Taivaan valtakunnan avaimilla avataan ja suljetaan ovi

Anonyymi

Taivaan valtakunnan avaimista kirjoitetaan Matteuksen evankeliumissa: "Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa." (Matt. 16:19.) Lutherin ja sitä mukaillen vanhoillislestadiolaisen selityksen mukaan taivaan valtakunnan avaimia ei annettu varsinaisesti "lihalliselle ihmiselle" Pietarille, vaan Pietarin uskolle Kristukseen, jonka Pietari oli hetkeä ennen avainten vallan antamista tunnustanut: "Vastasi Simon Pietari ja sanoi: sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika." (Matt. 16:16.) Tästä johtuu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat jokaisella, jolla on elävä usko Kristukseen syntiensä sovittajana.

Kohdasta ilmenee, että avainten vallassa on kysymys vallasta sitoa syntejään katumaton ihminen synteihin ja vallasta päästää syntejään katuva ihminen synneistä. Samasta on kyse myös Jeesuksen opetuksessa syntiä tekevästä veljestä ja seurakunnasta: "Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa." (Matt. 18:18.) Samasta on kyse Jeesuksen sanoissa seuraajilleen: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt." (Joh. 20:23.)

Muita hengellisyyksiä edustavien tulkinnoissa näkee usein väitettävän, että avaimet olisivat kuitenkin Jeesuksella taivaassa perustuen raamatunkohtiin: "Ja minä panen Daavidin huoneen avaimen hänen olallensa; ja hän avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä kukaan avaa." (Jes. 22:22.) "Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa" (Ilm. 3:7).

Ko. tulkinnoissa on jäänyt ymmärtämättä se, että Jeesus avaa ja sulkee (Henkensä kautta) omiensa eli uskovaistensa julistamalla sanalla: "Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti." (Luuk. 10:16.) Koska Jeesus käyttää seurakuntaansa (yhdessä tai yksittäistä seurakunnanjäsentä) syntien päästämiseen eli avaamiseen, ja syntien sitomiseen eli sulkemiseen, eivät Jes. 22:22 ja Ilm. 3:7 ole ristiriidassa kohtien Matt. 16:19, Matt. 18:18 ja Joh. 20:23 kanssa. Herra Jeesus avaa, kun uskovaiset hänen käskystään julistavat elävää evankeliumia ja sana osuu ns. hyvään maaperään, heränneellä tunnontilalla olevan ihmisen sydämeen.

Uskovaisen julistaman synninpäästön eläväksi tekevä voima tulee itseltään elämän Herralta Jeesukselta Pyhän Hengen kautta: "Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt." (Joh. 20:22-23.) Paavali kirjoittaa Hengen eläväksi tekemästä voimasta: "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi. - - Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?" (2. Kor. 3:6, 8.)

Joh. 20:23 sanat "syntien pitämisestä" (Biblia) tulee ymmärtää niin, ettei anteeksiantoa aktiivisesti tarvitse kieltää, kuten UKR 1992 käännöksestä "jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi" saattaisi ymmärtää. Myös UKR 1938 käännös "pidättämisestä" voi antaa kuvan, että uskovaisen pitäisi aktiivisesti pidättää syntejä. "Syntien pitäminen" tulee ymmärtää ennalleen jättämiseksi, sillä synnin kirous on ilman evankeliumia kaikkien päällä: "niinkuin yhden ihmisen kautta on synti maailmaan tullut ja synnin kautta kuolema, niin on kuolema tullut kaikkein ihmisten päälle, että kaikki ovat syntiä tehneet" (Room. 5:12). Tästä Paavali on saarnannut (viitaten aikuisiin, lapsenuskosta hengellisen kuoleman kokeneisiin): "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Apt. 17:30). Synnit pidetään ennallaan niille, jotka eivät ole "evankeliumille kuuliaiset" (Room. 10:16).

Eläväksi tekevää evankeliumia on mahdollista kuunnella mm. Kesäseuraradion kautta. Kun synnit julistetaan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, voi itse Jeesus Kristus Pyhän Henkensä avata oven taivasten valtakuntaan syntejään katuvalle sanankuulijalle, vähäpätöisten palvelijoidensa sanojen kautta: "te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on" (1. Piet. 2:9).

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se ovi voi olla suljettu vl:ilta just tuon omimisen vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe