DiMage ScanDual IV -pölynpoisto

Pertsa

Olen käyttänyt yllämainittua KonicaMinoltan filmiskanneria pääasiassa värinegojen skannaamiseen. Vaikka kytken skannatessa roskanpoisto-ohjelman päälle ja olen säätänyt sen suurimmalle mahdolliselle teholle, kuvissa on silti skannauksen todella paljon viiruja ja pölyhiukkasten jälkiä. Puhdistan negat aina ennen skannausta. Onko skannausohjelmassa jotakin, mitä en ehkä ole huomannut vai pölynpoisto-ohjelmassako vika on? Vuoden päivät on skanneri ollut käytössäni ja ongelma on esiintynyt siinä aina. Ostin skannerin uutena. Muuten se on toiminut ihan ok.

Mustavalkonegoissa roskanpoisto-ohjelma ei edes tietääkseni toimi, joten niissä en sitä edes ole yrittänyt kokeilla, ainoastaan värinegoissa ja -dioissa.

Tietäisikö joku, onko olemassa jotakin muuta ohjelmaa tuohon pölyn/naarmunpoistoon kuin Minoltan oma, laitteen mukana tullut, jota voisi kokeilla?

3

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Tuon skannerin pölynpoistoohjelma ei ole kovin kehittynyt, joten suurella resolla skannatessa lika näkyy. Mustavalkonegojen kohdalla ei noiden kalliimpienkaan skannereiden pölynpoisto pelaa.
      Huolellinen negan putsaus hieman auttaa, usein vaan on sitkeästi kiinni filmin pinnassa.Itse skannailen diaa ja MV:sta ja filmit ovat visusti negataskuissa, joten yritän minimoida pölyttymisen.Itselläni käytössä saman laitteen III:s versio ja kohtuutyytyväinen olen ollut, hinta/laatu on kohdallaan.

      • Pertsa

        Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

        Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

        Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.


      • .....
        Pertsa kirjoitti:

        Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

        Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

        Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.

        Ei minulla uusien negojen tai diojen kanssa ole ollut ainakaan omasta mielestäni väriongelmia, vanhemmisa värinegoissa tuolta 70-luvulta ikä on tehnyt tehtävänsä ja värien säätäminen on vaikeampaa.Tuolta ajalta japanilaiset filmit(sakura ja Fuji) selvästi paremmin säilyneitä kuin esim. Kodak.
        Itse kuvailen nykyään väripuolen dialle ja skaanaus on aika helppoa.Mustavalkofilmit kehitän itse ja siitä skannailen tiedostot, homma vielä helpompaa.
        Joku on netistä imuroinut vuescan-ohjelman ja ainakin keskusteluissa väittävät hyväksi ohjelmaksi eri skannereiden kanssa, hinta tuolla on noin 60 euroa, googlettamalla löydät oikeat sivut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe