Pitkittynyt stressi ja ahdistus

Anonyymi

Hei, Olen 58 vuotias nainen ja joutunut pitkään huolehtimaan vanhemmistani ja aikaisemmin myös veljestäni ( masennusta molemmilla ) sekä hoitamaan vaativan työn ja siihen päälle vielä paljon liikuntaa jne. Eli elämä meni kokonaan suorittamiseksi mistä sit seurasi unettomuus, ahdistus, stressi ja pelkotilat. Olen aiemmin ollut samassa tilanteessa v. 2018 marraskuussa ja silloin olin saikulla 6 viikkoa ja tilanne rauhoittui, sen jälkeen oli hyvä jakso melkein 2.5 vuotta josta reilun vuoden olin kokonaan ilman lääkkeitä. Lääkkeinä mulla oli Escitalopram 5-10 mg. sekä Ketipinor 25-50 mg. Mutta nyt sit tuli sama tilanne toukokuussa ja aloitin lääkityksen uudestaan, nyt otan 5 mg Escitalopramia ja 25-50 mg Ketipinoria yöksi. Mutta huomasin että olen alkanut suorittamaan tätä stressistä selviämistä... teen puolen tunnin kävelylenkkejä, kuuntelen rentoutuspätkiä , luen koko ajan netistä juttuja liittyen tähän mikä ei varmaankaan paranna tilannettä, kun tekee etätöitä kotona niin näin voi tehdä . Eli tämäkin on mennyt suorittamiseksi.. onko kellään kokemuksia miten tästä voi päästä eroon?? Haluaisin olla ilman lääkkeitä ihan rennosti mutta olen niin hermostunut ettei se onnistu.Jos jollakin vain on kokemuksia niin ilolla lukisin niitä ja jos joku on selviytynyt tälläisestä rumbasta niin miten olette sen tehneet?

5

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terapia?

    • Anonyymi

      Olin 11 v omaishoitajana, kyllä stressi, ahdistus, pelkotilat ja unettomuus tuli koettua. Säpsähdän vieläkin, jatkuva pelko kun ei tiedä mitä tapahtuu. Ahdistus oli valtava kun omaishoito loppui, kaikki entinen jäi lopullisesti pois.Ahdistuksen oireet tuntuivat fyysisestikin.

      Tunsin omaishoidon jälkeen suurta yksinäisyyttä, todella. Voimat menivät täysin.

      Jostain syystä vallitseva ympäristö ei ymmärtänyt omaishoidon vaativuutta. Hoito viettikin jäi päälle.

      Läheisten poimenot (sisko ja isä) olivat raskaita kokemuksia, siskon poismenon jälkeen minulta romahti hermot. Äitiä en ole nähnyt pitkään aikaan.

      Vuosi 2020 oli todella hirvittävä, hain apua ahdistukseen ym. Soitin auttaviin puhelimeen ja sain apua.

      Nyt olen pikku hiljaa palaamassa siihen mistä lähdin omaishoitajuuteen. Maalliset asiat pitää tietysti hoitaa sen jälkeen on nimenomaan vapaa omalle tielleen. Äitini sanoi aikanaan stressistä ym. että 'nahka paksunee", totta.

      Tärkeintä on lähimmäisen rakkaus elämässä, näin se on.

      Sinulla on liikaa tehtäviä aloittaja. Ei kukaan kestä loputtomiin. Elämän minimointi purkaa kaiken.


      Sinulla on liikaa tehtäviä, ei kukaan jaksa liikaa. Ei todellakaan.

    • Anonyymi

      Lopeta suottaminen ja keskity olennaiseen, eli itse elämiseen. Miksi suorittaa ja ketä varten? Tuskin ainakaan itseäsi. Itse lopetin suorittamisen jo ajat sitten. Nykyinen työni on suht iisiä, eikä se tule mukaan kotiin. Mulla ei ole mitään tarvetta esim. treenata, liikun sen verran kun tuntuu hyvälle, ei ole tavoitteita ja miksi pitäisi olla? Pääasia, että ei aiheuta liikkumattomuudellaan terveydellisiä lisäongelmia. Voin toki alkaa joskus treenaamaan, jos innostun, mutta en todellakaan jos ei huvita. Sen lenkin siasta mene vaikka johonkin terasille kävellen ja ota lasi viiniä. Seuraile muita ihmisiä ja heidän kiireitään. Havaitse. Tollakin on kiire jonnekkin, mutta minulle ei juuri nyt ja voin nauttia tästä viinilasista ja hegittää. Tavoitteena näen myös tuon lääkkeistä eroon pääsemisen. Syö lääkkeitä niin kauan kuin tunnet tarvetta niihin. Ei sillä ole loppujen lopuksi merkitystä syötkö niitä vaiko et. Miksi tavoitella täysin lääkkeetöntä elämää jos on huono olla? En mä ainkaa itse jaksa enää kärsiä jos lääkkeet tuovat avun. Itse syön myös cibralexia (escitalobram) ja ketipinoria iltaisin. Mulla ei ole mitään suunnitelmia lääkkeiden lopettamisen suhteen. En lopeta niitä sen takia, että en halua niitä syödä tai olisi joku tavoite lopettaa ne. Voin ne ehkä lopettaa sitten, kun mulla oikeasti tunne, etten enää niitä tarvitse. Tarve ja halu on kaksi täysin eri asiaa ja sekin on suorittajan hyvä sisäistää. Täytyy antaa itselleen armoa ja vapauksia.

    • Anonyymi

      Mulle stressi aiheuttaa suonenvetoa. Mutta mikä siihen auttaisi?

    • Anonyymi

      Läheiseni juurikin suoritti asioita eikä kuunnellut järkipuhetta lopulta päädyttiin psykiatriseen hoitoon ja silloin vasta suorittamiselle tuli stoppi. Karsi elämästä kaikki turha ja opettele olemaan tekemättä mitään. Elämä ei tuu sen valmiimmaksi vaikka kuinka täällä suoritamme. Olet joutunut kovaan prässiin vuosiksi nyt on aika antaa itselle armoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe