Hyvä ja halpa (?)

Anonyymi

Kertokaa nyt halpojen osien kestävyyteen uskovat, että paljonko tulee kilometrejä vuodessa? Varmasti halpakin kestää siellä varastossa, mutta miten on vaikkapa kovassa kuntoilukäytössä? Meneekö ihan vuosihuolloilla vuodesta toiseen?

53

966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palstalle vuodattavista 95% seilaa linjalla mummonpyörä-halpismaasturi-hybridi-jopokeulija. Jonninjoutavaa höpinää pyörän satuloista ja vääntyneistä vanteista. Sitten on osasto googlelöytäjät jotka samaistavat itsensä ammattilaispolkupyöräilijöihin ja horisevat neljänkympin keskareista olkoonkin että eivät ole waarinpolkupyörää kummemmalla koskaan polkeneetkaan.

      • Anonyymi

        Neljän kympin keskarin saavuttaakseen pitää treenata kuin tourille ja syödä hyvät puurot. Myös pyörän on syytä olla jotain muuta kuin biltemaa.
        Yks kesä katselin, kun pyöräilin Anian rantatietä pitkin vastatuulessa. Jotain kahtaviittä mä siinä nilkutin, kun yhtäkkiä ohitseni paahtoi ryhmä ammattilaisia. Ne painoivat vastatuulessakin yli neljää kymppiä. Kovia jätkiä.


    • Anonyymi

      En yleensä mittaa nopeutta, matkaa enkä aikaa.

      Edellinen pitempi lenkki kesti 2 kahvia ja 1,5 litraa laihaa mehua. Ajoin sen 1-vaihteisella.

      Mitä tuohon kestävyyteen tulee niin vanteet on rihdattu ja navat huollettu. Pyörässä on tyylin mukaiset kurakaaret. Varmaan tuon 1-vaihteisen ketjut antautuu ensimmäisenä muutaman tonnin jälkeen.

      Ostin tuon kirpparilta. Uusilla renkailla alta 200 euroa :)

    • Anonyymi

      Ensiksi pitää määritellä että mikä on halpa ja mikä kallis. Toisen halpa on toisen kallis. Kalliimmat osat ovat yleensä tehty kestämään paremmin kuin halvat ja niiden tarkkuus ja toleranssi ovat parempaa tasoa.

      • Anonyymi

        Nykyisistä fillareista kypsyy yleensä voimansiirto ja vaihteet. Ohjainlaakeri hajoaa harvoin. Tosin omissa kalliissa pyörissä hiilarihaarukan kanssa on on ollut ongelmia..

        Halpojen fillareiden ongelmia paljossa ajossa on yleensä että vaihteet ei pysy enää säädöissään ja keskiölaakeri kypsyy. Näitä pystyy korjaamaan "pikkurahalla". Kiusallisempi vika halvoissa on kertakäyttöiset huonosti suojatut takanavat. Tämmöinen vika on lähes koko halvan fillarin arvoinen teetettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisistä fillareista kypsyy yleensä voimansiirto ja vaihteet. Ohjainlaakeri hajoaa harvoin. Tosin omissa kalliissa pyörissä hiilarihaarukan kanssa on on ollut ongelmia..

        Halpojen fillareiden ongelmia paljossa ajossa on yleensä että vaihteet ei pysy enää säädöissään ja keskiölaakeri kypsyy. Näitä pystyy korjaamaan "pikkurahalla". Kiusallisempi vika halvoissa on kertakäyttöiset huonosti suojatut takanavat. Tämmöinen vika on lähes koko halvan fillarin arvoinen teetettynä.

        Ymmärsin että puhe oli halvemmista osista ja niiden käytöstä. Halvemmissa pyörissä on toki useimmiten myös halvemmat osta.


    • Anonyymi

      Vuodessa tulee reilu 5000km. Suurin osa kesäkuukausina.
      Pyörät on halvalla tehtyjä runkosetistä. Itse kootut kiekot, kiinan navat tai shimanon deorea, vaihtajat microshift kiinasta tai Clarista, kammet shimanon neliskanttia retkipyörässä ja tai kiinan kampia.
      8-vaihteiset pakat paitsi mtb:ssä 1x11 ja halpa kiinan osasarja noin 80€.
      Microsiftin alle 10€:n takavaihtaja kesti 7000km, laitoin toisen samanlaisen tilalle. Muuten ovat kestäneet paitsi muutama takapakka ajettu loppuun. Kulutusosiahan ne on.
      Ei varmaan sovi tämä jos ei osaa perusasioita ja täytyy aina käyttää pyörää huollossa säätöjen takia tai ketjunvaihdossa yms. Vaihteiden säätöhän käy kädenkäänteessä.

      Uudet vaijerit vaihdetaan aina ajokauden alkuun. Yleensä saa aika huoletta ajella.
      Suurimmat ongelmat on renkaiden puhkeamisia.

      • Anonyymi

        Meikäläisen ajomäärillä (niin vähän että sama ku ei ajelis ollenkaan), tuo 10€ vaihtaja kestäisi 20 vuotta. Nuorena parikymppisenä, silloin ysärillä, tuo olisi mennyt vaihtoon pari kertaa siinä huhtikuu - syyskuu välillä.


    • Anonyymi

      Jos sitä alkaa puljaa ihan niiden halvimpien osasarjojen kanssa ja alkaa himopyöräilemään jonkun halpapään pyörän kanssa, niin osia, kuten laakereita, napoja ym. menee kuin leipää. Pian saa huomata, että osien uusimiseen on mennyt enemmän kuin minkä säästi siinä kun osti halpaa laadun sijasta.
      Muutenkin, jos ei ole varaa ostaa vähintään kolmen tonnin maantiepyörää, ei muista ja jaksa huoltaa pyörää koko ajan, eikä pysty vaihtamaan uuteen parin kesän välein, niin suosittelen jotain ihan muuta harrastusta. Toki, jos riittää pyöräilyiksi kymmenen kilsan työmatkat jollain kierrätyksestä haetulla viiden kympin vaihdepyörällä, niin sitten voi pyörittää hommaa vähällä panostuksella. Mutta ihan tosikuntoilun mielessä homma menee niin, että jos sitä ostaa jonkun halpapään pyörän huonoilla osilla ja huoltotaidot rajoittuvat ketjujen putsaukseen ja öljyämiseen, renkaan vaihtoon ja sisäkumin paikkaukseen, niin et sä siinä lajissa kauaa pysy. Sitten vielä, jos meinaa, että sen noin tonnin tsykän pitäisi kestää siinä missä kunnon laatupyöränkin, niin ei tule mitään. Itse pitää osata huoltaa mahdollisimman pitkälle, koska noissa pyörähuolloissa on nykyään vähän ihme meininki. Puoskarointia paljon. Viet mankelin täyshuoltoon, maksat siitä sen melkein pari sataa ja sitten noin 300 km huollon jälkeen ihmettelet, että miksi takanapa pitää ylimääräistä ääntä. Se kun avataan, niin siellä ei ole mitään vaseliineja. Ihan valohoitoa on annettu koko rahalla.
      Itsellä on just tommonen alta pari tonnia uutena maksanut Bianchi maantiepyörä. Viis vuotta ollut, enkä mä ole sillä paljoa ajellut, koska se on semmonen että sillä pärjää jos ei kesässä tuhansia ajele. Semmonen perus biltemapyörä siis.
      Oon aatellu vaihtaa pyöräilyharrastuksen johonkin muuhun.

    • Anonyymi

      Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa kaksi pyörää.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ostin toissa vuonna loppukesästä halpoja osia yli 20 vuotta vanhaan 21-vaihteiseen pyörääni: koko voimansiirto, mm. ensimmäistä kertaa keskiö (13,90€) ja kampisetti uusine eturattaineen (19,15€), kolmatta kertaa takarataspakka (11,95€) . Lisäksi kahdet ketjut (a 6,35€), joista toiset varastoon odottamaan.

      Aioin tänä keväänä talven jälkeen eli kauden alkaessa 3500 kilometrin jälkeen vaihtaa pelkät ketjut ja niin teinkin... mutta uudet ketjut hyppivät vanhalla takarataspakalla rattailla 3-5 ja ajaminen oli hieman hankalaa kun sai käyttää vain takarattaita 1, 2, 6 ja 7... Joten rattaat olivat kuluneet liikaa eivätkä toimineet uusilla ketjuilla ja siis etsimään uutta takarataspakkaakin. Motonetistä 14,90 eurolla uusi ja taas pystyy ajamaan. Matka jatkuu, kun on nyt uudet ketjut ja takarataspakka. Halvimmat mahdolliset.

      En tiedä, olisiko kalliilla osilla tullut parempi kesto. Ehkä paremmalla huollolla olisivat kuluneet vähemmän (en paljoa putsaile vaikka ajan hiekkaisia maastopolkujakin...). Mutta en sanoisi, että halvat osat olisivat olleet kovin huonoja.

      • Anonyymi

        Ketju olisi kannattanut vaihtaa max 2000km kohdalla kokemuksieni mukaan. Se oli päässyt venymään ja kulutti rattaita joilloin uusi ketju ei enää istunut.
        Halvimmat ketjut kestää tuon hyvällä putsauksella. Huonommalla paljon vähemmän etenkin hiekkatieajossa.
        Jos on laiska pyöränhuoltaja suosittelen ainakin ketjua putsaamaan niin pääsee pitemmän päälle vähemmällä huiolloilla.


    • Anonyymi

      Kestävyyteen vaikuttaa myös ajotyyli. Runttaava tyyli kuluttaa enemmän kuin kevyempi momentti.

    • Anonyymi

      Itse ajan n 1500-2500 km työmatkaa kesät talvet. Pyörä on 1300 e laitos, jonka alkuperäiset Deoret kesti 11 000 km ja vaihdokit sen n 3000 tkm. Vaikka ihan samaa laatua muka myydään mitä alkuperäiset? Fillarihuollossa osataan laskuttaa, olen parempaa osaa kysynyt mutta ei tunnu löytyvän. ketjut kiertää 2-3 ketjulla . 400 km vaihdolla. Nyt mennään Motonetin osilla ja ite vaihtaen. Lehdet, kammet keskiöineen ja ketjut uusiin. Ei maksa kuin n. 70-80 e. Kun vaihtajat menee, taitaa tulla uusi.

    • Anonyymi

      Helkaman Kulkuri, vm 1977, alkuperäisin vantein, ketjuin ja rattain. Kilometrejä on tullut reilut 100.000 km. Tuota ei nykypyörällä saavuta.

      • Anonyymi

        Missäs tuollaista ihmevekotinta pääsee ihailemaan? Olisiko jossain mielihuvitusmaassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs tuollaista ihmevekotinta pääsee ihailemaan? Olisiko jossain mielihuvitusmaassa?

        "Missäs tuollaista ihmevekotinta pääsee ihailemaan? Olisiko jossain mielihuvitusmaassa?"

        Rauta voi ollla realia, mutta ilmoitetut kilometrit ovat virtuaalisia kalamiehen ajamia ;-)

        Mutta kuten ketjusta käy ilmi, niin melkoisen halpisosilla, itse vaihtaen ja suht' hyvällä itse tehdyllä huollolla saa alleen huomattavan paljon kilomerejä, eli osa-friikkiys ei välttämättä ole se paras valinta, paitsi ehkä itselleen rakentamalille mielikuville.

        Mutta niin tai näin, jokainen "osa-polkee" tavallaan ja oleellisinta on se, että on itse valintaansa tyytyväinen ... pyöräily on mukava harrastus ja hyötyliikkumisen muoto ... tärkeintä että fillari on turvallisessa kunnossa ilman riskiä, että vaikkapa puhkiruostunut etuhaarukka pettää alta ;-)


      • Anonyymi

        Ennen tehtiin vehkeet kestämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missäs tuollaista ihmevekotinta pääsee ihailemaan? Olisiko jossain mielihuvitusmaassa?"

        Rauta voi ollla realia, mutta ilmoitetut kilometrit ovat virtuaalisia kalamiehen ajamia ;-)

        Mutta kuten ketjusta käy ilmi, niin melkoisen halpisosilla, itse vaihtaen ja suht' hyvällä itse tehdyllä huollolla saa alleen huomattavan paljon kilomerejä, eli osa-friikkiys ei välttämättä ole se paras valinta, paitsi ehkä itselleen rakentamalille mielikuville.

        Mutta niin tai näin, jokainen "osa-polkee" tavallaan ja oleellisinta on se, että on itse valintaansa tyytyväinen ... pyöräily on mukava harrastus ja hyötyliikkumisen muoto ... tärkeintä että fillari on turvallisessa kunnossa ilman riskiä, että vaikkapa puhkiruostunut etuhaarukka pettää alta ;-)

        Reilu parituhatta kilometriä per vuosi, siinä on satku koossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilu parituhatta kilometriä per vuosi, siinä on satku koossa.

        Sellaisia ketjuja ja rattaita ei ole vielä tehty, jotka toimisivat 100 000 km ongelmitta. Ketju kuluu ja kuluttaa siinä samalla rattaita. Tarpeeksi paljon ajettuna (6...40 tuhatta) ketju on niin paljon kulunut, ettei se pysy vanhalla, mutta eipä pysy uudellakaan rattaalla enää.

        Kuten tästä näkee, aloittajan kilometrit ovat fiktiota. Niiden perusteella ei tule tehdä mitään johtopäätöksiä pyörien tai niiden osien kestävyydestä.


    • Anonyymi

      Vanhanajan osat olivat luotuja kestämään. Toisin on nykypyörissä, joissa ulkovaihteet, ketjukin on sökö jo 3 t jälkeen.

      Ennen oli osat ja miehet rautaa, nykyään on vain hiiohoi.

      • Anonyymi

        Juuri tuollaisia tarinoita ihmiset tapaavat kertoa. Todellisuus on kuitenkin taas toinen. Toki, jos halpaa kuraa jostakin syystä haluaa ostaa niin sitä saa kyllä nykyäänkin, ja halvalla.


    • Anonyymi

      En tarkkoja kilometrejä osaa sanoa, kun en ole viitsinyt edes matkamittaria hankkia. Mutta 2000-2500 vuodessa kai tulee, ajokausi on keväästä syksyyn ja työmatkakin on 15 km sivu ja kesällä pyörällä pl. sadepäivät.

      Tuolla kaavalla kilometrejä pyörälle on tullut 7000-8000 ja perusmatkapyörän Deore voimansiirtona (kaikki osat Deorea) ja edelleen aivan kunnossa. Ketjut vaihtanut aina uusiin sen enempää miettimättä onko tarvetta kerran vuodessa, eivät maksa paljon. On alkuperäinen vaihdevaijerikin muuten.

      Tuollainen perus-Deore ei ole kallis mielestäni voimansiirtona, ei varsinkaan laatuunsa nähden, hinta kohtaa laadun hyvin.

      Olisiko sitten vieläkin halvemmalla osasarjalla mennyt nuo kilometrit jatkuvasti säätelemättä, rutinoitta ja ongelmitta? En tiedä.

    • Anonyymi

      Yhden 12-v xt pakan hinnalla ostaa 12kpl Aceran kasipakkoja.

      • Tuo on sinänsä huono vertaus, koska henkilö joka tarvitsee 12s. pakan ei tee mitään kasipakan hintatiedoilla, eikä päinvastoin.

        XT sarjan 8s. takapakkaa (CS-M737) ei enään valmisteta eikä saa uutena.
        Vanhin/halvin XT tason takapakka on tuo 9s. takapakka (CS-M770) ja se maksaa nopealla etsinnällä ostopaikasta riippuen 60-90€
        Ja taasen halvimmat shimanon (maastosarjan, koska tuo XT-sarja on myös maastosarja) 9s. takapakat ovat nuo Altus tason 9s. pakat (CS-HG 200-9) joiden hinta tällähetkellä näyttäisi olevan 20-25€/kpl välillä.
        Eli yhden XT pakan hinnalla saa kolme Altus pakkaa. Siinä voi sitten jokainen itse miettiä kumman ottaa, vai ottaako jotain noiden välistä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo on sinänsä huono vertaus, koska henkilö joka tarvitsee 12s. pakan ei tee mitään kasipakan hintatiedoilla, eikä päinvastoin.

        XT sarjan 8s. takapakkaa (CS-M737) ei enään valmisteta eikä saa uutena.
        Vanhin/halvin XT tason takapakka on tuo 9s. takapakka (CS-M770) ja se maksaa nopealla etsinnällä ostopaikasta riippuen 60-90€
        Ja taasen halvimmat shimanon (maastosarjan, koska tuo XT-sarja on myös maastosarja) 9s. takapakat ovat nuo Altus tason 9s. pakat (CS-HG 200-9) joiden hinta tällähetkellä näyttäisi olevan 20-25€/kpl välillä.
        Eli yhden XT pakan hinnalla saa kolme Altus pakkaa. Siinä voi sitten jokainen itse miettiä kumman ottaa, vai ottaako jotain noiden välistä.

        Aloituksessa oli kyse halvoista ja kaliista osista. Takapakkojen tasokin on merkityksellinen vain poseeraajille. Peruspyöräilijälle kasipakka on kasipakka. Ne on tehty samasta teräksestä.
        Muodinmukana pyöräilevälle ei ole merkitystäkään vaikka pakka maksaisi 400€ koska ei ehdi sitä kuluttamaan loppuun kun pitää ostaa uusi muoitihärpäke että pysyy muodin harjalla.
        Paljon pyöräilevälle kulutusosat ovat vain kulutusosia joita vaihdetaan tarvittaessa eikä mitään hifistelykamppeita.
        Järkikin sanoo että jos 8-pakka maksaa 15€, ei siihen 4:ä lehteä lisäämällä hinta pompsahda yli 400 euroon. Muotipyöräilijöitä viilataan linssiin.
        En yhtään ihmettelisi vaikka muutaman vuoden sisään ketju muotipyörään maksaisi 300€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvoista ja kaliista osista. Takapakkojen tasokin on merkityksellinen vain poseeraajille. Peruspyöräilijälle kasipakka on kasipakka. Ne on tehty samasta teräksestä.
        Muodinmukana pyöräilevälle ei ole merkitystäkään vaikka pakka maksaisi 400€ koska ei ehdi sitä kuluttamaan loppuun kun pitää ostaa uusi muoitihärpäke että pysyy muodin harjalla.
        Paljon pyöräilevälle kulutusosat ovat vain kulutusosia joita vaihdetaan tarvittaessa eikä mitään hifistelykamppeita.
        Järkikin sanoo että jos 8-pakka maksaa 15€, ei siihen 4:ä lehteä lisäämällä hinta pompsahda yli 400 euroon. Muotipyöräilijöitä viilataan linssiin.
        En yhtään ihmettelisi vaikka muutaman vuoden sisään ketju muotipyörään maksaisi 300€.

        Ja itselleni (sähköavusteiset)pyörät ovat harrastus, ja niihin menevä rahasumma on suhteellisen yhdentekevää (tietyissä rajoissa luonnollisesti).

        Mutta silti osien pitää olla jollain tavalla vaihtokelpoisia että niitä voi verrata keskenään.
        Tällä hetkellä Shimanon halvin 12s. takapakka on SLX tason pakka ja sitä saa halvimmillaan noin 100€:n hintaan, SRAM:n halvin 12s. takapakka on NX-sarjan takapakka jota saa halvimmillaan noin 90€:n hintaan (ja vamistajien kalleimmat 12s. pakat ovat sitten 3-4kertaisen hintaisia kyseisiin pakkoihin nähden ja taas välissä on useita eri vaihtoehtoja molemmilla)
        Voit tietysti verrata noita hintoja 8-pakan hintaan jos haluat, mutta silti kyseessä on vertailutieto jolla ei tee mitään koska osat eivät ole vaihtokelpoisia keskenään, eli eivät ole toistensa vaihtoehtoja. Uusin tekniikka maksaa aina enemmän ja ikääntyessään sen hinta sitten tippuu, näin se menee kaikessa muussakin tekniikassa.


    • Anonyymi

      Kyllä kun työmatkaa ajaa kosteissa oloissa, niin alkaa se Deorekin rutista, jos ei jatkuvasti putsaa ja puhise voimansiirron kanssa rättien kanssa tukkaa myöten rasvassa.

      • Anonyymi

        Mikä tahansa ketjuvaihe karsastaa likaa.


    • Anonyymi

      Joo, vähän reilut 1000 km kesti taas ultegran ketjut. Halvemmilla menisi varmasti helposti yli 100 kilometriä.

      • Anonyymi

        Onpas huonon oloinen ketju jos vain tuhat kilometriä kestää polkemista.


      • Anonyymi

        Ketjut kestävät, jos ne voitelee ennen kuin alkavat kitistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjut kestävät, jos ne voitelee ennen kuin alkavat kitistä.

        Kertaakaan ei ole nämä ketjut kitisseet tai muutakaan ääntä pitäneet. Nyt on myös ultegran kasetti mikä lisännee myös ketjun kestävyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertaakaan ei ole nämä ketjut kitisseet tai muutakaan ääntä pitäneet. Nyt on myös ultegran kasetti mikä lisännee myös ketjun kestävyyttä.

        Semmoinen on huono ketju joka ei kestä neljäätuhatta kilometriä. Vähintään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen on huono ketju joka ei kestä neljäätuhatta kilometriä. Vähintään

        Kyllä ne kestää mutta venyykö. Siloin menee rattaatkin pilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kestää mutta venyykö. Siloin menee rattaatkin pilalle.

        Niinpä. Minun on kestänyt nyt yli neljätuhatta, vailla venymää. Mutta se maksoikin satasen.


    • Anonyymi

      Perustava sääntö tähän (ja kaikkeen muuhunkin):

      Halvalla saa halpaa.

    • Anonyymi

      Yksinkertaiset, ei kevennetyt, perusosat kestävät parhaiten ja ne ovat myös edullisimpia.

      • Anonyymi

        Potaskaa, täydellistä valehtelua. Tarkoitan että puhut muunneltua totuutta.


    • Anonyymi

      TDFää paikan päällä seuranneena huomattiin, että tallien ykkösille vaihdettiin koko voimansiirto joka päivä. Tuo heijastaa kevyimpien ja nopeimpien kärkiosien kestävyyttä.

      • Anonyymi

        Ralliautoilya seuranneena huomasin että kärkitallit huoltaa autoa joka eekooon välissä. Usein vaihtuu koko vaihdelaatikko. Huonoja nuo parhaista osista kootut.


    • Anonyymi

      Jos vaikkapa Ruska 2021 tapahtumaa seuraa, niin saa sellaisen vaikutelman, että nykypyörät ovat kyllä herkästi vikaantuvia, tosin nopeita jossa kuskin watit ratkaisee. Mutta jo yhden pinnan katkeaminen keskeyttää reissun.

      Intissä telamiinan sai laittaa toiseen pyörään kolmannen pinnan katkettua. Täyspakkauksen ja aseen jokainen kantoi itse.

      • Anonyymi

        Ruskassa ajetaan kerralla sen verran kuin tavallinen ihminen pyöräilee kahtena vuonna. Siinä kalustokin joutuu koville.


      • Tuossa (vuosittaisessa) Ruska 2021 pyöräilyssä ajetaan tänä vuonna (maksimissaan) kahdeksassa päivässä noin 2100km. ilman huoltoautoa ja ulkopuolista apua joka ei ole kaikille saatavilla (eri kaupallisia korjaamoita/huoltoja yms. sää käyttää), eli mukana on kaikilla osallistujilla myös runsaasta tavaraa mukana kahdeksan päivän tarpeisiin.

        Kaikilla osallistujilla on vuosien/vuosikymmenten kokemus pitkänmatkan pyöräilystä joten heillä myös on erinomainen tietotaito minkälaisella pyöräkalaustolla tuollaiseen matkaan tulee lähteä ja mitä se kalustolta vaatii.
        Koska kyseessä on kuitenkin "kilpailu" missä on maksimiaikaraja sen suorittamiseen ja maksimiajassakin tehtynä keskimääräiseksi päiväetapeiksi tulee matkaa noin 260km./päivä kahdeksan päivää putkeen vaihtelevissa keliolosuhteissa ja matkan vaatimat varusteet mukana kulkien.
        Eli kaluston pitää olla tarpeeksi nopeaa/hyvin ajettavaa että niillä pystyy kyseisen suorituksen tekemään vaadittavassa ajassa, sillä tulee kyetä kuljettamaan tarpeellinen määrä varusteita mukana sekä sen tulee olla tarpeeksi kestävää ja helpohkosti huollettavaa kestääkseen tuon reissun ja noiden kriteerien yhteensovittamisella ovat kokeneet pyöräilijät kalustonsa valinneet. ja kun kilpailijoiden pyöräesittelyitä tapahtuman linkkien takaa katsoo, niin lähes kaikilla alla on eriasteisista maantiepyöristä ja retkipyöristä rakenneltuja kokonaisuuksia jotka osa ovat hyvinkin uusia jotkun selvästi vanhempia, mutta kyllä mitä kun osia kuvista katsoo, niin mitään "hinnat alkaen" osia pyöristä harvemmin on havaittavissa, mutta ei varmaankaan myöskään ihan hinnastojen huippuosasarjoja kaikista pyöristä myöskään löydy.

        Mutta kun katsoo keskeyttäjien syitä, niin kyllä siellä isompi syy on se että ajaja ei jaksa, taikka on loukkaantunut yms. kuin se että tekniikka on hajonnut niin ettei sitä saisi joko omin avuin mukana olevilla varaosilla korjattua taikka pyöräkorjaamon avulla (joka on myös säännöissä sallittua).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa (vuosittaisessa) Ruska 2021 pyöräilyssä ajetaan tänä vuonna (maksimissaan) kahdeksassa päivässä noin 2100km. ilman huoltoautoa ja ulkopuolista apua joka ei ole kaikille saatavilla (eri kaupallisia korjaamoita/huoltoja yms. sää käyttää), eli mukana on kaikilla osallistujilla myös runsaasta tavaraa mukana kahdeksan päivän tarpeisiin.

        Kaikilla osallistujilla on vuosien/vuosikymmenten kokemus pitkänmatkan pyöräilystä joten heillä myös on erinomainen tietotaito minkälaisella pyöräkalaustolla tuollaiseen matkaan tulee lähteä ja mitä se kalustolta vaatii.
        Koska kyseessä on kuitenkin "kilpailu" missä on maksimiaikaraja sen suorittamiseen ja maksimiajassakin tehtynä keskimääräiseksi päiväetapeiksi tulee matkaa noin 260km./päivä kahdeksan päivää putkeen vaihtelevissa keliolosuhteissa ja matkan vaatimat varusteet mukana kulkien.
        Eli kaluston pitää olla tarpeeksi nopeaa/hyvin ajettavaa että niillä pystyy kyseisen suorituksen tekemään vaadittavassa ajassa, sillä tulee kyetä kuljettamaan tarpeellinen määrä varusteita mukana sekä sen tulee olla tarpeeksi kestävää ja helpohkosti huollettavaa kestääkseen tuon reissun ja noiden kriteerien yhteensovittamisella ovat kokeneet pyöräilijät kalustonsa valinneet. ja kun kilpailijoiden pyöräesittelyitä tapahtuman linkkien takaa katsoo, niin lähes kaikilla alla on eriasteisista maantiepyöristä ja retkipyöristä rakenneltuja kokonaisuuksia jotka osa ovat hyvinkin uusia jotkun selvästi vanhempia, mutta kyllä mitä kun osia kuvista katsoo, niin mitään "hinnat alkaen" osia pyöristä harvemmin on havaittavissa, mutta ei varmaankaan myöskään ihan hinnastojen huippuosasarjoja kaikista pyöristä myöskään löydy.

        Mutta kun katsoo keskeyttäjien syitä, niin kyllä siellä isompi syy on se että ajaja ei jaksa, taikka on loukkaantunut yms. kuin se että tekniikka on hajonnut niin ettei sitä saisi joko omin avuin mukana olevilla varaosilla korjattua taikka pyöräkorjaamon avulla (joka on myös säännöissä sallittua).

        Itsellä menossa 2200km KMC:n 8-v ketjulla, hinta 15€ eli hyvin kestäisi Ruskankin. Ei ole venynyt yli 0,75% rajan. Samoin takavaihtajana toimiva Claris on samoilla säädöillä mihin keväällä laitoin. Vaijerit ei ole perushalpaa vaan vähän liukkaampaa Shimanon Optislickkiä.
        Renkaina Contin gp4000 ja gp5000 lateksisisureilla.
        Panostan siis renkaisiin ja vaijereihin mutta voimansiirtoa en pidä kovin merkityksellisenä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä menossa 2200km KMC:n 8-v ketjulla, hinta 15€ eli hyvin kestäisi Ruskankin. Ei ole venynyt yli 0,75% rajan. Samoin takavaihtajana toimiva Claris on samoilla säädöillä mihin keväällä laitoin. Vaijerit ei ole perushalpaa vaan vähän liukkaampaa Shimanon Optislickkiä.
        Renkaina Contin gp4000 ja gp5000 lateksisisureilla.
        Panostan siis renkaisiin ja vaijereihin mutta voimansiirtoa en pidä kovin merkityksellisenä.

        Ehkä kestää taikka sitten ei, mutta tuollaiseen pyöräilyyn osallistuvilla pitkän linjan pyöräilijöillä ei silti tuota Shimanon alimman tason maantieosasarjaa pyöristään yleensä löydy, ovat yleensä luokkaa Tiagra/Ultegra, osa on käsittääkseni myös kyseisen tyylisissä pyrissä siirtynyt käyttämään tuota Shimanon Gravel pyöriin tarkoitettua GRX osasarjaa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ehkä kestää taikka sitten ei, mutta tuollaiseen pyöräilyyn osallistuvilla pitkän linjan pyöräilijöillä ei silti tuota Shimanon alimman tason maantieosasarjaa pyöristään yleensä löydy, ovat yleensä luokkaa Tiagra/Ultegra, osa on käsittääkseni myös kyseisen tyylisissä pyrissä siirtynyt käyttämään tuota Shimanon Gravel pyöriin tarkoitettua GRX osasarjaa.

        En minäkään sitä käyttäisi ruskaan osallistuessa. Kasipakka toimii tyydyttävästi vain 11-28 rattailla, jos tarvii kevyempää välitystä, hypyt rattaiden välillä kasvaa rasittavan isoksi. Ainoastaan triplakammilla tuosta pakasta irtoaisi riittävän kevyet välitykset.
        Ruskaan on osallistuttu myös sinkulalla mutta en vanno ajettinko maaliin asti.


    • Anonyymi

      Tällähetkellä Ruskan 17 keskeyttäneestä vain 2 myöntää, että ongelmat tulivat jaksamisen puolelta, lopuilla 15 meni jokin osa pyörästä rikki tai itse asiassa useampikin.

      Armeijan täyspakkaus-pyöräilymarssina tuollainen matka tosin veisi kuukauden ja varaosatraktori rikkoutuisi kolmasti,

      • Itselleni alue on kuitenkin hieman vieras omaan kiinnostuksen kohteeseen verrattuna (joka on maastoajo), niin en ole niin tuttu kyseisen tapahtuman suhteen, että kysyisinkin löytyykö noita keskeyttäjiä ja keskeytyksen (virallista) syytä jostain listasta. Itse vain lueskelin noita osallistujien sosiaalisen median tilejä satunnaisotannalla ja mistään tilastoista yms. ei ole tietoa.


      • Piti nyt oikein tutusta asiaan ja löytyhän sieltä vähän lisää tietoa keskeytyksistä ruska 2021 tapahtumassa:

        -A. A. Hieman tulkinnanvarainen, mutta ei kerrota kalusto ongelmista.
        -M. A. EI kerrota kalusto-ongelmista, eli "jotain muuta" oletuksellisesti.
        -J. F. EI löydy suoranaista tietoa, mutta päivityksestä voisi päätellä kaatumista/kolaria.
        -M. H. Ei kerrota syytä
        -M. J. Takavanne/pinnat (eli ensimmäinen selkeä kaluston hajoaminen)
        -M. K. Rengas / Takavanne (Eli kalustorikko nro.2)
        -T. K Ei kerrota suoraa keskeytyksen syytä.
        -S. K. Takavanne (Kalustorikko nro.3)
        -J. O. Väsymys/ei jaksa.
        -A. P. Sormista katosi voimat ja tunto.
        -J-M. S. Takavaihtajan korvake hajosi ja vaihtaja pinnoijen väliin (Kalustorikko nro.4 )
        -P. S. Ei kerrota selkeää syytä, mutta ei vaikuta kalustorikolta.
        -W. S. Väsymyksestä johtuva keskeytys.
        -P. S. Niskakivut
        -P. V. Kivut
        -V. V. Ei tietoa

        Eli 16kpl keskeyttäneitä joista neljässä selkeä kalustorikko, viidessä keskytyksessä fyysisit syyt ja seitsemään keskeytykseen ei selkää tietoa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Piti nyt oikein tutusta asiaan ja löytyhän sieltä vähän lisää tietoa keskeytyksistä ruska 2021 tapahtumassa:

        -A. A. Hieman tulkinnanvarainen, mutta ei kerrota kalusto ongelmista.
        -M. A. EI kerrota kalusto-ongelmista, eli "jotain muuta" oletuksellisesti.
        -J. F. EI löydy suoranaista tietoa, mutta päivityksestä voisi päätellä kaatumista/kolaria.
        -M. H. Ei kerrota syytä
        -M. J. Takavanne/pinnat (eli ensimmäinen selkeä kaluston hajoaminen)
        -M. K. Rengas / Takavanne (Eli kalustorikko nro.2)
        -T. K Ei kerrota suoraa keskeytyksen syytä.
        -S. K. Takavanne (Kalustorikko nro.3)
        -J. O. Väsymys/ei jaksa.
        -A. P. Sormista katosi voimat ja tunto.
        -J-M. S. Takavaihtajan korvake hajosi ja vaihtaja pinnoijen väliin (Kalustorikko nro.4 )
        -P. S. Ei kerrota selkeää syytä, mutta ei vaikuta kalustorikolta.
        -W. S. Väsymyksestä johtuva keskeytys.
        -P. S. Niskakivut
        -P. V. Kivut
        -V. V. Ei tietoa

        Eli 16kpl keskeyttäneitä joista neljässä selkeä kalustorikko, viidessä keskytyksessä fyysisit syyt ja seitsemään keskeytykseen ei selkää tietoa.

        Ja nuo tiedot tapahtuman sivuilla olevasta tilannekartasta jossa keskyttäneet ja linkki keskeyttäneiden instagramissa olevaan keskeytysilmoitukseen.


    • Anonyymi

      Ainakin meillä Kuopiossa kaupunkipyörät, jotka ovat sähköavusteisia, ovat aivan järjestään rikki. Jos telineessä on seitsemän pyörää, voi niistä yksi toimia siten, että matkaan uskaltaa lähteä.

      Kyllähän niitä juopotkin rikkoo, mutta sellainen luulo on, että ovat vaan tarkoitettuja satunnaiseen käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4598
    2. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3879
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3476
    4. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3128
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2563
    6. 280
      2380
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      1807
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1802
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      47
      1493
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1183
    Aihe