Miinusjohdot väärinpäin?

Anonyymi

Kytkin kaksiakkujärjestelmästä ilmeisesti ensin miinusjohdot väärinpäin, eli kone ei startannut. Korjasin virheen ja kone lähti käyntiin... Nyt tuli vaan mieleen että hajosko kuitenkin jotain, laturi tms?

20

858

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä järjestelmissä miinukset on erilliset? Samaan miinuskiskoon kaikki miinukset yleensä vedetään akkupiiristä riippumatta.

      • Anonyymi

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...

        Ettei vaan johto(dot) tulis sittenkin moottorista....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päävirtakytkimestä tulee johto joka haarautuu...

        Pävirtakytkimellä katkaistaan yleensä plussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pävirtakytkimellä katkaistaan yleensä plussa.

        Ei välttämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä

        Kyllä, ihan välttämättä YLEENSÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä

        Juu, ei välttämättä. Päävirtakytkimen yhteen napaan voi tietysti kytkeä plussan ja toiseen miinuksen, mutta en todellakaan suosittele. Päävirtakytkimen voi myös jättää kokonaan kytkemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei välttämättä. Päävirtakytkimen yhteen napaan voi tietysti kytkeä plussan ja toiseen miinuksen, mutta en todellakaan suosittele. Päävirtakytkimen voi myös jättää kokonaan kytkemättä.

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.

        Voi voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtä hyvin päävirtakytkimellä voi katkaista miinuksen. Näin oli edellisessä veneessäni.

        Meillä oli vaihe kytketty pesukoneen kuoreen suojamaan sijaan. Melkein kaikkea voi tehdä, mutta ei pelkkä mahdollisuus tee siitä järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli vaihe kytketty pesukoneen kuoreen suojamaan sijaan. Melkein kaikkea voi tehdä, mutta ei pelkkä mahdollisuus tee siitä järkevää.

        12 V järjestelmässä, jossa ei ole toinen napa rungossa, kuten autoissa, on aivan sama ja yhtä oikein laittaa pääkytkin miinus- tai plusjohtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12 V järjestelmässä, jossa ei ole toinen napa rungossa, kuten autoissa, on aivan sama ja yhtä oikein laittaa pääkytkin miinus- tai plusjohtoon.

        Teknisesti samantekevää, mutta yhtenäisen asennuskäytännön vuoksi on fiksumpaa laittaa pääkatkaisija plussaan. Toinen asentaja voi hakea plussan sulaketaulusta ja miinuksen suoraan akulta - ja tietämättään ohittaa päälytkimen joka yleensä on plussan puolella akun ja sulaketaulun välissä, varsinkin moniakkujärjestelmässä.


    • Anonyymi

      En ihan saa kiinni, mitä on tapahtunut, mutta laturin toiminnan voit kyklä tarkistaa mittaamalla napajännitteen, kun moottori käy. Sen pitää olla yli 14 V.

      • Anonyymi

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?

        Akun koolla ei ole tietenkään mitään tekemistä asian kanssa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Btw, kuinka kauan ajaa yhdellä akulla jos lataus ei toimi. Pulpettivene ja 75hv nelarikone, olettamus on ettei valoja ym käytetä?

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.

        Ja akku on tuon käsittelyn jälkeen entinen. Mistään akusta ei käytännössä saa nimelliskapasiteettia kuin korkeintaan kerran.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Oletetaan että akun kapasiteetti on 70 Ah ja se ajetaan täysin tyhjäksi.Vielä oletetaan että moottori vaatii akun olemassaolon toimiakseen ja että sytysvirta on 2A . Se tarkoittaa että 70 Ah/2A siis noin 35 tuntia.Tässä ei ole huomioitu mahdollisia käynnistyksen vaatimaa energia mutta jos käynnistyksiä on vain yksi niin sillä ei ole merkitystä.Moottorin koko ei merkkaa kovin paljoa. Ja vielä jos sytysvirta tuplaantuu niin aika puolittuu.En tiedä mikä sytysvirta on nykyperäprutkuissa.

        Sytytyslaitteet on monessa moottorissa omilla käämeillä vauhtipyörän alla, jotta moottorin saisi kynnistymään hätänarulla vauhtipyörästä silloinkin kun akku on tyhjä.

        Jos suora akkusytytys, niin moinen hätästartti ei onnistu, vaan täytyy käynnistää apukaapeleilla.

        Monessa nykykoneessa on sähköinen bensapumppu, joka ekana hyytyy kun jännite laskee.

        35h on aika utopistinen arvio.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja akku on tuon käsittelyn jälkeen entinen. Mistään akusta ei käytännössä saa nimelliskapasiteettia kuin korkeintaan kerran.

        Kyllä, akku on entinen.Ymmärsin tilanteen niin että kyseessä on hätätilanne.Silloin ei ole väliä miten akun käy kunhan päästään pois.Lyijyakkua ei pidä kuormittaa kuin 50 % sen nimelliskapasiteetista..


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kyllä, akku on entinen.Ymmärsin tilanteen niin että kyseessä on hätätilanne.Silloin ei ole väliä miten akun käy kunhan päästään pois.Lyijyakkua ei pidä kuormittaa kuin 50 % sen nimelliskapasiteetista..

        Oikein ymmärsit kysymykseni. Ja vastaus oli se mitä tarvitsin. Eli tunteja pystyy ajamaan ilman lataustakin. Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7205
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3020
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      45
      2159
    Aihe