sähköperämoottorin potkurin muotoilu

Anonyymi

minulla on sähköperämoottori asennettu kiinteästi.
Tavoite on käyttää työntöä molempiin suuntiin.
Valitettavasti tavallisen sähköperämoottorin potkuri työntää huomattavasti huonommin " toiseen " suuntaan.

Onko kenelläkään tietoa potkurista joka työntää molempiin suuntiin yhtä hyvin.

Tai onko kenelläkään kokemusta itse taivutetusta potkurista.
Lämmittämällä voisi onnistua potkurin muotoilu

31

1853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on tuon virityksesi tehtävä ja tarkoitus? Kerro enemmän.

      • Anonyymi

        mitä väliä sillä on ?
        Se on vielä " klassified "

        työntö molempiin suuntiin


    • Anonyymi

      Ota mallia keulapotkurista, se toimii molempiin suuntiin. Jonkun pienen potkurin voisi jopa saada istumaan siihen pienellä nikkaroinnilla.

      • Anonyymi

        kokeiltu on

        keulapotkurit on suunniteltu toimimaan tunnelissa ja ne ei toimi " avovedessä "
        Lisäksi niissä on omat pyörimisnopeudet

        Ja kaikki kokeilu MAKSAA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeiltu on

        keulapotkurit on suunniteltu toimimaan tunnelissa ja ne ei toimi " avovedessä "
        Lisäksi niissä on omat pyörimisnopeudet

        Ja kaikki kokeilu MAKSAA

        Ilmainen on savolainen sana


    • Anonyymi

      Kiinteästi? Se siis ei pyöri ympäri?

    • Anonyymi

      Haluat siis potkurin, joka toimii yhtä huonosti molempiin suuntiin?
      Sähköpetämoottorin teho on muutoinkin niin onneton, että huonosti muotoiltu potkuri hukkaa tehoa liikaa. Molempiin suuntiin yhtä tehokkasdti työntävät ei ole tehokas.
      Asiasi ratkaisua helpottaisi, jos kertoisit käyttötarkoituksen, jolloin joku saattaa tietää jonkin ratkaisun.

      • Anonyymi

        Sähköpetämoottorin(?) teho on just niin onneton kuin on akkujen kapasiteetti ja purkausteho, jos akkukapasiteetti on riittävä, moottoriteho voi olla vaikka 500 kW tms.
        Nykyisellä kehityslinjalla ja - menolla, jota en toki toivo koskaankaan saavutettavan, ns. sähköautojen- ja perämoottorien tehot ovat muutaman vuoden kuluttua hyvinkin sellaiset, että voidaan kayttää 100- 300 kW tehoa usean tunnin ajan yhdellä latauksella.
        Asia alkaa koskea tietysti vain minimaalisen pientä osaa maailman väestöstä, mutta mikä sen estäisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpetämoottorin(?) teho on just niin onneton kuin on akkujen kapasiteetti ja purkausteho, jos akkukapasiteetti on riittävä, moottoriteho voi olla vaikka 500 kW tms.
        Nykyisellä kehityslinjalla ja - menolla, jota en toki toivo koskaankaan saavutettavan, ns. sähköautojen- ja perämoottorien tehot ovat muutaman vuoden kuluttua hyvinkin sellaiset, että voidaan kayttää 100- 300 kW tehoa usean tunnin ajan yhdellä latauksella.
        Asia alkaa koskea tietysti vain minimaalisen pientä osaa maailman väestöstä, mutta mikä sen estäisi?

        Sinun olisi pitänyt ymmärtää, että puhuin tavallisesta soutuveneen sähköperämoottorista. Vai ymmärsitkö tahallaan väärin?

        Sähkömoottorin teho ei ole nykyisinkään mikään ongelma. Tehoa saadaan vaikka kuinka paljon, mutta käyttöä rajoittaa akkujen huono energiatiheys suhteessa hintaan. Lisäksi vesille latauspaikkojen järjestely on hankalaa ym. tämän kaltaisia seikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun olisi pitänyt ymmärtää, että puhuin tavallisesta soutuveneen sähköperämoottorista. Vai ymmärsitkö tahallaan väärin?

        Sähkömoottorin teho ei ole nykyisinkään mikään ongelma. Tehoa saadaan vaikka kuinka paljon, mutta käyttöä rajoittaa akkujen huono energiatiheys suhteessa hintaan. Lisäksi vesille latauspaikkojen järjestely on hankalaa ym. tämän kaltaisia seikkoja.

        Ei vaan rajoittava tekijä on raha, senhän myönnät rivien välissä itsekin!
        Energiatiheys, onko se jokin uusi ja vielä virallistamaton suure?


    • Ennemmin sitä kai tosiaan virittelisi systeemin, jossa koko moottori kiertyy pystyakselinsa ympäri. Tehoja ei ole yhtään hukattavaksi, joten pitää tehdä homma radikaalisti. Toteutus tietysti voi olla hankala ja kalliskin. Ehkä jokin pikakiinnike, johon moottorin voi asentaa kumpaan suuntaan tahansa, ei siis varsinaisesti kierrettävä?

      • Anonyymi

        Niin, voi jopa olla että jää tekemättä.


      • Anonyymi

        Kiertyy jonkun ympäri mutta ei ole varsinaisesti kierrettävä...?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiertyy jonkun ympäri mutta ei ole varsinaisesti kierrettävä...?

        Semanttisesti ei oikeastaan jos siinä on vain kaksi asentoa.


    • Anonyymi

      Milläs sitä alustasi sitten ohjataan? Jos minä en pääse pakilla kaislikosta, käännän vain koneen ympäri. Azipod on nykyaikaa.

      • Anonyymi

        Onko veneessäsi axipod?


    • Anonyymi

      Puota ankkuri pohjaan, kun meet kaislikkoon, ja vedä ankkuriköydestä 12V vinssillä itsesi pois sieltä. Sadan euron vinssi vetää 900 kg voimalla.

      • Anonyymi

        Mites se hinta siihen vinssin vetokykyyn vaikuttaa? ilmainen vinssi ei vedä yhtään ja kahdensadan euron vinssi vetää 1800kg voimalla, niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites se hinta siihen vinssin vetokykyyn vaikuttaa? ilmainen vinssi ei vedä yhtään ja kahdensadan euron vinssi vetää 1800kg voimalla, niinkö?

        KHIhii. Ihan hyvä, ja voithan nostaa olemassa olevan moottorin veneen keulaan, ja ajaa kaasupohjassa peräeellä kaaheata vaahtia.


    • Anonyymi

      Jos potkurin suunnittelussa pyritään hyvään tehoon, niin se on aina tehokkaampi vain toiseen suuntaan. Kaiva virtausdynamiikan sivut. Voit kyllä teettää symmetrisen potkurin jollain koneistamolla, mutta menetät noin kolmasosan tehosta.

    • Anonyymi

      Kiinnostaako siis paaluveto vai toiminta liikkeessä? Ne ovat kaksi eri asiaa. Huomaa, että myös muut kuin itse potkuri voivat tehdä tilanteesta epäsymmetrisen. Esimerkiksi sähköperämoottorin "vetolaitteen" muotoilu tai muut potkurivirtaan (sekä potkurille tulevaan että sieltä lähtevään) vaikuttavat tekijät.

      Tässä esimerkiksi on mitattu eri potkureiden paaluvetoja eteen ja taakse sekä huippunopeuksia. Huomaa Axiom, joka on täysin symmetrinen. Silti paaluvedossa eroa. Huippunopeus ja paaluveto eteen huonoja. Tuossa epäsymmertiaa aiheuttaa akselin vinous ja akselituki.

      https://www.darglow.co.uk/wp-content/uploads/2019/10/The-Ultimate-Propeller-Test-Yachting-Monthly.pdf

    • Anonyymi

      ei haittaa vaikka kolmasosa tehosta häviää

      Onko kukaan lämmittänyt ja taivuttanut muovipotkurin lapoja ?

      • Anonyymi

        Voihan sen potkurin veistellä symmetriseksi?

        Noin niinku korvakuulolla halpa sähköperämoottori ei kierrä täysiä kun ei teho riitä. Tästä veikkaan, että potkurin pinta-alan pienennys ei haittaa kovin paljoa kun tehot vaan loppuu kesken ei siis kierrokset tai potkurin pinta-ala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen potkurin veistellä symmetriseksi?

        Noin niinku korvakuulolla halpa sähköperämoottori ei kierrä täysiä kun ei teho riitä. Tästä veikkaan, että potkurin pinta-alan pienennys ei haittaa kovin paljoa kun tehot vaan loppuu kesken ei siis kierrokset tai potkurin pinta-ala.

        Eli moottori käy just niin "täysiä" kuin se sillä käytettävissä olevalla teholla jaksaa käydä, entä sitten? Voithan silputa potkuria miten kuten jos uskot että meno siitä kohenee, mitä sen moottorin tehoksi sitten ylipäätään ilmoitetaan, mitä olet mennyt ostamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli moottori käy just niin "täysiä" kuin se sillä käytettävissä olevalla teholla jaksaa käydä, entä sitten? Voithan silputa potkuria miten kuten jos uskot että meno siitä kohenee, mitä sen moottorin tehoksi sitten ylipäätään ilmoitetaan, mitä olet mennyt ostamaan?

        Testasin tieteellisesti Minn-Kotan paaluvetoa kalavaa'alla. Juu saa nauraa. Speksien mukaan 20kg - testin mukaan 13kg - täydellä 75Ah akulla. 270cm rimapohjainen kumppari kulkee 3 solmua yhdellä hengellä. Kuinka kauan - en ole kokeillut.


    • Anonyymi

      Tervehdys taas amatöörit ja ihmettelijät

      Teiltä ei tullut yhtään rakentavaa ehdotusta

      Lämmitin muovi potkurin lapoja ja väänsin lapoja
      Se onnistui

      Kokeilin ja nyt työntää paremmin kumpaankin suuntaan

      • Anonyymi

        Miten kävi esim akun keston? Luuletko, että valmistajat ovat vetäneet nuo lapakulmat ja muotoilun stetsonista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi esim akun keston? Luuletko, että valmistajat ovat vetäneet nuo lapakulmat ja muotoilun stetsonista?

        tervehdys pönttö

        sähköperämoottorin potkurit on suunniteltu työntöön pääasiassa vain yhteen suuntaan.

        minä etsin potkuria joka työntää molempiin suuntiin kun vaihtaa pyörimissuuntaa


    • Anonyymi

      Jos kyseessä on perämoottori, niin potkuri on suunniteltu työntämistä varten. Veto eli pakitus on vain pientä siirtymistä varten. Perämoottori on niin helppo kääntää 180 astetta joten tehokasta peruutusta ei edes tarvita.

      • Anonyymi

        Loistavaa
        Miten viisasta
        Miksi minulle ei tullut mieleen

        Perämoottori on asennettu kuukulkijaan kiinteästi eikö voi kääntää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa
        Miten viisasta
        Miksi minulle ei tullut mieleen

        Perämoottori on asennettu kuukulkijaan kiinteästi eikö voi kääntää

        Taidat olla varsinainen eläväinen. Toiset ovat amatöörejä, ihmettelijöitä ja pönttöjä.
        Vain yksi asia ei sinulle tullut mieleen, mutta kuitenkin huomasit kohteliaasti kehua miten viisas tuo toinen oli.
        Tallaisia valon tuojia täällä on aina kaivattu -;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe