Vanhan huovan poisto?

Parikka

Pitäisi käydä isän 70-luvun katon kimppuun, kun ei hänestä katonkorjaukseen enää ole, eikä varaa teettämiseenkään oikein olisi. Eikä se isä ostohommaa hyvällä silmällä katsoisikaan, kun on omakin poika vielä olemassa. Tasakattohan se oli silloin mallissaan ja huopaa on laitettu monta kerrosta. Nyt sitten katto vuotaa vanhusten niskaan ja monesta kohtaa.

Kyllähän ne uudet huovat sinne taas osaisi laittaa, mutta kysyisin nyt viisaammilta, että millä ilveellä saisi pois sen vanhan huovan. Se kun kupruilee jo niin paljon, ettei enää uskalla uutta päälle laittaa. Ei siitä päälleliimauksella pitävää saa enää pirullakaan. Alin huopakerros on naulattu lautaan ja sen päällä on yhteensä kolme kerrosta piellä liimattua päällyshuopaa.

Siis onko tuohon paksun huopakerroksen poistoon isolta katolta jotain näppäriä työkaluja tai hyviä työtapoja. Ettei ihan koko kesäloma tähän hommaan tuhrautuisi.

Kiitos

13

5524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoi

lemminkäisen miehet että kova eristyshuopa katolle ja sen päälle uudet huovat, eivät mielellään hekään entisiä lähtisi poistamaan.

• konari

tarkoittaa 20...30 mm kovaa mineraalivillalevyä. Paljon käytetty tapa.

• Parikka
        konari kirjoitti:

tarkoittaa 20...30 mm kovaa mineraalivillalevyä. Paljon käytetty tapa.

No johan täältä löytyy ratkaisu varmaan tähänkin ongelmaan. Kiitos!

Jos sen kovan mineraalivillan laittais, niin mitähän niille vanhan huovan rutuille osais tehdä? Ne ei ole ihan pieniä. Tuommonen kovempi levy jäis niitten päälle koholleen keikkumaan. Voiskohan niitä leikellä tai lämmittää ja polkea pienemmäksi?

Kiitoksia paljon kaikille!

• tervari

petkele on ihan käypä "kone".2 miestä repii ton kokosen katon parissa päivässä eikä tarvi pitää kiirettäkään hommaa pressuja vaan tarpeeksi ja seuraa vähän säätiedotuksia ettet ihan vesisateella rupee repii kattoo auki

• Santtu

Joo kyllähän se petkele taitaa olla paras. Mattopuukolla on hyvä tehdä alkuviillot ja sitten petkeleellä 1m x 2m palasina irti.
      Just viime viikolla tein saman homman, työläshän se on, mutta ei kannata jättää vanhoja kerroksia alle! Muuten kattoon tulee melkoinen painorasite.

Teen kattourakat Etelä-Suomen alueella. Linkistä sivuilleni.
      http://www.rakennusmestarit.com

-Santtu

• Parikka

Kiipesin sinne katolle vielä ja ei se kyllä päällelaitosta parane, on siinä semmoiset aallokot sitä vanhaa huopakerrostumaa. Otetaan pois sillä petkeleellä ja mattopuukolla.

Kiitos vielä kaikille!

• Sultan
        Parikka kirjoitti:

Kiipesin sinne katolle vielä ja ei se kyllä päällelaitosta parane, on siinä semmoiset aallokot sitä vanhaa huopakerrostumaa. Otetaan pois sillä petkeleellä ja mattopuukolla.

Kiitos vielä kaikille!

Meillä isäukon talosta (tasakatto)otettiin kaiki vanhat huovat pois viimekesänä. Teräväkärkinen lapio oli se työkalu millä kattofirman tyypit ne pois otti. Noin 130m2 2-3 tuntia siinä meni kahdelta.

• kokemuksesta ja taidosta
        Sultan kirjoitti:

Meillä isäukon talosta (tasakatto)otettiin kaiki vanhat huovat pois viimekesänä. Teräväkärkinen lapio oli se työkalu millä kattofirman tyypit ne pois otti. Noin 130m2 2-3 tuntia siinä meni kahdelta.

Itse olen nikkarointitason "amatöörirakentajana" huomannut, että hommansa osaavan ammatti-ihmisen työtunnit voi rauhassa kertoa kolmella-neljällä ennen kuin saa luontevaa kuvaa oman pakertamisen kestosta. Toinen asia on tietenkin, mistä niitä luotettavia, hommansa osaavia ja ahkeria ammattilaisiakaan aina löytää...

• vellu
        Sultan kirjoitti:

Kiitos vinkistä.
        Otimme lapiot käyttöön ja homma sujui todella hienosti. Ei olis ihan ekana tullut mieleen.
        Varmasti tehokkain työkalu tähän puuhaan.

• lämmitäppä
        Sultan kirjoitti:

petkele niin jopa lähtee kuin voihin uppoaa!!!

• ENTÄS
        vellu kirjoitti:

Kiitos vinkistä.
        Otimme lapiot käyttöön ja homma sujui todella hienosti. Ei olis ihan ekana tullut mieleen.
        Varmasti tehokkain työkalu tähän puuhaan.

se huovan laitto varoppa kupruja!!

• vellu
        ENTÄS kirjoitti:

se huovan laitto varoppa kupruja!!

Tasakattomme siis nostettiin komeaksi harjakatoksi. Palkkirakenteilla ja weckmanin teräsaatelipofiililla. Piti vaan saada vanha huopa alta pois ja se onnistui lapioilla hyvin. Nyt helteillä ei varmaan irtoaisikaan yhtä sujuvasti.

• jallu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe