Mikä saisi sinut luopumaan uskostasi?

Anonyymi

Onko mitään, mikä saisi sinut luopumaan uskostasi?

Uskallatko edes kyseenalaistaa ja epäillä?

72

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aloittaja lähtee kuvitelmasta, että uskoisimme jotenkin pakosta, tai pelosta ja kysyy "uskallammeko kyseenalaistaa uskoamme, jopa luopua siitä". Ihminen, joka kykenee heittämään uskonsa romukoppaan, ei ole koskaan mitään uskonutkaan.

Meidän lähtökohtammehan todellusuudessa oli, ettemme mitään uskoneet.

Sitten alkoi tapahtua erinäisiä asioita ja usko tuli meihin.
      Me, kristityt, emme "tulleet uskoon", vaan "usko tuli meihin".

Helluntailaisilla asiat on toisin, en vastaa heidän uskontonsa puolesta, jossa he uskovat olevansa uskoa / Kristuksen henkeä suurempia ja tulevat ja menevät siihen ja luopuvat siitä, milloin mitenkin.

Miksi minun pitäisi luopua uskosta? Eihän uskosta itseasiassa voi luopua. Jos ihminen jotain uskoo, ei hän voi käskeä itseään olemaan uskomatta. Tietyt tosiasiat vaikuttavat siihen, mitä ihminen uskoo.

• Anonyymi

Uskoon tulemisesta:

13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        ( Ef 1)

7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. ( Apt 15)

On se hyvä, jos ei opin vuoksi tarvitse kieltää uskoon tulemista.

Ja vastaus aloittajan kysymykseen:

Ei ole mitään sellaista, miksi luopuisin uskosta Herraan Jeesukseen.

Usko Toivonen

• Anonyymi

On niitä luterilaisiakin luopioita olemassa. Et voi puhua kokonaisen kirkkokansan puolesta ja yleistää väärin. Vaikka suurin osa pysyisi uskossa, niin on monia, jotka hylkäävät uskon tutustuttuaan siihen ja sen perusteluihin tarkemmin, tiedon lisääntyessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoon tulemisesta:

13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        ( Ef 1)

7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. ( Apt 15)

Usko Toivonen

Kiitos vastauksesta, Usko Toivonen. Tämän tosin sinusta jo etukäteen tiesinkin, mutta kiitos silti.

Uskallatko muuten kyseenalaistaa mitään uskoosi liittyvää opin kohtaa tai käytäntöä, onko se Jumalasta vai ei? Tai onko se järkevää (käsittääkseni sinun mielipiteesi on se, että usko ei ole järkevää vaan se on järjen vastaista).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoon tulemisesta:

( Ef 1)

Usko Toivonen

>>>Ei ole mitään sellaista, miksi luopuisin uskosta Herraan Jeesukseen.
        Usko Toivonen<<<

Raamatussa uskolla tarkoitetaan uskollisuutta. Sinä et ole ollut uskollinen Herralle Jeesukselle, koska et noudata hänen käskyjään. Sinä Uskoton Toivoton siis olet luopunut uskosta Herraan Jeesukseen.

Joh 15:13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.

Tit 1:16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he kieltävät hänet. He ovat inhottavia ja tottelemattomia, kykenemättömiä tekemään mitään hyvää.

Ilm 2:10 ...Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Toivonen<<<

Raamatussa uskolla tarkoitetaan uskollisuutta. Sinä et ole ollut uskollinen Herralle Jeesukselle, koska et noudata hänen käskyjään. Sinä Uskoton Toivoton siis olet luopunut uskosta Herraan Jeesukseen.

Joh 15:13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

Tit 1:16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he kieltävät hänet. He ovat inhottavia ja tottelemattomia, kykenemättömiä tekemään mitään hyvää.

Ilm 2:10 ...Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.

Raamatussa uskolla tarkoitetaan uskoa ja uskollisuudella uskollisuutta.

Raamattu mainitsee jopa erilaiset uskot, mm:

1. On ihmisperäistä uskoa, joka perustuu syntisen ihmisen järkeen. Se ei näissä asioissa kovin pitkälle kanna.

2. "Uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa". Tätäkin on "eri tasoista", samaa yliluonnollista uskoa, mutta ikäänkuin eri tarkoituksiin suunnattua.

Tämä on yliluonnollista. Tässä uskossa ihminen "näkee" jotain sellaista, joka kutsuu ja odottaa vastausta. Esim: hengenmaailmassa uskova ikäänkuin seisoo suuren rotkon reunalla, hänen täytyisi kuin ilmassa kävellen ylittää se (muistetaan Pietaria joka hetken, tässä uskossa, käveli myös pitkin Genesaretin pintaa). Jeesus ojentaa kättään... Nyt, "uskossa, jonka Jeesus vaikuttaa" - ja se on jotain järjen ohi menevää - ihminen astuu kuin "tyhjänpäälle"... uskoo ja luottaa, että Jeesus kädestä pitäen taluttaa yli mahdottomuuden...

Tämä on uskomista ja luottamista, jotain sellaista mihin langennut, uudestisyntymätön järki-ihminen ei kykene. Se vaatii uskovalta jo valmiin uskon, sen, että on jo lähtenyt Jeesus-Tielle, on jo tahdonmaailmassaan halunnut hylätä langenneen ihmisen olemuksensa ja kuin Tulen 🔥 läpi, nyt uskoen, Jeesusta seuraten, yli ymmärryksen siirtyä Taivasten Valtakunnan poluille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1. On ihmisperäistä uskoa, joka perustuu syntisen ihmisen järkeen. Se ei näissä asioissa kovin pitkälle kanna.

2. "Uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa". Tätäkin on "eri tasoista", samaa yliluonnollista uskoa, mutta ikäänkuin eri tarkoituksiin suunnattua.

Tämä on yliluonnollista. Tässä uskossa ihminen "näkee" jotain sellaista, joka kutsuu ja odottaa vastausta. Esim: hengenmaailmassa uskova ikäänkuin seisoo suuren rotkon reunalla, hänen täytyisi kuin ilmassa kävellen ylittää se (muistetaan Pietaria joka hetken, tässä uskossa, käveli myös pitkin Genesaretin pintaa). Jeesus ojentaa kättään... Nyt, "uskossa, jonka Jeesus vaikuttaa" - ja se on jotain järjen ohi menevää - ihminen astuu kuin "tyhjänpäälle"... uskoo ja luottaa, että Jeesus kädestä pitäen taluttaa yli mahdottomuuden...

Tämä on uskomista ja luottamista, jotain sellaista mihin langennut, uudestisyntymätön järki-ihminen ei kykene. Se vaatii uskovalta jo valmiin uskon, sen, että on jo lähtenyt Jeesus-Tielle, on jo tahdonmaailmassaan halunnut hylätä langenneen ihmisen olemuksensa ja kuin Tulen 🔥 läpi, nyt uskoen, Jeesusta seuraten, yli ymmärryksen siirtyä Taivasten Valtakunnan poluille.

Voit ihan vapaasti kävellä vetten päällä: kukaan ei estä. Saat myös siirtää uskollasi vuoria, mutta sinulla ei taida olla uskoa edes sinapinsiemenen vertaa, kun eivät edes pienet kivet lennä sinun uskosi voimasta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali puhui uskonkuuliaisuudesta, mikä tarkoittaa uskollista uskoa. Kuuliaisuus tarkoittaa tottelevaisuutta. Ei ole olemassa sellaista, kuin uskoton usko. Se ei ole mitään uskoa, sillä usko ilman lain tekoja, on kuollut.

Room 1:5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.

Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Toivonen<<<

Siteerasit Johanneksen evankeliumin tekstikohtaa:

Tämä kohta on Jeesuksen viimeisestä puheesta opetuslapsilleen ja puhe alkaa jo 13. luvussa.

Tässä puheessaan Jeesus antaa täysin uuden käskyn, mihin tuo sinunkin siteeramasi kohta viittaa.

34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
        35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
        ( Joh 13)

12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
        14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
        ( Joh 15)

17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
        (Joh 15)

Käskyn tärkettä kuvastaa se, että Jeesus sanoo sen kolme kertaa, painottaen että kysymyksessä on uusi ja hyvin tärkeä käsky.

Kysynkin sinulta, joka jätit itse käskyn kommentistasi pois:

Noudatatko sinä tätä käskyä ja keitä sinä rakastat?

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siteerasit Johanneksen evankeliumin tekstikohtaa:

Tämä kohta on Jeesuksen viimeisestä puheesta opetuslapsilleen ja puhe alkaa jo 13. luvussa.

Tässä puheessaan Jeesus antaa täysin uuden käskyn, mihin tuo sinunkin siteeramasi kohta viittaa.

34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
        35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
        ( Joh 13)

12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
        14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
        ( Joh 15)

17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
        (Joh 15)

Käskyn tärkettä kuvastaa se, että Jeesus sanoo sen kolme kertaa, painottaen että kysymyksessä on uusi ja hyvin tärkeä käsky.

Kysynkin sinulta, joka jätit itse käskyn kommentistasi pois:

Noudatatko sinä tätä käskyä ja keitä sinä rakastat?

Usko Toivonen

Jos rakkaus johtaa marttyyriyteen, niin siihen annetaan Pyhän Hengen voima.
        Ei sitä itsestä puserreta rakkautta. Se on Jumalantyö.

• Anonyymi

"Ihminen, joka kykenee heittämään uskonsa romukoppaan, ei ole koskaan mitään uskonutkaan."

No true Scotsman argumenttivirhe.

Usko on monella alkanut häviämään tiedon karttuessa. Itselläni oli varmasti uskoa, koska en lapsena muusta edes tiennyt, kun kotona sitä taottiin päähän syntymästä asti. Iän kanssa aloin oppimaan tieteiden päälle ja siinä alkoi se korttitalo romahtamaan askel askeleelta.

Esimerkiksi Matt Dillahunty oli suurimman osan elämästään ollut uskossa, ja opiskeli kristinuskoa ahkerasti. Ajan kanssa hän alkoi kuitenkin huomaamaan ongelmia kristinuskossa ja menetti uskonsa.

Tälläisiä esimerkkejä on todella paljon entisillä kristityillä, joten sinun "Ei koskaan ollut uskossa" on vain sinun oma mielipide, jolla pidät yllä omaa valheellista maailmankuvaa.

"Eihän uskosta itseasiassa voi luopua."

Tietysti voi. Kun uutta tietoa tulee niin siinä voi muuttua hyvinkin paljon maailmankuva.

Tuossa aikaisemmin toin esille, miten se usko on alkanut loppumaan tiedon karttuessa. Ei se tietysti mikään hetkellinen prosessi ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali puhui uskonkuuliaisuudesta, mikä tarkoittaa uskollista uskoa. Kuuliaisuus tarkoittaa tottelevaisuutta. Ei ole olemassa sellaista, kuin uskoton usko. Se ei ole mitään uskoa, sillä usko ilman lain tekoja, on kuollut.

Room 1:5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.

Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

Kun Paavali puhuu uskonkuuliaisuudesta, hän tarkoittaa uskonkuuliaisuutta, ei tuossa kohdin itse uskoa.

Te hellarit aina haluatte eksyttää, suora tie on teille vastustuksen kohde. Ei ihme että haluatte rupatella tuon kgb-tyypin kanssa, teillä on paljon yhteistä!

Te aina sanotte Raamatusta näin: "Tosin tuossa lukee noin, mutta se ei tarkoita sitä, vaan se "tarkoittaa" jotain muuta..." Jo pikkulapsena hellareitten pyhäkoulussa oli meitä opettamassa imelä nutturapää, joka opetti samoin: "Raamatussa kyllä sanotaan, että meidän tulee rakastaa lähimmäistämme kuten itseämme. Mutta oikea Jeesuksen seuraaja rakastaa lähimmäistään jopa enemmän kuin itseään!" Tämä ei kuitenkaan ole Jeesuksen oma oppi, vaan helluntailaisten rikollisten oppi. Mutta näin lapset uhrattiin erilaisille hyväksikäytöille.

Minä olen kuullut teidän opetuksianne ja vaikka hellarit väittävät olevansa fundamentalisteja, todellisuudessa he ovat sitä vain valikoidusti, ei kaikessa samalla logiikalla, vaan muutellen ja vääristellen Jumalan sanaa.

- Usko "tarkoittaa" uskoa. Sitä, että henkilö uskoo, johonkin. Uskomista.

- "Usko jonka Jeesus vaikuttaa" = uskoa, jonka vaikuttaja, alkuunpanija ja ylläpitäjä on Jeesus Kristus. Kyse on Jeesuksen omasta uskosta, jonka Hän siirtää Häneen uskovaan seuraajaansa. Kyse ei siis ole ihmisperäisestä uskosta, vaan: uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa.

- Uskonkuuliaisuus? Tässäkin mennään yliluonnollisen puolella, sillä kyse on samasta "uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa", mutta "kuuliaisuus" asettaa tässä vastuun myös kristitylle itselle, siten, että hän myös itse pitää kiinni uskosta ja Jumalan sanasta, jonka hän uskon kautta saa, eikä päästä siitä irti. Hän haluaa olla kuuliainen (= tottelevainen) Jumalan sanalle, uskon kautta, itse passiivisesti sallien Kristuksen sanan vaikuttaa hänessä, aikaansaaden erilaisia Kristuksen tekoja / hengenhedelmiä hänessä, eikä estä tätä Jumalan puolelta aktiivista, Jeesuksen täyteen sovitustyöhön osana kuuluvaa lahjavanhurskautustyötä.

Tämä on kuuliaisuutta = tottelevaisuutta.

En pidä teitä eräitä, Jumalan sanan "hiukan toisin selittäjiä" tyhminä, vaan epärehellisinä. Te kyllä ymmärrätte eron esim. sanoilla "usko", "usko, jonka Jeesus vaikuttaa" ja esim. "uskonkuuliaisuus". Miksi te ette halua olla kuuliaisia Totuudelle? (Kysymys oli retorinen, älkää herraneaika vastatko tähän!)

• Anonyymi

Järkiinsätulo auttaisi luopumisessa.

• Anonyymi

Toki uskallan ja epäilen, sehän on normaalia, mutta uskon silti.

ST

• Anonyymi

Sinulla on vielä toivoa. Jos joku ei tutki tarkoin uskonsa perusteluja ja kyseenalaista sitä, niin hukka perii...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on vielä toivoa. Jos joku ei tutki tarkoin uskonsa perusteluja ja kyseenalaista sitä, niin hukka perii...

Kaikilla on vielä toivoa. Toivo on Herra Jeesus, Kristus itse.
        Armo kuuluu jokaiselle.

ST

• Anonyymi

Tyhmää tyhmempi kysymys. Mene edes juoksemaan. Olet pelle. Ikinä , en milloinkaan luovu uskosta. Sulla on vapaa-ajan ongelmia.

• Anonyymi

Mitä jos usko luopuu sinusta? Jumala hylkäsi Israelinkin, miksi ei siis myös sinua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos usko luopuu sinusta? Jumala hylkäsi Israelinkin, miksi ei siis myös sinua?

Päinvastoin, usko vahvistuu päivä päivältä. Voi piankin muuttua näkemiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa vain usko muuttuu näkemiseksi, koska

1. profetia Jumalan pojasta, jonka valtakunta pysyy ikuisesti, on väärä: Salomo ei pysynyt ikuisesti kuninkaana, vaikka niin profeetta ennusti.

2. Jeesus ei voi olla se luvattu Korkeimman poika, koska sen piti olla Salomo, eikä Jeesus ole edes todistetusti Daavidin sukulinjassa oleva laillinen hallitsija.

3. Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslasten vielä eläessä, mutta ei pitänyt lupaustaan, Katosi jäljettömiin. Paavalikin luuli olevansa vielä elossa, kun Herra saapuu, mutta on kuollut ja kuopattu, ellei sitten Herra ole jo saapunut, ja sitä ei kukaan havainnut (ei ainakaan ole kirjoitettu "pyhiin kirjoituksiin", että näin olisi tapahtunut, vaikka piti tapahtua).

Jeesus on väärä profeetta samoin kuin Samuel, joka profetoi väärin Salomosta, ja niin ovat vääriä profeettoja kaikki muutkin Raamatussa. Osa profetioista on sitä paitsi kirjoitettu jälkikäteen, kun tapahtumat olivat jo tapahtuneet. (esim. Dan 10)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1. profetia Jumalan pojasta, jonka valtakunta pysyy ikuisesti, on väärä: Salomo ei pysynyt ikuisesti kuninkaana, vaikka niin profeetta ennusti.

2. Jeesus ei voi olla se luvattu Korkeimman poika, koska sen piti olla Salomo, eikä Jeesus ole edes todistetusti Daavidin sukulinjassa oleva laillinen hallitsija.

3. Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslasten vielä eläessä, mutta ei pitänyt lupaustaan, Katosi jäljettömiin. Paavalikin luuli olevansa vielä elossa, kun Herra saapuu, mutta on kuollut ja kuopattu, ellei sitten Herra ole jo saapunut, ja sitä ei kukaan havainnut (ei ainakaan ole kirjoitettu "pyhiin kirjoituksiin", että näin olisi tapahtunut, vaikka piti tapahtua).

Jeesus on väärä profeetta samoin kuin Samuel, joka profetoi väärin Salomosta, ja niin ovat vääriä profeettoja kaikki muutkin Raamatussa. Osa profetioista on sitä paitsi kirjoitettu jälkikäteen, kun tapahtumat olivat jo tapahtuneet. (esim. Dan 10)

Sinulla on perustavaa laatua oleva virhe päättelyssäsi. Hebrealainen sana poika voi taroittaa myös pojanpoikaa ja muita poikia alanevassa polvessa. Kaikki Daavidin miespuoliset jälkeläiset ovat Daavidin poikia. Mitä tulee Messias profetiaan, niin Messiaan piti tulla nimenomaan Daavidin poikien joukosta ja niinhän oli evankeliumien sukuluetteloiden mukaan, että Jeesus oli Daavidin Poika sekä Marian että kasvatti-isänsä Daavidin kautta. Mooseksen laki tuntee adoption, joten Jeesus oli Joosefin perillinen, koska Joosef oli adoptoinut ja kasvattanut Jeesuksen. Joosef oli Salomon sukulinjasta ja Maria oli Daavidin pojan Natanin sukulinjasta.

>>>Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslasten vielä eläessä, mutta ei pitänyt lupaustaan,<<<

Tuollaista lupausta ei Jeesuksen puheissa ole. Jeesus nimenomaan sanoi, ettei hän sano heille paluunsa ajankohtaa.

Ap.t 1:6 Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?"
        7 Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Paavalikin luuli olevansa vielä elossa, kun Herra saapuu<<<

Paavali ei sanonut olevansa elossa kun Herra tulee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Jeesus on väärä profeetta samoin kuin Samuel, joka profetoi väärin Salomosta,<<<

Olet väärässä. Samueli ei profetoinut väärin Salomosta. Jeesus oli oikea profeetta.

>>>Osa profetioista on sitä paitsi kirjoitettu jälkikäteen, kun tapahtumat olivat jo tapahtuneet. (esim. Dan 10)<<<

Puhut valhetta. Mitään Raamatun profetoista ei ole kirjoitettu jälkikäteen tapahtumien jälkeen. Se on pelkkää satua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on perustavaa laatua oleva virhe päättelyssäsi. Hebrealainen sana poika voi taroittaa myös pojanpoikaa ja muita poikia alanevassa polvessa. Kaikki Daavidin miespuoliset jälkeläiset ovat Daavidin poikia. Mitä tulee Messias profetiaan, niin Messiaan piti tulla nimenomaan Daavidin poikien joukosta ja niinhän oli evankeliumien sukuluetteloiden mukaan, että Jeesus oli Daavidin Poika sekä Marian että kasvatti-isänsä Daavidin kautta. Mooseksen laki tuntee adoption, joten Jeesus oli Joosefin perillinen, koska Joosef oli adoptoinut ja kasvattanut Jeesuksen. Joosef oli Salomon sukulinjasta ja Maria oli Daavidin pojan Natanin sukulinjasta.

>>>Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslasten vielä eläessä, mutta ei pitänyt lupaustaan,<<<

Tuollaista lupausta ei Jeesuksen puheissa ole. Jeesus nimenomaan sanoi, ettei hän sano heille paluunsa ajankohtaa.

Ap.t 1:6 Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?"
        7 Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.

Matteuksen evankeliumi:
        10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

Matteuksen evankeliumi:
        24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Ihmisen Poika ei ole vieläkään tullut kirkkaudessaan hallitsemaan kuninkaana maailmaa, joten Jeesus oli väärä profeetta.

Vaikka myös lasten lapsia kutsutaan esi- tai isoisänsä mukaan tämän pojiksi, niin silti alkuperäinen Samuelin ennustus koski vain Salomoa, ei ketään muuta. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:8-10)

Jeesuksen sukuluettelot ovat virheelliset. Ei niitä saa millään ilveellä täsmäämään. Matteus mm. mainitsee 14 nimeä Jekonjasta Joosefiin, mutta Luukas tuplasti enemmän eli 28. Myös muita virheitä on sukuluetteloissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Paavalikin luuli olevansa vielä elossa, kun Herra saapuu<<<

Paavali ei sanonut olevansa elossa kun Herra tulee.

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

Paavali luuli olevansa elossa, kun Jeesus saapuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Jeesus on väärä profeetta samoin kuin Samuel, joka profetoi väärin Salomosta,<<<

Olet väärässä. Samueli ei profetoinut väärin Salomosta. Jeesus oli oikea profeetta.

>>>Osa profetioista on sitä paitsi kirjoitettu jälkikäteen, kun tapahtumat olivat jo tapahtuneet. (esim. Dan 10)<<<

Puhut valhetta. Mitään Raamatun profetoista ei ole kirjoitettu jälkikäteen tapahtumien jälkeen. Se on pelkkää satua.

Danielin kirjan profetiat ovat kirjoitetut 160-luvulla sen jälkeen, kun profetioiden kuvaama Antiokos IV Epifanes oli jo kuollut ja luvun 10 tapahtumat olivat tapahtuneet.

2Sam
        7:12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
        7:13 Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
        7:14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään;
        7:15 mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi.
        7:16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva.

Tuo on profetia Saulista, ei jostakin myöhemmästä kuninkaasta. Samoin nämä:

1.Aikakirja:
        17:11 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lähdet isiesi tykö, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka on yksi sinun pojistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
        17:12 Hän on rakentava minulle huoneen, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
        17:13 Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani; ja armoani minä en ota häneltä pois, niinkuin otin siltä, joka oli sinun edelläsi.
        17:14 Ja minä pidän hänet pystyssä huoneessani ja valtakunnassani iäti, ja hänen valtaistuimensa on oleva iäti vahva."

Tämä on profetia Salomosta, joka rakensi Jahvelle huoneen, temppelin, mutta ei hallinnut ikuisesti Israelia, vaan kuoli. Palveli sitä ennen vuosikymmeniä epäjumalia. Profetia meni pieleen, ihan selvästi, ja siksi alettiin odottaa toista Salomon sijaan, mutta ei ole näkynyt. Israelin kuninkaan valtaistuin on edelleen tyhjä ja on ollut sitä jo 2607 vuotta.

Daavidin suku ei ole hallinnut Israelia katkeamatta, sillä Juudalla ei ole ollut kuningasta sen jälkeen, kun Babylon valloitti Jerusalemin 586 eaa.

Vääriä profetioita väärien profeettojen suusta. Ei ihme, että Israel ei niihin usko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

Paavali luuli olevansa elossa, kun Jeesus saapuu.

Paavali ei tarkoitta tuossa itseään vaan niitä, jotka ovat elossa Herran tullessa. Sinä tulkitset jakeita oman mielesi mukaisesti ja välillä täysin mielivaltaisesti. Paavali ei sanonut olevansa elossa kun Herra tulee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Danielin kirjan profetiat ovat kirjoitetut 160-luvulla sen jälkeen, kun profetioiden kuvaama Antiokos IV Epifanes oli jo kuollut ja luvun 10 tapahtumat olivat tapahtuneet.

2Sam
        7:12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
        7:13 Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
        7:14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään;
        7:15 mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi.
        7:16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva.

Tuo on profetia Saulista, ei jostakin myöhemmästä kuninkaasta. Samoin nämä:

1.Aikakirja:
        17:11 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lähdet isiesi tykö, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka on yksi sinun pojistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
        17:12 Hän on rakentava minulle huoneen, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
        17:13 Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani; ja armoani minä en ota häneltä pois, niinkuin otin siltä, joka oli sinun edelläsi.
        17:14 Ja minä pidän hänet pystyssä huoneessani ja valtakunnassani iäti, ja hänen valtaistuimensa on oleva iäti vahva."

Tämä on profetia Salomosta, joka rakensi Jahvelle huoneen, temppelin, mutta ei hallinnut ikuisesti Israelia, vaan kuoli. Palveli sitä ennen vuosikymmeniä epäjumalia. Profetia meni pieleen, ihan selvästi, ja siksi alettiin odottaa toista Salomon sijaan, mutta ei ole näkynyt. Israelin kuninkaan valtaistuin on edelleen tyhjä ja on ollut sitä jo 2607 vuotta.

Daavidin suku ei ole hallinnut Israelia katkeamatta, sillä Juudalla ei ole ollut kuningasta sen jälkeen, kun Babylon valloitti Jerusalemin 586 eaa.

Vääriä profetioita väärien profeettojen suusta. Ei ihme, että Israel ei niihin usko.

>>>Danielin kirjan profetiat ovat kirjoitetut 160-luvulla sen jälkeen, kun profetioiden kuvaama Antiokos IV Epifanes oli jo kuollut ja luvun 10 tapahtumat olivat tapahtuneet.<<<

HAHAHAHAHAH!!!! Mikä valhe. Tuolle tarinalle ei ole mitään näyttöä. Sen on pelkkää mielivaltaista spekulointia.

Danielin kirja on kirjoitettu ennen kuin profetoidut asiat tapahtuivat.

>>>Tämä on profetia Salomosta, joka rakensi Jahvelle huoneen, temppelin, mutta ei hallinnut ikuisesti Israelia, vaan kuoli. <<<

Ei ollut profetia vain Salomosta vaan erityisesti Jeesuksesta, joka on hänkin Daavidin poika. Hebrealainen sana ben voi tarkoittaa kaikkia poikapuolisia jälkeläisiä alenevasssa polvessa. Salomo oli esikuva rauhan ruhtinaasta Jeesuksesta ja Salomo myös rakensi temppelin. Salomo oli profetian esitäyttymys, mutta ei lopullinen täyttymys. Raamatussa kun on tavallista, että profetiat täyttyvät monta kertaa. Sakarjan kirjan luvun 6 mukaan Messias Jeesus rakentaa tai rakennuttaa itselleen temppelin, joka on se tuleva temppeli, mistä Hesekielin kirjan luvut 40-48 profetoivat. Siihen viittaa myös 1 Aik 17.

Sak 6:12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
        13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.
        14 Ja kruunu on oleva muistona Herran temppelissä Helemistä ja Tobiasta ja Jedajasta ja Sefanjan pojan suosiollisuudesta.
        15 Ja kaukana asuvaiset tulevat ja rakentavat Herran temppeliä. Ja te tulette tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut teidän tykönne. Näin on tapahtuva, jos te hartaasti kuulette Herran, teidän Jumalanne, ääntä."

>>>>Vääriä profetioita väärien profeettojen suusta. Ei ihme, että Israel ei niihin usko.<<<<

Sinä olet väärässä. He eivät olleet vääriä profeettoja, mutta sinä itse olet väärä julistaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sori vai mutta usko ei voi vahvistua. Sinua on huijattu! Sinulla joko on usko taikka sitten ei ole. Se on Jumalan lahja eikä Jumala kohtele ketään paremmin kuin toista, antamalla yhdelle enemmän uskoa kuin toiselle. Moiset puheet on vain kerskailua!

• Anonyymi

Teoreettinen uskosta luopuminen... hmmm...
      Nii, uskosta MIHIN?

1. Jumalan olemassaoloon?
      2. Raamattuun?
      3. Kristinuskon pääopetukseen?
      4. Uskosta omaan sielunpelastukseeni?

1. Itselläni on niin paljon näyttöä nk. "Jumalan" olemassaoloon, Kuka Hän sitten onkin, että en voisi lopettaa uskomasta asiaan, Henkilöön, jonka varmasti tiedän olevan olemassa.

2. Raamattuun? Raamattuja on erilaisia, juutalaisten TaNaKh, sitten nimenomanen, kristittyjen nk. Kirkkoraamattu. On myös muita "raamattuja", joiden tarkoitusperät ovat tukea jonkin uususkonnon omia opetuksia, mutta jotka eivät ole rehellistä käännöstä alkukielistä (vaikka itse näin väittävät).

Tiedän, että nk. Kirkkoraamattu, eli sen taustalla olevat vanhemmat kirjat (Vanha testamentti) ovat israelilaisen kansan historiankirjoja. Kirjoituksissa saattaa olla joitain pieniä virheellisyyksiä, mutta itse hengellinen opetus, tähän minä uskon ja tunnustan nk. Vanhana Liittona. Miksi en uskoisi? Kirjat ovat hengeltään Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamia.

Uuteen testamenttiin ja sen hengelliseen sanomaan uskon lähestulkoon "sokeasti". UT saattaa sisältää myös epätarkkuuksia, mutta apostolinen, kristillinen pääsanoma, tähän uskon. Miksi en uskoisi? Kirjeet ovat selkeästi Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksessa kirjoitettuja.

3. Kristinuskon pääoppi on usko Yhteen Pyhään Kolmiyhteiseen Jumalaan, josta kaikki, mitä olemme ja mitä ympärillämme näemme, on lähtöisin. Pääoppiin kuuluu nk. evankeliumi syntiemme sovituksesta ja lahjavanhurskautuksesta, Jumalan Itsensä pelastustyöstä, meidän puolestamme.

En kyllä hevin tästä uskosta luopuisi. Miksi luopuisin? Tosiasiat omassa elämässäni osoittavat tuon laaja-alaisen sovitustyön olevan totta.

4. Uskosta sielunpelastukseeni? Itseasiassa tässä kohdin voi usko horjahdella, mutta ei siten, että haluaisin sen horjuvan, tai että itse siitä luopuisin, vaan ihan nk. hengellisestä valvomisesta johtuen. Nk. pelastusvarmuus on kadottava harhaoppi. Itse Jumalan sanasta voimme olla varmoja, mutta pelastuksemme, Raamatun mukaan, on enemmänkin toivon varassa, kuin sata-varman uskon.

Pyhät apostolit, kuten Jeesuskin, kehoittavat valvomaan ja rukoilemaan. Elämään Jumalan Sanassa ja Hengessä.

Taistelemaan syntiä ja epäuskoa vastaan. Epäuskoa vastaan, MIHIN? Epäuskoa Kristuksen täyttä sovitustyötä vastaan.

Usko ja epäusko, nämä kaksi, taistelevat aina toisiaan vastaan. Me olemme melkoinen sotatanner. No, tylsää meillä "uskovilla" ei taatusti ole. Jatkuva, eräänlainen "Tähtien sota", hengessämme.

Mutta meidän pelastuksemme ei riipu uskostamme, vaan Jeesuksesta henkilönä, onko Hän Herramme, vai ei.

Hän On "Daavid, Israelin Kuningas". Herra Sebaot, Sotajoukkojen Herra. 🔥

☀️ "David Melech Israel, Chai, Chai Vekajam!"

• Anonyymi

Miten ihminen voi olla Jumala?

• Anonyymi

Vai tähtien sodaksi... Helluntailainen ilmaa huitova henkivaltoja vastaan taistelu on ruvennut. Se lienee tuo pitkällinen satuolennon valvominen ja epäuskon hälytystilassa oleminen raskasta ihmisen psyykkeelle.
        Ei vaan uskalla päästää irti epäuskostaan ja tulla järkiinsä vaikka uskokin on jo mennyt ajat sitten menojaan. Mitäpä olisi päästää irti sotaherruudesta, tulla järkiinsä ja alkaa pasifistiksi, ateistiksi.

Tervetuloa sillä me olemme aina kuolemaan asti auki sitten on kaikki kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai tähtien sodaksi... Helluntailainen ilmaa huitova henkivaltoja vastaan taistelu on ruvennut. Se lienee tuo pitkällinen satuolennon valvominen ja epäuskon hälytystilassa oleminen raskasta ihmisen psyykkeelle.
        Ei vaan uskalla päästää irti epäuskostaan ja tulla järkiinsä vaikka uskokin on jo mennyt ajat sitten menojaan. Mitäpä olisi päästää irti sotaherruudesta, tulla järkiinsä ja alkaa pasifistiksi, ateistiksi.

Tervetuloa sillä me olemme aina kuolemaan asti auki sitten on kaikki kiinni.

En kylläkään ole helluntailainen.
        Ihan vaan uskova kristitty.

No, sinun vastauksesi oli sinun vastauksesi sille maailmalle, josta kyselet, mutta kun sinulle vastataan, pilkkaat. Älä ihmettele, jos ei enempiä vastauksia tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kylläkään ole helluntailainen.
        Ihan vaan uskova kristitty.

No, sinun vastauksesi oli sinun vastauksesi sille maailmalle, josta kyselet, mutta kun sinulle vastataan, pilkkaat. Älä ihmettele, jos ei enempiä vastauksia tule.

Kyllähän sitä hankalien kysyjällekkin vastataan.
        Ensin tulee sitä dementoivaa ja herjaavaa henkilön murjomista. Sitten jatkavat perinteisellä satukirjalauseiden pommituksella. Ja nekin toisen uskomattomuutta, ihmisyyttä ja eloa kunnioittaen valitaan siitä sotaisammasta, käryävimmästä ja tuskaisimmasta päästä. Joku vanha testamentti tai joku eletty kärsivän eiämäkö se pistelee.
        Se aina ihmetyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän sitä hankalien kysyjällekkin vastataan.
        Ensin tulee sitä dementoivaa ja herjaavaa henkilön murjomista. Sitten jatkavat perinteisellä satukirjalauseiden pommituksella. Ja nekin toisen uskomattomuutta, ihmisyyttä ja eloa kunnioittaen valitaan siitä sotaisammasta, käryävimmästä ja tuskaisimmasta päästä. Joku vanha testamentti tai joku eletty kärsivän eiämäkö se pistelee.
        Se aina ihmetyttää.

Et sinä "kysy hankalia kysymyksiä", vaan haluat häiritä muiden uskonrauhaa, lietsoa epäuskoa.

Kyse on myös rasismista. Kysymyksesi eivät vastaa sitä, mitä kysymystesi kohde edustaa. Kyselet asian sivusta. Et haluakaan "tuntea" Totuutta, koska itseasiassa tunnet sen, vaan teet kaikkesi toimiaksesi Totuutta vastaan, kieltäen Hänet.

"Haluat esittää hankalia kysymyksiä", eli vain riidellä. Miksi? Jos olet itse polttanut siltasi Jumalan luo, se on sinun asiasi, asia ei sen kieltämällä miksikään muutu.

Jumala on muuttumaton.

Mikä kuulustelija sinä luulet olevasi? Demokratia kaatui välittömästi kun vihervasemmisto nousi valtaan. Leikitkö jotain DDR-koulutettua kgb-henkilöä?

Kristitty vastaa yksin Jumalalle. Yrität syrjäyttää Kristuksen herruuden kristityn elämässä. Jeesus On Herra. Sinä et ole.

Et sinä aidosti kristittyjä petä.

Minun puolestani sinä saat uskoa mitä uskot, tai olla uskomatta. Se ei ole minulta pois. Vähintäänkin jo tämä ero meissä on.

Vasemmisto edustaa kaiken sen ulkopuolisen suvaitsemattomuutta. Vasemmiston valtaannoustua eri maissa, kaikki kehitys pysähtyi siihen, kun teikäläiset pikkusielut pääsivät leikkimään diktaattoria! Pankkirosvot ja taidemaalarit järjestelemään suurvaltojen talousasioita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sinä "kysy hankalia kysymyksiä", vaan haluat häiritä muiden uskonrauhaa, lietsoa epäuskoa.

Kyse on myös rasismista. Kysymyksesi eivät vastaa sitä, mitä kysymystesi kohde edustaa. Kyselet asian sivusta. Et haluakaan "tuntea" Totuutta, koska itseasiassa tunnet sen, vaan teet kaikkesi toimiaksesi Totuutta vastaan, kieltäen Hänet.

"Haluat esittää hankalia kysymyksiä", eli vain riidellä. Miksi? Jos olet itse polttanut siltasi Jumalan luo, se on sinun asiasi, asia ei sen kieltämällä miksikään muutu.

Jumala on muuttumaton.

Mikä kuulustelija sinä luulet olevasi? Demokratia kaatui välittömästi kun vihervasemmisto nousi valtaan. Leikitkö jotain DDR-koulutettua kgb-henkilöä?

Kristitty vastaa yksin Jumalalle. Yrität syrjäyttää Kristuksen herruuden kristityn elämässä. Jeesus On Herra. Sinä et ole.

Et sinä aidosti kristittyjä petä.

Minun puolestani sinä saat uskoa mitä uskot, tai olla uskomatta. Se ei ole minulta pois. Vähintäänkin jo tämä ero meissä on.

Vasemmisto edustaa kaiken sen ulkopuolisen suvaitsemattomuutta. Vasemmiston valtaannoustua eri maissa, kaikki kehitys pysähtyi siihen, kun teikäläiset pikkusielut pääsivät leikkimään diktaattoria! Pankkirosvot ja taidemaalarit järjestelemään suurvaltojen talousasioita.

Niin... Mitä minä sanoin.
        Uskovainen suivaantuu hankalista kysymyksistä joiden vastaus aiheuttaa hänessä vastustamatonta epäuskon ajatusta ja orastavaa järkiinsätulon tunnetta.

Ja siitä se henkilön murjominen alkaa...
        Toinen on samaa aikaan ei yhtään mitään ja kaikkea, kurjaa.
        Mutta kyllä uskovainen voi muuttua, tulla järkiinsä ja lopettaa toisten murjominen uskollaan.
        P. S. Miksi täällä vastailla hankalien kysyjille jos ei vastaa muille kuin olemattomalle. Vai liekö se juuri kun vaan täällä joku kuuntelee ja vastailee...

• Anonyymi

Ei Pietari yksin kieltänyt. Matt.26:34-35. Mark.14:31 Mutta hän vakuutti vielä lujemmin: Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä. Ja samoin sanoivat kaikki muutkin. Siis montako oli, kieltäjiä, yksi vaiko, kaksitoista? Raamatun asiantuntian ääneen, Mellerit ja muut.

• Jos joku antaisi todisteet siitä että ns. Älykäs suunnittelija ei voi olla totta. Luopuisin. Uskoni perustuu järkeen.
      Ihan sattumaa ei maailma voi olla.

• Anonyymi

Tietoisuutta ja älykkyyttä ei ole havaittu aivojen ulkopuolella.

Muuta todistetta ei ole antaa kuin tieto siitä, mitä varmasti on, ja havaintojen puuttuminen siitä, mitä ei ole (henkeä ei ole voitu havaita ja todistaa sen vaikutusta; on vain aineellinen maailma universumin kokoisessa tilassa eli aika-avaruudessa).

Maailman oleminen voidaan selittää täysin fysiikan laeilla ja satunnaisuudella todennäköisyyden mukaan. Ei siihen tarvita mitään yliluonnollista tekijää tai vaikuttajaa. Tällaisesta ei ole mitään havaintoja.

Mitä enemmän tiedetään, sitä kauemmas tiedon aukkoihin "Jumala" pakenee...

Nyt tiedetään mm. se, että luonnonilmiöt eivät ole jumalien vaikutusta vaan ne tapahtuvat fysiikan lakien ja satunnaisuuden sääntöjen mukaan. Aurinkokunta ja maapallo ovat pitkän kehityksen tulosta: rakentuneet fysiikan lakien ja satunnaisuuden tuloksena ilman älykästä vaikuttajaa. Linnunrata ja galaksit samoin, koko universumi.

Se, mitä ei vielä tiedetä, on elämän syntymisen mekanismi, mutta rakennuspalikat ovat siitäkin tiedossa: elävä solu tarvitsee ulkoisen solukalvon, aineenvaihduntaan energiaa ja perimän. Se, miten ensimmäinen solu on rakentunut fysiikan lakien mukaan orgaanisessa liemessä, ei ole vielä tiedossa, mutta ei ole mitään syytä olettaa yliluonnollista tekijää tässäkään kohdassa tiedon aukkoa.

Ei myöskään tiedetä sitä, miten universumin aika-avaruus syntyi ja mistä se syntyi. Se vain tiedetään, että jotakin on ollut aina olemassa, koska "olemattomasta ei voi syntyä mitään", sillä sitä ei ole olemassa. Jotakin on siis aina ollut, mutta mitä se jokin on: sitä me emme tiedä. Jumalan voi toki laittaa siihen viimeiseen tiedon aukkoon, mutta jos se piileskelee siellä, niin ei ole antanut itsestään mitään havaintoja universumin syntymisen jälkeen.

Koska tuollaisella mitään tekemättömällä ja vaikutuksettomalla oletetulla luojalla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta, on sellaisen olevaisuuden mahdollisena pitäminen vailla merkitystä. Onpahan vain turhaa filosofista pohdiskelua, johon ei saada ikinä vastausta, ellei itse Luoja ilmesty ja ilmoita itseään objektiivisesti tutkijoille. Ei ole syytä odottaa tätä tapahtuvaksi, vai mitä? :)

• Anonyymi

Ihan sattumaa maailma ei voi olla ja josi joku antaisi todisteet siitä, että olematon ei voi olla... Siitä vetää järkevä uskova johtopäätöksen suuresta Suunnittelijasta.
        Raamatunlauseet on vissiin loppu ja homma menee kvanttimekaniikan puolelle.

• Anonyymi kirjoitti:

Tietoisuutta ja älykkyyttä ei ole havaittu aivojen ulkopuolella.

Muuta todistetta ei ole antaa kuin tieto siitä, mitä varmasti on, ja havaintojen puuttuminen siitä, mitä ei ole (henkeä ei ole voitu havaita ja todistaa sen vaikutusta; on vain aineellinen maailma universumin kokoisessa tilassa eli aika-avaruudessa).

Maailman oleminen voidaan selittää täysin fysiikan laeilla ja satunnaisuudella todennäköisyyden mukaan. Ei siihen tarvita mitään yliluonnollista tekijää tai vaikuttajaa. Tällaisesta ei ole mitään havaintoja.

Mitä enemmän tiedetään, sitä kauemmas tiedon aukkoihin "Jumala" pakenee...

Nyt tiedetään mm. se, että luonnonilmiöt eivät ole jumalien vaikutusta vaan ne tapahtuvat fysiikan lakien ja satunnaisuuden sääntöjen mukaan. Aurinkokunta ja maapallo ovat pitkän kehityksen tulosta: rakentuneet fysiikan lakien ja satunnaisuuden tuloksena ilman älykästä vaikuttajaa. Linnunrata ja galaksit samoin, koko universumi.

Se, mitä ei vielä tiedetä, on elämän syntymisen mekanismi, mutta rakennuspalikat ovat siitäkin tiedossa: elävä solu tarvitsee ulkoisen solukalvon, aineenvaihduntaan energiaa ja perimän. Se, miten ensimmäinen solu on rakentunut fysiikan lakien mukaan orgaanisessa liemessä, ei ole vielä tiedossa, mutta ei ole mitään syytä olettaa yliluonnollista tekijää tässäkään kohdassa tiedon aukkoa.

Ei myöskään tiedetä sitä, miten universumin aika-avaruus syntyi ja mistä se syntyi. Se vain tiedetään, että jotakin on ollut aina olemassa, koska "olemattomasta ei voi syntyä mitään", sillä sitä ei ole olemassa. Jotakin on siis aina ollut, mutta mitä se jokin on: sitä me emme tiedä. Jumalan voi toki laittaa siihen viimeiseen tiedon aukkoon, mutta jos se piileskelee siellä, niin ei ole antanut itsestään mitään havaintoja universumin syntymisen jälkeen.

Koska tuollaisella mitään tekemättömällä ja vaikutuksettomalla oletetulla luojalla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta, on sellaisen olevaisuuden mahdollisena pitäminen vailla merkitystä. Onpahan vain turhaa filosofista pohdiskelua, johon ei saada ikinä vastausta, ellei itse Luoja ilmesty ja ilmoita itseään objektiivisesti tutkijoille. Ei ole syytä odottaa tätä tapahtuvaksi, vai mitä? :)

No ei ilmesty ei.. Mutta se on sama kun tutkisit taloa, sen rakenteita ym. Materiaaleja ym. Et löydä tekijöitä etkä suunnittelijaa.
        Mä tiedän että on oltava suunnittelija tämän maailman takana, jonka kädenjälkeä tiede tutkii.
        Mä tykkään tieteestä. Olen jäänyt jumiin raamatun ensimmäiseen lauseeseen;alussa Jumala loi taivaan ja maan...

• Anonyymi

Ei usko ole mitenkään järjen vastaista. Järki sanoo ettei mitään elämää ja kehittyvää järjestystä synny ilman älyllistä toimijaa. Oma kämppä on siitä myös osoitus. Jos en tietoisesti järjestele ja siivoa alkaa näkymään kaaos. Salopuu

• Anonyymi

Olen ajatellut tuota. 2000€ käteistä niin olisin valmis antamaan ateistisia haastatteluja ja kieltämään Jumalan olemassaolon.

• Anonyymi

Minulta saat saman ilmaiseksi. Tule lähikuppilaan tänään klo 21, niin kerron sinulle Laiska-Jaakosta kyllästymiseen asti. Samoista asioista puhuminen ei minua itseäni tosin kyllästytä.

• Anonyymi

Ei ainakaan aloittaja.:D

• Anonyymi

Suurin syy on ,että en koe Jumalan auttavan,kärsimystä on liikaa ja kun katson dokumenttia haiden hyökkäyksistä,nuoren miehen kuolemaa,en voi ymmärtää,miksi Jumala on luonut tällaisia petoja,katsoin pienen pojan taistelua,kun ameeba söi hänen aivoja ja kuoli,miksi luoda petoja ja muitakin hirvittäviä kärsimyksiä.Minä epäilen hänen rakkauttaan,enkä ole Jeesusta nähnyt.

• Anonyymi

Maailma oli täydellinen silloin kun Jumala loi tämän maailman. Vasta syntiinlankeemus ja omenan syönti toi pahuuden. Ja toisaalta Lusiferin lankeaminen taivaassa.

• Anonyymi

Lyhyesti, mikään ei saa minua luopumaan uskostani Raamatun mukaiseen kristinoppiin. Tämä maailma, tuo jokaiselle koettavaksi vastenmielisiä, vaikkakin luonnollisia tapahtumia. Me kysymme, missä Jumala oli silloin, kun tapahtui jotain pahaa. Moni suuttuu Jumalalle, vaikka itse ei ollut rukoillut suojelusta näille uhreille, vaan itse sallinut välinpitämättömyydet turvallisuus asioista. Myös suojaa saatanan teoilta kannattaa rukoilla. Meille on itse Jeesus opettanut, että tuokaa kaikki surunne ja murheenne minulle, niin minä annan teille rauhan. Myös epäilyt pitää tuoda rehellisesti Hänelle. Hän on kykenevä johdattamaan jokaisen oikealle tielle.

• Anonyymi

Se, jos joku todistaisi, että Jeesus ei ole ollut ja elänyt maapallolla. Jos niin kävisi, en uskoisi enää Jeesukseen. Uskoisin vain yhteen ainoaan Jumalaan: Isä Jumalaan. No...niin uskon nytkin.

• Anonyymi

Pidätkö totena Jeesuksen tekemät ihmeet: sairaiden parantamisen, kuolleiden herättämisen, voimalliset teot?

Uskotko, että

Pietari löysi kalan suusta kolikon, jolla maksoi opetuslasten temppeliveron?

Jeesus tyynnytti myrskyn sanallaan?

Jeesus käveli vetten päällä?

Jeesus paransi KAIKKI sairaat, jotka tulivat hänen tykönsä?

Jeesus herätti kuolleita?

Vai pidätkö näitä todelliseen historian henkilöön liitettyinä taruina, joilla on korotettu hänet pakanoiden jumalien kaltaiseksi jumal-olennoksi tai tarujen sankariksi, vaikka Jeesus ei todellisuudessa ketään parantanut, herättänyt kuolleesta, eikä tehnyt ihmeitä ja voimallisia tekoja?

Jo pelkästään tämän "liioittelun" ja "sepitteiden" tunnustaminen mahdolliseksi olisi edistystä ja auttaisi luopumaan vahingollisesta uskosta, tulemaan terveeksi mieleltä (Raamatun tarujen totena pitäminen ei ole järkevää eikä tervettä).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pidätkö totena Jeesuksen tekemät ihmeet: sairaiden parantamisen, kuolleiden herättämisen, voimalliset teot?

Uskotko, että

Pietari löysi kalan suusta kolikon, jolla maksoi opetuslasten temppeliveron?

Jeesus tyynnytti myrskyn sanallaan?

Jeesus käveli vetten päällä?

Jeesus paransi KAIKKI sairaat, jotka tulivat hänen tykönsä?

Jeesus herätti kuolleita?

Vai pidätkö näitä todelliseen historian henkilöön liitettyinä taruina, joilla on korotettu hänet pakanoiden jumalien kaltaiseksi jumal-olennoksi tai tarujen sankariksi, vaikka Jeesus ei todellisuudessa ketään parantanut, herättänyt kuolleesta, eikä tehnyt ihmeitä ja voimallisia tekoja?

Jo pelkästään tämän "liioittelun" ja "sepitteiden" tunnustaminen mahdolliseksi olisi edistystä ja auttaisi luopumaan vahingollisesta uskosta, tulemaan terveeksi mieleltä (Raamatun tarujen totena pitäminen ei ole järkevää eikä tervettä).

Minun uskoni ei ole riippuvainen ihmeteoista. Se ei perustu myöskään Jeesuksen jumaluuteen. Miten niin?

• Anonyymi

Itse ehkä voisin luopua uskostani jos epäuskoisia ei rankaistaisi helvetin tulella ja Jumala hyväksyisi kaikki ihmiset sellaisina kuin he ovat rakastaen heitä pyyteettömästi jokaista vikoineen .

Nyt yritän pakottaa itseni uskomaan varmuuden vuoksi ettei Jumala jos on olemassa suutu minulle ja kiduta minua epäuskoni vuoksi.

• Anonyymi

Elänyt sillai...
        Ei mikään olematon sinua kiduta eikä kukaan kärise missään. Höpö höpö juttuja jotta jopa aikuiset ihmiset satuin uskoisivat.
        Ota käyttöön pohdinnoissasi se vanha viisas lapsen usko, Joulupukkiin. Lapsi uskoo tähän niin kauan kuin kasvaa ja tajuaa asian tilan.
        Vai oletkos kuullut aikuisesta joka vielä sokeasti Joulupukkiin uskoo.

• Anonyymi

Itse en uskalla uskoa Jeesukseen jo siitä syystä etten tiedä kenenkä lahkon lukuisista Jeesuksista uskoisin onko oikea Jeesus jehovien lestadiolaisten katolisten helluntalaisten jne.. oikea Jeesus koska muuten käy niin että jos valitsen yhden lukemattomista Jeesuksista ja oppisuunnista se voi olla väärä ja joudun toisen oppisuunnan kadotukseen väärän opin seuraamisesta .

• Anonyymi

Sinun ei tarvitse valita oikeaa lahkoa. Raamattu kertoo selkeästi, millainen Jeesus oli ja Hänen viisaat opetuksensa. Kun uskot Raamatun järkähtämättömään sanomaan, niin sinulla on vahva puolustus viimeisellä tuomiolla. Mihin muuhun me muka voisimme vedota? Meille on annettu Raamattu myös siksi, että voimme verrata uskoamme sen jakeisiin, lukuihin ja kokonaisuuteen. On kauhistus, jos omaksumme jonkun vääristelijän demonisen näyn Jumalan sanaksi.

• Anonyymi

Jos saisin Cicciolinan vaimokseni.

• Room.10:
      14. Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen häntä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
      15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Onhan kirjoitettu: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka julistavat hyvää sanomaa!"
      16. Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Jesaja sanookin: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
      17. Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
      18. Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Varmasti ovat:
      "Heidän äänensä on kantautunut- kaikkiin maihin ja heidän sanansa maailman ääriin asti."

• Jeesus käski meitä valvomaan
      Mark.13:
      31. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
      32. Mutta sitä päivää tai hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä Poika vaan Isä yksin."
      33. Valvokaa!
      (Matt. 24:36-44)
      "Olkaa varuillanne ja valvokaa, sillä te ette tiedä, milloin se aika tulee.

• Hakusanalla Valvokaa Löysin Uudesta Testamentista 27 Jaetta.

• Anonyymi

Ap.t.13:36-37 Sillä kun Daavid oli aikansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden. Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta. Ap.t.2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. Ap.t.2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hylätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Ps.16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.

• Anonyymi

Ap.t.2:31 Biblia (1776) Näki hän ennen ja puhui Kristuksen ylösnousemisesta, ettei hänen sielunsa annettu ylön helvetissä, eikä hänen lihansa nähnyt turmelusta.

• Anonyymi

Ps.58:4 Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta. Jes.48:8 Et ole sinä niistä kuulut etkä tietänyt, ei ole sinun korvasi niille aikaisemmin auennut; sillä minä tiesin, että sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.

• Anonyymi

Aloittajalle, -- että kyselet, että milloin löysin kanssapalvelijaani ja lähtisin maailman tielle, kumartaisin tämänmaan ruhtinasta, sitä murhaajaa.
      Toivottavasti siihen mielenhäiriöön en lähde mukaan.
      Ateismi ja vapaa-ajattelun siemen lapsuuskotona - se ei kanna tulta meidän perheessä.

• Anonyymi

Jer.3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin. Jer.3:11-12 Ja Herra sanoi minulle: Luopiovaimo Israel on osottautunut vanhurskaammaksi kuin Juuda, tuo uskoton. Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: Palaja, sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti. Hes.16:51. 23:11

• Anonyymi

Jer.3:6 Ja Herra sanoi minulle kuningas Joosian päivinä: Oletko nähnyt, mitä tuo luopiovaimo, Israel, on tehnyt? Hän kuljeskeli kaikkilla korkeilla vuorilla ja kaikkien viheriäin puitten alla ja harjotti sielä haureutta. Hes.23:1-4 Ja minulle tuli tämä Herran sana: Ihmislapsi, oli kaksi naista, saman äidin tyttäriä. He harjoittivat haureutta Egyptissä; nuoruudessaan he haureutta harjoittivat. Siellä heidän rintojansa likistettiin ja heidän neitsyellisiä nisiänsä puristeltiin. Heidän nimensä olivat: vanhemman Ohola ja hänen sisarensa Oholiba. Sitten he tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. - Heidän nimensä: Samaria on Ohola ja Jerusalem Oholiba. Hes.16:28

• Anonyymi

> Onko mitään, mikä saisi sinut luopumaan uskostasi?

Olen päättänyt olla uskollinen Jumalalle, koska Hän ja Hänen tahto on hyvä. Mielestäni on hyvä rakastaa kuten Raamatussa sanotaan.

Tuosta uskollisuudesta minut saisi pois, jos vakuuttuisin, ettei ole hyvä rakastaa toisia. Toivottavasti en menetä järkeä koskaan ja luovu uskollisuudesta.

• Anonyymi

Onko se rakkautta, että tapetaan imettävät äidit ja lapset vain sen vuoksi, että kuuluvat väärään kansaan? Tai ne, jotka keräävät polttopuita sapattina tai tekevät jotakin muuta kiellettyä? Tai... tiedät kyllä, jos Moosesta luet.

• Anonyymi

Job.34:27 koska he luopuivat hänestä eivätkä ensinkään huolineet hänen teistään, Ps.78:56-57 Mutta niskoittelullaan he kiusasivat Jumalaa, Korkenta, eivätkä ottaneet hänen todistuksistansa vaaria, vaan luopuivat pois ja olivat uskottomia isiensä lailla, kävivät kelvottomiksi kuin velto jousi. Jes.1:2-3 Kuulkaa, taivaat, ota korviisi, maa, sillä Herra puhuu: Minä kasvatin lapsia, sain heidät suuriksi, mutta he luopuivat minusta. Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen; mutta Israel ei tunne, minun kansani ei ymmärrä. Jes.43:27 Jo sinun esi-isäsi teki syntiä, sinun puolusmiehesi luopuivat minusta. Jer.2:8

• Anonyymi

Periksi en anna.

• Anonyymi

Val.3:48 Vesipurot juoksevat minun silmistäni tyttären, minun kansani, sortumisen tähden. Val.4:6 Tyttären, minun kansani, syntivelka on Sodoman syntiä suurempi; Sadoma hävitettiin yhtäkkiä kätten sielä riehumatta. Val.4:10 Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani sortuessa. Hes.16:46-49

• Anonyymi

Ei varmaan mikään. Olen kyseenalaistanut, epäillyt ja jopa luopunutkin ja aina löytänyt itseni uskomasta.

LS

• Anonyymi

Minusta vaikuttavin todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä on se mitä kerrotaan ihmisluonnosta. Siis että kukaan ei ole hyvä. Kaikki ollaan valehdeltu, varastettu, jne. Että jos ihmiset alkais suuressa määrin onnistua kasvattamaan lapsiaan siten ettei Raamatun mukaan synniksi lueteltua kerry aikuisikään mennessä eikä senkään jälkeen, niin se kyllä nakertaisi uskoa. Että tervetuloa yrittämään.

Toinen vaikuttava todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä on läpi Raamatun jatkuva teema mukauskovista. Pääosa uskovaisista ja etenkin seurakuntien kaitsijoista ei kelpuuta koko totuutta. Aina ovat jotain lisäämässä ja pois ottamassa. Että jos valtaosa papeista ja pastoreista alkaisi elää ja opettaa Raamatun mukaan, niin paradoksaalisesti sekin nakertaisi uskoa.

Jos ei onnistunutkaan, niin voi vaihtaa pahat tekonsa vapauttavaan tuomioon. Ei tarvitse viettää tuonpuoleista siellä jossain ulommassa pimeydessä missä on itku ja hammasten kiristys. Toki jos me tahallamme jatkamme synnin tekemistä päästyämme tuntemaan totuuden, ei ole enää uhria meidän syntiemme tähden, vaan kauhea tuomion odotus. Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4423
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      60
      3221
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2541
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      121
      2394
    5. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      90
      2198
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2043
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1997
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1753
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1637
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1618
    Aihe