DiMage ScanDual IV -pölynpoisto

Pertsa

Olen käyttänyt yllämainittua KonicaMinoltan filmiskanneria pääasiassa värinegojen skannaamiseen. Vaikka kytken skannatessa roskanpoisto-ohjelman päälle ja olen säätänyt sen suurimmalle mahdolliselle teholle, kuvissa on silti skannauksen todella paljon viiruja ja pölyhiukkasten jälkiä. Puhdistan negat aina ennen skannausta. Onko skannausohjelmassa jotakin, mitä en ehkä ole huomannut vai pölynpoisto-ohjelmassako vika on? Vuoden päivät on skanneri ollut käytössäni ja ongelma on esiintynyt siinä aina. Ostin skannerin uutena. Muuten se on toiminut ihan ok.

Mustavalkonegoissa roskanpoisto-ohjelma ei edes tietääkseni toimi, joten niissä en sitä edes ole yrittänyt kokeilla, ainoastaan värinegoissa ja -dioissa.

Tietäisikö joku, onko olemassa jotakin muuta ohjelmaa tuohon pölyn/naarmunpoistoon kuin Minoltan oma, laitteen mukana tullut, jota voisi kokeilla?

3

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Tuon skannerin pölynpoistoohjelma ei ole kovin kehittynyt, joten suurella resolla skannatessa lika näkyy. Mustavalkonegojen kohdalla ei noiden kalliimpienkaan skannereiden pölynpoisto pelaa.
      Huolellinen negan putsaus hieman auttaa, usein vaan on sitkeästi kiinni filmin pinnassa.Itse skannailen diaa ja MV:sta ja filmit ovat visusti negataskuissa, joten yritän minimoida pölyttymisen.Itselläni käytössä saman laitteen III:s versio ja kohtuutyytyväinen olen ollut, hinta/laatu on kohdallaan.

• Pertsa

Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.

• .....
        Pertsa kirjoitti:

Kiitti tosi paljon tiedosta! Rupesin puhdistamaan negat vielä tarkemmin puhdistusliinalla ja antistaattisella filmiharjalla, pölyhiukkaset ja viirut kyllä vähenivät selvästi eli ohjelmassa ja filminpuhdistuksessa se vika oli.

Värinegoja DiMage ScanDual IV:llä skannatessa on esiintynyt myös sellainen ongelma, että kuvien väritasapaino on muuttunut ajoittain violetin sävyiseksi. Olen skannauksen jälkeen korjannut kuvat PhotoShopilla, säätämällä lisää keltaista ja hieman punaista. Skannauksen jälkeen kaikki kuvat ovat olleet ennen värikorjausta todella violetin värisiä, mikähän tuon aiheuttaa?

Onko mahdollista, että ulkoiset valonlähteet vaikuttaisivat skannaukseen, esim. pöytälamppu tms. DiMagen skannerin lähellä vai ovatko jotkut asetukset skannausohjelmassa väärin asetettu? Skanneri on työhuoneessa työpöydällä tft-näytön lähellä ja pöydällä on myös hehkulampulla varustettu pöytävalaisin, kattovalaisimen lisäksi. Skannasin juuri 36 kuvan filmirullan värinegoista ja kaikki kuvat olivat aivan liikaa violetin sävyisiä. Filmityypin valinta oli kyllä oikein valittu.

Ei minulla uusien negojen tai diojen kanssa ole ollut ainakaan omasta mielestäni väriongelmia, vanhemmisa värinegoissa tuolta 70-luvulta ikä on tehnyt tehtävänsä ja värien säätäminen on vaikeampaa.Tuolta ajalta japanilaiset filmit(sakura ja Fuji) selvästi paremmin säilyneitä kuin esim. Kodak.
        Itse kuvailen nykyään väripuolen dialle ja skaanaus on aika helppoa.Mustavalkofilmit kehitän itse ja siitä skannailen tiedostot, homma vielä helpompaa.
        Joku on netistä imuroinut vuescan-ohjelman ja ainakin keskusteluissa väittävät hyväksi ohjelmaksi eri skannereiden kanssa, hinta tuolla on noin 60 euroa, googlettamalla löydät oikeat sivut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      46
      5005
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      70
      3081
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      306
      1966
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      1798
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1699
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1286
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1249
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1182
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1167
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      280
      1137
    Aihe