Perunko häät?

Anonyymi

Taustaa: Mies meni 18v. naimisiin ensimmäisen tyttöystävänsä kanssa. Häät oli isot ja täysin morsiamen sanelemat. Mies sanoi, että irtosi kehostaan kirkon käytävällä, meni automaattiohjauksella ne juhlat. Saivat 2 lasta, vaimo juoksi vieraissa yhtä kyytiä, lopulta mies sai tarpeekseen ja otti eron. Ero oli riitaisa ja siihen osallistui koko vaimon suku.

Kelataan kymmenisen vuotta eteenpäin. Mies saa vihdoin kosittua minua. Selvästi otti koville, ei meinannut saada sanaa suustaan, oli niin hermona, vaikka tiesi vastauksen etukäteen. No, ruvettiin häitä järkkäämään. Mies on allerginen koko sanalle "häät". Puhuu vain avioliiton rekisteröimisestä. Siitä ollaan yhtä mieltä, että maistraatissa vihitään ja pidetään vierasmäärä pienenä. Kaikesta muusta onkin sitten väännetty...

Huomasin kauppareissulla kultasepänliikkeen ja ehdotin miehelle, että käydään mittaamassa sormusten koot, niin voin sitten alkaa niitä metsästämään. Hirmuisella puhumisella sain miehen mukaani. Liikkeessä mies sai paniikkikohtauksen, ryntäsi ulos ja matkalla autolle haukkui minut, kun pakotin tuommoiseen, kun ei hän mitään sormusta aio edes pitää.

Ensin mies meinasi, että tulee vihkimiseen ihan tavan vaatteissa, mutta kun kuuli että minulla on häämekko ja huntu, suostui vuokraamaan puvun.

Häävieraista väännettiin pitkään. Ei saanut kutsua ketään, joka aiheuttaa miehelle ahdistusta. Jätin siis läheisimmät sukulaiseni kutsumatta, vain veljeni läpäisi seulan, hänkin vaivoin. Sovittiin, että pidän sukulaisilleni kakkukahvit sitten juhlien jälkeen, mutta mies ei osallistu niihin.

Olen koko ajan painottanut miehelle, että nämä on meidän häät - anteeksi, parisuhteen rekisteröimiset- ei hänen ja hänen eksänsä, mutta ei mene perille. Haluaisin juhlistaa suhdettamme ja sitä, että olemme selvinneet kaikista vaikeuksista yhdessä, mutta ei.

Sormusten vaihtoon mies suostui, mutta kaikki muu (runo vihkimisen aluksi, valat, musiikkikappale lopuksi) oli liikaa, ei. Sisään, tahdon, ulos.

Mies ei halua hääjuhlaa. Lopulta sovittiin, että mennään vihkimisen jälkeen ravintolaan syömään vieraiden kanssa. Ei puheita, ei häävalssia, ei kakunleikkausta, ei mitään ohjelmaa. Syödään ja kotiin.

Ehdotin, että ravintolan jälkeen voitaisiin saunoa ja grillata meillä kotona, osa vieraista kun jää yöksi matkan takia. Ei. Kuulemma voidaan istua sohvalla ja jutella, mutta jos laittaa kutsuihin sanan "grillibileet", vieraat alkavat odottaa jotain tosi hienoa, ja mies ahdistuu. Ei sitten puhuttu grillaamisesta kutsuissa mitään.

No, nyt juhliin on alle viikko. Mies oli viikonlopun reissussa ja minä siivosin asuntoa häitä varten. Mies tuli kotiin äkäisenä kuin ampiainen ja alkoi kouhkata siitä, kuinka tämä nykyinen asuntomme on niin kallis ja hän voisi maksaa tällä vuokralla pois valtavaa omakotitaloa. Ei väliä sillä, että ollaan sovittu askelmerkeistä sen suhteen, että ruvetaan säästämään käsirahaa ja alustavasti on jo puhuttu siitäkin, miltä alueelta talo ostettaisiin. Ei väliä sillä, että viime vuoteen asti olin työkyvytön, eikä talon ostaminen ole ollut aiemmin mahdollista. Hän haluaa talon. Nyt. Riidan päätteeksi mies uhkasi, että jos ei kahdessa vuodessa jotain tapahdu, hän pakkaa kamansa ja ostaa omakotitalon jostain syrjästä keskenään. Että siinä vaiheessa minä ja hänen lapsensa saamme painua v**tuun.

Olen itse kokenut, että tämä mies on minulle se oikea, puuttunut puoliskoni, jota ilman en halua elää. Nyt olen kuitenkin alkanut epäillä, että hän tuskin tuntee samoin. Tähän asti olen laittanut miehen häävastahankaisuuden traumojen piikkiin, mutta... Enhän minäkään haluaisi juhlistaa mitenkään sitoutumistani ihmiseen, jonka voin parin vuoden jälkeen heittää sivuun vain päästäkseni eroon vuokralla asumisesta.

164

14265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No häähässäkän voi varmaan laittaa hermoilun ja traumaattisten takaumien piikkiin. Mutta tuo talokeissi ei oikein kuulosta hyvältä, pitäisi pitää toisarvoisena noita materiaalisia juttuja, jos on elämän tärkeimmistä ihmisistä kyse.

      • Anonyymi

        Olipa todella ällö vastaus, eikä kukaan oikeesti halua pettämistä omassa parisuhteessaan...


      • Anonyymi

        Pettäminen on väärin ei se oo muuttunut mihkään.


      • Anonyymi

        Kyllä tuokin kuulostaa ihan loogiselta. Jätkä on nyt pakotettu uusiin hääjuhliin, jotka hän kokee äärimmäisen epämiellyttävänä. AP:n postauksen kuvailuhan on hääjuhla, ei siitä mihinkään pääse, vaikka voissa paistaisi. Käytte _kahdestaan_ maistraatissa ja teette _kahdestaan_ mikä molempia miellyttää sen jälkeen ja siinä se. Kun pakottaa toisen tekemään sellaista, mitä kohtaan hänellä on selvästi syvä inho, niin pitäisi katsoa peiliin. Ei ihme, että tästä tulee jotain epähaluttuja reaktioita.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kysyt vaan että haluaako hän olla loppuelämän kanssasi. Teot vastauksen mukaan.

      • Anonyymi

        Miehesi tarvitsee ammattiauttajan apua. Hän ei ole toipunut edellisestä avioliitostaan ja ahdistuu. Hän ei ole kunnossa, joudut varmaankin vaikeisiin tilanteisiin myös vastaisuudessa.
        Tässä jos missään olisi terapeutin apu paikallaan.

        Minä peruuttaisin häät kokonaan nyt, ja kutsuisin ystävät ja sukulaiset myöhemmin kotiin vaikka tupareille tai ensivisiitille tai syntymäpäiville, enkä mainitsisi häistämme sanaakaan kutsuvieraille. On kuitenkin askel eteenpäin, että hän ylipäätään haluaa naimisiin uudestaan.
        Se osoittaa, että hän haluaa elää eteenpäin, ja sinun kanssasi.


    • Anonyymi

      Voi olla ihan vaan ärtynyt häästressin takia ja sitten kaikki muukin ärsytystä aiheuttava nousee pintaan. Yrittäisin keskustella asiasta ja saada varmistuksen siihen mistä outo käytös johtuu. Eli kertoisin omista huolistani ja peloista ja toivoisin että toinen pystyisi avautumaan omistaan.

      • Juuri näin mutta ennen häitä.


    • Anonyymi

      Ihan sama kuinka stressaantunut on tai kuinka paljon ahdistusta tuo häähomma aiheuttaa, niin ei tuo jälkimmäinen käytös ja riitely ole millään tavalla asiallista. Aikuisen ihmisen pitää osata käsitellä omia tunteitaan paljon paremmin. Tämä on siis miehen mielipide.

    • Anonyymi

      Jos heti alussa on noin hankalaa ja käytös vaikuttaa oudolta niin ei se ajan kanssa ainakaan parane.

      • Anonyymi

        Jätä hänet. Ihminen Joka uhkailee erolla jo ennen ku olet menny avioon ei tule muuttumaan parempaan suuntaan.

        Mikset soita miehesi ex-vaimolle ja selvitä häneltä mikä heidän suhteessa oli vika?


      • Anonyymi

        Niinpä. Ei toista ihmistä voi muokata mieleisekseen, ei onnistu1


      • Anonyymi

        Samaa mieltö. Selvät narsistin merkit miehessä. Vaikka menisitte naimisiin niin tulevaisuudessa varmasti tulee asioita joissa miea ottaa taas määräysvallan ja olet täysin tossun alla. Itse en sietänyt moista ja heivasin ukon.
        Nimimerkki kokemusta narsistista on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltö. Selvät narsistin merkit miehessä. Vaikka menisitte naimisiin niin tulevaisuudessa varmasti tulee asioita joissa miea ottaa taas määräysvallan ja olet täysin tossun alla. Itse en sietänyt moista ja heivasin ukon.
        Nimimerkki kokemusta narsistista on

        Kommenttisi ja aloituksen sisällön perusteella et tiedä aiheesta yhtään mitään. - Nm. Miten monta persoonallisuushäiriötä tunnet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltö. Selvät narsistin merkit miehessä. Vaikka menisitte naimisiin niin tulevaisuudessa varmasti tulee asioita joissa miea ottaa taas määräysvallan ja olet täysin tossun alla. Itse en sietänyt moista ja heivasin ukon.
        Nimimerkki kokemusta narsistista on

        Akkavalta pahin valta, eikä useinkaan ole kysymys narsismista, vaan järjestä. Moni mies ajattelee päällään ei perseellään kuten moni nainen. On todella järkevää laittaa rajat heti alkuun, jos ja kun ne ei toiselle käy tai sovi, sellainen vahtoon tai jättää tuo kaikki kokonaan, asua yksin ja saa huomata miten ativaallinen olo siitä tulee. Ei ole ketään joka jäkättää tai nalkuttaa mistään, voi mennä ja tulla kuten haluaa, niipä on turhaa alkaa paskaa palvomaan niin ei tule hyvä mistään.


    • Anonyymi

      Terapiaa se mies tarvitsee eikä vaimoa !!!
      Pahempaa on odotettavissa , et voi muuttaa häntä . Muutos lähtee , AINA itsestä ! Suosittelen Tommy Helstenin you tube videoita , esim.narsismista ja häpeästä 🎭

      • Anonyymi

        Narsisti tuhoaa kaikki läheisensä, koin sen itse....ja tajusin viimein lähteä pitkästä avioliitosta vain muutamia vuosia sitten. Olen yhä toipilas henkisestä väkivallasta. Älä mene naimisiin sen kanssa!!!


    • Anonyymi

      Kyllä miehen pitäisi kuunnella naisen toiveita ja toimia jopa vastoin omaa halua. Yleensä häät on naiselle hyvin tärkeä tapahtuma. Itse aikanaan opettelin tanssimaan, jota inhoan yli kaiken. Kaikkea muutakin tein morsiamen toiveiden mukaan, sehän on vain yksi päivä.
      Jos kuitenkin menet hänen kanssaan naimisiin, voitko olla varma ettei löydy muitakin asioita, jotka ahdistaa noin kovasti.

    • Anonyymi

      Ymmärrän että rakastat paljon miestäsi ja haluat viettää hänen kanssaan loppuelämäsi. Teillä on varmasti ollut hyviä hetkiä seurustelunne aikana ja niitä on mukava muistella.

      On kuitenkin todella selvää, että miehelläsi on jäänyt jonkinlainen ahdistus ja ehkä traumakin ensimmäisestä avioliitosta. Hänen käytöksensä ei kuulosta mukavalta ja eikä hän huomioi tällä hetkellä muita kuin omia tunteitaan. Kuulostaa siltä ettei hän käsitellyt ensimmäisen eronsa asioita ja tunteitaan kunnolla ja syvällisesti.

      Valitettavasti itse peruisin häät tai ainakin lykkäisin tätä muutamaksi vuodeksi. Hänen täytyisi käsitellä asioitaan joko sinun ja/tai terapeutin kanssa, jotta voisitte päästä eteenpäin suhteessanne. Jos asia ei edisty mitenkään, miettisin jopa eroa, koska et voi mitenkään elää kauan aikaa mukaillen vain hänen tahtoaan.

      Jokainen tietysti päättää itse mitä tehdä tilanteessa, mutta vahvasti suosittelen että hän aloittaisi terapian ja selvittäisi asioitaan ennen kuin astutte alttarille!

      • Anonyymi

        Mies ei haluakaan naimisiin. Ei siinä sen suurempaa traumaa tai ahdistusta tarvitse olla. Saati terapia tarvetta. Sitäpaitsi luimme vain naisen version. Miehellä saattaisi olla oma versio. Ja erilainen.
        Ja miksi pitäisi ängetä naimisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies ei haluakaan naimisiin. Ei siinä sen suurempaa traumaa tai ahdistusta tarvitse olla. Saati terapia tarvetta. Sitäpaitsi luimme vain naisen version. Miehellä saattaisi olla oma versio. Ja erilainen.
        Ja miksi pitäisi ängetä naimisiin?

        Vaikka miehen versio olisi erilainen, ei miehen käytös ole ollut asiallista! Jos mies ei halua naimisiin, hänen on osattava sanoa suoraan en halua ja mielellään myös selittää miksi ei halua, jos ei halua luokata puolisoaan.


    • Anonyymi

      Mies on todellisuudessa kaapissa elävä himppari.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että miehellä on aika pitkän terapian paikka. Vaikuttaa myös siltä, että mies on jonkinlaisessa "parisuhde pitää olla"-mindsetissä eikä oikeasti edes halua sitoutua. Dumppasin juuri samanlaisen tyypin. Hänellä vaimo lähti työkaverinsa matkaan, ja mies jätti kaiken käsittelemättä. Puolessa vuosikymmenessä ei mitään merkkiäkään siitä, että mies edes aikoisi sitoutua minuun, joten totesin että voin olla ihan oman elämäni herra, jos en hänelle vaimoksi kelpaa.

    • Anonyymi

      Käykääpä parisuhdeterapeutilla tai psykologilla. Miehellä on selkeitä traumoja, ja kenties jopa joitain flashbackejä. Siirtäkää parisuhteen rekisteröinti siihen asti että olette saaneet puhuttua asiat.

      • Anonyymi

        Entäpä jos ne terapiat onkin se suurin ongelma lopulta? Ja ne on uusi tapa painostaa johonkin mihin ei halua. ja traumaa käytetään syynä kääntää päätä johonkin. hyvätkään asiat ei ole sen jälkeen hyviä.


      • Anonyymi

        Ei vaikuta terapiat. Lähde lätkiin jumankauta. Äijä vaikuttaa pahasti häiriintyneeltä ja vaatii oikeasti kunnon apua. Varo henkeäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta terapiat. Lähde lätkiin jumankauta. Äijä vaikuttaa pahasti häiriintyneeltä ja vaatii oikeasti kunnon apua. Varo henkeäsi.

        ...Jos kalastusluvat ovat kunnossa ja omistat veneen...niin peru ihmeessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos ne terapiat onkin se suurin ongelma lopulta? Ja ne on uusi tapa painostaa johonkin mihin ei halua. ja traumaa käytetään syynä kääntää päätä johonkin. hyvätkään asiat ei ole sen jälkeen hyviä.

        Mitä muuta sulta on jäänyt väliin tähänastisen elämäsi aikana? - Nm. Ei junalauta


    • Anonyymi

      Minusta tuntuu hankalalle, että on tuommoista ennen häitä. Ihmettelen. Ihmettelen useinkin sitä, miten ihmiset löytävät itselleen kumppaneita, jotka eivät ole heille parhaita mahdollisia - tai sinne päinkään. Toisaalta moni ei löydä - vimmaisesta vuosikausia kestävästä - netistä etsimisestä huolimatta ketään. Mutta onko sekin lopulta parempi kuin olla kimpassa jonkun kanssa, jonka kanssa saa joka päivä riidellä ja olla eri mieltä lähes kaikesta. Eikö se ole liian raskasta? Ainakin minulle se olisi sitä.

    • Anonyymi

      Tavallaan ymmärrän halun mennä naimisiin, mutta näen ettei miehesi sitä halua. Onko se pakollista? Jos teillä on ollut hyvä suhde aiemmin niin avioliitto voi pilata sen, jos se ahdistaa miestäsi noin paljon voi teidän suhteesta tulla huomattavasti parempi kun päätät ettei avioliitto ole tärkein. Kaikki yhteiset omistetaan vaan sitten yhdessä.

    • Anonyymi

      Olen nainen, mutta sama juttu.

      En ole koskaan voinut edes kuvitella, että minut vihittäisiin niin, että paikalla olisi muita kuin puolisoni ja minä. Hääpukuun pukeutuminen olisi kauhistus, sormuksesta en oikeastaan piittaa, kun en käytä muutenkaan koruja. Huntua en voisi ajatellakaan, häävieraat kaikki tietäisivät kuitenkin, etten ole neitsyt.

      Häihin liittyy niin paljon sellaista, jota en mitenkään koe omakseni. En kuulu edes kirkkoon.

      En todellakaan koskaan selviäisi mitään vihkivaloista tai juhlapuheista jotka pidetään minulle. En halua, enkä pysty olemaan minkään juhlan keskipisteenä.

      Kyse ei ole kuitenkaan mistään esiintymiskammosta. Johdan työssäni palavereja, pidän puheita muille, esittelen firman tilinpäätökset suurelle joukolle. Ne asiat minä osaan, niistä on helppo puhua, esiinnyn tavallaan roolissa, silloin puhuu ja esiintyy työminä.

      Ymmärrän siis miestäsi, varsinkin kun hän on jo yhdet häät kokenut.

      Puhukaa, koeta kysyä rauhallisesti, mikä on aivan ylivoimaista ja mistä hän ajattelisi, että voisi suoriutua ilman valtavaa stressiä. Koettakaa sitten yhdessä järjestää sellaiset häät, että kumpikin kokee ne omanlaisekseen, edes joltain osin.

      Uskon, että hän on elämäsi mies, kuten itsekin ajattelet.

    • Anonyymi

      Olen aina sanonut että suomessa ämmät määrää kaapin paikan,nykyajan miehet on pelkkiä palvelijoita ja tossuja.Hävetkää ÄMMÄT

      • Anonyymi

        Olen nainen, mutta en ämmä. Mutta olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Varsinkin näissä häätouhuissa naiset tulee ihan mahdottomiksi.
        Parasta liitossa on vapaus, luottamus, tasa-arvo ja toisen kunnioittaminen. Ja omat rahat.
        Eikä vapaus tarkoita sitä, että liehutaan vieraissa sängyissä, vaan sitä, että on oikeus harrastaa,, tavata ystäviä jne.
        Sitten nämä naiset, jotka ovat terapeutteja oman toimen ohella. Tai joka asiaan tarvitaan terapeuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nainen, mutta en ämmä. Mutta olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Varsinkin näissä häätouhuissa naiset tulee ihan mahdottomiksi.
        Parasta liitossa on vapaus, luottamus, tasa-arvo ja toisen kunnioittaminen. Ja omat rahat.
        Eikä vapaus tarkoita sitä, että liehutaan vieraissa sängyissä, vaan sitä, että on oikeus harrastaa,, tavata ystäviä jne.
        Sitten nämä naiset, jotka ovat terapeutteja oman toimen ohella. Tai joka asiaan tarvitaan terapeuttia.

        Joo just semmosia julkisuuden kipeitä julkiraatelioita kuten nämä psykopaattinarsistileikkiät ovat.


    • Anonyymi

      Ei ikinä naimisiin tuollaisen kanssa.

    • Anonyymi

      En menis ees naimisiin tollasen miehen kaa, kun tuntuu kaikki olevan vastahakoista!

    • Anonyymi

      Mielestäni on nyt korkein aika nostaa sinun kytkintä.
      Jos kerran ei ole edes taloa ja vuokrankin maksaa.
      Kuulostaa siltä, että joudut kaiken tekemään itse.

      Julkkispappi

    • Kun menimme naimisiin, mielessäni oli, että kutsuisimme vain kaksi todistajaa, koska kyseessä oli meidän kahden häät, ei sukulaisten.

      Vaimoni sukulaiset olivat jo kuitenkin kyselleet, milloin ne häät ovat. Ts. utelivat, onko jo sulhanen ehdolla. Tuleva vaimoni oli vastannut - vielä minusta mitään tietämättä - että kyllä hän sitten kutsuu. Hän piti lupaustaan SITOVANA.

      Ehdotin, että kutsuisi sitten omat sukulaisensa (n. 80 henkeä), mutta minun sukulaisilleni (n. 20 henkeä) ei kutsua lähetettäisi, koska sukulaisteni keskuudessa oli vain harvoin pidetty, tai ei ollenkaan pidetty, yhteyttä.

      Morsiameni mielestä niin ei voi menetellä, koska se olisi hassua.

      Vietimme sitten häät runsaan sadan minulle tuntemattoman vieraan kera. Vaimoni sukulaiset olivat tietenkin tuntemattomia, mutta niin olivat myös omani, koska meillä ei ollut ollut kanssakäymistä. Tuntuivat lähinnä kaarneilta ja korppikotkilta.

      Vaimoni oli hyvin tyytyväinen häihimme. Ne olivat ainoat juhlat, joissa olen ollut juhlakaluna. Ei liene yllätys, että tunsin olevani kiusaantunut.

      Miehet muutenkin vierastavat häitä kuin kulkutautia, naiset pitävät niistä.

    • Anonyymi

      Mies ei halua hääjuhlaa! Miksi tuo asia ei käy sinulle?

      • Anonyymi

        just näin


    • Anonyymi

      lähde ja heti-

    • Anonyymi

      Tällainen on koettu. 34 vuotta täyttä....h..ä. Pahenee vain. Ei toivoa. Pelasta itsesi.

    • Anonyymi

      Nyt ihan oikeasti herää nainen !
      Jos totta mitä kerroit niin peru ne häät pian. Jos haluat niin jatkakaa kuten ennen, susiparina, naimisiin meno tuon miehen kanssa on suuri virhe.

      • Anonyymi

        Jos ne oli kerran susipari niin miksi he miettivät nyt häitä? herätys:::::


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne oli kerran susipari niin miksi he miettivät nyt häitä? herätys:::::

        Herätys siellä itsellesi, susiparina ovat olleet tähän asti, naimisiin meno vaikutttaa tuollaisen miehen kanssa täydllisestä katastrofilta. Susiparina voi lähteä omalle tielleen heti jos siltä alkaa tuntua, avioliitto on jo virallisempi sitoumus josta ei ilman paperisotaa ja omaisuuden jakoa selviä.


    • Anonyymi

      Ei halua sinun kanssasi naimisiin selvästikään. Sinuna peruttaisiin koko häät. Ei ole ns. Sitoutunut teihin.

    • Anonyymi

      Miksi mennä naimisiin? Taloudelliset asiat voi avoparikin järjestää (avioehto, henkivakuutus, testamentti).
      Jos sitten haluat, että sinua koskee ikävimmässä tapauksessa leskeneläke (jonka ehdot muuttuneet), raahaa vastahakoinen mies vihille.

    • Anonyymi

      menkää lastentarhaan joka sorkka.

      • Anonyymi

        Jätäppä ne lapset tämän ulkopuolelle. Niilä ei ole samanlaisia intressejä kuin aikuisilla ja ei ole kohtuullista verrata aikuisten ongelmia heihin. Vai onko perusoletus lapsista sairaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätäppä ne lapset tämän ulkopuolelle. Niilä ei ole samanlaisia intressejä kuin aikuisilla ja ei ole kohtuullista verrata aikuisten ongelmia heihin. Vai onko perusoletus lapsista sairaus?

        Lastentarha ei tietenkään ole oikea paikka aikuiselle, joka käyttäytyy kuin lapsi. Mutta joku paikka sellaisille lukuisille tyypeille, jotka eivät ymmärrä (?) aikuistua aikuisen iästä huolimatta, pitäisi olla. - Nm. Pyöreä, pehmeä huone(ko?)


    • Anonyymi

      Siis kuulostaa ihan karmealta. Ei toi ole mikään oikea suhde edes jos miestä ahdistaa joka asia. Naimisiinmenon pitäisi olla ilmoinen asia. Sano suoraan että tämä riittää, ja että perutte kaikki. Ei se tosta paremmaksi muutu. Mies tarvitsee terapiaa ja sinä parempaa kohtelua.

    • Anonyymi

      Peru häät, ihan karmea tilanne tuollainen. Kadut sitä liittoa ihan varmasti, jos alkukin on jo noin vaikea.

    • Anonyymi

      Keittiöpsykologina sanoisin että miehelläsi on edellisistä häistä ja entisestä avioliitosta johtuva post traumaattinen stressihäiriö. Koita ymmärtää häntä. Ammattiapua jos liian pahasti alkaa vaikuttaa ns. normaaliin arkielämään.

      • Anonyymi

        Keittiöpsykologina sanoisin että paskat. Mies käyttää vain edellisiä häitään kätevänä tekosyynä, joka hämää sinua näkemästä, ettei hän tahdo samoja asioita kuin sinä. Edellisistä häistä tullut posttraumaattinen stressihäiriö syynä tuolle käytökselle? Oliko häistä ylipäätään muuta tietoa kuin miehen selitykset (selittelyt ettei voi syyttää uuden morsiamen huonosta kohtelusta)? Kuinka naaiveja jaksatte olla? Eiköhän ukko ole paskansyöttäjä alusta loppuun. On puhunut aloittajan sekaisin niin ettei tämä enää osaa nähdä miehen loukkaavaa käytöstä etsimättä jo itse miehestä ulkopuoliset syyt puolustamaan sitä että mies kohtelee häntä huonosti. Tuolle ei ole kauniimpaa päätöstä kuin ero ennen häitä. Toiseksi kaunein on sitten ero ennen lapsia.

        Ukko pihalle etsimään seuraavaa emäntää ja aloittaja hetkeksi syventymään sen pohdintaa, mitä hän itse haluaa omalta elämältään ja millaista kohtelua on valmis kestämään onnellisuuttaan menettämättä. Sitten aloittaja voi vakavasti pohtia tavoittaisiko onnea ko miehen kanssa. Äläkä laske mukaan mitään lastenhankintaikää. Löydät kyllä paremman isän lapsillesi kuin tuollaisen joka uhkaa heittää vaimon ja lapset mäkeen jos nämä ovat hankaluutena hänen omakotitalonhankinnassaan.


    • Anonyymi

      Sokea Reettakin näkee, että mies ei halua kanssasi naimisiin. Joko jatkatte nykyisellään tai sanotte toisillenne sayonara. Turha pakottaa ketään mihinkään.

      • Anonyymi

        Ehkä voisi olla jotain muuta sisäsltöä elämään kuin ne häät


    • Anonyymi

      Jos olisin sinä, ottaisin aikalisän. Kun häät on pienet, on ne helppo siirtää. Juhlavieraille voi kertoa totuuden tai sanoa vaikka, että kurkku on tosi kipeä ja koronan takia ette halua ottaa riskiä kun koronatilanne on taas huonontunut. Ja päätitte siirtää juhlia vähän pidemmälle, että saa juhlia kunnolla ilman koronaa. Miehelle on oltava rehellinen ja sanottava ettet halu mennä naimisiin kun näet aiheuttavan niin paljon riitaa ja pahaa mieltä. Voi toki olla, että mies pelkää hylkäämistä ja siksi pönttöilee, mutta ei se sama pönttöily tule jäämään tähän yhteen kertaan. Sama jatkuu läpi yhteiselämänne.

      Vähän kuulostaa siltä, mies saattaisi olla asperger (autismin kirjo). Tietysti tuo perustuu vaan siihen mitä sinä ap kerrot, mutta osaat itse arvioida kuulostaako tutulta. Olen itse ollut lievästi Aspergerin kanssa avoliitossa 6v. Valitettavasti tiedän ettei elämä tule olemaan helppoa, joudut luopumaan paljosta, puolison kyky joustaa on rajallinen (omaehtoisuus kuin käytöshäiriöisellä lapsella, normaalit aikuisten joustokyky puuttuu), osalla empatiakyky puuttuu, kyky tulkita tunteita ja ilmeitä on heikko, mikä aiheuttaa haasteita vuorovaikutukseen, halua keskustella tai selvittää toisen huolia/parisuhteen ongelmatilanteita on luokattoman heikko. Liitto onnistuu, jos kestät puolison puutteet, tyydyt puolisoon, joka on luultavasti uskollinen, mutta joka ei pysty antamaan kovin paljon. Rakkaus ja parisuhteen hyvinvointi on kiinni sinusta. Kun et enää jaksa olla ainoa vastuullinen, suhde kuihtuu pois.

      https://www.autismiliitto.fi/files/3471/Parisuhdeopas_8.painos.pdf

      Koko tilanne vaikuttaa siltä, että mies ei halua juhlia ja kokee ne tuskaksi. Sinulle juhlat on tärkeät. Tässä kohtaa ei valitettavasti löydy kompromissiä. Jompi kumpi tulee kärsimään. Kumman kärsimys menee etusijalle? Voisitko pitää erikseen polttarien varjolla mieleiseni tyttöjen juhlat (ystävät, suvun naiset) ja antaa miehen mennä naimisiin ilman juhlia?

      On parempi ottaa aikalisä ja viettää kiva päivä myöhemmin, kuin runnoa väkisin läpi jotain mistä kaikki pahoittaa mielensä.

      P.s. Jos mies haluaa syrjään, eikä suostu sosiaalisiin kontakteihin, on se sinun kannaltasi iso riski. Syrjässä tulet olemaan yksinäinen, etkä tule pääsemään ihmisten ilmoille. Hän tulee kiukuttelemaan aina kun kutsut ystäviä tai sukua kylään… veikkaan. Parisuhteenne ei kestä, jos et pidä huoli omasta hyvinvoinnistasi. Valitettavasti joustamattomien parin kanssa ei voi kuin mukautua tai olla jatkuvasti riidoissa. Kumpaakaan ei pitkän päälle jaksa. Jos miehesi pitää kiinni talon ostosta syrjässä, antaisin itse hänen mennä. Voitte silti olla pari, mutta ilman avoliittoa. Hän saattaa voida paljon paremmin, kun saa riittävästi omaa aikaa.

      • Anonyymi

        Hämmästyttävän tasapainoinen lausunto, missä on oivallettu asian ydin.
        Tuntuu siltä, että useilla naisilla menee päälle se julkkismoodi, missä pitää mennä näyttävästi naimiseen jo kolmen kuukauden tuntemisen jälkeen. Ja seuraavana vuotena erotaan.
        Edustan itse toista äärilaitaa, missä oli yli 20 vuoden yhteiselo ilman liittoa ja sen jälkeen vasta naimisiin pienimuotoisesti kun se siitä tilanteessa tuntui oikealta.
        Samoissa lakanoissa on kuitenkin pyöritty jo 40 vuotta ja jatkuu vaan.
        Aloittajaa kehottaisin miettimään uudelleen vakavampaan liittoon ryhtymistä, kun nytkin tuntuu jo olevan riittävän takkuista. Jos ei ole yhteisymmärrystä tai selkeitä suunnitelmia tulevaisuudesta, niin ei niistä kannata jatkuvasti vääntää ja riidellä.
        Molemmat voi asua mieleisessä asumismuodossa omissa asunnoissa ja seurustella silti.
        Tunnen lukuisia tälläisiä pareja ja heillä menee ihan kivasti kun eivät tapaa joka päivä.
        Näin on yhteistä aikaa sekä omaa aikaa kavereiden ja tuttavien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämmästyttävän tasapainoinen lausunto, missä on oivallettu asian ydin.
        Tuntuu siltä, että useilla naisilla menee päälle se julkkismoodi, missä pitää mennä näyttävästi naimiseen jo kolmen kuukauden tuntemisen jälkeen. Ja seuraavana vuotena erotaan.
        Edustan itse toista äärilaitaa, missä oli yli 20 vuoden yhteiselo ilman liittoa ja sen jälkeen vasta naimisiin pienimuotoisesti kun se siitä tilanteessa tuntui oikealta.
        Samoissa lakanoissa on kuitenkin pyöritty jo 40 vuotta ja jatkuu vaan.
        Aloittajaa kehottaisin miettimään uudelleen vakavampaan liittoon ryhtymistä, kun nytkin tuntuu jo olevan riittävän takkuista. Jos ei ole yhteisymmärrystä tai selkeitä suunnitelmia tulevaisuudesta, niin ei niistä kannata jatkuvasti vääntää ja riidellä.
        Molemmat voi asua mieleisessä asumismuodossa omissa asunnoissa ja seurustella silti.
        Tunnen lukuisia tälläisiä pareja ja heillä menee ihan kivasti kun eivät tapaa joka päivä.
        Näin on yhteistä aikaa sekä omaa aikaa kavereiden ja tuttavien kanssa.

        Ihmiset ovat erilaisia. En koskaan olisi tehnyt lapsia miehelle joka ei olisi vienyt minua vihille vaikka olisi kulunut sata vuotta yhdessä. Raskaus ja synnytys ovat niin isoja ponnistuksia naiselle ja koko sen ajan kaikki näkevät tai ainakin olettavat että olet sitoutunut johonkuhun, kun taas mies näyttää edelleen samalta. Joten, miehen oli vietävä minut vihille julkisesti ja pidettävä sormusta, koska minä kannoin mahaa ja pusersin babyn ulos hänelle (toki myös itselleni, mutta hän lasta enemmän toivoi). Itselle tämä oli eräänlainen testi kuinka pitkälle toinen menee toiveeni vuoksi jotta kiinnosti mennä pitkälle taasen hänen toiveensa vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat erilaisia. En koskaan olisi tehnyt lapsia miehelle joka ei olisi vienyt minua vihille vaikka olisi kulunut sata vuotta yhdessä. Raskaus ja synnytys ovat niin isoja ponnistuksia naiselle ja koko sen ajan kaikki näkevät tai ainakin olettavat että olet sitoutunut johonkuhun, kun taas mies näyttää edelleen samalta. Joten, miehen oli vietävä minut vihille julkisesti ja pidettävä sormusta, koska minä kannoin mahaa ja pusersin babyn ulos hänelle (toki myös itselleni, mutta hän lasta enemmän toivoi). Itselle tämä oli eräänlainen testi kuinka pitkälle toinen menee toiveeni vuoksi jotta kiinnosti mennä pitkälle taasen hänen toiveensa vuoksi.

        Ei se naimisissa olo tarkoita sitä, että on sitoutunut. Miksi sitten treffipalstat ovat täynnä naimisissa olevia miehiä? Sitoutuminen syntyy yhteenkuuluvuuden tunteesta, lämmöstä ja läheisyydestä ja ne eivät synny alttarille astelemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se naimisissa olo tarkoita sitä, että on sitoutunut. Miksi sitten treffipalstat ovat täynnä naimisissa olevia miehiä? Sitoutuminen syntyy yhteenkuuluvuuden tunteesta, lämmöstä ja läheisyydestä ja ne eivät synny alttarille astelemalla.

        👍👍👍


    • Anonyymi

      Mies siirtää vastuun edellisestä avioliitostaan sinun kannettavaksesi. Edelisen suhteen virheet häineen kaikkineen. Otatko taakan kannattavaksesi?
      Vai ymmärrätkö, ettet ole vastuussa toisen ihmisen aiemmasta elämästä?
      Aivan kuten alkoholisti syyttää juomisestaan kaikkia muita.
      Mieti asioita, ja tee omaa elämääsi koskevat päätökset itse.
      Normaalia miehesi käytös ei ole.

    • Anonyymi

      Näyttää siltä että parin vuoden päästä jäät joka tapauksessa yksin.

    • Anonyymi

      Pettäminen ei kyllä kuulu avioliittoon, ei tod. kuulu nykyaikaan 🙄

    • Anonyymi

      Älä mene naimisiin. Tuo panikoiminen, ahdistuminen ja paniikkikohtaukset nykytilanteessa viittaa siihen ettei kerro sinulle kaikkea. Lisäksi haluaa peitellä asioita koska juhlat pitää olla niin vaatimattomat.

      Tapailin naista joka vakuutti kaiken olevan paremmin kuin koskaan. Parin kk mittaan hänella alkoi olla itkuisia paniikkikohtauksia joihin heräilin yöllä. Selitti sen johtuvan siitä ettei usko kaiken olevan niin hyvin. Syyksi selvisi pettäminen kahden tai kolmen muun kanssa kun olin viikot poissa.

    • Anonyymi

      Harkitse vielä asiaa. Miehesi käytös ei enteile onnellista tulevaisuutta. Luota vaistoosi. Kysehän on sinun elämästäsi myös.

    • Anonyymi

      Olen itse aika samanlainen kuin tämä miesystäväsi, tavallaan, ja siksi ymmärrän hänen traumatisoituneen käyttäytymisen. Olen itse ollut pari kertaa naimisissa, eka liitto loppui miehen tapaturmaiseen kuolemaan , ja toinen oli ’kasvoimme erilleen’ tapaus.

      Sittemmin olen seurustellut, vakavastikin, mutta aina kun on tullut puhetta yhteen muuttamisesta, avioliitosta, yhteisen kämpän ostamisesta ym olen mennyt paniikkiin - ja suhteet ovat loppuneet. Aika ikäviä tilanteita olen aiheuttanut - ja itsekin kärsinyt.Apua olen hakenut, ja saanutkin terapiasta apua.

      Toki oman itseni käytöksen ymmärtäminen, menneiden hyväksyminen ja monipuolisesti elämäni asioita käsitelleenä; lopputuloksena oli ymmärrys, etten enää halua ns vakavaa parisuhdetta. Olen allerginen niille.

      Häät, jotka olen kahdet viettänyt, ovat olleet maistraatissa ja joku todella pieni illallisjuhla perään; ei hääpukua, ei hääkimppua, miehellä ei sormusta, ekalla kerralla ei itselläkään. Kaikki aina todella matalalla profiililla. Inhoan hääpukuja!

      Mielestäni teidän kannattaisi odottaa. Nyt tuossa on painostuksen ainekset - ja siitä ei hyvää seuraa. Miesystäväsi ei kerta kaikkiaan ole valmis, ja tilanne väkisin toteutettuna johtaa katastrofiin.

      Jos tarpeeksi rakastat - siirrä koko juttua. Näin suhteella voi olla tulevaisuus. Miehen olisi hyvä keskustella ammattiauttajan kanssa, ehkä sinä pysyt sivussa. Toki miestä ei tuollaisiin terapioihin helpolla saa. Odottakaa rauhassa, eihän naimisiin ole koskaan kiire; paitsi jos on joku 90 day fiancé.

    • Anonyymi

      Taitaa olla miehellä ensin terapia ja sitten kun pää alkaa selviämään, niin voit harkita uudelleen, muutoin saat kokoajan vääntää pikkuasioista ja elämä yhtä helvettiä

    • Anonyymi

      Tuleva puolisosi saattaa olla vain epävarma itsestään ja ujon puoleinen. Jos kerran on sellaisen häpeän joutunut kokemaan, että kaikkien tuttujen edessä menee kimppaan jonkun sellaisen kanssa, joka osoittautuu täydeksi huijariksi, en ihmettele vaikka vähän oksuttaa hääsuunnitelmat.

      Olen seurustellut 10 v. nykyisen tyttöystäväni kanssa ja ajatuskin häistä kammoksuttaa. En halua molempien sukujen ja (puolisoni) kavereiden eteen näyttämään sosiaalisten tilanteiden pelkoani ja introverttiä luonnettani, jotka molemmat vaikuttavat sivullisten silmään yksinkertaisuudelta, vaikkeivät sitä ole.

      Puolisoni on monella tavoin vastakohtani, ulospäinsuuntautunut, nopeaälyinen. välitön ja tietää heti mitä haluaa. Pidän hänestä kovasti ja viihdymme toistemme seurassa, mutta kun esim. hänelle tulee kavereita vieraaksi, olen mieluummin muualla.

      Mitä tulee äkkinäisiin mielenmuutoksiin esim. vuokra-asunnon suhteen, hän saattaa olla kuunnellut esim. podcastin, jossa on todettu vuokranmaksun olevan vain "kiinteistösijoittajan lainan lyhentämistä" ja näin ollen muutoinkin stressaantuneena saattaa nostaa esiin mielessä pyörineitä asioita tai on altis nostamaan esiin mitä tahansa mieleen juolahtaa...

      Et kertonut paljon muusta vuorovaikutuksesta, mitä välillänne on, joten vastaan yleisellä tasolla, eli miten itse toivoisin: Jos pidät tulevasta puolisostasi, niin erityisesti nyt häiden edellä kannattaisi nostattaa/ ylläpitää hänen itsetuntoaan osoittamalla kiintymystä ja positiivisuutta ja kerrot, että olet hänen puolellaan kävi miten tahansa, mutta haluat kuitenkin pitää häät, koska se on sinulle tärkeää ja tuo hyvää mieltä. Älä pakota, vaan ennemmin pyri hyväksymään hänen negatiivisuutensa ja vastaamaan siihen posiviivisuudella, koska veikkaan, että riita puhkeaa tuollaisessa tilanteessa aika helposti ja entisestään heikentää hänen itseluottamustaan ja luo epävarmuutta molemmille.

      Toivottavasti häät menevät hyvin ja jatkossa aurinko paistaa teille. Kirjoittele myös miten häät meni :-)

      ps. saatan olla myös väärässä, ja kaikki menee päin hemmettiä, mutta ei suhteenne ole tarpeen nyt häiden alla kaatua ja pyrin antamaan siihen nyt neuvoja, mitä varmaan halusitkin.

      • Anonyymi

        Suhde kuulostaa jo kaatuneelta. Mitkä hemmetin häät, jos toinen ei voi kutsua niihin edes lähimpiä omaisiaan? - Nm. Haat vain


      • Anonyymi

        On totta, että vastaaminen negatiivisuuteen aina positiivisuudella varmasti auttaa, mutta onko se kahden aikuisen liitto, jos toinen on aina tyynnyttelevä aikuinen ja toinen kiukutteleva lapsi? Miten isojen asioiden eläminen ja sopiminen myöhemmin onnistuu pitkällä aikajänteellä tuolla asetelmalla? Onko ap valmis vetämään samaa aikuisen ja tunteitaan vielä opettelevan lapsen rooleja lopun elämänsä? Jos 30-40v mennessä ei ole asiaa oppinut, on ennuste aika heikko myöhemminkään. Valitettavasti. Ei ole muita hyviä vaihtoehtoja kuin hyväksyä, että tuollaista se tulee olemaan tai liitto tulee jossain kohtaa loppumaan joko fyysisesti tai henkisesti.


    • Anonyymi

      Aloitetaanko siitä, että mies on todennäköisesti pistänyt omiaan alusta asti. Hän "irtosi kehostaan", ei kuitenkaan väittänyt aseella uhatun? "Rakkaasi" kontrolloi sinua niin, ettet saa kutsua omaa perhettäsi omiin häihisi? Joudut kerjäämään häitä ja mies haukkuu sinut sormusten osto-toiveesta? Mies uhkaa hylkäävänsä sinut jos ei saa omakotitaloaan? (Ei kai hyötyisi parisuhteenne virallistamisesta ja vasta sen jälkeen tulevasta avioerosta taloudellisesti?)

      Jotenkin koko jutusta huutaa kymmenen varoitusmerkkiä siitä, että mies on puhunut sut ihan hämmilleen ja valtaansa. Jos sä ajattelet, että sun elämässä on ihminen, jota ilman et halua elää, mutta joka emotionaalisesti riuhtoo ja tempoilee ja mm uhkaa jättää sinut ja omat lapsensa, jossei materiaa ala tulemaan hänen odotustensa mukaan, niin sä rakastat jotain epätodellista. Joko omia turhia kuvitelmiasi joihin olet toivonut ko miehen olevan puuttuva puoliso tai miehen tarkoituksella sinulle luomaa valhekuvaa siitä, että hän olisi jotain mitä ilman et voi elää, siis ilmeisesti jotain, mitä ilman et voisi onnellinen. Kuulostaa siltä, ettet tule olemaan onnellinen ainakaan hänen oikkuilujaan toteuttamassa.

      Miehen käytös voi toki mennä stressin piikkiin jos hän on yhä lapsi tai lääkärinkin mielestä emotionaalisesti lapsen tasolla. Näissäkin tapauksissa kehoittaisin pakittamaan ja harkitsemaan tilannetta uudelleen. Sano miehelle, että olet huomioinut hänen epävarmuutensa ja tässä tilanteessa on parasta että lykkäätte häitä ja annatte suhteenne rauhassa kehittyä mihin suuntaan se sitten onkaan kehittymässä. Sitten varaat ajan psykiatriselle sairaanhoitalle, jolle voit vaitiolovelvollisuuteen luottaen kertoa aivan kaiken ja kuuntelet mitä hän arvioi sinun suhteesi hyvää tekevyydestä sinulle itsellesi.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kommentti!


    • Anonyymi

      Eli kaikkeen mihin hän ei tahdo suostua, sä pakotat tai vähntään juonittelet hänet. Meneekö oikein ?

    • Anonyymi

      Ymmärsinko oikein, ettei mies aio pitää edes sormusta? Ei halua juhlia, ei ketään juhlavieraita, ei edes grillibileitä, ei mitään pienimuotoistakaan häätilaisuutta?
      Vainoharhaisuutta, kyllä varmasti, mutta mietin miksi? Keneltä hän haluaa salata naimisiinmenonsa ja naimisissa olonsa?
      Panikoi pienimmästäkin häiden valmistelusta, kiukuttelee, oikuttelee.
      Aikuinen ihminen.
      Mikä tässä on siellä taustalla hänellä? Itseäni epäilyttäisi todella paljon, niin paljon, että peruisin koko homman.
      Toinen mahdollisuus, että avioehto, ja kaikki muut asiat etukäteen selviksi paperille lakimiehen avustuksella eroa varten. Ennen avioliittoa.
      Joku tässä hommassa nyt mättää.

    • Anonyymi

      Anna se ruori miehellesi, hän kuulostaa ihan järkevältä.
      Hattarat pois ja oma talo tilalle on ihan järkevä ajatus.
      Pitäisi olla kimpassa jonkun muun kuin metallirinkulan tai pukupippaloiden vuoksi.

      • Anonyymi

        Minusta tuo mies kuulostaa kaikkea muuta kuin järkevältä tai tasapainoiselta.


    • Anonyymi

      Lisäys, saattaa olla niinkin että miehellesi sopisi järkevämpi nainen paremmin.

    • Anonyymi

      Peruisin ❤️

    • Anonyymi

      Peru. Tuo mies ei ole selvittanyt mitaan ongelmiaan. Jos menetkin naimisiin, han syyttaa sinua samalla lailla kuin exastaan etta meni vastahakoisesti naimisiin. Han ei selvastikaan osaa sanoa suoraan mita haluaa ja toistaa nyt samat virheet kuin ekassa avioliitossa. Vaikka et hanta pettaisikaan, niin varmasti tulet viela hanet jattamaan jossain vaiheessa ja sitten han saa vain lisaa pontta sanoa etta naiset ovat niin kauheita hanelle.

    • Anonyymi

      Miksi pitää edes kutsua ketään juhliin? Etkö voinu mennä avioon maistraattissa? Miksi ihmeessä pitäis kutsua ihmisiä jotka ei tule miehesi kanssa toimeen?

      • Anonyymi

        Se on eri asia, että mieäs ei tule toimeen kenenkään kanssa. - Nm. Muutenkin pipi


    • Anonyymi

      Kaikkea sitä kuulee .

    • Anonyymi

      Onkohan tämä provo,jos ei niin voi hyvänen aika.
      Minä olen paniikkihäiriöinen mies mutta kerroin siitä vaimolle ja tehtiin yhdessä sellaiset häät mihin minä pystyin ja hyvin meni.
      Jos ei mies pysty tossa vaiheessa järkevästi keskustelemaan niin unohda koko juttu.
      Ei elämän vaikeudet häihin lopu,valitettavasti.

    • Anonyymi

      Vanhempi työkaverini aikoinaan kertoi ettei aikoinaan halunnut mennä silloisen naisystävänsä kanssa kihloihin/ naimisiin vaan keksi kaikenlaista että olisi saanut olla naimaton ja vapaana. Hän jopa vedätti kultasepälle menoa niin paljon että samaisena päivänä kultsepänliike ehti sulkeutua ennen kuin ehti morsiamensa kanssa paikalle. Morsian joutui paniikkiin ja itki hysteerisesti koko kotiinpäin ajamisen ajan. Kaverini mietti mitä tehdä ja hetken tuumattuaan ajoi paikkakunnalla olevalle mielisairaalalle ja jätti morsiamensa hoitoon sinne. Sanoi vielä" ettei ollut muuta mahdollisuutta" ja ajoi yksin kotiin.

    • Anonyymi

      Harmittaako sinua kun et saakaan miestä nalkkiin, etkä vietyä hänen rahojaan avioliiton avulla?

      • Anonyymi

        Jos he ovat asuneet pitkään vuokralla, tuskin kumpikaan on erityisen varakas, eikä ap ole osoittanut omalla käytöksellään mitään siihen
        viittaavaa.


    • Anonyymi

      naisilla on aina kova hinku naimisiin vain siitä syystä, että aikovat tai kuvittelevat hyötyvänsä miehstä. Jos näin ei käy, tulee jossain vaiheessa ilmoitus "meidän pitää puhua. Minä en ole onnellinen".

      Eroaloite tulee käytännössä aina naiselta.

      • Anonyymi

        Miten helvetissä näistä nykymiehiestä voi hyötyä??? Voimattomia äitien passaamia nyhveröitä
        suurin osa. Aikuisia vastuunkantajia ei löydy mitenkään. Joka asiassa yritetään syyllistää ja ulkoistaa vastuu. Puhutaan ideologioista ym. aatteista, muta perusasiat on ihan hukassa.
        Tasavertaisia ei tunnu olevan enää kuin kuin stadissa yhteiskunnan varoilla elävät ituhipsterit kuplassaan.


      • Anonyymi

        Ja miehet eivät hyödy mitään? Ei syö vaimon laittamaa ruokaa eikä vaakatouhuakaan harrasteta? Apn tapauksessa hän on varmaankin auttanut miehen lasten kanssa, jos ei hoitanut kokonaan vähintään silloin, kun mies oli töissä.

        Onhan se eroaloite hyvä, jos mies(kään) ei ole tyytyväinen elämäänsä, muttei saa aikaseksi eroa(kaan)?


    • Anonyymi

      Mies pelkää elämää. Jos joudut omana tärkeänä päivänänne karsimaan lähipiiriäsi (ei hänen?) pois juhlista, niin ketä jää jäljelle? Kaverilla voi tosiaan olla traumoja entisestä elämästään ym. mutta onko vain n. s. muodon vuoksi kosinut? Kannattaisi vetää happea, jättää kekkerit väliin, antaa miehen tutkiskella itseään ja sitten miettiä, että onko kypsä parisuhteeseen. Toki saat pskaa hänen suunnastaan, mutta jos ei aikuinen ihminen osaa omaa käytöstään arvioida, niin ei sitten.
      Ketäs jääkään hänen lähipiiristään pois? Kaikki ekoissa häissä olleet ja exän tunteneet?

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika sentään. Kuinka monta kertaa mies vetosi ahdistukseen kun sinä olisit halunnut järjestää jotain häihin liittyen? Aika monta kertaa sen mainitsit.

      Jos häntä ahdistaa noin paljon ihan tavalliset asiat - niin haluatko tosiaan jakaa elämäsi tuollaisen kanssa?

      Jos häntä ei ahdista, mutta hän väittää kärsivänsä ahdistuksesta, hän manipuloi sinua toimimaan haluamallaan tavalla.

      Kumpikin vaihtoehto on sellainen, että ainakaan minä en sellaista miestä taakakseni ottaisi.

      Mitä tämä mies sinulle antaa?

      Ulkopuolisen silmin kertomus on karsea eikä sen perusteella voi muuta suositella kuin neuvoa, että: Juokse pois kun vielä voit!!!

    • Anonyymi

      Peru häät… miehellä selvästi edellisestä suhteesta vielä ouitavaa, kannattaisi mennä ammattilaiselle puhimaan.

    • Anonyymi

      Hei. Sait paljon hyviä vastauksia. Kerrotko mihin päädyit. Kaikki varmasti jännitämme samaa.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin huikkaa peliin, kyllä se siitä vodkan voimalla.

    • Anonyymi

      tämä miesehdokas onkin narsisiti, hän haluaa sinut itselleen, ei ystäviä, tai kavereita, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Mielestäni liittoa ei edes kannata harkita, ellet uhraa elämääsi ääliön hoivaamiseen. Olen mies, ja kolmannessa liitossani, tiedän mikä on tuo ihmistyyppi.. älä sorru.. säälistä ei kannata avioitua.

    • Anonyymi

      Kaikki jotka juoksettu maratoonin Google haku punajuuri.Kannattaa ostaa sitä menua.Kookosvesi ,hunaja,vesi,suola paras urheilujuoma.Google haku myös.

      • Anonyymi

        Olethan jo perunut ne häät? Toivon niin.


    • Anonyymi

      Peru.

    • Anonyymi

      Älä mene naimisiin tuon ongelmavyyhden kanssa! Ei ole se oikea kun ei pysty neuvottelemaan ja ajattele Sinun tunteitasi....Kadut jos menet naimisiin,, pysykää nykyisessä tilanteessa pari vuotta, tuskin mies kestää niin kauan.
      Kokemusta yli 40 vuoden avioliiton verran minulla, tiedän mistä puhun.

    • Anonyymi

      Pahoja traumoja miehelläsi.. estävät tehokkaasti (sairaalloisesti) ihan normaalin elämän.
      Ihan kauhistutti lukea tuo teksti.
      Pakoon ja äkkiä!!

    • Anonyymi

      Vai että tommonen tyyppi on "se oikea".. et taida olla ihan täysissä järjissä itsekään..
      Miksi asiasta pitää vouhkata... jos haluatte naimisiin niin eiku maistraattiin ja sillä hyvä.. (btw. ne runot ja valat on jenkkihapatusta, ei kuulu suomalaiseen vihkikulttuuriin)..

    • Anonyymi

      Tavanomaista häähermoilua.

    • Anonyymi

      On niitä parempia. Vaihda.

    • Anonyymi

      Minulle kaiken tarpeellisen miehestäsi kertoo lause ”uhkasi, että hänen lapsensa saavat painua vi…”. Mies joka tuollaista sanoo omista lapsistaan, ei ole mies ollenkaan. En koskisi pitkällä tikullakaan tuollaisen kommentin jälkeen. Minkäänlainen stressi ei ole tuollaiseen puolustus.

    • Anonyymi

      Miehesi ei halua naimisiin. Hän on niin tossu, että meni nuorena naimisiin vastoin tahtoaan. Nyt on käymässä samoin.

    • Anonyymi

      Minä en olis missään suhteess ihmiseen joka ehdottaa terapeutille menoa. Nm.hullunhommaa

    • Anonyymi

      Miehen pitäisi jättää sinut.

    • Anonyymi

      Että vaimo juoksi "vieraissa minkä kerkesi" vai yhtäkyytiäkö se oli? Ja sinä uskot kaiken. Tuskin olet jutellut ex-vaimon kanssa! Lapsiperheen äidin on hyvin vaikeaa juosta vieraissa noin käytännössä.
      Ehkä mies on kohdellut exää kuten nyt sinua ja ex on sitten lopuksi löytänyt jonkun olkapään tuekseen. Lapsiperhe ei kaipaa aikuista kakaraa kiukuttelemaan. Miten hän tuki Sinua, kun terveytesi oli vaakalaudalla? Vai kiukutteliko vain, kun et jaksanut passata. Jos ostaa talon korvesta, pitää päästä kulkemaan eli pitää olla auto ja ajokortti ja varaa bensoihin. Onko Sulla?

      Joko päätit? Aika hyvä, jos tää on provo!

      • Anonyymi

        Onhan hänellä kaksi jalkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan hänellä kaksi jalkaa!

        Mutta sulla tuskin edes päätä. - Nm. Ei junalauta


    • Anonyymi

      Peru häät ja hankkiudu lopullisesti eroon tuollaisesta miehestä, kun vielä voit.
      Ero kirpaisee nyt, mutta myöhemmin kiität itseäsi.
      Mielisairaiden kanssa seurustelut/liitot eivät onnistu ikinä.

    • Anonyymi

      Itsellä aikanaan komeat häät, jonka jälkeen mies 2 kk:n kuluttua löysi toisen ja erottiin. Ihme se oli, koska oltiin oltu yhdessä 4 v.
      Uusiin naimisiin en olisi millään halunnut, perheen kyllä. Mies sanoi että en kai vain halua lasta, ota elatusmaksut ja jätä hänet. No en halunnut että hänen tarvitsi epäillä sitä ja menin naimisiin kahden todistajan läsnäollessa lainahame päällä. En olisi millään pystynyt pitämään häitä, onneksi mieskään ei välittänyt bileistä.
      Hyvä perhe siitä tuli, lapsistakin riittävän hyvät.
      Onko tuo ainut kränä vai onko jotain muutakin sellaista joka aiheuttaa usein kiistelyä?
      Siis tuon talohomman lisäksi. Näkeekö hän vielä exäänsä, onko tällä talo ja tavaraa? Ettei vain hänen kanssaan kilpaile, että uusi liitto pitää olla parempi ulkoisestikin kuin exällä.
      Onko sinulle ihan mahdoton että jatkatte suhdetta menemättä naimisiin? Minä tekisin niin. Jos niin on parempi hänelle, ja sinä saat elää rakkaasi kanssa. Mitä noista sormuksista ja häähumusta.

    • Anonyymi

      Itse sinuna peruisin häät.

    • Anonyymi

      Miesparka on jo toisen kerran luisumassa täysin morsiamen sanelemiin häihin ja todennäköisesti avioliittoonkin. Ei ihme, että yrittää pyristellä vastaan.

      • Anonyymi

        Viitta kyllä narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Ero entisestä voi olla ihan muuta kuin kerrottu.


      • Anonyymi

        Onko sulla lukihäiriö vai joku muu ymmärtämisen vaje? Vai jäikö aloitus lukematta kokonaan? - Nm. Yritä uudestaan, ajatuksella


    • Anonyymi

      Voi sua..ei miehet pysty rakastamaan,ne haluaa vaan panna.Ne pelkää parisuhdetta kun pitäis jotain hyvääkin tehdä toisen vuoksi kun ne haluavat vaan vastaanottaa kaiken palvelun.Miehet on itsekkäitä otuksia,älä mene naimisiin.Kukaan mies ei voi olla uskollinen.t."vähän" enemmän elämänkokemusta.

    • Anonyymi

      Miettisin tarkkaan.

    • Anonyymi

      Ei kuulosta siltä, että haluaisi oikeasti naimisiin tai jos haluaa naimisiin, haluaa kaiken menevän aina juuri niin kuin hän haluaa. Ei taida olla valmis perhe-elämän vaatimiin kompromisseihin ja uhrauksiin.

    • Anonyymi

      Jos haluat olla miehelle sylkykuppi, ovimatto, terapeutti ja äiti, niin siitä vaan.
      Itse lähtisin meneen kiireen vilkaan tuollaisen läpikäytyäni.
      Vaikka ymmärtäis ja käsittelisi aikaisemmat tapahtuneet,niin ne eivät yksin riitä
      perusteluiksi tapahtuneisiin.
      Selvitä nyt hyvä ihminen, mitä tavoitteita teillä molemilla on yksin elämässä ja sovitteko toisillenne ennenkuin on taas lapsia ja lisää ongelmia.

    • Anonyymi

      Koko avioliitto on jo instituutiona jo niin 1800-luvulta.. Eikai kukaan tämän päivän kolmekymppinen halua naimisiin?

      • Anonyymi

        Keikun kanssasi samoilla aalloilla: miksi hemmetin ihmeessä hyvä suhde pitäisi pilata avioliittoon astumalla. - Nm. Kulahtantu keissi


    • Anonyymi

      Mies on niin paljon ahdistunut vielä entisestä liitostaan, vaikeasta erosta jne. Sanoit, että sinulla on tunne, että tämä mies on se, jonka tahdot. En muista kirjoituksestasi, onko hän osoittanut sinulle olevasi se nainen, jonka hän haluaa vaimokseen. Vaikka lyhyen kaavan mukaan. Hän on pahasti traumatisoitunut edellisestä liitosta, pettymyksistä siitä, pelkää vihkiytymistä ja hätä. Hän ei ole vielä kypsä uuteen liittoon. Nuo kaikki kuulostaa sivullisesta niin vaikeilta. Itselläni nousee suorastaan kauhuskenorilta alkavasta liitosta. En ole psykologi, mutta maalaisjärjellä... Jospa siirtäisitte vihkimistä. Olet tosi vaikeassa tilanteessa yksin. On kuunneltava itseään ja tuntemuksiaan tarkasti, aikaa ei ole hukattavissa. Mielestäni miehen täytyy käydä itsensä läpi perinpohjin, että mennyt liitto ei ole uuden elämän tiellä. Avioeron jälkeen pitäisi käydä niin paljon asioita läpi, en osaa sanoa, pääseekö siitä erosta koskaan täysin kuivalle. Esimerkkejä olen nähnyt. Minulla olisi neuvoksi psykoterapia. Niin paljon nykyisin käydään siinä, ettei se häpeä ole. Mitä sitten ratkaisetkin, ei toiset voi sitä tehdä puolestasi. Eikä kannata meitä muita täydellä kuullakaan. Toivon sinulle sydämestäni, että teet oikein.

    • Anonyymi

      Jos epäröit niin se on yleensä että ei. Luota vaistoosi

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että jos olisin luottanut vaistooni joissain asioissa niin olisin säästynyt monelta surulta. Tässä viittaan muihin asioihin ja koen että pätee tässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä, että jos olisin luottanut vaistooni joissain asioissa niin olisin säästynyt monelta surulta. Tässä viittaan muihin asioihin ja koen että pätee tässäkin.

        Minun vaistot on kyllä peestä. Ne kerrat kun olen vaiston mukaan mennyt, ei ole hyvin mennyt. Rahaa ainakin olen menettänyt. Kaikkea hyvää kuitenkin sinun vaistoillesi, uskon että toisilla on paremmat kuin minulla.


