sähköperämoottorin potkurin muotoilu

Anonyymi

minulla on sähköperämoottori asennettu kiinteästi.
Tavoite on käyttää työntöä molempiin suuntiin.
Valitettavasti tavallisen sähköperämoottorin potkuri työntää huomattavasti huonommin " toiseen " suuntaan.

Onko kenelläkään tietoa potkurista joka työntää molempiin suuntiin yhtä hyvin.

Tai onko kenelläkään kokemusta itse taivutetusta potkurista.
Lämmittämällä voisi onnistua potkurin muotoilu

31

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on tuon virityksesi tehtävä ja tarkoitus? Kerro enemmän.

      • Anonyymi

        mitä väliä sillä on ?
        Se on vielä " klassified "

        työntö molempiin suuntiin


    • Anonyymi

      Ota mallia keulapotkurista, se toimii molempiin suuntiin. Jonkun pienen potkurin voisi jopa saada istumaan siihen pienellä nikkaroinnilla.

      • Anonyymi

        kokeiltu on

        keulapotkurit on suunniteltu toimimaan tunnelissa ja ne ei toimi " avovedessä "
        Lisäksi niissä on omat pyörimisnopeudet

        Ja kaikki kokeilu MAKSAA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeiltu on

        keulapotkurit on suunniteltu toimimaan tunnelissa ja ne ei toimi " avovedessä "
        Lisäksi niissä on omat pyörimisnopeudet

        Ja kaikki kokeilu MAKSAA

        Ilmainen on savolainen sana


    • Anonyymi

      Kiinteästi? Se siis ei pyöri ympäri?

    • Anonyymi

      Haluat siis potkurin, joka toimii yhtä huonosti molempiin suuntiin?
      Sähköpetämoottorin teho on muutoinkin niin onneton, että huonosti muotoiltu potkuri hukkaa tehoa liikaa. Molempiin suuntiin yhtä tehokkasdti työntävät ei ole tehokas.
      Asiasi ratkaisua helpottaisi, jos kertoisit käyttötarkoituksen, jolloin joku saattaa tietää jonkin ratkaisun.

      • Anonyymi

        Sähköpetämoottorin(?) teho on just niin onneton kuin on akkujen kapasiteetti ja purkausteho, jos akkukapasiteetti on riittävä, moottoriteho voi olla vaikka 500 kW tms.
        Nykyisellä kehityslinjalla ja - menolla, jota en toki toivo koskaankaan saavutettavan, ns. sähköautojen- ja perämoottorien tehot ovat muutaman vuoden kuluttua hyvinkin sellaiset, että voidaan kayttää 100- 300 kW tehoa usean tunnin ajan yhdellä latauksella.
        Asia alkaa koskea tietysti vain minimaalisen pientä osaa maailman väestöstä, mutta mikä sen estäisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpetämoottorin(?) teho on just niin onneton kuin on akkujen kapasiteetti ja purkausteho, jos akkukapasiteetti on riittävä, moottoriteho voi olla vaikka 500 kW tms.
        Nykyisellä kehityslinjalla ja - menolla, jota en toki toivo koskaankaan saavutettavan, ns. sähköautojen- ja perämoottorien tehot ovat muutaman vuoden kuluttua hyvinkin sellaiset, että voidaan kayttää 100- 300 kW tehoa usean tunnin ajan yhdellä latauksella.
        Asia alkaa koskea tietysti vain minimaalisen pientä osaa maailman väestöstä, mutta mikä sen estäisi?

        Sinun olisi pitänyt ymmärtää, että puhuin tavallisesta soutuveneen sähköperämoottorista. Vai ymmärsitkö tahallaan väärin?

        Sähkömoottorin teho ei ole nykyisinkään mikään ongelma. Tehoa saadaan vaikka kuinka paljon, mutta käyttöä rajoittaa akkujen huono energiatiheys suhteessa hintaan. Lisäksi vesille latauspaikkojen järjestely on hankalaa ym. tämän kaltaisia seikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun olisi pitänyt ymmärtää, että puhuin tavallisesta soutuveneen sähköperämoottorista. Vai ymmärsitkö tahallaan väärin?

        Sähkömoottorin teho ei ole nykyisinkään mikään ongelma. Tehoa saadaan vaikka kuinka paljon, mutta käyttöä rajoittaa akkujen huono energiatiheys suhteessa hintaan. Lisäksi vesille latauspaikkojen järjestely on hankalaa ym. tämän kaltaisia seikkoja.

        Ei vaan rajoittava tekijä on raha, senhän myönnät rivien välissä itsekin!
        Energiatiheys, onko se jokin uusi ja vielä virallistamaton suure?


    • Ennemmin sitä kai tosiaan virittelisi systeemin, jossa koko moottori kiertyy pystyakselinsa ympäri. Tehoja ei ole yhtään hukattavaksi, joten pitää tehdä homma radikaalisti. Toteutus tietysti voi olla hankala ja kalliskin. Ehkä jokin pikakiinnike, johon moottorin voi asentaa kumpaan suuntaan tahansa, ei siis varsinaisesti kierrettävä?

      • Anonyymi

        Niin, voi jopa olla että jää tekemättä.


      • Anonyymi

        Kiertyy jonkun ympäri mutta ei ole varsinaisesti kierrettävä...?


      • Kollimaattori
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiertyy jonkun ympäri mutta ei ole varsinaisesti kierrettävä...?

        Semanttisesti ei oikeastaan jos siinä on vain kaksi asentoa.


    • Anonyymi

      Milläs sitä alustasi sitten ohjataan? Jos minä en pääse pakilla kaislikosta, käännän vain koneen ympäri. Azipod on nykyaikaa.

      • Anonyymi

        Onko veneessäsi axipod?


    • Anonyymi

      Puota ankkuri pohjaan, kun meet kaislikkoon, ja vedä ankkuriköydestä 12V vinssillä itsesi pois sieltä. Sadan euron vinssi vetää 900 kg voimalla.

      • Anonyymi

        Mites se hinta siihen vinssin vetokykyyn vaikuttaa? ilmainen vinssi ei vedä yhtään ja kahdensadan euron vinssi vetää 1800kg voimalla, niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites se hinta siihen vinssin vetokykyyn vaikuttaa? ilmainen vinssi ei vedä yhtään ja kahdensadan euron vinssi vetää 1800kg voimalla, niinkö?

        KHIhii. Ihan hyvä, ja voithan nostaa olemassa olevan moottorin veneen keulaan, ja ajaa kaasupohjassa peräeellä kaaheata vaahtia.


    • Anonyymi

      Jos potkurin suunnittelussa pyritään hyvään tehoon, niin se on aina tehokkaampi vain toiseen suuntaan. Kaiva virtausdynamiikan sivut. Voit kyllä teettää symmetrisen potkurin jollain koneistamolla, mutta menetät noin kolmasosan tehosta.

    • Anonyymi

      Kiinnostaako siis paaluveto vai toiminta liikkeessä? Ne ovat kaksi eri asiaa. Huomaa, että myös muut kuin itse potkuri voivat tehdä tilanteesta epäsymmetrisen. Esimerkiksi sähköperämoottorin "vetolaitteen" muotoilu tai muut potkurivirtaan (sekä potkurille tulevaan että sieltä lähtevään) vaikuttavat tekijät.

      Tässä esimerkiksi on mitattu eri potkureiden paaluvetoja eteen ja taakse sekä huippunopeuksia. Huomaa Axiom, joka on täysin symmetrinen. Silti paaluvedossa eroa. Huippunopeus ja paaluveto eteen huonoja. Tuossa epäsymmertiaa aiheuttaa akselin vinous ja akselituki.

      https://www.darglow.co.uk/wp-content/uploads/2019/10/The-Ultimate-Propeller-Test-Yachting-Monthly.pdf

    • Anonyymi

      ei haittaa vaikka kolmasosa tehosta häviää

      Onko kukaan lämmittänyt ja taivuttanut muovipotkurin lapoja ?

