Mikäli veneliike myy lienee vastuuasiat selvät, mutta miten jos veneliike myy ”asiakkaan lukuun” ja toimii veneen välittäjänä? Onko silloin vastuu kuten yksityisten välisissä kaupoissa, vai onko rinnastettavissa asunnonvälittäjiin? Näin etukäteen pyrin ottamaan selvää, ennen kuin on löysät housuissa. Kyseessä kuitenkin reilu satkun vene ja mielummin olisin ostamatta sikaa säkissä.
Venevälittäjät ja vastuu
23
1345
Vastaukset
- Anonyymi
Asiaa voi tietenkin tiedustella esimerkiksi sähköpostilla välittäjältä itseltään ja vaikka pyytää nähtäväksi välityssopimuksen.
KKV:N mukaan:
"Myös käytettyjä tavaroita välittävä yritys on vastuussa välittämistään tavaroista. Vastuuta ei kuitenkaan synny, jos välittäjä toimii toisen elinkeinonharjoittajan lukuun ja kuluttaja on sopimusta tehtäessä selvillä tästä ja oikeuksistaan."
Eli jos olet selvillä oikeuksistasi, niin vastuuta ei synny. Välittäjän edun mukaista on kertoa sinulle oikeuksistasi, eli rohkeasti kysymään.- Anonyymi
Hyvin selkeästi vaan ilmaistiin että vene myydään asiakkaan lukuun ja he toimivat ainoastaan välittäjinä. Sen takia tässä kyselen näin yleisesti. Nyt kun asiaa on googlaillut, niin tuo näyttää olevan melko yleinen teksti monessa myynti-ilmoituksessa.
Missäköhän kohtaa voidaan sanoa että olen perillä oikeuksistani ja velvollisuuksistani jos kaikki toimijat toimivat ns. hyvässä hengessä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin selkeästi vaan ilmaistiin että vene myydään asiakkaan lukuun ja he toimivat ainoastaan välittäjinä. Sen takia tässä kyselen näin yleisesti. Nyt kun asiaa on googlaillut, niin tuo näyttää olevan melko yleinen teksti monessa myynti-ilmoituksessa.
Missäköhän kohtaa voidaan sanoa että olen perillä oikeuksistani ja velvollisuuksistani jos kaikki toimijat toimivat ns. hyvässä hengessä?Hyvä kysymys. Sitä varmaan pohditaan käräjäaoikeudessa.
- Anonyymi
Mitä vastuuta kaipaat?
Venettä ostaessa pitää joko itse ymmärtää tai pyytää asiantuntiaa kaveria tai veneen tarkastajaa tueksi tarkastamaan venettä.
Netistä löytyy tarkastuslistoja mitä tsekata ja kunnon koe ajo joka kyllä kertoo paljon asian ymmärtäjälle.
Vene pitää myös nostaa ylös, sillä tarkastettavaa on myös pohja, läpiviennit ja propulsio.
Tarkastus, koe ajot yms vie hyvin tehtynä noin päivän...
Varaa mukaan hyvä taskulamppu ja vaatteet jolla voi koluta konetilat ja muut kolot...
Kun ostajana otat vastuuta itse, niin harvemmin joutunee pettymään tai vaatimaan mitään jälkeä päin...- Anonyymi
Vähän samaa vastuuta kuin auton ostossa. Kyllä mä sen veneen kolusin läpi, mutta en minä kaikkea kaikesta tiedä. Auton kun ostan, niin oletan autokaupan tulevan vastaan jos kone leviää kuukauden-kahden sisällä. Heillä pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen ammattitaito nähdä koneen yms varusteiden kunto. Mistään ikälopusta veneestä ei ole kyse, vaan alle 15v vanhasta kiposta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän samaa vastuuta kuin auton ostossa. Kyllä mä sen veneen kolusin läpi, mutta en minä kaikkea kaikesta tiedä. Auton kun ostan, niin oletan autokaupan tulevan vastaan jos kone leviää kuukauden-kahden sisällä. Heillä pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen ammattitaito nähdä koneen yms varusteiden kunto. Mistään ikälopusta veneestä ei ole kyse, vaan alle 15v vanhasta kiposta.
Niin... autokauppa on liike, joka toimii kuluttajalainsäädännön piirissä.
Jos ostat auton yksityiseltä, saatat lyödä kätesi paskaan.
Ei tässä ole eroa veneiden kauppaan.
"Vastapuolesi" on se, jonka nimi on kauppakirjassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän samaa vastuuta kuin auton ostossa. Kyllä mä sen veneen kolusin läpi, mutta en minä kaikkea kaikesta tiedä. Auton kun ostan, niin oletan autokaupan tulevan vastaan jos kone leviää kuukauden-kahden sisällä. Heillä pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen ammattitaito nähdä koneen yms varusteiden kunto. Mistään ikälopusta veneestä ei ole kyse, vaan alle 15v vanhasta kiposta.
Sitä varten on öljyanalyysi, josta voidaan nähdä poikkeamia normi öljyistä. Eri ainesosien poikkeamasta voidaan päätellä hyvinkin paljon koneen kunnosta.
Kukaan ei ole selvännäkijä, joten se välittäjän tiedoista.
Kunnon koeajossa se kone "pettää" jos on pettäkseen. Kunnon tarkastus enne koeajoa, sekä aikana ja jälkeen kertovat paljon. Mukana kannattaa olla esin infra lämpömittari, mutta jos ei tiedä edes perusteita, niin eihän siitä mitään tule!
Jos vene on myydessä kunnossa voi osaamaton uusi omistaja saada nopeastikkin kunnossa olleen omilla väärillä käytöillään perseelleen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän samaa vastuuta kuin auton ostossa. Kyllä mä sen veneen kolusin läpi, mutta en minä kaikkea kaikesta tiedä. Auton kun ostan, niin oletan autokaupan tulevan vastaan jos kone leviää kuukauden-kahden sisällä. Heillä pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen ammattitaito nähdä koneen yms varusteiden kunto. Mistään ikälopusta veneestä ei ole kyse, vaan alle 15v vanhasta kiposta.
Virheellinen olettama on että autoliikkeet tuntisivat tarkasti vaihtoautonsa. Ei. Vaihtoauton saapuessaa liikkeeseen, sillä tehdään lyhyt koeajoa. Sen jälkeen se käy pesussa ja laitetaan vaihtoautoriviin. Jotkut liikkeet tekevät ns. kuntotarkastuksia mutta ne ovat lähinnä yhtä tyhjän kanssa. Täytetyötä korjaamolle kun muuta duunia ei ole.
- Anonyymi
Yksinkertaistettuna:
Kenen nimi on kauppakirjassa on se, jolle mahdollisen reklamaation teet.
Jos se on yksityishenkilö, olet aika heikoilla.
Sellaisen välittäjän, joka vaan saattaa sopijapuolet yhteen, eikä allekirjoita mitään, ei ole missään juridisessa vastuussa.- Anonyymi
Jokainen on vastuussa omista tekemisisitään, niin se aina menee.
Ymmärrän mainiosti ettei välittäjä voi ottaa vastuuta veneistä, joita ei omista. Jos ottaisi, niin välitystoiminta olisi paljon kalliimpaa koska välittäjän pitäisi perehtyä veneeseen hyvin huolellisesti. Se ei ole välittäjän tehtävä vaan siihen voi palkata jonkun, jos siitä haluaa erikseen maksaa.
Niin kauan, kun ostaja ymmärtää myyjän ja ja välittäjän roolit, asiassa ei ole mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Jos vähänkään epäilet ostoksen johtavan ongelmiin, jätä kauppa tekemättä.
Satatonnia on helvetinmoinen kasa rahaa ja arvaan, että siitäkin otat osan velaksi.
Pienikin epäilys, että jotain voi mennä vituiksi on järjen ääni, jota kannattaa kuunnella.
Itse ostaisin halvemman veneen karvoineen kaikkineen, mutta silti käyttäisin paikalla ammattimaisen veneentarkastajan. Jos tämä ei myyjälle sovi, kauppa jäisi tekemättä.
Itse ostin käytetyn paatin ja vein sen heti telakalle, jossa se nostettiin ylös ja tarkistettiin - ja katso - rungosta paljastui karilleajovaurio (näkymätön ulospäin) sisäkuori korkannut ja laminaatti murtunut kölin takaa.
Korjaus meni myyjän vakuutuksen piikkiin, mutta jos olisin kesän seilannut, olisin saanut kymppitonnin korjauksen verran pataan.- Anonyymi
No ei nyt ihan näinkäään. Jos näköpiirissä on kiinnostava paatti sopuhintaan, niin kyllähän se kannattaa ostaa. Kauppakirjaan vaan riittävän yksityiskohtaiset tiedot veneen kunnosta ja siitä mitä sille on tehty. Ja vielä myyjän vakuutus siitä, että veneessä ei ole sellaista ongelmaa, josta hän olisi tietoinen josta ei ole kerrottu.
Jos sitten ilmeneekin ongelma. joka on ollut myyjän tiedossa, niin kaupan voi purkaa.
Oma juttunsa on sitten se, jos veneessä on ongelma, josta sen paremmin myyjä kuin ostajakaan eivät ole olleet tietoisia. Mutta jos vene on ollut myyjällä vaikkapa 10 vuotta ja hän vakuuttaa kertoneensa veneen kunnon ja mahdolliset ongelmat, niin kyllähän siinä ostaja on aika vahvoilla. Toki vene pitää itsekin tarkastaa,
- Anonyymi
Olen ostanut ja myynyt veneen nettiveneen kauppakirjalla, klausuulilla "myydään siinä kunnossa kuin se on". Silloin homma on helppo, ostajan piikkiin menee, jos vene hajoaa.
- Anonyymi
Jep, tuollaisella klausuulilla vastuu on pitkälti ostajalla, mutta jos kyse on suoranaisesta huijauksesta, joka pystytään näyttämään toteen, niin vastuu siitä on myyjällä. Rikoshan silloin on kyseessä ja poliisi tutkii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, tuollaisella klausuulilla vastuu on pitkälti ostajalla, mutta jos kyse on suoranaisesta huijauksesta, joka pystytään näyttämään toteen, niin vastuu siitä on myyjällä. Rikoshan silloin on kyseessä ja poliisi tutkii.
Ei ole poliisilla resursseja setviä joidenkin hölmöjen töpeksittyjä kauppoja.
Koin kerran itseni tulleeni petetyksi ja virkavalta totesi vaan kylmästi, että olen vaan tehnyt huonot kaupat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole poliisilla resursseja setviä joidenkin hölmöjen töpeksittyjä kauppoja.
Koin kerran itseni tulleeni petetyksi ja virkavalta totesi vaan kylmästi, että olen vaan tehnyt huonot kaupat.Toisaalta on mahdollista, että olit vain tehnyt huonot kaupat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta on mahdollista, että olit vain tehnyt huonot kaupat.
Oli aika vitun huonot kaupat joo. Ja näköjään se, mikä on petos, on aika maku- ja tulkintakysymys. Tuote ei ollut sitä, mitä myyjä sanoi, mutta ei se virkavaltaa mitenkään hetkauttanut.
- Anonyymi
"Onko silloin vastuu kuten yksityisten välisissä kaupoissa, vai onko rinnastettavissa asunnonvälittäjiin?"
- Anonyymi
"Onko silloin vastuu kuten yksityisten välisissä kaupoissa, vai onko rinnastettavissa asunnonvälittäjiin?"
Ei kiinteistönvälittäjä ole vastuussa välittämänsä kohteen kunnosta, vain siitä, että kaupankäynti on tehty juridisesti oikein. Kyllä ostajalla on aina vahva vastuu, riippumatta siitä mitä ostaa.- Anonyymi
Ei ihan noin.
Kiinteistövälittäjän vastuu on kirjattu lakiin ja se on melko laaja. Välittäjällä on myös velvollisuus selvittää asioita eikä välittäjä saa jättää kertomatta asioita.
Tavaran välittäjän rooli on paljon väljempi eikä se tarkoita välttämättä muuta kuin, että välittäjä antaa tilaa omalla verkkosivulla tuotteen esittelemiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihan noin.
Kiinteistövälittäjän vastuu on kirjattu lakiin ja se on melko laaja. Välittäjällä on myös velvollisuus selvittää asioita eikä välittäjä saa jättää kertomatta asioita.
Tavaran välittäjän rooli on paljon väljempi eikä se tarkoita välttämättä muuta kuin, että välittäjä antaa tilaa omalla verkkosivulla tuotteen esittelemiseen.No, venevälittäjien tehtävä on lähinnä saattaa sopijapuolet yhteen.
Ilmeisesti siitä tässä ketjussa nyt oli kyse?
Millä muulla tiedolla halusit briljeerata?
- Anonyymi
Välittäjällä ei ole ostajalle mitään vastuita. Myyjälle sen verran mitä heidän välisessä sopimuksessa lukee. Pitää muistaa että välittäjä on myyjän hommissa ja myyjän etu on hänen etu myös. Eli ostajan kannalta turha tyyppi. Pitää yllä webbisivua ja tulee avaamaan paatin kun haluat katsoa.
- Anonyymi
Jos vene löytyy välittäjän sivuilta ja välittäjä esittelee sitä, niin välittäjällä on selkeä rooli kaupan syntymisessä.
Ei se ole asiakkaan kannalta turha etenkin, jos samalla kertaa voi nähdä useamman veneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071009- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4899Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812