saab 99 turbo

muistaako kukaan tämmöstä ja miten kauaa tätä myytiin suomessa

16

2047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä valmistettiin 1977–1980, joten eiköhän myytykin aika tarkkaan sama aika.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eka ikioma auto oli 80-luvulla vm 1975 Saab 99. Turbosta nähtiin vaan nuoren pojan kosteaa unta 😜

      • Anonyymi

        Eka oma auto Saab 93 farmari vm. -62 joskus 60 luvun puolivälin jälkeen. Myöhemmässä vaiheessa tuli ajoon myös 900 Turbo Combi Coupe ja vielä 900 APC turbo sedan.


    • Anonyymi

      Kauhea ajaa, ohjaus veteli ikävästi kiihdytettäessä, hyvä että sai tiellä pysymään.

    • Anonyymi

      Turboa ennen SAABin tehokkain malli oli ruiskunoneella varustettu 99 EMS. Se oli loistava ajaa ja tehoa oli riittävästi. Tästä on paljonkin kokemusta.

      Turbo oli myös hyvä ajettava, mutta vaati kokeneen kuskin. Potkua oli niin paljon, että huonolta kuskilta saattoi lähteä lapasesta.

      Petro-versiossa oli sama lohko kuin turbossa, joten Petroja on muutettu myöhemmin turboiksi.

      Alkupään turbo-koneet olivat herkkiä vikaantumaan, jos ei lämpöjä laskenut hallitusti ajon jälkeen. Eli konetta pitää käyttää tyhjäkäynnillä muistaakseni ainakin minuutti, ennen sammuttamista.

      • Anonyymi

        Hyvä ajettava ei lähde lapasesta.


    • Anonyymi

      Ekat turbo vehkeet oli kovasana ohitus kaistalla!😀😃😄

      • Anonyymi

        Etkä ollut silloin vielä syntynytkään.


    • Anonyymi

      Saabeissa oli ennen kunnon koneet . Eikä näitä tämän päivän kitukasvuisia leluja,

      Saabeilla saattoi ajaa 500000 tuhatta ilman mitään koneremonttia ,Näille leluille on 300000 tuhatt kova sana.

      • Anonyymi

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        Viimeinen oikea Saab oli 9000, yläindeksi-saabit olivat Opeleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        "Saabismi on sairaus, joka ei tartu köyhiin" oli tarkasti ottaen koko sanonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Saabin pienen sillipurkin jälkeen Metlalle hankittiin edustusautoksi Chevrolet Caprice, sillä kelpasi pääjohtaja Eljas Pohtilaa kyyditä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      323
      11519
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      217
      4883
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2588
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      162
      1924
    5. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      129
      1891
    6. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1378
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1238
    8. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1146
    9. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      40
      1060
    10. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      85
      954
    Aihe