      • Anonyymi

        Voihan sen potkurin veistellä symmetriseksi?

        Noin niinku korvakuulolla halpa sähköperämoottori ei kierrä täysiä kun ei teho riitä. Tästä veikkaan, että potkurin pinta-alan pienennys ei haittaa kovin paljoa kun tehot vaan loppuu kesken ei siis kierrokset tai potkurin pinta-ala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen potkurin veistellä symmetriseksi?

        Noin niinku korvakuulolla halpa sähköperämoottori ei kierrä täysiä kun ei teho riitä. Tästä veikkaan, että potkurin pinta-alan pienennys ei haittaa kovin paljoa kun tehot vaan loppuu kesken ei siis kierrokset tai potkurin pinta-ala.

        Eli moottori käy just niin "täysiä" kuin se sillä käytettävissä olevalla teholla jaksaa käydä, entä sitten? Voithan silputa potkuria miten kuten jos uskot että meno siitä kohenee, mitä sen moottorin tehoksi sitten ylipäätään ilmoitetaan, mitä olet mennyt ostamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli moottori käy just niin "täysiä" kuin se sillä käytettävissä olevalla teholla jaksaa käydä, entä sitten? Voithan silputa potkuria miten kuten jos uskot että meno siitä kohenee, mitä sen moottorin tehoksi sitten ylipäätään ilmoitetaan, mitä olet mennyt ostamaan?

        Testasin tieteellisesti Minn-Kotan paaluvetoa kalavaa'alla. Juu saa nauraa. Speksien mukaan 20kg - testin mukaan 13kg - täydellä 75Ah akulla. 270cm rimapohjainen kumppari kulkee 3 solmua yhdellä hengellä. Kuinka kauan - en ole kokeillut.


    • Anonyymi

      Tervehdys taas amatöörit ja ihmettelijät

      Teiltä ei tullut yhtään rakentavaa ehdotusta

      Lämmitin muovi potkurin lapoja ja väänsin lapoja
      Se onnistui

      Kokeilin ja nyt työntää paremmin kumpaankin suuntaan

      • Anonyymi

        Miten kävi esim akun keston? Luuletko, että valmistajat ovat vetäneet nuo lapakulmat ja muotoilun stetsonista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi esim akun keston? Luuletko, että valmistajat ovat vetäneet nuo lapakulmat ja muotoilun stetsonista?

        tervehdys pönttö

        sähköperämoottorin potkurit on suunniteltu työntöön pääasiassa vain yhteen suuntaan.

        minä etsin potkuria joka työntää molempiin suuntiin kun vaihtaa pyörimissuuntaa


    • Anonyymi

      Jos kyseessä on perämoottori, niin potkuri on suunniteltu työntämistä varten. Veto eli pakitus on vain pientä siirtymistä varten. Perämoottori on niin helppo kääntää 180 astetta joten tehokasta peruutusta ei edes tarvita.

      • Anonyymi

        Loistavaa
        Miten viisasta
        Miksi minulle ei tullut mieleen

        Perämoottori on asennettu kuukulkijaan kiinteästi eikö voi kääntää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa
        Miten viisasta
        Miksi minulle ei tullut mieleen

        Perämoottori on asennettu kuukulkijaan kiinteästi eikö voi kääntää

        Taidat olla varsinainen eläväinen. Toiset ovat amatöörejä, ihmettelijöitä ja pönttöjä.
        Vain yksi asia ei sinulle tullut mieleen, mutta kuitenkin huomasit kohteliaasti kehua miten viisas tuo toinen oli.
        Tallaisia valon tuojia täällä on aina kaivattu -;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe