Veineilyn vakuutuksista

Anonyymi

Moi

Voisiko joku avata vähän veneilyyn liittyviä vakuutuksia, kun eivät ole pakollisia. Liikennevakuutuksen tapaista pakollista toisen osapuolen omaisuus- ja henkilövahingot korvaavaa systeemiä ei ole. Kuinka on esim kahden vakuuttamattoman veneen törmätessä hekilövahinkojen/omaisuuden korvausten laita syyttömällä osapuolella? Oikeuden päätös? Jos syyllinen on varaton, niin henkilövahinkojen suhteen valtiokonttori?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen ottaa halutessaan itseään ja venetään varten vakuutuksen.

      Jos vastapuoli aiheuttaa vahinkoa, niin se on lähtökohtaisesti täsmälleen sama tilanne kuin kahden jalankulkijan, skeittaajan, pyöräilijän tms. yhteentörmäys.

      En osaa sanoa, mitä laki noista sanoo. Voit aina toki vaatia korvauksia, mutta eri asia saatko mitään. Siksi oma vakuutus.

      • Anonyymi

        Kyllä mulla ainakin on vene vakuutuksessa vastuu vakuutus muille aiheutuneista vahingoista. Jos siis törmäilen tai vene vaikka satamassa ajelehtii jonkun kylkeen aiheuttaen vahinkoa. Pakollinen se ei tietenkään ole.
        Oikeudessa joutuisin sitten itse maksumieheksi ilman vakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mulla ainakin on vene vakuutuksessa vastuu vakuutus muille aiheutuneista vahingoista. Jos siis törmäilen tai vene vaikka satamassa ajelehtii jonkun kylkeen aiheuttaen vahinkoa. Pakollinen se ei tietenkään ole.
        Oikeudessa joutuisin sitten itse maksumieheksi ilman vakuutusta.

        Vastapuolen kattavatkin vahingot korvataan yhtälailla tuhannen euron arvoisen pikkuveneen edullisesta vakuutuksesta kuin 50000 euron paatin kalliista vakuutuksesta, eikä sen kalliin veneen vakuutusmaksuja saa halvan pikkuveneen tasolle vaikka veneen arvoksi kirjaisi vakuutuskirjaan 0 eur. Ilmeisesti niillä isommilla tehdään enemmän vahinkoa vastapuolelle vaikka pienellä pulpettiveneellä saa jo ihan riittävästi tuhoa aikaiseksi. Tuon vastuuvakuutuksen takia meillä on vakuutus halvassakin pikkuveneessä jolla ajelee kuka milloinkin. Vakuutuksenottaja saa seurajäsenyydellä tai tenttitodistuksilla alennusta vakuutusmaksuista mutta vahingot korvataan täysimääräisesti vaikka vene olisi vahinkohetkellä toisen kipparin hallussa - aika erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastapuolen kattavatkin vahingot korvataan yhtälailla tuhannen euron arvoisen pikkuveneen edullisesta vakuutuksesta kuin 50000 euron paatin kalliista vakuutuksesta, eikä sen kalliin veneen vakuutusmaksuja saa halvan pikkuveneen tasolle vaikka veneen arvoksi kirjaisi vakuutuskirjaan 0 eur. Ilmeisesti niillä isommilla tehdään enemmän vahinkoa vastapuolelle vaikka pienellä pulpettiveneellä saa jo ihan riittävästi tuhoa aikaiseksi. Tuon vastuuvakuutuksen takia meillä on vakuutus halvassakin pikkuveneessä jolla ajelee kuka milloinkin. Vakuutuksenottaja saa seurajäsenyydellä tai tenttitodistuksilla alennusta vakuutusmaksuista mutta vahingot korvataan täysimääräisesti vaikka vene olisi vahinkohetkellä toisen kipparin hallussa - aika erikoista.

        Vastuuvakuutuksissa ei ole eroa pienen ja suuren veneen välillä. Joten päätelmäsi pienen veneen kyvystä aiheuttaa vahinkoa on oikein, mutta loput katkeraa tilitystä.

        Vastuuvakuutus ei ole veneen vakuutus vaan koskee omistajan vastuulle tulevia korvauksia. Sekäänei ole mikään vapaalippu idiooteiile koska se ei korvaa esimerkiksi tahallisuutta.

        Veneen koko vaikuttaa sen oman vakuutuksen suuruuteen, josta veneenomat vahingot korvataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastuuvakuutuksissa ei ole eroa pienen ja suuren veneen välillä. Joten päätelmäsi pienen veneen kyvystä aiheuttaa vahinkoa on oikein, mutta loput katkeraa tilitystä.

        Vastuuvakuutus ei ole veneen vakuutus vaan koskee omistajan vastuulle tulevia korvauksia. Sekäänei ole mikään vapaalippu idiooteiile koska se ei korvaa esimerkiksi tahallisuutta.

        Veneen koko vaikuttaa sen oman vakuutuksen suuruuteen, josta veneenomat vahingot korvataan.

        Taidat itse olla katkera tilittäjä.

        Ei se tietenkään ole vapaalippu idiooteille, mutta vastuuvakuutus on eri hintainen veneestä riippuen. Näin ainakin minun vakuutuskirjoissani, eikä se miksikään muutu vaikka veneen vakuutusarvoa muuttaa. Vastuuvakuutus ei ole henkilökohtainen joka koskisi ainoastaan veneen omistajan vastuulle tulevia korvauksia. Se on venekohtainen ja korvaa veneen käytöstä seuraavat korvausvaatimukset oli veneen käyttäjänä sitten omistaja tai joku muu. Tahallisuus, luvaton käyttöönotto ja vuokraustoiminta on asia erikseen.

        Seuran jäsenenä saan vakuutuksen edullisemmin kun naapri joka ei ole seuran jäsen, mutta vakuutukseni korvaa naapurin toilailut täysimääräisesi jos hän toilailee minun veneelläni. Samoin, jos vaikkapa perheessä on vain yksi joka on oikeutettu vakuutusalennuksiin, kannattaa tämän ottaa vakuutus perheen kaikille veneille vaikka ei itse aktiivisesti veneilisikään. En ole katkera, koska saan alennukset, mutta mielenkiintoinen asetelma minusta. Sama autoillessa... nuoren aloittelevan kuskin vakuutukset vanhemman nimiin niin saa turvallisen kuskin alennuksen vaikka turvallisuus ei järjestelyllä muutu miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat itse olla katkera tilittäjä.

        Ei se tietenkään ole vapaalippu idiooteille, mutta vastuuvakuutus on eri hintainen veneestä riippuen. Näin ainakin minun vakuutuskirjoissani, eikä se miksikään muutu vaikka veneen vakuutusarvoa muuttaa. Vastuuvakuutus ei ole henkilökohtainen joka koskisi ainoastaan veneen omistajan vastuulle tulevia korvauksia. Se on venekohtainen ja korvaa veneen käytöstä seuraavat korvausvaatimukset oli veneen käyttäjänä sitten omistaja tai joku muu. Tahallisuus, luvaton käyttöönotto ja vuokraustoiminta on asia erikseen.

        Seuran jäsenenä saan vakuutuksen edullisemmin kun naapri joka ei ole seuran jäsen, mutta vakuutukseni korvaa naapurin toilailut täysimääräisesi jos hän toilailee minun veneelläni. Samoin, jos vaikkapa perheessä on vain yksi joka on oikeutettu vakuutusalennuksiin, kannattaa tämän ottaa vakuutus perheen kaikille veneille vaikka ei itse aktiivisesti veneilisikään. En ole katkera, koska saan alennukset, mutta mielenkiintoinen asetelma minusta. Sama autoillessa... nuoren aloittelevan kuskin vakuutukset vanhemman nimiin niin saa turvallisen kuskin alennuksen vaikka turvallisuus ei järjestelyllä muutu miksikään.

        Paljonko vastuuvakuutus on vuodessa ja mikä yhtiö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko vastuuvakuutus on vuodessa ja mikä yhtiö?

        No nykyisillä moottoriveneilläni eroa vastuuvakuutuksen hinnassa on 2%. Mistään isosta rahasta ei ole kyse. Lähitapiolassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nykyisillä moottoriveneilläni eroa vastuuvakuutuksen hinnassa on 2%. Mistään isosta rahasta ei ole kyse. Lähitapiolassa.

        Siis sinun vastuuvakuutus on hinnoiteltu erikseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinun vastuuvakuutus on hinnoiteltu erikseen?

        Lähtöhinta on molemmissa sama, mutta toiseen saan syystä tai toisesta tuntemattomasta paremmat alennukset.


    • Anonyymi

      Aiheuttaja on korvausvastuussa sekä henkilö- että materiaalivahingoissa. Jos esim. olet laiturissa ja näet että joku kolhaisee venettäsi aiheuttaen siihen jälkiä voit vaatia häneltä veneen korjaamista / ennallistamista. Jos hänellä ei ole vakuutusta jonka kanssa voit asian neuvotella on paikalle parempi pyytää poliisi joka kirjaa tapahtuman ja toteaa tapahtumankulun. Poliisin kirjausta vastaan voit sitten hakea korvaukset joko käräjäteitse tai jos sinulla on vakuutus niin poliisin lausuntoa vastaan korjaavat veneesi ja jäävät sitten itse perimään kuluja aiheuttajalta mikäli asia ei ole aivan vähäpätöinen (rahallisesti pieni).

      Vakuutus kannattaa hankkia etenkin omia töppäilyjä ja vahinkoja varten. Ei ole yks eikä kaksi kertaa kun on saanut kuulla kuinka joku on saanut kolhun tms. vierasvenesatamassa. Jos itse aiheuttaisin toisen veneelle vahingon en todellakaan kehtaisi lähteä paikalta sopimatta asiaa ja ilmoittamatta siitä omistajalle. Luulisi, että näillä paikaltapakenijoilta menee yöunet ja loma piloille tollaisen tapahtuman ja pakenemisen takia. Jo oman mielenrauhan kannalta on helpompaa kun ei tarvitse kantaa taloudellista murhetta tapahtuneesta vaan voi suoraan todeta toiselle, että sori, mokasin ja tuossa on vakuutuksen yhteystiedot josta saat omaisuudellesi korjauksen.

      • Anonyymi

        "...niin poliisin lausuntoa vastaan korjaavat veneesi ja jäävät sitten itse perimään kuluja aiheuttajalta"

        Täyttä paskapuhetta. Yksikään korjaaja ei tee töitä, jos joutuu maksuista prosessoimaan. Työn tilaaja maksaa, ja saa itse kinuta niitä sitten vahingon aiheuttajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...niin poliisin lausuntoa vastaan korjaavat veneesi ja jäävät sitten itse perimään kuluja aiheuttajalta"

        Täyttä paskapuhetta. Yksikään korjaaja ei tee töitä, jos joutuu maksuista prosessoimaan. Työn tilaaja maksaa, ja saa itse kinuta niitä sitten vahingon aiheuttajalta.

        Eli vakuutusyhtiö korjaa, yhtiö josta olet vakuutuksen hankkinut osoittaa sinulle paikan missä voit käydä korjatuttamassa veneesi. Vakuutusyhtiö hoitaa maksun laskuttavan yrityksen kanssa,.


      • Anonyymi

        Mitä siinä yöunia menettämään jos karkuun pääsi. Yöunet voi menettää jos pelkää ettei seuraavan päivän toilailuista pääsekään pakenemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...niin poliisin lausuntoa vastaan korjaavat veneesi ja jäävät sitten itse perimään kuluja aiheuttajalta"

        Täyttä paskapuhetta. Yksikään korjaaja ei tee töitä, jos joutuu maksuista prosessoimaan. Työn tilaaja maksaa, ja saa itse kinuta niitä sitten vahingon aiheuttajalta.

        Sen kun puhut paskaa, mutta kyllä se vakuutusyhtiön piikkiin korjataan ja vakuutusyhtiö perii saatavansa korkoineen korvausvelvolliselta. Vaihda yhtiötä ellei sinun kohdallasi näin ole.


    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista tuli jopa jokunen vastauskin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe