Kertokaa jo!

utelias

Täällä vaan puhutaan siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Kertokaa nyt sitten hyvät ihmiset, kuka kieltää ja miksi (lestadiolaisilta)
seksin ennen avioliittoa
itsetyydytyksen?

Kysyn vaan ja haluan perustellun asiallisen vastauksen, kiitos.

14

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pata ja kattila

      kuka sen kieltää. Vetoavat johonkin ikiaikasiin tarinoihin jossain Raamatun lehdellä. Hömppää se on.

    • Akseli

      Syntiä on se mikä on Jumalan laissa ilmoitettu ja raamatun ilmoituksen mukaan se luetaan ajatuksista lähtien.

      Toisella palstalla oli jotain juttua saastaisuudesta ja sen sellaisesta. En tiedä tarkkaa sisältöä, mutta ei se ainakaan itsetyydytyksen synonyymi ole.

      • Akseli

        Saastaisuus on käännetty sanasta joka tarkoittaa epäpuhtautta. Termi voi tarkoittaa kolmenlaista epäpuhtautta: ruumiillista, kultillista ja siveellistä. Klassisessa Kreikassa sana tarkoitti mm. naisen ja hänen lapsensa saastaisuutta lapsen syntymän yhteydessä, kuolleen ruumiin epäpuhtautta ja verenvuodatukseen liittyvää saastaisuutta.

        Septuakintassa Kreikan kielinen sana tarkoittaa pääasiassa rituaalista saastaisuutta. Siinä jotain luettavaa aluks.


      • utelias

        Mikä on Jumalan laki? Anteeksi, kysyn tosissani, en siis oikeasti tiedä.
        Arvelen sen olevan Raamattu. Onko näin?
        Jos on, niin sittenhän keskustelu menee mielenkiintoiseksi. Jos ei, niin kertokaa mikä on Jumalan laki.
        Ymmärrän se, että Raamatun ilmoituksen mukaan myös ajatukset luetaan synniksi. Tässä ei ole mitään epäselvää.
        Epäselvää sen sijaan on (edelleen) se, että miksei lestadiolaiset saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa tai miksi itsetyydytys luetaan synniksi?


      • Akseli
        utelias kirjoitti:

        Mikä on Jumalan laki? Anteeksi, kysyn tosissani, en siis oikeasti tiedä.
        Arvelen sen olevan Raamattu. Onko näin?
        Jos on, niin sittenhän keskustelu menee mielenkiintoiseksi. Jos ei, niin kertokaa mikä on Jumalan laki.
        Ymmärrän se, että Raamatun ilmoituksen mukaan myös ajatukset luetaan synniksi. Tässä ei ole mitään epäselvää.
        Epäselvää sen sijaan on (edelleen) se, että miksei lestadiolaiset saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa tai miksi itsetyydytys luetaan synniksi?

        Oletko käynyt rippikoulun?
        Helpointa on varmaan lukea katekismuksesta mitä Jumalan laki on. Vinkkinä: siihen sisältyy 10 käskyä...


      • utelias
        Akseli kirjoitti:

        Oletko käynyt rippikoulun?
        Helpointa on varmaan lukea katekismuksesta mitä Jumalan laki on. Vinkkinä: siihen sisältyy 10 käskyä...

        Ei sitten... et osaa vastata kysymykseeni, kuten arvelinkin.
        Kukaan ei tiedä mistä kiellot tulevat ja miksi ne on kielletty, mutta silti tottelevat kuin tyhmät lampaat!

        Rippikoulu käyty, 10 käskyä osaan ja ymmärrän. Ja myös tottelen, koska ne ovat yhteiskunnan sekä yksilön parhaaksi ajateltuja.

        Pyörittele vielä vaan ympäripyöreitä vastauksiasi, mutta kun tiedät perustellun ja kysmykseen vastaavan vastauksen, niin kerrothan minullekin.


      • Nilles
        utelias kirjoitti:

        Ei sitten... et osaa vastata kysymykseeni, kuten arvelinkin.
        Kukaan ei tiedä mistä kiellot tulevat ja miksi ne on kielletty, mutta silti tottelevat kuin tyhmät lampaat!

        Rippikoulu käyty, 10 käskyä osaan ja ymmärrän. Ja myös tottelen, koska ne ovat yhteiskunnan sekä yksilön parhaaksi ajateltuja.

        Pyörittele vielä vaan ympäripyöreitä vastauksiasi, mutta kun tiedät perustellun ja kysmykseen vastaavan vastauksen, niin kerrothan minullekin.

        jos sinä tiedät ja ymmärrät kaikki Jumalan pyhät kymmenkäskyä, niin miksi vielä kyselet. Etköä sitténkään ymmärrä, sinulle laki on kuitenkin ulkonainen kivitauluissa. Jos laki olisi sydämen tauluissa et kyselisi enenpää.


      • utelias
        Nilles kirjoitti:

        jos sinä tiedät ja ymmärrät kaikki Jumalan pyhät kymmenkäskyä, niin miksi vielä kyselet. Etköä sitténkään ymmärrä, sinulle laki on kuitenkin ulkonainen kivitauluissa. Jos laki olisi sydämen tauluissa et kyselisi enenpää.

        Et tainnut ymmärtää kysymystä, vaikka sitä ei helpommin voi kysyä.

        Sydämen taulu, kivitaulu... soopaa. Ette itsekään tiedä, niin on helppo selittää sitä tuolla "ymmärryksellä ja sydän tietää tunteella". Tosiasia on, ettei kukaan teistä "uskovista" TIEDÄ miksi jotkut asiat on kielletty. Te vain oletette niin, koska teille on kerrottu niin, mutta perusteita ei löydy. Ei ainakaan Raamatusta tai muista uskon laeista.

        Kiellot on tehnyt joku tavallinen mies (luultavammin kuin nainen) ja ne on tehty monta sataa vuotta myöhemmin kuin nuo mainitsemanne lait ja Raamattu.

        Joten lakatkaa jauhamasta p....tä ja ottakaa järki käteen. Et voi tietää, niin et voi.


      • Akseli
        utelias kirjoitti:

        Ei sitten... et osaa vastata kysymykseeni, kuten arvelinkin.
        Kukaan ei tiedä mistä kiellot tulevat ja miksi ne on kielletty, mutta silti tottelevat kuin tyhmät lampaat!

        Rippikoulu käyty, 10 käskyä osaan ja ymmärrän. Ja myös tottelen, koska ne ovat yhteiskunnan sekä yksilön parhaaksi ajateltuja.

        Pyörittele vielä vaan ympäripyöreitä vastauksiasi, mutta kun tiedät perustellun ja kysmykseen vastaavan vastauksen, niin kerrothan minullekin.

        Tarkoitus onkin herättää ajatuksia, eikö olisikin mukava itse oivaltaa asia? Silloin sen myös helpommin sisäistää ja toimii sen mukaan.

        Jos olet jo ymmärtänyt lain käskyt niin miksi et tiedä saako huorata? Seksi on (valitettavasti :) tarkoitettu avioon. Itsetyydytys on pal vaikeempi kysymys, olkaa ilman jos pystytte??? Mikä siinä sitten on syntiä, mikä ei, hyvä kysymys.


    • Avioliitto ja naimattomuus

      1. Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen,
      2. mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa.
      3. Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan.
      4. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon.
      5. Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.

      Tässä on raamatun sanaa.

      • Uskova_

        Ettei joutuisi himoissaan seksisynteihin ja pseudoseksiin, ja itsetyydytykseen, niin pitää avioitua Jumalan kasvojen edessä ja seurakunnan läsnäollessa. Ja pitää muöskin avioiduttuaan huolehtia vastuullisesti oman puolisonsa
        seksuaalitarpeen tyydyttämisestä.

        Tämä on siis Jumalan sanan neuvo.


    • käteen

      sen kun kerkiät kerran se on sinulle niin tärkeää.Runkkari.

      • Uskova_

        Jumala tahtoo hoitaa häntäkin Poikasnsa Jeesuksen Kristuksen haavojen kautta terveeksi.

        Jeesukselle voi, ja tuleekin näyttää haavansa
        ilman häpeää, Jeesus tietää ne haavat kyllä jo ennestäänkin ja hän voi myös autaa, kun sinä sitä häneltä rukoilet.


    • Itsekin erehtynyt

      Moi, raamatun hengen mukaan yhdyntä on miehen ja naisen rakkauden täyttymys, joka sitten siunataan Jumalan sanalla avioliiton nimellä. Tästä seuraa, että olet koko loppuelämäsi kiinni hänessä, jolle rakkautesi annoit. Näin ollen seksi ilman rakkautta toiseen ihmiseen ei ole raamatun mukaista eikä el:läiset sitä hyväksy.

      Nykykulttuuri on hylännyt em. ajatuksen ja rakentanut seksistä kokeilu- ja harrastuskentän. Koulukirjoissakin kehotetaan harrastamaan seksiä!

      Joten mietippä tarkasti kenelle itsesi annat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe