottorin saisi kynnistymään hätänarulla vauhtipyörästä silloinkin kun akku on tyhjä.

        Jos suora akkusytytys, niin moinen hätästartti ei onnistu, vaan täytyy käynnistää apukaapeleilla.

        Monessa nykykoneessa on sähköinen bensapumppu, joka ekana hyytyy kun jännite laskee.

        35h on aika utopistinen arvio.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja akku on tuon käsittelyn jälkeen entinen. Mistään akusta ei käytännössä saa nimelliskapasiteettia kuin korkeintaan kerran.

        Kyllä, akku on entinen.Ymmärsin tilanteen niin että kyseessä on hätätilanne.Silloin ei ole väliä miten akun käy kunhan päästään pois.Lyijyakkua ei pidä kuormittaa kuin 50 % sen nimelliskapasiteetista..


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kyllä, akku on entinen.Ymmärsin tilanteen niin että kyseessä on hätätilanne.Silloin ei ole väliä miten akun käy kunhan päästään pois.Lyijyakkua ei pidä kuormittaa kuin 50 % sen nimelliskapasiteetista..

        Oikein ymmärsit kysymykseni. Ja vastaus oli se mitä tarvitsin. Eli tunteja pystyy ajamaan ilman lataustakin. Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe