Akselin taliboksi lämpötila

Anonyymi

Suoraan asiaan, eli mittasin lämpötilaksi 67 astetta. Onko normaalia uppoumakulkuiselta 30 hv veneeltä taliboksin lämpötila, vai onko talinauha kärähtänyt. Ja ei, ei ole liian kireällä pidetty mutteria ja rasvaa on pursotettu olan takaa eli ei käy kuivana.

46

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entä tiputtaako vettä yhtään? Luokkaa tippa pari minuutissa

      • Anonyymi

        Ei tiputa vettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tiputa vettä

        En ole koskaan perehtynyt lämpötiloihin asteissa, mutta boksi saa ollä lämmin kun kokeilee kädellä, ei kuuma (67 astetta on kyllä jo kuuma).

        Lisäksi oikein säädetyn taliboksin kuuluu ajon aikana tiputtaa muutama tippa vettä minuutissa.

        Eli aloittajalla on boksi liian kireällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan perehtynyt lämpötiloihin asteissa, mutta boksi saa ollä lämmin kun kokeilee kädellä, ei kuuma (67 astetta on kyllä jo kuuma).

        Lisäksi oikein säädetyn taliboksin kuuluu ajon aikana tiputtaa muutama tippa vettä minuutissa.

        Eli aloittajalla on boksi liian kireällä.

        Juuri näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin!

        Se on niin löysällä, että ison mutterin ja kiristysvastamutterin välistäkin saan tulemaan rasvaa kun puristan prässillä. Jostain vettä kyllä tulee, liran tunnissa luokkaa mutta se ei vaikuttaisi tulevan siitä mistä ilmeisesti pitäisi eli ison mutterin ja akselin välistä ellei jostain alapuolelta jonne en näe. Tuo 67 astetta lämpö on täysillä ajettaessa 7 solmua. Jotain outoa tuossa kn, ilmeisesti aloitan talinauhan vaihdolla. Mitä mieltä ollaan noista satasen mustista kumitötsistä kun myydään noihin taliboksin tilalle, jack box vai mikä sen nimi nyt oli ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin löysällä, että ison mutterin ja kiristysvastamutterin välistäkin saan tulemaan rasvaa kun puristan prässillä. Jostain vettä kyllä tulee, liran tunnissa luokkaa mutta se ei vaikuttaisi tulevan siitä mistä ilmeisesti pitäisi eli ison mutterin ja akselin välistä ellei jostain alapuolelta jonne en näe. Tuo 67 astetta lämpö on täysillä ajettaessa 7 solmua. Jotain outoa tuossa kn, ilmeisesti aloitan talinauhan vaihdolla. Mitä mieltä ollaan noista satasen mustista kumitötsistä kun myydään noihin taliboksin tilalle, jack box vai mikä sen nimi nyt oli ?

        Perinteinen nauha on siitä hyvä, ettei se hajoa kerralla vaan kuluu hitaasti. Tosin sitä sitten saakin olla säätämässä erityisesti nauhan vaihdon jälkeen.

        Muut vaihtoehdot ovat ehkä helpompia kunnes sitten hajoavat laakista kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteinen nauha on siitä hyvä, ettei se hajoa kerralla vaan kuluu hitaasti. Tosin sitä sitten saakin olla säätämässä erityisesti nauhan vaihdon jälkeen.

        Muut vaihtoehdot ovat ehkä helpompia kunnes sitten hajoavat laakista kokonaan.

        "Perinteinen nauha on siitä hyvä, ettei se hajoa kerralla vaan kuluu hitaasti. Tosin sitä sitten saakin olla säätämässä erityisesti nauhan vaihdon jälkeen.

        Muut vaihtoehdot ovat ehkä helpompia kunnes sitten hajoavat laakista kokonaan."

        Niin, nauhan vaihdon jälkeen saa olla tunnin välein säätämässä ja aika pitkään.

        Itse olen kumitiivityksen kannattaja. Muistaa ilmata sen vesille laskettaessa ja vaihtaa 5 vuoden välein, todella helppoa ja huoletonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perinteinen nauha on siitä hyvä, ettei se hajoa kerralla vaan kuluu hitaasti. Tosin sitä sitten saakin olla säätämässä erityisesti nauhan vaihdon jälkeen.

        Muut vaihtoehdot ovat ehkä helpompia kunnes sitten hajoavat laakista kokonaan."

        Niin, nauhan vaihdon jälkeen saa olla tunnin välein säätämässä ja aika pitkään.

        Itse olen kumitiivityksen kannattaja. Muistaa ilmata sen vesille laskettaessa ja vaihtaa 5 vuoden välein, todella helppoa ja huoletonta.

        Ei sitä ihan tunnin välein tarvitse, mutta 4-5 kertaa ennen kuin asettuu. Pitkillä ajoilla asettuu nopeammin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pitäisi olla lämmin kädelle, muttei kuuma, 67 on liikaa.
      Vaarana on, että syö akseliin uran.

    • Anonyymi

      Liika vaseliini voi aiheuttaa lämmön nousua.

      • Anonyymi

        voisiko se olla syy miksi vettä ei tule akselin ja mutterin välistä ? jotenkin muistaisin että tuosta on aiemmin vettä tirskunut, muttei kyllä hiljattain


    • Anonyymi

      67 astetta? Tuo ei ole lämpö eikä mikään. Saunakin on kuumempi. Syö akseliin uran??? Onko se akseli jotakin pvc-muovia vai mitä?

      Hankkikaa elämä, tai edes teräksiset akselit ja laakerit, niin ei hajoa viileämmässä kuin sauna.

      Ei vittu mitä nysväri-urpoja!

      • Anonyymi

        Et sitten päässyt amikseen


      • Anonyymi

        kieltämättä olisi mukava tietää mihin väite että tämä 67 astetta on liikaa noin 30 mm rst akselille. Onko talinauhan maksimi lämpötiloista mitään tietoa kenelläkään, siis muuta kuin kuulopuhetta #kädenlämpimästä" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kieltämättä olisi mukava tietää mihin väite että tämä 67 astetta on liikaa noin 30 mm rst akselille. Onko talinauhan maksimi lämpötiloista mitään tietoa kenelläkään, siis muuta kuin kuulopuhetta #kädenlämpimästä" ?

        Kyseessä on nyrkkisääntö.

        Se, joka ei päässyt amikseen, luuli ilmeisesti, että akseli sulaa. Ei se sula.
        Lämpö on peräisin kitkasta. Kitkaa on paljon, kun poksi on polttava, kun ottaa huomioon, että akseli sentään on suurimmalta osin jäähtymässä merivedessä.

        Kitka kuluttaa akselia. Se ei sulata sitä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on nyrkkisääntö.

        Se, joka ei päässyt amikseen, luuli ilmeisesti, että akseli sulaa. Ei se sula.
        Lämpö on peräisin kitkasta. Kitkaa on paljon, kun poksi on polttava, kun ottaa huomioon, että akseli sentään on suurimmalta osin jäähtymässä merivedessä.

        Kitka kuluttaa akselia. Se ei sulata sitä :D

        ruostumattoman teräksen ja talinauhan kitka kuluttaa akselia vain siinä tapauksessa jos käytetään grafiittinauhaa, ei talinauhaa. Jos joku väittää, että tali ja köysi kykenee kuluttamaan rst akselia, valheenpaljastimet esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ruostumattoman teräksen ja talinauhan kitka kuluttaa akselia vain siinä tapauksessa jos käytetään grafiittinauhaa, ei talinauhaa. Jos joku väittää, että tali ja köysi kykenee kuluttamaan rst akselia, valheenpaljastimet esille.

        Minulla on valheenpaljastin esillä ja se osoittaa sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on valheenpaljastin esillä ja se osoittaa sinua.

        se johtuu siitä että olet itse valehtelija ja olet peilin edessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se johtuu siitä että olet itse valehtelija ja olet peilin edessä

        Heh, heh...

        Mutta laitapa linkki siihen, että grafiittinauhat syövät akselia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ruostumattoman teräksen ja talinauhan kitka kuluttaa akselia vain siinä tapauksessa jos käytetään grafiittinauhaa, ei talinauhaa. Jos joku väittää, että tali ja köysi kykenee kuluttamaan rst akselia, valheenpaljastimet esille.

        Ihanko totta!

        Minusta tuntuu, että et ymmärrä sitä, minkä olet googlannut. Google translator ei ole hyvä kaikessa tekstissä.


    • Anonyymi

      Vähän ohi aiheen, mutta kun täällä tuntuu olevan tietoa tähän asiaan liittyen.

      Minulla on vannasputken ja taliboksin ulkohalkaisijat 57 mm. Niiden välissä oleva noin 15 cm pitkä kumiletku on hapertunut, mutta en ole löytänyt mistään tuolla halkaisijalla olevaa uutta. Suomalaiset akselistokauppiaat tarjoavat tilalle vain 60 mm putkelle sopivaa, mutta se tuntuu liian väljältä. Mistä tuollaisen, sisähalkaisijaltaan 57 mm vannasputkiletkun voisi löytää?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Moottorin lämpötilat ovat öljyineen päivineen 80 astetta. Hui kauhistus!

      • Anonyymi

        Ootko miettinyt, että koneessa lämpötila on kohtalaisen tasaisesti jakautunut ja akselissa pistemmäisesti, voisiko olla jotain haittaa lämpölaajenesemisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko miettinyt, että koneessa lämpötila on kohtalaisen tasaisesti jakautunut ja akselissa pistemmäisesti, voisiko olla jotain haittaa lämpölaajenesemisesta?

        Ei voisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voisi.

        Entä erityyppisestä voiteluaineesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko miettinyt, että koneessa lämpötila on kohtalaisen tasaisesti jakautunut ja akselissa pistemmäisesti, voisiko olla jotain haittaa lämpölaajenesemisesta?

        Oliko tuo lipsahdus vai käytitkö oikeasti aikaa päästäksesi tuohon johtopäätökseen?

        Sylinterin sisällä on 1400 C lämpötila ja raakavesipumpun imupuoli voi olla nipin napin plussan puolella veden lämpötilasta riippuen. Minun mielestäni 1400 asteen lämpötilaeroa ei ole millään mittarilla "tasaisesti jakautunut".

        Akselissa ei ole varmasti 1400 C eroja ja 140 C on jo paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo lipsahdus vai käytitkö oikeasti aikaa päästäksesi tuohon johtopäätökseen?

        Sylinterin sisällä on 1400 C lämpötila ja raakavesipumpun imupuoli voi olla nipin napin plussan puolella veden lämpötilasta riippuen. Minun mielestäni 1400 asteen lämpötilaeroa ei ole millään mittarilla "tasaisesti jakautunut".

        Akselissa ei ole varmasti 1400 C eroja ja 140 C on jo paljon.

        Samaa mieltä, täällä alkaa olla jo kummallista porukkaa kun alkaa pitämään 67 asteen lämpötilaa suurinpiirtein metallin sulamispisteenä. Näitä ihmisiä ei saa päästää veneen huoltotehtävien neuvonnan lisäksi a. saunaan b. omakotitalon kattilahuoneeseen c. auringonpaisteeseen mustassa autossa. Samat talipäät on sitä mieltä pokkana että sianrasva ja puuvillaköysi kuluttaa yhtä teollisuuden lujimmista teräslajeista ?!? ei hyvää päivää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, täällä alkaa olla jo kummallista porukkaa kun alkaa pitämään 67 asteen lämpötilaa suurinpiirtein metallin sulamispisteenä. Näitä ihmisiä ei saa päästää veneen huoltotehtävien neuvonnan lisäksi a. saunaan b. omakotitalon kattilahuoneeseen c. auringonpaisteeseen mustassa autossa. Samat talipäät on sitä mieltä pokkana että sianrasva ja puuvillaköysi kuluttaa yhtä teollisuuden lujimmista teräslajeista ?!? ei hyvää päivää

        Lämpötila ei ole ongelma vaan merkki ongelmasta.
        Se kertoo siitä, että jossain on paljon kitkaa ja kitkalla on taipumus kasvaa eikä vähentyä.

        Kun voiteluaineen viskositeetti laskee, pintojen kitka lisääntyy ja lämpötila nousee, jolloin viskositeetti laskee jne. Ymmärrät varmaan, mihin tämä menee...

        Lopulta lämpötila on riittävä kitkapintojen kärähtämiseen. Seurauksena poksi vuotaa ja akseli kuluu.

        Sinun mielipiteesi on arvokas, mutta dokumentoituja tapauksia on niin viljalti, että kannattaa luovuttaa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, täällä alkaa olla jo kummallista porukkaa kun alkaa pitämään 67 asteen lämpötilaa suurinpiirtein metallin sulamispisteenä. Näitä ihmisiä ei saa päästää veneen huoltotehtävien neuvonnan lisäksi a. saunaan b. omakotitalon kattilahuoneeseen c. auringonpaisteeseen mustassa autossa. Samat talipäät on sitä mieltä pokkana että sianrasva ja puuvillaköysi kuluttaa yhtä teollisuuden lujimmista teräslajeista ?!? ei hyvää päivää

        Kirjoitin, että moottorin lämpötila vaihtelee n. 0C ja 1400C välillä ja se ei ole mielestäni pieni vaihteluväli.
        Oliko sinulla siitä eri näkemys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila ei ole ongelma vaan merkki ongelmasta.
        Se kertoo siitä, että jossain on paljon kitkaa ja kitkalla on taipumus kasvaa eikä vähentyä.

        Kun voiteluaineen viskositeetti laskee, pintojen kitka lisääntyy ja lämpötila nousee, jolloin viskositeetti laskee jne. Ymmärrät varmaan, mihin tämä menee...

        Lopulta lämpötila on riittävä kitkapintojen kärähtämiseen. Seurauksena poksi vuotaa ja akseli kuluu.

        Sinun mielipiteesi on arvokas, mutta dokumentoituja tapauksia on niin viljalti, että kannattaa luovuttaa :)

        Lämpötila laskee, lämpötila nousee, who cares. Jos se sinun pullantuoksuinen kuumeinen kätessi on se 38 asteinen ja akseli paukkaa teekupin lämpöisenä/ 29 astetta kuumempana kuin kätesi, se on sinulle metallin kitkakuluminen aineessa, jonka sulamispiste on väkivaltaiset toista tuhatta astetta. Mieti mitä horiset ennen kuin loukkaannut. Viskositeetit on pöksyissäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila laskee, lämpötila nousee, who cares. Jos se sinun pullantuoksuinen kuumeinen kätessi on se 38 asteinen ja akseli paukkaa teekupin lämpöisenä/ 29 astetta kuumempana kuin kätesi, se on sinulle metallin kitkakuluminen aineessa, jonka sulamispiste on väkivaltaiset toista tuhatta astetta. Mieti mitä horiset ennen kuin loukkaannut. Viskositeetit on pöksyissäsi.

        Heh heh
        Se päivä kuukaudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, täällä alkaa olla jo kummallista porukkaa kun alkaa pitämään 67 asteen lämpötilaa suurinpiirtein metallin sulamispisteenä. Näitä ihmisiä ei saa päästää veneen huoltotehtävien neuvonnan lisäksi a. saunaan b. omakotitalon kattilahuoneeseen c. auringonpaisteeseen mustassa autossa. Samat talipäät on sitä mieltä pokkana että sianrasva ja puuvillaköysi kuluttaa yhtä teollisuuden lujimmista teräslajeista ?!? ei hyvää päivää

        Ruostumaton teräs ei ole teräksistä sieltä kovemmasta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruostumaton teräs ei ole teräksistä sieltä kovemmasta päästä.

        Ai niinkö ? Onko sinun veneessä moniakin metallilajeja kovempia kuin rst ? Kerro ihmeessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niinkö ? Onko sinun veneessä moniakin metallilajeja kovempia kuin rst ? Kerro ihmeessä

        Kaksi ainetta kuluttavat aina toinen toistaan, kun ne hinkautuvat toisiaan vasten. Vesipisara kuluttaa kallion, kun se iskee siihen riittävän usein. Tarkoittaako se, että vesi on kovempaa kuin kallio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila laskee, lämpötila nousee, who cares. Jos se sinun pullantuoksuinen kuumeinen kätessi on se 38 asteinen ja akseli paukkaa teekupin lämpöisenä/ 29 astetta kuumempana kuin kätesi, se on sinulle metallin kitkakuluminen aineessa, jonka sulamispiste on väkivaltaiset toista tuhatta astetta. Mieti mitä horiset ennen kuin loukkaannut. Viskositeetit on pöksyissäsi.

        https://marinehowto.com/wp-content/uploads/2015/03/18WhyItShouldDripSome.jpg

        Kuten huomaat, kyse on alkeista. Ei siis edes amistasosta, johon et koskaan päässyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo lipsahdus vai käytitkö oikeasti aikaa päästäksesi tuohon johtopäätökseen?

        Sylinterin sisällä on 1400 C lämpötila ja raakavesipumpun imupuoli voi olla nipin napin plussan puolella veden lämpötilasta riippuen. Minun mielestäni 1400 asteen lämpötilaeroa ei ole millään mittarilla "tasaisesti jakautunut".

        Akselissa ei ole varmasti 1400 C eroja ja 140 C on jo paljon.

        Joo metalli pinnat eivät missään kohtaa moottorissa ole varmaan 10% esittämästäsi kaasuje palo lämpötilasta, ihan älyvapaa heitto 1400°C, melkoinen hörhön aivo pieru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo metalli pinnat eivät missään kohtaa moottorissa ole varmaan 10% esittämästäsi kaasuje palo lämpötilasta, ihan älyvapaa heitto 1400°C, melkoinen hörhön aivo pieru.

        Sulla ei mene hyvin.
        Se lämpötila on moottorin sisällä ja siitähän on kyse.

        Valitse tuosta mieleisesi lämpötila:
        https://www.is.fi/autot/art-2000000881072.html


    • Anonyymi

      Tämä on taas ääliöitä täynnä oleva keskustelu. Kuinka pitkä akseli on? Kuinka suuri pinta-ala on esim. kosketuksessa veteen johtamasaa lämpöä pois? Entä kaikki muut muuttujat? Ei ole olemassa mitään "nyrkkisääntöä", koska kaikki voimalinjat ovat enemmän tai vähemmän yksilöitä.

      67 astetta ei aiheuta mitään vahinkoa mihinkään voimansiirron osaan.

      Oliko muuta?

      nimim. vähän amistasoa pidemmälle edennyt.

      • Anonyymi

        Googlaa sana kitka.

        Vaikuttaa siltä, että luulet lämpömittarin aiheuttavan kitkaa eikä kitkan lämpöä. En usko, että sinulla on mitään koulutusta, sori vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlaa sana kitka.

        Vaikuttaa siltä, että luulet lämpömittarin aiheuttavan kitkaa eikä kitkan lämpöä. En usko, että sinulla on mitään koulutusta, sori vaan.

        Ja kommenttisi liittyy tähän nyt niinku miten? Olet tämän palstan suurin vajakki, yllätys yllätys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kommenttisi liittyy tähän nyt niinku miten? Olet tämän palstan suurin vajakki, yllätys yllätys!

        Onko paha päivä?


    • Anonyymi

      Aloittaja täs hei. Nyt on boksi avattu, ja siellä oli edellinen omistaja laittanut sikkin sokin 5 eri talinauhan pätkää miten sattuu. Eivät oleet kärähtäneet mutta osa oli aika muodottomasa muodossa kun ne oli tungettu sinne vain joten kutenn. Nyt on uudet talinauhat siistit 3 kierukkaa ja uudet rasvat. Lämpeni tyhjäkäyntivedolla venepaikalla noin 30 asteeseen, ei vielä kaasu pohjassa testiä tehty. Yksi lisähuomio tähän että boksista ei tullut vettä edes mutteri auki. Se on aika samalla korkeudella kun merivesikin. Tiedä häntä sitten pitäiskö tuohon jotain vesitiputussysteemiä nipan kierteiden kautta vai meniskö noin kun ei ollut kärähtänyt talinauhat päin peetä asennettunakaan.

      • Anonyymi

        Ai niin yksi huomio vielä, sinne oli laitettu alikokoista 5 mm nauhaa ja sitten 8 mm nauhaa sekaisin. Käsittämätön kaiffari ollut asialla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe