Näillä palstoilla kerrotaan usein, kuinka voi käydä niin, ettei kukaan ole huomaavinaan autokauppaan astunutta asiakasta, puhumattakaan asiakkaan palvelemisesta.
Näin käy usein ns. "häkkikaupoissa".
Asia ei näköjään koske vain häkkikauppoja, sillä tänään koin saman lasipalatsimaisessa MB-liikkeessä.
Olin tosin vain ajankulukseni katsomassa uutta W206-mallia - C Mersua.
Itselläni on jonkun mielestä jo vaihtoikäinen E-farkku W212 -15, joten olin kiinnostunut, mitä uutuuksia viime viikolla esitellyssä uudessa C-mallissa on.
Kokonsa puolesta auto olisi farkkumallina kahden hengen taloudellemme nykyoloissa sangen riittävä.
Kyselin varovasti, että milloin näitä SAA?!
Seitsemän kuukautta, oli vastaus.
Myyntitiloissa esillä ollut auto oli ilman sähköjä, joten paljon ei liikkeessä olla kiinnostuneita lisämyynnistä.
Koin lisäksi häiritseväni myyjää, kun uskalisin kysyä perusversion hintaa, koska lähtökohtana tässä myymälässä lienee, että jos joudut kysymään auton hintaa, sinulla ei ole varaa siihen.
Huomasin myös, ettei minun edes kannata kysyä mitään auton yksityiskohtia, koska myyjä ei niitä ilman tietokonetta tiedä.
Vähän KVG-tunnelma, kuten nykyään varsin monessa muussakin paikassa, jossa ostajan on kaupan kohteesta koko ajan tiedettävä enemmän kuin myyjä.
Tavanomainen asiakkaan odotusarvo mielestäni on, että myyjän tulisi tuntea myynnissä olevat tuotteet edes sillä tasolla, että miten tämä uusi malli vaikkapa eroaa edeltäjästään. Yksi eroavaisuus on mm. uusi OM654M-dieselmoottori.
Olin lämpötilasta johtuen pukeutunut shortseihin ja lyhythihaiseen paitaan, mutta myyjän odotusarvo oli vähän se, että "mitäs siinä kyselet"!
Minun olisi mitä ilmeisemmin hänen mielestään muitta mutkitta tullut tehdä autontilaus muutaman minuutin pintapuolisen autoon tutustumisen perusteella. Hän ei tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että voisimmeko kenties keskustella nykyisestä autostani ja välirahasta.
Hän oli jo luokitellut minut ns. renkaanpotkijaksi.
Autokaupassa.
12
72
Vastaukset
- Anonyymi
No oletko renkaanpotkija. Myönnä pois että olet. Hehehehehehehehehe
- Anonyymi
ostajana sinun pitää nöyrtyä
anoa, polvistua ja pyyytää
ei mersua muuten saa jos ei ole puku päällä ja jakaus suorassa - Anonyymi
Itselläni aivan päinvastaiset kokemukset kuin aloittajalla ja juurikin MB-myyjistä. Seitsemän eri liikkeen kanssa kävin keskusteluja ja pyysin tarjouksia uudesta C-sarjalaisesta (W206). Kenelläkään myyjistä ei tosin ollut paljonkaan enempää tietoa auton ominaisuuksista tai varusteista kuin minullakaan, mutta joiltain osin kuitenkin. Tämä sitä syystä, että autoja ei ko. hetkellä ollut Suomessa kuin yksi, joka kiersi eri MB-liikkeissä ympäri Suomea. Auto oli kussakin liikkeessä vain päivän, eikä sekään ollut kaikkein varustelluimpaa mallia joten eipä myyjillä ole ollut aikaa perehtyä autoon sen tarkemmin. Näin myyjätkin olivat enemmän tai vähemmän netin varassa varusteista ym. , mutta sellaista tietoakin sain jota en itse netin esittelyistä löytänyt tai sitä ei siellä ollut. Osa C-sarjan varusteista on S-sarjalaisessa jo käytössä joten sieltäkin pystyi jotain päättelemään ominkin avuin. Tarpeelliset tiedot autosta ja varusteista kuitenkin sain ja nyt auto on jo tilattu. Toimitus marraskuussa.
- Anonyymi
Kirjoitit, että "olin tosin vain ajankulukseni katsomassa uutta W206-mallia - C Mersua". Tämä kertoo kaiken. Kokenut myyjä tunnisti sinut heti "renkaanpotkijaksi" eikä tosiostajaksi.
- Anonyymi
Onneksi viereisessä Toyota-kaupassa sain heti koe-ajettavakseni upouuden Camryn jonka tekniikan erittäin asiantunteva automyyjä minulle esitteli.
Hänet oli jopa koulutettu Japanissa asti esittelemään Toyotan uusimpia hienouksia joista ei edes Tekniikan maailman toimittajilla ole haisuakaan.
En kehdannut tarjota teknisesti täysin jälkeenjäänyttä 2019 Audiani vaihdossa vaan päätin myydä sen suoraan nettiautossa kun se kulutti niin paljon öljyäkin että musta savupilvi vain seurasi.- Anonyymi
Uuden Toyota Camryn tekniikka on niin jälkeenjäänyttä kun olla voi.
Nettiautossa paljon lähes ajamattomia vuoden vanhoja Camryjä 10 tonnia halvemmalla kuin uusi vastaava.
Ei ole kysyntää alkuhuuman jälkeen.
- Anonyymi
Suomessa uusia autoja ei niinkään myydä, vaan niitä ostetaan. Tosiostaja saa lopulta pyydystettyä myyjän, joka suostuu myymään auton. Pelkällä seisoskelulla uuden auton vieressä autoliikkeessä ei saa henkilökunnalta edes katseita osakseen.
- Anonyymi
Jos voitan lotossa niin menen prkl veholle verkkarit jalassa ja tukka sekasin ja vähän vanhalle viunalle pöllähtäen.
Sittenhän näevät että ketä nöyrryyttävät.
prkl sentään että sapettaa
- Anonyymi
tänä päivänä kaupat tehdään netissä ei tarvii pällistellä liikkeessä
- Anonyymi
En ikinä osta autoa netistä vaan menen paikan päälle..
- Anonyymi
ja auto kotiovelle
- Anonyymi
Edellisen mallin w205 vuosimallista -18 lähtien oli jo OM654 moottori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389