Olen puuhastellut jumiutuneen jarrusylinterin kanssa ja olen siinä vaiheessa, että jarrumäntä on pohjaan painettuna ja ajattelin , että uusi ulkoinen tiiviste menisi rakosesta paikoilleen, mutta ei tunnu menevän.
Fundeerasin tätä asiaa näin, että jos ulkoinen tiiviste menee rikki niin kai yksinomaan sekin olisi vaihdettavissa ilman sylinterin pois ottoa?
Onko kenelläkään kokemusta asiasta että kuinka tuon tiivisteen saa paikoilleen?
Etujarrusylinterin ulkoisen tiivisteen paikoilleen laitto? Matrix
7
361
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo vaatii todella kikkailua ja paineilman avulla se onnistuu parhaiten. Suojakumi ensin satulaan ja mäntä suojakumin läpi satulaa runsaan rasvan kera. Sitten paineilmalla mäntä varovasti ulos ja kumi asettuu yleensä paikoilleen. Kotiasentajalle annan kuitenkin kultaisen neuvon. Jos mäntä on jumissa ja suojakumikin rikki, niin hanki vaihtosatula, säästyt murheilta ja kirosanoilta.
- Anonyymi
Kiitos neuvoista.
Molemmista.
Kokeilin tuota paineilmajuttua ja onnistuinkin pullauttamaan lattiapumpulla tuon suojakumin männän päälle. Sitten kuitenkin tyrin männän sisään laitto vaiheessa ja sain männän huulille vinoon jumiin. Sain sen kuitenkin irti ja nyt ollaan taas alkupisteessä.
Voin kokeilla myös tuota, että ensin männän ympärille ja sitten painaa koloonsa, nyt kun on taas irti. Mitä olen katsonut, niin muut on onnistuneet saamaan tiivisteen rikki tällä konstilla, kun ei ole varmaa onko se tiiviste urassaan kun alkaa sitä painamaan sisälle.
Katselin jo uusien satuloiden hintaa ja alle kahden sadan saisi kpl. Ei tässä tuntipalkoille ainakaan ensimmäisellä kerralla pääse.
Yksi kysymys vielä, että porakoneessa olleella messinkiharjalla putsasin jarrusatulaa pölytiivisteen kohdasta ruosteesta, mutta sitten katsoin että tekee mielestäni naarmuja satulaan ja lopetin. Rapsutin sitten vaan enimpiä ruosteita talttaruuvimeisselillä. Joku näytti putsaavan videolla pistehiekkapuhaltamalla, onko parempi konsti.
Sitruunahapolla liuottaminen ei ruosteelle saanut yhtään mitään aikaan.
Aloittaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos neuvoista.
Molemmista.
Kokeilin tuota paineilmajuttua ja onnistuinkin pullauttamaan lattiapumpulla tuon suojakumin männän päälle. Sitten kuitenkin tyrin männän sisään laitto vaiheessa ja sain männän huulille vinoon jumiin. Sain sen kuitenkin irti ja nyt ollaan taas alkupisteessä.
Voin kokeilla myös tuota, että ensin männän ympärille ja sitten painaa koloonsa, nyt kun on taas irti. Mitä olen katsonut, niin muut on onnistuneet saamaan tiivisteen rikki tällä konstilla, kun ei ole varmaa onko se tiiviste urassaan kun alkaa sitä painamaan sisälle.
Katselin jo uusien satuloiden hintaa ja alle kahden sadan saisi kpl. Ei tässä tuntipalkoille ainakaan ensimmäisellä kerralla pääse.
Yksi kysymys vielä, että porakoneessa olleella messinkiharjalla putsasin jarrusatulaa pölytiivisteen kohdasta ruosteesta, mutta sitten katsoin että tekee mielestäni naarmuja satulaan ja lopetin. Rapsutin sitten vaan enimpiä ruosteita talttaruuvimeisselillä. Joku näytti putsaavan videolla pistehiekkapuhaltamalla, onko parempi konsti.
Sitruunahapolla liuottaminen ei ruosteelle saanut yhtään mitään aikaan.
Aloittaja.Kunnostettu vaihtosatula löytyy yleensä alle satkun.
- Anonyymi
Ensin mäntä irti ja jarrurasvaa sisempään kumiin, kumi irtonaisen männän päälle aikalailla takareunaan, sitten kumin ulkoreuna satulan uraan ja työntää männän takaisin paikalleen.
- Anonyymi
Kokeilin tuota tiivisteen "huulille laittoa" ja melkein onnistuin. Päädyin sitten kumminkin tuohon ilmalla "pullauttamiseen".
Sitten varovasti puristimella puristin pohjaan. Huomasi että männän ympärille asettuvaa tiivistettä piti hiukan auttaa paikalleen, ei ollut mennyt itsestään ihan 100% hyvin.
Tämä homma alkoi siitä että ko. satula jumitti ja jarru kuumeni ja jotain tartti tehdä. Epäilen että Matrixiin ei satasen uusittua jarrusatulaa löydy.
Tuota ihmettelen, että kun sanotaan jarrutöissä, että samat hommat molemmin puolin, niin ei kai nyt tarvitse uutta mäntää laittaa sille puolelle jonka jarrusatula toimii?
Aloittaja.Jarrujen tasapainon kannalta on tapana vaihtaa palat ja levyt sekä tehdä herkistykset aina molemmille puolille.
Samoin kyllä jos katselee vaikka takapään jarrusatuloita, jotka molemmat ovat vähän "hiinä ja hiinä", niin mielestäni tekee virheen jos vaihtaa vain sen vielä huonomman. Tee nyt ainakin kunnon herkistykset ja hyvät rasvaukset toisellekin puolelle, että et heti kohta joudu tekemään männän vaihtoa sillekin.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Jarrujen tasapainon kannalta on tapana vaihtaa palat ja levyt sekä tehdä herkistykset aina molemmille puolille.
Samoin kyllä jos katselee vaikka takapään jarrusatuloita, jotka molemmat ovat vähän "hiinä ja hiinä", niin mielestäni tekee virheen jos vaihtaa vain sen vielä huonomman. Tee nyt ainakin kunnon herkistykset ja hyvät rasvaukset toisellekin puolelle, että et heti kohta joudu tekemään männän vaihtoa sillekin.Olen nyt miettinyt, että kun löytyy sopiva rako niin vaihdan myös tuon toisen puolen männän, koska ainakin toisen puolen jumittaminen söi jarrupalan epätasaisesti, eli jarrupalat ainakin menisi vaihtoon jos tuota jumimista odottaa. Lisäksi tuo että miksi ei myös toisen puolen mäntä olisi jonkun verran ruostunut kuten vaihtamassani oli. "Sisätiivisteen" kohdalla ruostepiskoja männän ympäri, jotka oli aiheuttaneet syöpymiä kromipinnoitteeeseen.
Epäilen että alkuperäiset jarrusatulat. Eli aika hyvin pärjänneet n. 17 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913148Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729601Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h949094Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k147720Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386704Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1476124Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153114En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911179Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71133YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84980