Jäähdytyslaite poistoilma

Anonyymi

Asunnossani on kuuma helteellä. Olen miettinyt, kun tuosta liesituulettimesta saa ne ritilät pois, niin siellä on ihan vain putki ylöspäin jossa propelli. Ostaisin lattialla seisovan jäähdytyslaitteen, ja sitten ripustaa se poistoputki sinne liesituulettimen putken eteen. Ja samalla liesituuletin voisi olla päällä. Niin menisikö se lämmin poistoilma oikeesti huoneesta pois, ja näinollen huoneisto viilentyisi. Vai olenko ihan kujalla? Sehän on selvää, että viilennin tuottaa sekä kylmää että lämmintä ilmaa, ja se lämmin ilm pitäisi saada jotenkin johdettua pois.

6

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa jättää ajattelu muille.

      Noin niinkuin alkajaiksi, sieltä liesikuvusta on vanhemmissa taloissa tapana poistaa ilmaa 10/20 l/s (puolitus/täysiteho). Mobiilikylmetimet pukkaavat persuuksistaan sitä kuumaa lauhtutusilmaa liki 100 l/s eli liesikupu ei tätä jaksa niellä.

      Sitten jos revit sieltä liseikuvusta kaikki ilmavirran säätövehkeet pois (usein ihan normi lautasventtiili kuvun sisällä), niin ilmavirta ei kuitenkaan kasva 100 l/s asti, mutta tulit siinä sivussa a) deletoineeksi ns. savunrajoittimen (liittyy paloturvallisuuteen - estää palotilanteessa savun leviämisen asunnosta toiseen) sekä sotkin koko talon ilmanvaihdon = muissa asunnoissa keittiön poisto ei enää toimi kunnolla.

      Mutta sehän on tapana ja suoli24:ssä tällaiseen jaellaan auliisti neuvoja (mm. miten saa patteriverkon sotkettua vastaavast). Sitten kun näitä korjaillaa ja moiseen palaa rahaa, päästäänkin suosikkiaiheeseen n:o 2 eli itkemään törkeän kalliita vuokria...

    • Anonyymi

      Jos asut kerrostalossa, koko talon ilmanvaihto menee sekaisin jos alat puhaltamaan sinne ilmaa, pahimmassa tapauksessa menee naapurin puolelle

    • Anonyymi

      Ookei ookei, hyvä tietää, niin en ala pilaamaan mitään. Täytyy vain sitten kärvistellä kuumuudessa. Kiitos vastauksista.

    • Anonyymi

      Siis oikeaan *liesituulettimeen*, josta on oma putki ulos sen jäähdytyslaitteen puhalluksen voisikin laittaa. Ja myös pientalon *liesikupuun*, jolla on oma putki ja huippuimuri.

      Mutta ei kerrostalon *liesikupuun*, misä ei ole omaa moottoria eikä omaa putkea/hormia ulos. Näihin ns. yhteiskanaviin ei saa kykeä minkäänlaista puhallinta (sekoittaa koko systeemin).

      Myöskään ns. *kierrättävään/suodattavaan liesituulettimeen* sitä ei kannata kytkeä, koska ne puhaltavat ilman takaisin keittiöön.

      InsinööriX

      • Anonyymi

        Kyllä laadukkaissa kerrostaloissakin voi olla huoneistokohtainen poistomoottori. Olen asunut yhdessä sellaisessa. Katolla oli jotain 30kpl poistoputkenpäitä rivissä kuin sieniä sateella. On kuitenkin harvinainen ratkaisu, eikä ihan tyhjätaskujen saavutettavissa. Nyt asun isossa rivarissa, suora sähkölämmitys ja 2kpl ilppejä. Maksan vain omat lämmitys/viilennyskulut, en kenekään naapurin tuulettamisesta johtuvia kuluja. Halpa kerrostaloluukku on aina kompromissi asumismukavuuden ja asunnottomuuden kesken...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä laadukkaissa kerrostaloissakin voi olla huoneistokohtainen poistomoottori. Olen asunut yhdessä sellaisessa. Katolla oli jotain 30kpl poistoputkenpäitä rivissä kuin sieniä sateella. On kuitenkin harvinainen ratkaisu, eikä ihan tyhjätaskujen saavutettavissa. Nyt asun isossa rivarissa, suora sähkölämmitys ja 2kpl ilppejä. Maksan vain omat lämmitys/viilennyskulut, en kenekään naapurin tuulettamisesta johtuvia kuluja. Halpa kerrostaloluukku on aina kompromissi asumismukavuuden ja asunnottomuuden kesken...

        > Halpa kerrostaloluukku on aina kompromissi asumismukavuuden ja
        > asunnottomuuden kesken...

        Tämä pätee myös Helsingissä, vaikka niistä luukuista siellä maksetaankin jopa lähes 10.000 euroa/m2!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe