Kysymys Kuntojudosta

Anonyymi

Judoa omilla ehdoillasi
Kuntojudo on judoa. Ero kilpailuun tähtäävään harjoitteluun on lähinnä harjoituksen intensiteetissä, jonka jokainen voi kuntojudossa sovittaa omiin lähtökohtiinsa sopivaksi. Silti kuntojudossakin voi saavuttaa merkittäviä voittoja – oman itsensä voi voittaa joka harjoituksissa. Kuntojudolla on taipumus tehdä ihmeitä aikuisharrastajan fyysiselle kunnolle ja liikunnallisille taidoille. Monipuolisempaa ja motivoivampaa liikuntaa on vaikea keksiä.

Kuntojudossa käy judokoita hyvinkin erilaisilla taustoilla. Toiset ovat juuri alkeiskurssin käyneitä nuoria aikuisia, toiset vanhoja mestareita, jotka ylläpitävät kuntoaan ja taitojaan rennomman harjoittelun avulla. Moni aloittaa judon tai palaa nuoruuden harrastuksensa pariin samalla kun lapset aloittavat judon harrastamisen. Lähtökohdat ja tavoitteet ovat erilaisia, mutta kaikkia yhdistää oman osaamisen kehittäminen ja yhdessä oppimisen ilo.

Lähde: https://www.judoliitto.fi/judo/kuntojudo/

Kysymys: Harjoitteleeko kukaan täällä ihan Kuntojudo-nimikkeellä vai onko se pelkkä Judo? Ajattelin aloittaa Judon, mutta en halua kilpailla, enemminkin kuntopuolta ajattelin. Millaisia Kuntojudo-tunnit ovat olleet? Mennäänkö todellakin ryhmän mukana ja otetaan yksilö huomioon vai pikemminkin ns. massan mukana?

21

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Ajattelin aloittaa Judon"
      Hyvä. Vastaus tuohon kuntojudokysymykseen riippuu ihan judoseurasta. Suosittelen selvittämään mitä seuroja on lähelläsi ja mille kohderyhmille heillä on tarjontaa. Tämän jälkeen kannattaa ihan soittaa puhelimella joko harjoitusten vetäjälle tai muulle seuran edustajalle, niin asia kyllä selviää.

      • Anonyymi

        Juuri näin, mutta ei kannata ennen syyskuuta soitella, koska valtaosassa judoseuroja on oikein virallinen kesätauko...


    • Anonyymi

      valtaosassa suomen seuroja harjoittelu on on varmin kuntojudoa. Kilpailijoille on harjoituset erikseen. käy kattomassa niin selviää

      • Anonyymi

        Hyvä kuntojudoka voi päihittää kisaajaan,judo on taitolaji kuitenkin.


    • Anonyymi

      Budolajeissa vyön väri kertoo etenemisestä lajissa. Koko värijärjestelmä luotiin jotta olisi sopivat askeleet eteenpäin.

      Kuntojudossa vöitä ei käytännössä saa koska vain kisoissa pärjäämällä saa vöitä.
      Tarkoitta sitä että Judossa ei etene tai oikeammin kilpajudossa ei etene. Harmi että ei-kilpajudoa (itsepuolustus) ei oikeastaan enää opeteta. Laji on kuohittu.

    • Anonyymi

      Tästä on jo vuosia mutta eräällä yliopitolla oli opiskelijoille kuntojudoa ja siellä eräs lahjakas opiskelija oli vuoden treenananut kuntojudoa ja suoritti vihreän vyö ja sai luvan osallsitua Judon Sm-kisoihin ja tuli jymyyllätys, nousi sm-kisojen mitaleille ja kukisti matkalla monta kokenutta mustan vyön kisajudokaa ja ihan kuntojudopohjalta.
      Myöhemmin tästä kuntojudokasta tuli itsekin mustan vyön kisajudoka ja korkeampi dan myös.
      JUdo o taitolaji ja oikea tekniiikka luo judokyvyn ja se toimii.

      • Anonyymi

        No varmasti on, enpä muista milloin SM mitalin ( miesten yksilökisa) olisi vihreävöinen ottanut.
        Naisjudossa ja nuorissa kylläkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmasti on, enpä muista milloin SM mitalin ( miesten yksilökisa) olisi vihreävöinen ottanut.
        Naisjudossa ja nuorissa kylläkin...

        Kyllä vaan on ja 70 luvulla tämäkin tapahtui.


    • Anonyymi

      Itse otin 70 luvun alussa vihreävöisenä sm pronssin olin harjoitellut kovasti ja oli lahjoja lajiin.
      Ruskeavöisenä voitin mestaruuden sitten rupesin treenaamaan vain kuntomielessä 3 kertaa viikko ja olin ruskealla vyöllä 3 vuotta kunnes suoritin 1.danin,yhä kuntoilen ja otan kovia randoreja nuorten kilpailijoiden kanssa ja pärjään hyvin kun hyvä tasapaino ja tekniikka ja ajoitus.
      Vyöarvokin on 2 dan,paljon on judo antanut ja tuonut hyvän kunnon ja kamppailukyvyn.

      • Anonyymi

        Loistavaa, juuri sinulaisia tarvitaan seuroihin lisää!


    • Anonyymi

      Judon varhaisina vuosina kaikki olivat vielä aloittelevia amatöörejä. Vihreävöinen sm-mitalisti 70-luvulla ei hämmästytä.

      Ei ole enää pariin vuosikymmeneen ollut mahdollista. Nykyjudon taso on paljon kovempi.

      • Anonyymi

        Kova ja taitava kaveri kun kyseessä niin kyllä vihreä tai sinivöinen voi päihittää tänäkin päivänä maajoukkuejudokat ja ottaa jopa suomen mestaruuden.
        Judo ei ole 70 luvusta kehittynyt vaan mennyt huonompaan suuntaa kun tekniikoita on karsittu sääntöjen myötä ja silloin 70-80 luvulla oli huippuyksilöitä paljon mukana lajissa ja treeni oli japanilata/spartalaista oli omistaudutta lajille niin henkisesti kuin fyysisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova ja taitava kaveri kun kyseessä niin kyllä vihreä tai sinivöinen voi päihittää tänäkin päivänä maajoukkuejudokat ja ottaa jopa suomen mestaruuden.
        Judo ei ole 70 luvusta kehittynyt vaan mennyt huonompaan suuntaa kun tekniikoita on karsittu sääntöjen myötä ja silloin 70-80 luvulla oli huippuyksilöitä paljon mukana lajissa ja treeni oli japanilata/spartalaista oli omistaudutta lajille niin henkisesti kuin fyysisesti.

        Juha Salonen taisi olla oranssi vyö ensimmäisissä kisoissaan ja oli kova luu otti yllätysmitalin heti, no eipä ihme miehestä tuli EUroopan mestari ja MM pronssimies ja yksi kovimmista judokoista suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Salonen taisi olla oranssi vyö ensimmäisissä kisoissaan ja oli kova luu otti yllätysmitalin heti, no eipä ihme miehestä tuli EUroopan mestari ja MM pronssimies ja yksi kovimmista judokoista suomessa.

        Ja Jaana Ronkainen 16 v vihreä, naisten EM Pronssia, takana muutama vuosi judoa.
        Ei taida onnistua nykyisin, Judo on mennyt todellakin eteenpäin!
        Sano mummit tai papat ihan mitä vaan!


    • Anonyymi

      kuntojudoka voi ihan hyvin saada 1dan arvon. Tosin tyypillisesti 2kyu on se mihin ei kilpailevien into hiipuu vyökokeiden osalta vaikka harjoittelu jatkuu.

      • Anonyymi

        Olen kuntojudoka, aloitin judon 23 vuotiaana ja sain 1 kyu arvon 28 v ja mustanv vyön 32 v en ole kilpaillut paitsi seuran sisäisissä kisoissa alkuvuosina, randoria otan joka treenissä ja tekniikkani on yhtä hyvä kuin Sm tason kilpailijoilla.
        Kaikki eivät halua ja jaksa kilpailla vaan kehittää kuntoaan ja omaa kykyään puolustaa itseään ja Judo on mainio ja monipuolinen laji.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuntojudoka, aloitin judon 23 vuotiaana ja sain 1 kyu arvon 28 v ja mustanv vyön 32 v en ole kilpaillut paitsi seuran sisäisissä kisoissa alkuvuosina, randoria otan joka treenissä ja tekniikkani on yhtä hyvä kuin Sm tason kilpailijoilla.
        Kaikki eivät halua ja jaksa kilpailla vaan kehittää kuntoaan ja omaa kykyään puolustaa itseään ja Judo on mainio ja monipuolinen laji.

        Olen kuntojudoka (Otan randoria säännöllisesti, mutta tekniikkani ei ole lähelläkään SM-tason kilpailijaa, aikuista, eikä kuntoni), aloitin 14 v ja suoritin mustan vyön 25 v.
        Kaikki ei pysty kilpaileen ja oman kunnon kehittäminen riittää. Itsepuolustus ei kyllä koskaan ole käynyt mielessäni.
        Judo on monipuolinen ja mainio laji, jos väkeä salilla ja reenit vauhdikkaat, turha pokkurointi ja ekumeeninenpohdiskelu jää katakerhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuntojudoka, aloitin judon 23 vuotiaana ja sain 1 kyu arvon 28 v ja mustanv vyön 32 v en ole kilpaillut paitsi seuran sisäisissä kisoissa alkuvuosina, randoria otan joka treenissä ja tekniikkani on yhtä hyvä kuin Sm tason kilpailijoilla.
        Kaikki eivät halua ja jaksa kilpailla vaan kehittää kuntoaan ja omaa kykyään puolustaa itseään ja Judo on mainio ja monipuolinen laji.

        "tekniikkani on yhtä hyvä kuin Sm tason kilpailijoilla."...ainakin hyvä itsetunto on kasvanut. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tekniikkani on yhtä hyvä kuin Sm tason kilpailijoilla."...ainakin hyvä itsetunto on kasvanut. :)

        Kuntojudokalla voi olla parempi judon pwrustekniikka kuin kilpajudokalla koska kuntojudossa keskitytään judon tekniikkaan ja kataan eli judon perustaan.
        Kilpailu on vain yksi osa judoa ja kuntojudoka keskittyy oikeaan judoon 2 tai 3 kertaa viikko ja kehittyy hyvän perustekniikan taitajaksi kun taas kilpajudoka repii usein huonolla tekniikalla kun ei muu kiinnosta kuin randori j ottelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntojudokalla voi olla parempi judon pwrustekniikka kuin kilpajudokalla koska kuntojudossa keskitytään judon tekniikkaan ja kataan eli judon perustaan.
        Kilpailu on vain yksi osa judoa ja kuntojudoka keskittyy oikeaan judoon 2 tai 3 kertaa viikko ja kehittyy hyvän perustekniikan taitajaksi kun taas kilpajudoka repii usein huonolla tekniikalla kun ei muu kiinnosta kuin randori j ottelu.

        Kuntojudon aloittanut voisi sitten parin vuoden treenin jälkeen ohjata kisaajille perustekniikka treeniä,näin kilpailijoiden judotekniikka kehittyisi ja otteluun saataisiin näyttävyyttä ja tehokkuutta.


    • Anonyymi

      Kuntojudo on mainio harrastus olen itse 70-80 lukujen ottelija ja musta vyö ja danejakin useampi kuin yksi.
      Kolme kertaa viikko treenaan kuntomielessä ranttua otan kisaajien kanssa jonkin verran ja hyvin pärjään vielä heille painoa on minulla 95 kiloa huippuvuosinani otin 80 kg sarjassa.
      Kilpailijat joidem kanssa otan randoria ovat 18-30 vultiaita ja sarjoissa 70-80kg.
      Kyllä vanha vie taitaa ovat kehuneet kun judosilmä om kohdallaan niin naato tulee.
      Ku ntopuolella en enää nuorille pärjää siksi kisat on kisattu mutta rantussa on mukava väläyttää vanhaa osaamista joka yhä toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe