Ens vuonna 18 täyttävänä ja pitkään ollut sitä mieltä että muutan pois heti kun mahollista. Aloin miettiin paljonko tukia tälle amikses opiskeleva yksin/kaksin asuva 18 vuotias sais. Olettaen et 0 tulot jos en saa jotai viikoloppu duunia
18 vuotiaan tuet ja tukien määrä?
7
93
Vastaukset
- Anonyymi
Opintoraha https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha
Opintolaina https://www.kela.fi/opintolaina-maara-ja-maksaminen
Asumislisä https://www.kela.fi/opintotuki-asumislisa- Anonyymi
Kyllä suomi on mennyt alaspäin. Menin 14v ammttikouluun en saanut opintorahojan enkä lainaa hakenut ,kesät olin töissä. kanskoulu jäi kesken kävin näyttämässä todistustani kansakoulu opéttajalleni keskiarvo 8.5 kansakoulun 6,5. lähti pois eikä puhunut mitään. silloin hyviä numeroita saivat vain talollisten lapset. tältä pohjalta olen suorittanut 3 tutkintoa kesäyliopistossa, opettjaopiton tutkinnon insinööritutkinnon ja laivakonemestarin tutkinnon , ym kursseja vaikkakuinka paljon . Kerran huono johtaja tulisanomaan sinunkin pitäis suorittaa kelpo tutkinto, sanoin olet maksanut ninulle 2 vuotta insinöörin palkkaa mitä muut pitäisi tehdä.
Ei tullut koskaan vastaan meni aina sivuovesta ym. jäi vuoden päästä eläkkeeelle. osoituus tyhmästä johtajasta joka ei seuraa alistensa tekemisiä. Minua on kyllä muuten arvostettu mm olen kirjoittanut metllipuolen opetussuunitelmat nykymuotoon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä suomi on mennyt alaspäin. Menin 14v ammttikouluun en saanut opintorahojan enkä lainaa hakenut ,kesät olin töissä. kanskoulu jäi kesken kävin näyttämässä todistustani kansakoulu opéttajalleni keskiarvo 8.5 kansakoulun 6,5. lähti pois eikä puhunut mitään. silloin hyviä numeroita saivat vain talollisten lapset. tältä pohjalta olen suorittanut 3 tutkintoa kesäyliopistossa, opettjaopiton tutkinnon insinööritutkinnon ja laivakonemestarin tutkinnon , ym kursseja vaikkakuinka paljon . Kerran huono johtaja tulisanomaan sinunkin pitäis suorittaa kelpo tutkinto, sanoin olet maksanut ninulle 2 vuotta insinöörin palkkaa mitä muut pitäisi tehdä.
Ei tullut koskaan vastaan meni aina sivuovesta ym. jäi vuoden päästä eläkkeeelle. osoituus tyhmästä johtajasta joka ei seuraa alistensa tekemisiä. Minua on kyllä muuten arvostettu mm olen kirjoittanut metllipuolen opetussuunitelmat nykymuotoonMitä tutkintoja voi suorittaa kesäyliopistossa?
- Anonyymi
Amikses opiskeleva saa yhden maksuttoman aterian koulupäivinä tuloista riippumatta. Sekin on jotain se.
- Anonyymi
Aivan totta, ja aamupalankin saa meiän koulussa.
- Anonyymi
Tässä kaikki mahdolliset https://www.kela.fi/opiskelijat-pikaopas
- Anonyymi
Jos onnistut saamaan vaikka opiskelija-asunnon niin vuokra on edullisempi. Ainakin Helsingissä kaupungin asuntoja on tosi vaikea saada, mutta HOAS:n ssunnon voi hankkia vaikka kaverin kanssa puoliksi. Opintolaina on periaatteessa pakko nostaa, koska jos haet toimeentulotukea niin se otetaan tuloina huomioon vaikket olisikaan nostanut sitä. Eli ei myöskään kannata tuhlata opintolainaa päättömästi tahojen kilahtaessa tilille. Mutta siis toimeentulotukea saat jos asut pois vanhempiesi luota, sinulla ei ole omaisuutta tai säännöllisiä palkkatuloja. Tsemppiä täysi-ikäisyyden alkumetreille, paljon vapautta ja vastuita, mutta elämä kantaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179