Monacossa esitellään tämän vuoden uutuus vetytankattava Hynova 40.
https://www.vaielettrico.it/monaco-pieno-didrogeno-per-la-barca-hynova-40/
Vuoden 2021 uutuus vetyvene
38
846
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhaa saksalaista tekniikkaa 1800-luvun puolivälistä.
- Anonyymi
Komea vene. Vetyautojen lisäksi on siis tulossa myös vetyveneitä. Ei huono suuntaus ollenkaan.
- Anonyymi
Hyvä että tulee vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Milloin Rääkkylään avataan vetytankkauasema veneille?
- Anonyymi
Nyt kun EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein nin vetyvene on kiinnostava vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kun EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein nin vetyvene on kiinnostava vaihtoehto.
Harva järvi on 150 km pitkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kun EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein nin vetyvene on kiinnostava vaihtoehto.
Fake news.
"Uuden esityksen mukaan kaikilla EU:n pääteillä pitäisi olla sähköautojen latauspisteitä 60 kilometrin välein ja vetytankkausasemia 150 kilometrin välein vuoteen 2035 mennessä"
Tuo ei ole vaikea, tai edes kallis toteuttaa suomessa.
EU:n päätiet suomessa
E75/E8 Helsinki-Jyväskylä-Oulu-Tornio
E18 Naantali-Vaalimaa
- Anonyymi
Vety on aika hankala kaasu pienen molekyylikokonsa takia. Sitä ei saa pysymään oiken missään. Vuotaa pois pienimmästäkin raosta. - Voi olla aika vaarallinen yhdistelmä vety ja vene.
- Anonyymi
Tästä syystä karsastan bensakoneita. Diesel on merellä paljon turvallisempi, koska se ei höyrysty bensan kaltaisesti. Vety olisi viimeinen polttoaine, jonka veneeseen hyväksyisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä syystä karsastan bensakoneita. Diesel on merellä paljon turvallisempi, koska se ei höyrysty bensan kaltaisesti. Vety olisi viimeinen polttoaine, jonka veneeseen hyväksyisin.
Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy paljon bensaa helpommin.
Vadyn etu on siinä, että se haihtuu ilmaan eikä painu pohjalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy paljon bensaa helpommin.
Vadyn etu on siinä, että se haihtuu ilmaan eikä painu pohjalle.Se onkin vedyn paras puoli. Siis se, että on ilmaa kevyempää.
Uskon kuitenkin, että höyrykoneetkin tulevat muotiin ennen vetyveneitä. Vety on monelle unelma, mutta teknisiä haasteita on vielä paljon ratkaisematta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin vedyn paras puoli. Siis se, että on ilmaa kevyempää.
Uskon kuitenkin, että höyrykoneetkin tulevat muotiin ennen vetyveneitä. Vety on monelle unelma, mutta teknisiä haasteita on vielä paljon ratkaisematta...Missä veneilyyn liittyvässä olosuhteessa diesel on bensaa helpommin syttyvää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä veneilyyn liittyvässä olosuhteessa diesel on bensaa helpommin syttyvää?
Älä kysy, kyl nää tietää kaikesta kaiken ihan peruskoulupohjalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä veneilyyn liittyvässä olosuhteessa diesel on bensaa helpommin syttyvää?
Täällä oli joku vuosi sitten kirjoittaja, jonka mielestä diesel olisi herkempää syttymään kuin bensa. Ilmeisesti hän on taas tullut esiin sen teesinsä kanssa.
Onhan aivan selvää, että kun nuo polttoaineet tislataan, niin bensa lähtee sieltä prosessista aivan eri kohdasta ulos kuin diesel.
Ominaispainossakin on selvä ero, joten tavallisessa elämässä ei dieselin kanssa tarvitse olla peloissaan.
Toista se on bensiinin kohdalla. Se on todella pirullista ainetta. Jos seos on liian rikas se ei possahda, vaikka olisi lämmin tai kuuma ilma.
Sopiva seos kun sattuu kohdalle, niin se possahtaa pakkasellakin.
Bensan höyryt leviävät helposti lähiympäristöön - ilmaa raskaampia kun ovat, niin siitä sitten kipinää saatuaan koko seutu possahtaa.
Jos sinulla on tulenarat vaatteet päällä ja niissa sattuu olemaan bensaa imeytyneenä, niin se on helposti henki pois.
Hyvissä olosuhteissa se possahdus vain säikäyttää. No ehkä kulmakarvat kärähtävät D.
Bensiinin kanssa täytyy aina olla tarkkana, sillä se on todella epävakaata ainetta.
Minunkin vanhassa veneessä oli bensamoottorin aikaan konetilan imuri, jota piti käyttää ennen käynnistystä, jotta pilssistä saatiin mahdolliset bensahöyryt ulos.
Nykyisessä dieselmoottoriveneessä ei tarvitse imureiden kanssa touhuilla D. - Anonyymi
Vetyä on käytetty esim. suurten voimalaitosgeneraattorien jäähdytysaineena ainakin 40 vuotta. Että kyllä se saadaan pysymään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy paljon bensaa helpommin.
Vadyn etu on siinä, että se haihtuu ilmaan eikä painu pohjalle.Olen sen vertaa juntti, että millainen tuo olosuhde olisi käytännlssä veneilyssä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyä on käytetty esim. suurten voimalaitosgeneraattorien jäähdytysaineena ainakin 40 vuotta. Että kyllä se saadaan pysymään!
Joo ja hitlerin aikaisissa ilmalaivoissa, you tubessa on komia filmi, kun sellainen syttyy/räjähtää olisiko ollut nimeltään Hindenburg?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin vedyn paras puoli. Siis se, että on ilmaa kevyempää.
Uskon kuitenkin, että höyrykoneetkin tulevat muotiin ennen vetyveneitä. Vety on monelle unelma, mutta teknisiä haasteita on vielä paljon ratkaisematta...Ne on jo ratkaistu. Kopsataan Toyota Mirain tekniikka veneisiin.
"Mirai pyörittää takarenkaita sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 182 hevosvoimaa. Voima saadaan väliaikaisvarastona toimivasta ja hetkellistä lisäpotkua tarjoilevasta 1,25 kilowattitunnin korkeajänniteakusta sekä ennen kaikkea 174 hevosvoiman tehoisesta polttokennostosta. Jälkimmäinen on vetyauton erikoisuus – se tuottaa reaktioaineena toimivan vedyn ja ulkoilmasta saatavan hapen avulla sähkön lisäksi vain vesihöyryä.
Vetyä mahtuu Mirain tankkiin noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin. Tankkaus tapahtuu lähes perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista, mutta Suomesta ei löydy ainuttakaan tähän tarvittavaa tankkausasemaa."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-vetyauto-toyota-mirai-on-entista-parempi-mutta-tankkausverkosto-ei/
- Anonyymi
Vety on saasteeton palaedsaan - mutta kuluttaa paljon energiaa tekovaiheessa. Ei siis päästötön energianlähde. Näin minulle on kerroggu.
- Anonyymi
Niin on, mutta vedyn valmistusprosessi vaatii paljon energiaa, eikä se ole aina aivan saasteetonta. - Kuten sanottu vety on aine, josta voi unelmoida, mutta se ei ole vielä pitkään ajankohtainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, mutta vedyn valmistusprosessi vaatii paljon energiaa, eikä se ole aina aivan saasteetonta. - Kuten sanottu vety on aine, josta voi unelmoida, mutta se ei ole vielä pitkään ajankohtainen.
Meinaatko että sähkön valmistus sähköautoja varten on saasteetonta eikä vaadi paljon energiaa? Kuitenkin nyt niin kovin hehkutetaan juuri sähköautojen ympäristöystävällisyyttä sun muuta hömppää ja iso osa ihmisistä menee halpaan ja uskoo ja alkaa hehkuttaa mukana kuvitellen tietävänsä ja ymmärtävänsä jotakin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, mutta vedyn valmistusprosessi vaatii paljon energiaa, eikä se ole aina aivan saasteetonta. - Kuten sanottu vety on aine, josta voi unelmoida, mutta se ei ole vielä pitkään ajankohtainen.
Väärin isoilla tuulimyllyillä vääntävät sähköä ja vetyä espanjassa, kun ovat teknologian edelläkävijöitä.
Varsinainen vety expertti mailmassa on Nel Asa norjasta, puuhaillut asian parissa jo 1936, yleensä mukana kaikissa mielenkiintoisissa projekteissa esim kohta valmistuvissa vetureissa saksan "vr":lle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin isoilla tuulimyllyillä vääntävät sähköä ja vetyä espanjassa, kun ovat teknologian edelläkävijöitä.
Varsinainen vety expertti mailmassa on Nel Asa norjasta, puuhaillut asian parissa jo 1936, yleensä mukana kaikissa mielenkiintoisissa projekteissa esim kohta valmistuvissa vetureissa saksan "vr":lleKirjoitustaidostasi päätellen olet kovin sivistynyt ja asiosta hyvin perillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitustaidostasi päätellen olet kovin sivistynyt ja asiosta hyvin perillä.
Ei maamme koululaitosta turhaan kehuta, sen huomaa palstan kirjoittajista, että kouluja on käyty!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, mutta vedyn valmistusprosessi vaatii paljon energiaa, eikä se ole aina aivan saasteetonta. - Kuten sanottu vety on aine, josta voi unelmoida, mutta se ei ole vielä pitkään ajankohtainen.
Tuulivoimalaan sopii vetyvoimala hyvin. Silloin kun sähkö on pörssissä halpaa, tehdään sähköstä vetyä. Kun sähkö on kallista, myydään sähkö suoraan. Samaahan voidaan tehdä ydinvoimalassa, jos halutaan. Kummassakin tapauksessa syntyy päästötöntä vetyä. Vedyn päästöjä on toisin sanoen helppo kontrolloida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuulivoimalaan sopii vetyvoimala hyvin. Silloin kun sähkö on pörssissä halpaa, tehdään sähköstä vetyä. Kun sähkö on kallista, myydään sähkö suoraan. Samaahan voidaan tehdä ydinvoimalassa, jos halutaan. Kummassakin tapauksessa syntyy päästötöntä vetyä. Vedyn päästöjä on toisin sanoen helppo kontrolloida.
Tästäkin unelmoidaan, mutta vedyn valmistuksen hyötysuhde on niin huono, ettei kannata. Tekniikka tähän on olemassa, mutta missään ei ole toteutettu, koska ei taloudellisesti kannata.
Toisaalta tämä lienee tuulivoiman lisääntymisen kannalta sen ainoa oljenkorsi. Tuulivoimarakentaminen tulee päättymään taloudellisesti kannattamattomana, ellei sen tuottamaa sähköä saada varastoitua jollain tavalla. Oma veikkaukseni on, että tuulivoimarakentaminen loppuu, ellei sähkön varastointia pystytä ratkaisemaan. Tuulivoimamaissa, Saksassa ja Tanskassa tuulivoimaa jo puretaan enemmän kuin rakennetaan. Suomi tullee tässäkin perässä.
- Anonyymi
Kiinnostava aihe, onko vedyssä enemmän energiaa kuin bensassa litraa kohden ?
- Anonyymi
Onhan siinä, mutta kun se energia ei vielä pysy käsissä. Vety voi olla tulevaisuudessa ratkaisu, mutta ei vielä pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan siinä, mutta kun se energia ei vielä pysy käsissä. Vety voi olla tulevaisuudessa ratkaisu, mutta ei vielä pitkään.
Vedyn valmistus vie enemmän energiaa kuin se sähköksi takaisin muutettuna luovuttaa. Eli anna mulle satanen, niin saat kuuskymppiä takaisin. Hyvä diili.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn valmistus vie enemmän energiaa kuin se sähköksi takaisin muutettuna luovuttaa. Eli anna mulle satanen, niin saat kuuskymppiä takaisin. Hyvä diili.
Diili on hyvä, jos vetyä tehdään silloin, kun sähköä tehdään liikaa. Silloin taas kun sähköstä on verkossa on pulaa, ei tehdä vetyä. Sähköä ei ole muuten niin helppo varastoida paitsi vesivoimaloiden avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn valmistus vie enemmän energiaa kuin se sähköksi takaisin muutettuna luovuttaa. Eli anna mulle satanen, niin saat kuuskymppiä takaisin. Hyvä diili.
Miksi se pitäisi muuttaa takaisin sähköksi??? Poltetaan se suoraan liike-energiaksi. Siihen käy tavallinen ottomoottori.
- Anonyymi
Luin ATK-laitteelta, että 13 kWatin verran vetyä vaatii valmistukseen 55kWattia sähköä.
- Anonyymi
Jos tämä vety on niin vaikea ja kallis tuottaa, niin aika erikoista, että Hitler päätti käyttää kustannustehokkuussyistä Hindenburgissa juurikin vetyä. Eikä sitä varten tarvinnut mitään vetytehdasta perustaa.
Vetyä on kuulemma maapalloa loputtomiin.- Anonyymi
Vety on yhtä halpaa kuin tuulivoima. - Sitä voi tuottaa niin pitkään kuin rahat riittää.
- Anonyymi
Kerro, oi viisas, missä sellainen vetylähde on josta Hitlerkin kävi vetyä kauhomassa? Kerropa minulle mitä sinä tiedät vedystä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro, oi viisas, missä sellainen vetylähde on josta Hitlerkin kävi vetyä kauhomassa? Kerropa minulle mitä sinä tiedät vedystä!
H2O eli divetymonoksidi eli vesi.
Vedessä on 1 osa vetyä ja 2 osaa happea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
H2O eli divetymonoksidi eli vesi.
Vedessä on 1 osa vetyä ja 2 osaa happea.Vesi ja tuuli ovat ilmaisia, mutta niiden käyttö energialähteenä onkin jo erittäin kallista. Vedyn erottaminen vedestä vaatii enemmän energiaa kuin veden sisältämä veyi. Tuulen heikko energiatiheys ja epävarmuus aiheuttavat omat haasteensa. Purjevene lienee paras tapa hyödyntää tuulta energialähteenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesi ja tuuli ovat ilmaisia, mutta niiden käyttö energialähteenä onkin jo erittäin kallista. Vedyn erottaminen vedestä vaatii enemmän energiaa kuin veden sisältämä veyi. Tuulen heikko energiatiheys ja epävarmuus aiheuttavat omat haasteensa. Purjevene lienee paras tapa hyödyntää tuulta energialähteenä.
No niin, mutta kun Toyota Mirai...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde283151Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän352874- 1502358
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542299Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti261970Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3961778Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1101723- 3231630
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151492- 1351489