    • No toihan on kuin ojasta allikkoon. Kyllä on alku vaikea ja jatko vielä vaikeampi, sulhasmiehen pitäisi ehdottomasti selvittää päänsä ja asiansa ennen muuta mitään.

      Askelmerkit eivät ole positiivisia missään mielessä. Moni nainen ajattelee parantavansa miehensä kyllä mutta näin ei tapahdu.

      Kyllä kannattaisi vaatia mieheltä rauhoittumista ko. asioista ennen kuin mietit mitään.

      Tuo oli kuin joku kauhukertomus eli älä mene, joudut katumaan ja katkerasti.

      Kaikki on niin kuin mies haluaa. Missä on sinun halusi? Ei missään. Samanlaisena liittosi jatkuu ehkä vähän eri selityksin.

      En toivota onnea!!

    • Anonyymi

      Älä mene naimisiin hänen kanssa. Eroa!

    • Anonyymi

      Älkää koskaan menkö naimisiin, jos tähdet ei ole oikeassa asennossa!

    • Anonyymi

      Jätä se, heti.

    • Anonyymi

      Peru vaan ,jätkä huomasi jo että olet omaisuuden perässä pelkästään.Etsi uusi uhri.

    • Anonyymi

      Sitoutumiskammo?

    • Anonyymi

      Sanoiain että jos yhtään epäilyttää niin ei kannata edetä. Vaikka nyt kirpaisee niin se on myöhemmin vielä suurempi tuska.

    • Anonyymi

      Miten olisi, että jatkatte vain ilman häitä. Jos pakko saada häät, niin sitten vain käytte siellä maistraatissa ja ei mitään muuta. Kaveri selvästi vihaa ajatusta häistä ja se aiheuttaa hänessä vastareaktioita sinuun, koska olet nyt pakottanut hänet hääjuhliin. Kuvailemasi toimitus on hääjuhla. Kun menin vaimoni kanssa naimisiin, niin menimme siisteissä asuissa maistraattiin, sanoimme tahdot, ja asia oli sillä selvä. Kukaan läheinen ei edes tiennyt tästä toimituksesta. Myöhemmin järjestimme pienimuotoiset juhlat, kun olimme olleet naimisissa jo puoli vuotta. Älä raahaa sinne maistraattiin ketään ulkopuolisia.

      • Anonyymi

        Olen luullut, että tuohon tilaisuuteen tarvitaan 2 todistajaakin.


    • Anonyymi

      👀... Etkö tajua... Hän ei halua naimisiin sun kanssa! Ei toi ole rakkautta.. Tulet vielä katumaan kaikkea

    • Anonyymi

      Kyl toi mies on vähän vino jotenkin,epäilen suuresti tuossa nyt heti tuota miestä heti kun minulla on muutamia vuosia sitten ollut just samanlainen vähän latvasta laho tapaus miehenä että ettei vaan olis ollut niinpäin oikeasti asia että mies oli pettänyt siinä edellisessä liitossa jo ja väittää lahon päänsä takia vain aina sitä naista pettäjäksi..En tiedä miksi noita hulluja miehiä jotka tosiaan valehtelee yön päiväksi ja mustan valkoiseksi on niin paljon mutta ainakin se minun ex valehteli vähän joka asian.. Että kun nuo piirteet ja teot ja sanatkin mitä sanoit hänen tekevän ja sanovan nyt teidän kahden valmistellun häitten takia niin johtuvat kylläkin minun kokemukseni mukaan enemmän vaan miehen pusyvästå hulluudesta ja pysyvästä täysin tasapainottamasta miehestä ..Että nyt sun pitäisi kyllä pystyä lukemaan suuret varoitusmerkit että et ole hänelle mitenkään tärkeä ihminen siis ja kuvittelet vaan satumaailmana että teillä olisi jotakin parisuhdetta edes olemassa,tuon tyyppisesti puhuva ihminen kuin mitä hän on puhunut esim siitä talosta että yhtä äkkiä vaan haluaa jonkun oman talon ja jättää teidät esim.kuin nallit kalliolle niin tosiaan kertoo sen asian miten käytännössä asiat tekeekin!!..Että pidän sinua kyllä kymmenen kertaa vielä tuota latvasta lahoa miestä hullumpaa jos avioliittoon menet kanssaan, vai mikä hiivatin väkisin nimetty rekisteröinti se nyt hänen mielestään onkin,ettei hänen pipipää tule hermostuneeksi.. Ei tule asiat tuollaisen ihmisen kanssa ikinä menemään niinkuin itse joskus toivoisi vaan kaikki menee aina hänen hullujen päähänpinttymien tapaisesti eikä mikään yhteinenkään asia mene koskaan niinkuin sinä toivot,vain niinkuin hän haluaa..Tuollaisessa suhteessa ei voi muuta kuin saada kärsijän roolin eli jos haluat itsesi kiduttavaan kidutuspenkkiiin körsimään ja yhteen ihmisen kanssa jolle et vaan ole koskaan tärkeä.. Hän marssii ylitsesi joka asiassa ja pyyhkii vielä yli mennesssään aina piikkarit sydämesi aorttaan..eli avaa silmät ennenkuin sinulle voi köydä hyvin huonosti!!

    • Anonyymi

      24 vuotta yhdessä, 3 lasta, avoliitossa. Ja hyvin menee edelleen. Miksi naimisiin???

    • Anonyymi

      Häät on morsiammen ja hänen sukunsa juhlat… mutta muuten kuulostaa, että nait pikkukakaran. Ei jatkoon!

      • Anonyymi

        Kyllä kaikissa normihäissä on vieraina myös sulhasen sukulaiset. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi

        Vanhan tavan mukaan morsmaikun perhe järjestää häät ja vieraaksi kutsutaan sulhasen sukua. Näin sanoi äitini, joka olisi satavuotias, jos eläisi.

        Tässä tapauksessa pari järjestää itse "rekisteröinnin" ja morsiamen veli on ainoa morsiamen vieras(?) ! Muut (harvalukuiset) vieraat ovat sulhasen puolelta. Vai tarkoitatko sitä, että morsian on juhlan päähenkilö?


    • Anonyymi

      Stop. Stop. Nyt on aikalisän paikka. Et saa muokattua hänestä mieleistäsi ja toisaalta kuulostaa todella pahalta, jos hän alkaa määräilemään, ketkä läheisistäsi saavat tulla juhliin. Voisi olettaa saman määräilyn jatkuvan teidän liitossannekin. Ei ole mitenkään epätavallista, että sulhasta hermostuttaa morsiammen vaaleanpunainen hössötys, mutta kysehän ei ole pelkästään siitä.

      Varmaan teidän juhlistanne - jos ne toteutuvat - jää kummallekin tosi paha maku suuhun. Kummallekin liikaa kompromisseja. Aikalisä, jonka aikana keskustelette asiat avoimesti halki juhlista ja varsinkin loppuelämästä. Juhlien peruminen - jos ei suoraan halua kertoa syytä kutsuvieraille - on helppoa koronaan vedoten. Ole rohkea!

    • Hän ei ole valmis. Minä en menisi naimisiin...

    • Anonyymi

      Suosittelen perumaan häät ellet halua asua kumppanin kanssa, joka ei jaa samoja arvoja kanssasi. Tuo yksinään tuo ongelmia suhteeseen.

    • Anonyymi

      Yksi kysymys: miksi mies kosi?

      • Anonyymi

        Jotta tarinan nainen olisi tyytyväinen ja saisi haluamansa "satuhäät", hienon mekon, hääkakun ja vieraat.


    • Anonyymi

      Jos aloittaja aloittaa kysymällä perunko häät
      niin johan sie oot sen ite mielessäs päättänyt
      että ei tule mitään.
      Ei se täällä auta itkeä vollottaa siun elämä ota
      ohjat käsiin ja muista että vain kerran eletään

    • Anonyymi

      Sen ensimmäisen vaimon täytyy olla lappalainen. Juuri noin ne toimii.

    • Anonyymi

      Teidän täytyy päästä keskusteluyhteyteen. Sinun täytyy tajuta, että miehelläsi on henkinen VAMMA edellisestä avioliitosta. Kuulostaa siltätö että miehesi ei sitä itsekään tajua, joten myös hänen on se tajuttava.

      Kun teillä on tästä yhteisymmärrys, seuraava askel on alkaa parantaa sitä vammaa. Se ei tarkoita että miehelläsi on oikeus kiukutella, tai että asioiden tekeminen miehen vamman ehdoilla olisi sama asia kuin asioiden tekeminen miehen ehdoilla.

      Ammattiapu voi auttaa, siis terapia.

      Sitten ne häät... Sinulla on oikeus häihisi, ja miehelläsi on velvollisuus ne sinulle suoda (roolit voisivat toisin päin, tämä ei ole sukupuolijuttu). Mutta myös sinun pitää tajuta kuinka ihan oikeasti vaikea asia ne miehellesi ovat. Teidän pitää yhdessä saada rakennettua sellaiset teidän molempien näköiset häät, että sinä saat mitä haluat, mutta miehelläsi on niin vähän epämukavaa kuin vaan ikinä voi olla. Teidän pitää molempien ymmärtää kuinka iso juttu se teille kummallekin on (vaikka päinvastaisilla tavoilla), ja yhdessä tehdä niistä menestys.

      Tai sitten voitte siirtää häitä, jättää ne kokonaan väliin, tai vaan erota toivottavasti ystävinä. Senkin olisinhyvä olla yhteinen, molempien hyväksymä päätös, josta ei tarvitse kaivella riidan aihetta jatkossa.

    • Anonyymi

      Aloittaja pohtii ratkaisua tämän viikon maanantaina 19.7. Voisi ajatella häiden olevan huomenna lauantaina tai sunnuntaina.
      Arvataanpa miten kävi.
      Minä arvaan että häitä ei peruttu.
      Olisi kiinnostavaa jos morsian kertoisi tuloksen, kun hänen aloituksensa näinkin paljon kiinnostusta ja ohjeita poiki. Myös oma kirjoitukseni on joukossa, en tosin ohjeista koskaan ketään, en edes lapsiani. Toivotan Onnea häihin??!!
      Ja Toivon yhteisen elämän jatkumista, solmujen aukeamista ja paljon Rakkautta!
      Kirjoitti Anonyymi 21.07.2021 13:32. Olen lähes jumalaisen onnellinen molemmista liitoistani, osaan elää - kiitos kokemusten.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi mennä naimisiin? Jos suhde on ollut hyvä ennen häistä puhumista eikä naimisiin meno selkeästi tunnu miehestä hyvältä ajatukselta, eikö voi vain olla menemättä naimisiin? Onko häät todellaonnellisen ja pitkän suhteen tae? Ihan hyvin voitte elää elämänne yhdessä ilman avioliittoa ja olla onnellisia ja rakastaa toisianne. Itse en todellakaan haluaisi edes seurustella sellaisen ihmisen kanssa, jolle avioliitto on elämääkin tärkeämpää ja yrittäisi väkisin saada minua naimisiin. Jospa miettisit, miltä miehestäsi tuntuu. Tuskin itsekään haluaisit tehdä mitään, mistä et saa millään tavalla hyvää oloa ja joku vain pakottaa. Hyvässä suhteessa voi myös joskus halutessaan ajatella sitä toista ihmistä hieman.

    • Anonyymi

      Miehelläsi on selvittämättömiä ongelmia pääkopassaan. Nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Alatko hänestä miestä rakentamaan ja todennäköisesti epäonnistut ja kadut myöhemmin. Puretko tunnesiteen poikki ja yrität uudestaan. Ihmisellä on monta tosirakkautta, eikä yhtä sielunkumppania ole olemassakaan. Älä antaudu siihen harhaan.

    • Anonyymi

      No jos sinä haluat isot hääjuhlat, ei se tarkoita sitä että toinen haluaa. Asiaan pitää löytää joku kompromissi, miehelläsi on taustalla jo yhdet hääjuhlat ja voi olla ettei toiset isot kekkerit vaan enää jaksa innostaa. Itse pidän näyttävistä hääjuhlista ja katselen sellaisia vaikka telkkarista, mutta en kuulu edes kirkkoon ja omalle kohdalle olisi aika kauhistus. Jos naimisiinmeno tuntuu hankalalta niin aina on mahdollista mennä kihloihin ja siinä on vähän niin kuin harkinta-aika. Häät on kuitenkin niin mullistava asia elämässä.

    • Anonyymi

      Mitä sää haluat musta????

    • Anonyymi

      Miesystäväsi ei selvästi halua tällä hetkellä avioliittoon. Ehkä se on liian aikaista hänelle. Todennäköisesti hänellä on selvittämättömiä traumoja ja ristiriitoa. Liian nopea avioliittoon meneminen ei ratkaise ongelmia, vaan lisää vaikeuksia on tulossa. Kannattaa jättää avioliittoaikeet tässä vaiheessa sivuun. Se ei tule onnistumaan, vaan ero on jo edessä, vaikka ei ole edes alkanut. Miehesi olisi hyvä päästä psykoterapiaan selvittelemään asioitaan ja traumojaan. Aikaa myöten tilanne voi muuttua, mutta tällä hetkellä tuosta ei hyvää seuraa. Selvästikään miesystäväsi ei pidä ihmisjoukoista eikä muistakaan suurista ihmismääristä.

      • Anonyymi

        Lisään vielä , että miksi on niin kova kiire avioliittoon. Miesystäväsi ei selvästikään ole valmis siihen, mikä ei tarkoita, etteikö hän välittäisi sinusta.


    • Anonyymi

      Minun mieheni oli tuollainen. En itsekään pitänyt naimisiinmenoa niim tärkeänä aiemmin elämässä, mutta hänet tavattuani huomasin haluavani perustaa hänen kanssaan oikean perheen, ja melko pian myös tajusin, että en tunne olevani kunnolla sitoutunut, ellemme ole oikeasti naimisissa.

      Mies ei ollut alkuunkaan valmis suhteeseen, kun tapasimme. Hän oli vasta eroamassa reilu parikymppisenä solmitusta avioliitosta, jossa ei ollut henkistä yhteyttä koskaan ollutkaan. Mies ei olisi halunnut naimisiin, mutta nainen oli jotenkin painostanut siihen. Kaiken kukkuraksi tuore vaimo oli ilmoittanut heti häämatkalla, että seksiä ei tämän jälkeen tarvitse kovin usein odotella. Suhde oli kestänyt lähemmäs 20 vuotta kuitenkin ja mies oli toisinaan pettänyt, mutta kärsinyt suunnattomat tunnontuskat. Ex-vaimonsa jutut tietäen olen aivan varma, että vaimo petti paljon enemmän ja hyvät rahat sai vielä erossa.

      Rakastuimme kuitenkin päätä pahkaa. Mies oli täysin käsittämättömän upea ja ihana, kaikki oli kuin sadusta ja mies vaati pian minua muuttamaan hänen luokseen. Pian huomasin, ettei mies kuitenkaan ollut siihen oikeasti valmis. Meillä oli toisinaan riitoja, joissa ei ollut oikein mitään järkeä ja huomasin miehen puhuvan minulle kummien oletusten pohjalta, ei sen mukaan mitä itse olin sanonut. Hänellä oli tapana sanoa suutuksissa aika pahoja asioita ja oli kovin jyrkkä ja uhriutuvaisuuteen taipuvainen. Sovimme kuitenkin riidat aina ja pyrimme oppimaan niistä. Mies meni myös terapiaan, mistä oli käsittämättömän suuri apu pitkällä tähtäimellä, kun hän kävi siellä useamman vuoden. Tuloksia en toki nähnyt heti, repiviä riitoja oli usein ja mies näki minut herkästi vihollisenaan pienenkin erimielisyyden tullessa.

      Muutama vuosi kului ja kerroin miehelle jossain vaiheessa, että olen huomannut minulle olevan tärkeää mennä naimisiin, jos jonkun kanssa elän yhdessä. En koskaan vaatinut sitä nimenomaan häneltä, mutta toki hän alkuun sen sillä tavalla otti. Aiheesta oli vaikea puhua ja keskustelut aina eskaloituivat riidaksi. Tajusin kuitenkin, että muulla tavalla en voisi elää, jos lapsiakin vielä teemme (kummallakaan ei niitä ollut). Sanoin vain simppelisti, että minun kanssani voi olla yhdessä vain vakavasti, tai sitten ei ole suhteessa ollenkaan. Olimme kuitenkin tunteneet jo vuosia, ja olleet koko ajan yhdessä.

      Ehkä asiaa auttoi myös se, että tässä vaiheessa opiskelin toisella paikkakunnalla ja olin välillä pitkäänkin poissa. Miehellä oli aikaa elää omaa elämäänsä ja käsitellä aikaisempaa eroaan, ja ehkä tajusi etten ole aikeissa vangita häntä samanlaiseen kuolleeseen suhteeseen, kuin aiempi oli. Eräänä päivänä hän sitten ravintolaillallisen ja kukkien päätteeksi kosi kömpelösti. Itse naimisiinmenoa sain odottaa vielä puolitoista vuotta, mutta en halunnut hätäillä asian kanssa. Mies juuri ja juuri selvisi kihlautumisen kanssa ja alkoi rentoutumaan, lun huomasi ettei kuolekaan. Itsekin pystyin ottamaan paljon rennommin asian kanssa, kun oli kuitenkin sormukset hommattu.

      Puhuimme siitä, miten itse naimisiinmeno hoidettaisiin, ja päätimme, että kumpikaan ei halua isoa hääjuhlaa ainakaan tässä vaiheessa. Huomasin, miten miestä ahdisti ajatuskin hääjuhlasta ja sukulaisten kohtaamisesta. Hänelläkin oli se ensimmäinen liitto alkanut todella kalliilla ja hienoilla häillä, ja itse suhde ollut pelkkää tyhjyyttä.

      Menimme lopulta naimisiin luonnon keskellä pelkän papin ja todistajien läsnäollessa melko tavallisissa, meitä kuvastavissa vaatteissa. Mies puhuu minusta nykyään joka päivä vaimonaan ylpeydellä ja onnellisena naureskelee, että hän oli hullu kun ei meinannut uskaltaa naimisiin kanssani, mutta onneksi tokeni siitä. Puhumme lasten tekemisestä usein.

      Sitähän sitoutuminen juuri on, että ei ole niin helppo noin vain lähteä, vaan on toiseen sidottu monella tavalla. Minusta se paperin allekirjoittaminen oli romanttista. Ei tämä olisi onnistunut, jos olisin kiirehtinyt miehen toipumisaikaa, mutta lopulta hän vain tajusi, että jos haluaa minun kanssani olla, niin minä vain tarvitsen sen avioliiton. Hääjuhlasta viis. Avioehdonkin teimme ennen papin aamenta, ettei kenenkään tarvitse jännittää toisen lähtevän rahojen kanssa. Jos mies ei olisi naimisiin halunnut, niin sekin olisi ollut minulle ok, siinä tapauksessa olisin nyt sinkku. Mutta ilmeisesti halusi, kun vapaasta tahdostaan lopulta teki tuon päätöksen.

      Hiukan vaikea ihminen hän on välillä edelleen, mutta en itsekään ole aina täydellinen ja suurin osa arjesta on niin ihanaa, että kannatti. Repiviä riitoja meillä ei ole ollut enää vuosiin ja nykyään kun riita tulee, siihen suhtaudutaan ihan eri lailla kuin ennen ja sovitaan kunnolla.

      En tietenkään osaa sanoa sinun miehesi "toipumisennustetta", mutta joskus se yrittäminen kannattaa.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi mennä naimisiin? Avioliittohan on homojen hommaa nykyään, eivät normaalit heteroihmiset sellaista tarvitse. Säästyy monelta murheelta, kun antaa homojen tapella keskenään.

      • Anonyymi

        "Sulla näyttäisi olevan ongelma, homoilla ei niinkään. - Nm. Hah"
        Mulla ei ole ongelmaa. Homoillahan se ongelma oli, kun piti väkipakolla saada se homoliittolaki voimaan. Olihan se nyt selkeästi heille ongelma.
        No, nyt se on ratkaistu, toivottavasti ovat onnellisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sulla näyttäisi olevan ongelma, homoilla ei niinkään. - Nm. Hah"
        Mulla ei ole ongelmaa. Homoillahan se ongelma oli, kun piti väkipakolla saada se homoliittolaki voimaan. Olihan se nyt selkeästi heille ongelma.
        No, nyt se on ratkaistu, toivottavasti ovat onnellisia.

        Eikö yksi kopiointi riittänyt? Kyllä homofobia on ongelma. - Nm. Tutki itseäsi tarkemmin


    • Anonyymi

      Aloittajan pitäisi nyt olla jo naimisissa tai sitten on tehnyt sen toisen ratkaisun.
      Minua kiinnostaa, menikö he vai ei. Morsian on kokonaan unohtanut palstan -
      toivottavasti suuren onnen ja oikean ratkaisun ansiosta.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe