DiMage ScanDual IV -pölynpoisto

Pertsa

Olen käyttänyt yllämainittua KonicaMinoltan filmiskanneria pääasiassa värinegojen skannaamiseen. Vaikka kytken skannatessa roskanpoisto-ohjelman päälle ja olen säätänyt sen suurimmalle mahdolliselle teholle, kuvissa on silti skannauksen todella paljon viiruja ja pölyhiukkasten jälkiä. Puhdistan negat aina ennen skannausta. Onko skannausohjelmassa jotakin, mitä en ehkä ole huomannut vai pölynpoisto-ohjelmassako vika on? Vuoden päivät on skanneri ollut käytössäni ja ongelma on esiintynyt siinä aina. Ostin skannerin uutena. Muuten se on toiminut ihan ok.

Mustavalkonegoissa roskanpoisto-ohjelma ei edes tietääkseni toimi, joten niissä en sitä edes ole yrittänyt kokeilla, ainoastaan värinegoissa ja -dioissa.

Tietäisikö joku, onko olemassa jotakin muuta ohjelmaa tuohon pölyn/naarmunpoistoon kuin Minoltan oma, laitteen mukana tullut, jota voisi kokeilla?

3

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Tuon skannerin pölynpoistoohjelma ei ole kovin kehittynyt, joten suurella resolla skannatessa lika näkyy. Mustavalkonegojen kohdalla ei noiden kalliimpienkaan skannereiden pölynpoisto pelaa.
      Huolellinen negan putsaus hieman auttaa, usein vaan on sitkeästi kiinni filmin pinnassa.Itse skannailen diaa ja MV:sta ja filmit ovat visusti negataskuissa, joten yritän minimoida pölyttymisen.Itselläni käytössä saman laitteen III:s versio ja kohtuutyytyväinen olen ollut, hinta/laatu on kohdallaan.

• Pertsa

Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.

• .....
        Pertsa kirjoitti:

Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.

Ei minulla uusien negojen tai diojen kanssa ole ollut ainakaan omasta mielestäni väriongelmia, vanhemmisa värinegoissa tuolta 70-luvulta ikä on tehnyt tehtävänsä ja värien säätäminen on vaikeampaa.Tuolta ajalta japanilaiset filmit(sakura ja Fuji) selvästi paremmin säilyneitä kuin esim. Kodak.
        Itse kuvailen nykyään väripuolen dialle ja skaanaus on aika helppoa.Mustavalkofilmit kehitän itse ja siitä skannailen tiedostot, homma vielä helpompaa.
        Joku on netistä imuroinut vuescan-ohjelman ja ainakin keskusteluissa väittävät hyväksi ohjelmaksi eri skannereiden kanssa, hinta tuolla on noin 60 euroa, googlettamalla löydät oikeat sivut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      307
      7266
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      68
      5122
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4534
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      17
      4352
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      92
      4072
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      48
      3875
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      154
      3780
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      73
      3680
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3576
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      80
      3397
    Aihe