Vieläkö muovijätteen lajittelu innostaa ?

Anonyymi

Minä lätsähdin. Vain joitakin purkkeja kerään erikseen muovijätteeseen. Ei ole motivaatiota huudella tai pestä kaikkia purkkeja, jotka menevät muovijätteeseen. Huomaamattani alkoi melkein kaikki mennä sekajätteeseen. Kyllästyin tutkimaan
mikä kuuluu minnekin. Pitäisikö ryhdistäytyä uudelleen lajittelemaan kaikki ?
Tietenkin lasi- ja metallijätteen kerään erikseen. Alkuhuuma menee näköjään kaikessa ohi . . . Olenko nyt kelvoton kansalainen ? Vähän syyllinen olo on. . .

26

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raja mielestäni kulkee siinä, että muovijätteisiin heitettävät purkit tulisi pestä ennen pois heittämistä. Minä en siihen rupea, että roskatkin pesisin.
      Heitän keräykseen kaikki muovit, sillä mielestäni muoviastioiden ja purkkien pitää kaikkien olla kierrätettävää laatua. Joko tahi. Lähes joka makkaranviipale on nykyisin omassa muovirasiassaan, ja minun silmäni eivät erota leimoja ja koodeja niiden pinnasta voidakseni kierrättää oikealla tavalla.
      Riittää, kun lajittelen kartongit. lasit ja peltipurkit omiin pusseihinsa. Jos muovit eivät kelpaa kaikki, niin sitten siirryn takaisin sekajätteisiin niiden kohdalla.

      • Anonyymi

        Kuka kaheli tiskaa puhtaalla vedellä roskiin / kierrätykseen pantavaa? Huushollatessa tulee sitä 'harmaata' vettä vaikka kuinka, jolla homman voi hoitaa. Tai sitten talouspaperilla. - Nm. Vesi(kin) maksaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kaheli tiskaa puhtaalla vedellä roskiin / kierrätykseen pantavaa? Huushollatessa tulee sitä 'harmaata' vettä vaikka kuinka, jolla homman voi hoitaa. Tai sitten talouspaperilla. - Nm. Vesi(kin) maksaa

        Näetkö näkyjä ? Ei meidän huushollissa ainakaan tule "harmaata vettä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näetkö näkyjä ? Ei meidän huushollissa ainakaan tule "harmaata vettä".

        Kyllä meidänkinkin vesihanasta tulee varmaan kirkkaampaa kuin teiltä. Harmaa vesi ei tarkoita sitä vettä, joka vesihanasta vuotaa. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      ei onnistu erittely,
      kaikki pistän sekajätteeseen
      kaikki ne palaa uunissa
      saadaanpa lämpöä niilläki putkistoon,

      ruotsissaki ne kaikki poltaa energiaksi siellä ei lajitella roskia,

      • Eikö?
        Kyllä täällä meilläkin on lajittelupisteet ja vähin lajittelenkin. Vähin, en kaikkea. Tiskaamaan en roskia ala muuta kuin lasi- ja peltipurkit.
        Nytkin on tuossa eteisen nurkassa menossa kierrätykseen (tai poltettavaksi?) puhtaita pahvipakkauksia kassillinen, niin ei vie tilaa sekajätepussissa. Maito- ja piimäpurkit litsaan likaisina sekajätteisiin.
        Toinen kassillinen menossa paperikeräykseen paikallislehtiä ja mainoksia.
        Biojätteet laitan paperisessa biojätepussissa niille tarkoitettuun kaukaloon. Kuuluvat tekevän niistä polttoainetta busseihin.


    • Anonyymi

      Pitkin hampain olen velvollisuuteni täyttänyt, toistaiseksi ,vaikka olen samaa mieltä noista epäkohdista mitkä on mainittu.
      Minulla on vielä sellainen lisävaikeus, että kierrätyspiste on kaukana, parin kilsan päässä. Enhän minä autottomana sinne pääse ison säkin kanssa. Olen kerännyt muovijätettä isoon jätesäkkiin ja talletan säkit ulkovarastoon kunnes jollakin autollisella on jätepaikkaan asiaa.
      Toisaalta muovijätettä syntyy edelleen niin paljon että kai se vähän roskalaskua keventää kun se ei mene sekajätteeseen...
      demeter1

    • Anonyymi

      Kaikki pitää kohta kierrättää uusiokäyttöön. Se ei ole ihan helppoa kaikille.
      Uusissa kerrostaloissa on (vielä) riittävänkokoiset jätehuoneet eri jätteille.
      Meillä on sekajäte-, biojäte-, muovijäte-, paperi,- pahvi- ja kartonki,- lasi-, metall
      -ja elektroniikkajäteastiat. Eli kahdeksan eri lajia.
      Tekstiilijätteet pitää kuskata itse jonnekin. Niitä ei kerätä jätehuoneesta vielä.
      Moni heittää sekajätteeseen sen minkä onnistuu piilottamaan roskapussiin.

      • Anonyymi

        Minä laskin yhdeksän eri jätelajia. Onkohan meillä ollut eri opettaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laskin yhdeksän eri jätelajia. Onkohan meillä ollut eri opettaja?

        Pahvi ja kartonki kuuluvat samaan kategoriaan, siis 8 jäteastiaa.


      • Kierrätyskurssilla, kauan sitten, annettiin toimintaohjeeksi, että piti toimia niin, ettei jätettä synny !
        Sepä ei taida onnistua muuten kuin siirtymällä takaisin 50-luvulle, pääosin omavaraistalouteen, tuottaa hyödykkeitä, jotka kestivät ihmisen iän, olla ilman sitä "kaunista turhuutta" ja elämysteollisuuden houkutuksia, joita ilman nykyihminen ei voi elää..))
        On sanomattakin selvää. että markkinatalous ei suosi tuollaista ajattelua, eikä se kelpaisi edes sille "enemmistölle", joka demokratiassa kaiken päättää.
        Edistyksellä on hintansa, me maksamme sitä kaikki eri muodoissa ja täytyy vain toivoa, että oma Telluksemme - ja ihminen - kestää nykyiset ja tulevat vastoinkäymiset.


    • Anonyymi

      Minä kerään kaikki muovisäkkeihin ja kippaan metsään. Luonnostahan ne on tulleetkin.

      • Anonyymi

        lajittelen.
        huuhtelen muovi-jätteet, JOS tarvii, hyvin vähän sellaista, jota edes tarvitsee huuhdella, joksu joku lihapötkö-rulla muovinen, niin vähä huuhdella, ei ole suuri vaiva !!


      • Anonyymi

        Niin eräät tekee huussijätteellekkin, kippaa säkit jonkun toisen metsään, maatuuhan ne joskus siellä.


      • Anonyymi

        Rupusakki tekee noin. - Nm. Autiota korvain välissä


    • Anonyymi

      Tulihan niitä pestyä ja huuhdeltuakin koko korillinen, ja tunsin mielihyvää, mutta luettuani käytetyn pesuveden kansantaloudellisestä menekistä, jätin varsinaisen pesun,...mutta en halua haiseviakaan muovijätteitä koriini kerätä 😥!

      Keksikööt vaan itse pakkausmateriaalinsa, ketkä muovin markkinoille on tuoeetkin !!!
      Samalla kauppiaat voisivat vähemmän käyttää ruskeaa sisäpuolelta muovitettua käärepaperia, joista suurina arkkeina 2 kääritään kalan ympärille!

      Rumpujen kuminaa

      .

      • Minä lopetin kerran käymisen eräässä kaupassa, jossa tiskillä myytävien makkaransiivujen kääre painoi saman verran kuin sisältö. Puoli metriä voipaperia makkaran kilohinnalla. Kiukkuspäissäni punnitsin paperit kirjevaakalla, ja kun huomasin, että paperin koko vain tuntui kasvavan, jätin koko kaupan. Siitä on jo kauan, nythän leikkeleet ovat valmiissa muovipakkauksessa.

        Mihin keräyspisteeseen se ruskea, muovitettu käärepaperi laitetaan? Sekajätteisiin?


      • Anonyymi
        Mak-Ris kirjoitti:

        Minä lopetin kerran käymisen eräässä kaupassa, jossa tiskillä myytävien makkaransiivujen kääre painoi saman verran kuin sisältö. Puoli metriä voipaperia makkaran kilohinnalla. Kiukkuspäissäni punnitsin paperit kirjevaakalla, ja kun huomasin, että paperin koko vain tuntui kasvavan, jätin koko kaupan. Siitä on jo kauan, nythän leikkeleet ovat valmiissa muovipakkauksessa.

        Mihin keräyspisteeseen se ruskea, muovitettu käärepaperi laitetaan? Sekajätteisiin?

        Joo, sekajätteisiin. Myös lahjapaperit, leipäpussit ja oikeastaan kaikki muu paperi kuin lehdet laitetaan sekajätteeseen.
        Sama juttu, minäkin suutuin kun kalan kilohintaan ( yli 30 e) laitettiin kaksi paksua käärepaperia.


    • Anonyymi

      Minä en pese muovipurkkeja, keräylaatikon kansi pitää olla kiinni, se pesu kuluttaa energiaa, ja rottien takia pitäs muka pestä, jos on avoin keräysastia.

      • Takavuosina oli naurettava mainos pestyistä jugurttipurkeista ja kysyttiin, mitä jätät perinnöksi. Eipä naurata enää. Pestä pitää, kerätä talteen ja kuljettaa matkojen päähän muovin keräyslaatikkoon.
        Maailma muuttuu. Kehitys kehittyy. Kohta keksitään uusi pakkausmateriaali.


      • Anonyymi
        Mak-Ris kirjoitti:

        Takavuosina oli naurettava mainos pestyistä jugurttipurkeista ja kysyttiin, mitä jätät perinnöksi. Eipä naurata enää. Pestä pitää, kerätä talteen ja kuljettaa matkojen päähän muovin keräyslaatikkoon.
        Maailma muuttuu. Kehitys kehittyy. Kohta keksitään uusi pakkausmateriaali.

        Lapsuudesta on syöpynyt mieleen
        -pitää koota talteen
        -mitään ei saa tuhlata
        -kaikki on käytettävä tarkasti

        Markkinayhteiskunnassa jätettä tulee valtavasti ja lähes kaikki kierrätetään
        ja uusiokäytetään
        raha, muoti, raaka-aineet, jätteet, jopa puolisot ja perheet.

        Miten kaikki onkaan muuttunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuudesta on syöpynyt mieleen
        -pitää koota talteen
        -mitään ei saa tuhlata
        -kaikki on käytettävä tarkasti

        Markkinayhteiskunnassa jätettä tulee valtavasti ja lähes kaikki kierrätetään
        ja uusiokäytetään
        raha, muoti, raaka-aineet, jätteet, jopa puolisot ja perheet.

        Miten kaikki onkaan muuttunut.

        (( 😂 ha hah,,,, nyt sait nauramaan,..eipähän synny toistokopioita edes ajattelulukkoutumissa..ja uusia geenejä saapi suku, jos vielävauvoja tärppää,..aah kiitos ajatuslennosta!


    • Anonyymi

      Pesun voi tehdä tosi pienellä vesimäärällä, ei siihen paljoa kulu. Mihin käytätte veden, jota päästätte, kun odotatte kuumaa tai kylmää vettä. Sehän menee haaskeelle, eikö sitä voisi käyttää. Vain pientä puuhaa arkeen ja velvollisuus on toteutunut.

    • Anonyymi

      velvollisuuden voi tehdä niinkin, ettei osta muovipurkkeja

      • Anonyymi

        Miten sitten ostaisit leikkelemakkaran, juuston, pienet jugurtit (ei litran pönikät), viilin, raejuuston, rahkan jne.
        Ilmanko niitä olisit? Ei ole vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten ostaisit leikkelemakkaran, juuston, pienet jugurtit (ei litran pönikät), viilin, raejuuston, rahkan jne.
        Ilmanko niitä olisit? Ei ole vaihtoehtoja.

        Tulee halvemmalsi ostaa litran jugurtti, kyll se viikossa kuluu ja sen säilyy. Leikkelepakkaukset ja raejuustopurkki on niin puhtaita, ei tarvitse huuhtoa. Vie tarpeeksi usein kierrätysastiaan, niin ei ala haista.
        isoissa marketeissa saa paperiin pakattuja irtoleikkeleitä sen verran kuin haluaa, vaikka 50 g.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe