saab 99 turbo

muistaako kukaan tämmöstä ja miten kauaa tätä myytiin suomessa

16

2300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä valmistettiin 1977–1980, joten eiköhän myytykin aika tarkkaan sama aika.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eka ikioma auto oli 80-luvulla vm 1975 Saab 99. Turbosta nähtiin vaan nuoren pojan kosteaa unta 😜

      • Anonyymi

        Eka oma auto Saab 93 farmari vm. -62 joskus 60 luvun puolivälin jälkeen. Myöhemmässä vaiheessa tuli ajoon myös 900 Turbo Combi Coupe ja vielä 900 APC turbo sedan.


    • Anonyymi

      Kauhea ajaa, ohjaus veteli ikävästi kiihdytettäessä, hyvä että sai tiellä pysymään.

    • Anonyymi

      Turboa ennen SAABin tehokkain malli oli ruiskunoneella varustettu 99 EMS. Se oli loistava ajaa ja tehoa oli riittävästi. Tästä on paljonkin kokemusta.

      Turbo oli myös hyvä ajettava, mutta vaati kokeneen kuskin. Potkua oli niin paljon, että huonolta kuskilta saattoi lähteä lapasesta.

      Petro-versiossa oli sama lohko kuin turbossa, joten Petroja on muutettu myöhemmin turboiksi.

      Alkupään turbo-koneet olivat herkkiä vikaantumaan, jos ei lämpöjä laskenut hallitusti ajon jälkeen. Eli konetta pitää käyttää tyhjäkäynnillä muistaakseni ainakin minuutti, ennen sammuttamista.

      • Anonyymi

        Hyvä ajettava ei lähde lapasesta.


    • Anonyymi

      Ekat turbo vehkeet oli kovasana ohitus kaistalla!😀😃😄

      • Anonyymi

        Etkä ollut silloin vielä syntynytkään.


    • Anonyymi

      Saabeissa oli ennen kunnon koneet . Eikä näitä tämän päivän kitukasvuisia leluja,

      Saabeilla saattoi ajaa 500000 tuhatta ilman mitään koneremonttia ,Näille leluille on 300000 tuhatt kova sana.

      • Anonyymi

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        Viimeinen oikea Saab oli 9000, yläindeksi-saabit olivat Opeleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        "Saabismi on sairaus, joka ei tartu köyhiin" oli tarkasti ottaen koko sanonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Saabin pienen sillipurkin jälkeen Metlalle hankittiin edustusautoksi Chevrolet Caprice, sillä kelpasi pääjohtaja Eljas Pohtilaa kyyditä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      139
      9309
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      673
      5344
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      27
      3699
    4. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      47
      2553
    5. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      14
      2126
    6. 70
      1904
    7. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      132
      1870
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      230
      1679
    9. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      139
      1434
    10. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      39
      1250
    Aihe