Olen puuhastellut jumiutuneen jarrusylinterin kanssa ja olen siinä vaiheessa, että jarrumäntä on pohjaan painettuna ja ajattelin , että uusi ulkoinen tiiviste menisi rakosesta paikoilleen, mutta ei tunnu menevän.
Fundeerasin tätä asiaa näin, että jos ulkoinen tiiviste menee rikki niin kai yksinomaan sekin olisi vaihdettavissa ilman sylinterin pois ottoa?
Onko kenelläkään kokemusta asiasta että kuinka tuon tiivisteen saa paikoilleen?
Etujarrusylinterin ulkoisen tiivisteen paikoilleen laitto? Matrix
7
313
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo vaatii todella kikkailua ja paineilman avulla se onnistuu parhaiten. Suojakumi ensin satulaan ja mäntä suojakumin läpi satulaa runsaan rasvan kera. Sitten paineilmalla mäntä varovasti ulos ja kumi asettuu yleensä paikoilleen. Kotiasentajalle annan kuitenkin kultaisen neuvon. Jos mäntä on jumissa ja suojakumikin rikki, niin hanki vaihtosatula, säästyt murheilta ja kirosanoilta.
- Anonyymi
Kiitos neuvoista.
Molemmista.
Kokeilin tuota paineilmajuttua ja onnistuinkin pullauttamaan lattiapumpulla tuon suojakumin männän päälle. Sitten kuitenkin tyrin männän sisään laitto vaiheessa ja sain männän huulille vinoon jumiin. Sain sen kuitenkin irti ja nyt ollaan taas alkupisteessä.
Voin kokeilla myös tuota, että ensin männän ympärille ja sitten painaa koloonsa, nyt kun on taas irti. Mitä olen katsonut, niin muut on onnistuneet saamaan tiivisteen rikki tällä konstilla, kun ei ole varmaa onko se tiiviste urassaan kun alkaa sitä painamaan sisälle.
Katselin jo uusien satuloiden hintaa ja alle kahden sadan saisi kpl. Ei tässä tuntipalkoille ainakaan ensimmäisellä kerralla pääse.
Yksi kysymys vielä, että porakoneessa olleella messinkiharjalla putsasin jarrusatulaa pölytiivisteen kohdasta ruosteesta, mutta sitten katsoin että tekee mielestäni naarmuja satulaan ja lopetin. Rapsutin sitten vaan enimpiä ruosteita talttaruuvimeisselillä. Joku näytti putsaavan videolla pistehiekkapuhaltamalla, onko parempi konsti.
Sitruunahapolla liuottaminen ei ruosteelle saanut yhtään mitään aikaan.
Aloittaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos neuvoista.
Molemmista.
Kokeilin tuota paineilmajuttua ja onnistuinkin pullauttamaan lattiapumpulla tuon suojakumin männän päälle. Sitten kuitenkin tyrin männän sisään laitto vaiheessa ja sain männän huulille vinoon jumiin. Sain sen kuitenkin irti ja nyt ollaan taas alkupisteessä.
Voin kokeilla myös tuota, että ensin männän ympärille ja sitten painaa koloonsa, nyt kun on taas irti. Mitä olen katsonut, niin muut on onnistuneet saamaan tiivisteen rikki tällä konstilla, kun ei ole varmaa onko se tiiviste urassaan kun alkaa sitä painamaan sisälle.
Katselin jo uusien satuloiden hintaa ja alle kahden sadan saisi kpl. Ei tässä tuntipalkoille ainakaan ensimmäisellä kerralla pääse.
Yksi kysymys vielä, että porakoneessa olleella messinkiharjalla putsasin jarrusatulaa pölytiivisteen kohdasta ruosteesta, mutta sitten katsoin että tekee mielestäni naarmuja satulaan ja lopetin. Rapsutin sitten vaan enimpiä ruosteita talttaruuvimeisselillä. Joku näytti putsaavan videolla pistehiekkapuhaltamalla, onko parempi konsti.
Sitruunahapolla liuottaminen ei ruosteelle saanut yhtään mitään aikaan.
Aloittaja.Kunnostettu vaihtosatula löytyy yleensä alle satkun.
- Anonyymi
Ensin mäntä irti ja jarrurasvaa sisempään kumiin, kumi irtonaisen männän päälle aikalailla takareunaan, sitten kumin ulkoreuna satulan uraan ja työntää männän takaisin paikalleen.
- Anonyymi
Kokeilin tuota tiivisteen "huulille laittoa" ja melkein onnistuin. Päädyin sitten kumminkin tuohon ilmalla "pullauttamiseen".
Sitten varovasti puristimella puristin pohjaan. Huomasi että männän ympärille asettuvaa tiivistettä piti hiukan auttaa paikalleen, ei ollut mennyt itsestään ihan 100% hyvin.
Tämä homma alkoi siitä että ko. satula jumitti ja jarru kuumeni ja jotain tartti tehdä. Epäilen että Matrixiin ei satasen uusittua jarrusatulaa löydy.
Tuota ihmettelen, että kun sanotaan jarrutöissä, että samat hommat molemmin puolin, niin ei kai nyt tarvitse uutta mäntää laittaa sille puolelle jonka jarrusatula toimii?
Aloittaja.Jarrujen tasapainon kannalta on tapana vaihtaa palat ja levyt sekä tehdä herkistykset aina molemmille puolille.
Samoin kyllä jos katselee vaikka takapään jarrusatuloita, jotka molemmat ovat vähän "hiinä ja hiinä", niin mielestäni tekee virheen jos vaihtaa vain sen vielä huonomman. Tee nyt ainakin kunnon herkistykset ja hyvät rasvaukset toisellekin puolelle, että et heti kohta joudu tekemään männän vaihtoa sillekin.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Jarrujen tasapainon kannalta on tapana vaihtaa palat ja levyt sekä tehdä herkistykset aina molemmille puolille.
Samoin kyllä jos katselee vaikka takapään jarrusatuloita, jotka molemmat ovat vähän "hiinä ja hiinä", niin mielestäni tekee virheen jos vaihtaa vain sen vielä huonomman. Tee nyt ainakin kunnon herkistykset ja hyvät rasvaukset toisellekin puolelle, että et heti kohta joudu tekemään männän vaihtoa sillekin.Olen nyt miettinyt, että kun löytyy sopiva rako niin vaihdan myös tuon toisen puolen männän, koska ainakin toisen puolen jumittaminen söi jarrupalan epätasaisesti, eli jarrupalat ainakin menisi vaihtoon jos tuota jumimista odottaa. Lisäksi tuo että miksi ei myös toisen puolen mäntä olisi jonkun verran ruostunut kuten vaihtamassani oli. "Sisätiivisteen" kohdalla ruostepiskoja männän ympäri, jotka oli aiheuttaneet syöpymiä kromipinnoitteeeseen.
Epäilen että alkuperäiset jarrusatulat. Eli aika hyvin pärjänneet n. 17 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354463- 553065
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462958- 302763
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3412685Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82665- 382339
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542085- 51981
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461703