Mies vaelsi lähes Suomen päästä päähän

Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f16008ec-2c4a-4453-8432-8b3d908758cb

52 päivää ja 14 tuntia. Niin kauan kestää kävellä Suomi päästä päähän.

Tommi Lahtosen, 48, matka alkoi Haminan tuntumasta toukokuun lopulla ja päättyi Nuorgamiin heinäkuun puolessavälissä.
Iltalehti on kertonut Lahtosen matkasta aiemmin kesäkuussa, kun mies oli jossakin Kiteen ja Tohmajärven välillä.

Päivien ja tuntien lisäksi kilometrit on laskettu tarkasti muistiin. Kilometrejä Lahtonen arvioi kertyneen yhteensä 1 888. Se tarkoittaa keskimäärin noin 40 kilometrin päivävauhtia.

Lahtonen oli vuosia miettinyt pitkän vaelluksen tekemistä Suomessa. Valmista reittiä maan halki ei kuitenkaan ole ollut.
Lahtonen tutki Suomen polkuja, yhdisteli niitä ja muodosti kartalle yhtenäisen reitin. Tarkoitus oli kokeilla, toimiiko se.

– Jouduin reittiä jonkin verran vaihtamaan lennosta. Esimerkiksi Itä-Suomessa oli niin huonokuntoinen osuus, että päädyin kävelemään kymmenen kilometriä valtatien varteen, Lahtonen kertoo nyt vaelluksen jälkeen.

Kuumuus ja itikat haastoivat

Lahtosen tiedossa oli etukäteen, että reitti sisältää haastavia osuuksia, esimerkiksi UKK-reitillä Hyrynsalmi–Syöte–Posio-alueella. Lappeenrannan suunnilla reittiä taas ei ollut ollenkaan.
Motivaatio oli koetuksella juuri huonossa maastossa. Todellinen haaste oli kuitenkin toisenlainen.

– Kaikista haastavinta oli tämän kesän itikat. Niitä oli etelämpänä kaikista eniten ja Lappiinkin niitä kerkesi tulla. Etenkin Syötteen eteläpuolella oli aika hirveää välillä, Lahtonen kuvailee.

Lisäksi haastetta toivat tämän kesän poikkeuksellisen kuumat päivät, etenkin Etelä-Suomessa.

– En olisi valittanut vaikka olisi ollut kymmenen astetta viileämpää.

Vinkit kiinnostuneille

Näin pitkää vaellusta Lahtonen ei ole aiemmin tehnyt.
Lahtonen kävi matkan varrella kaupoissa ja söi ravintoloissa tai huoltoasemilla. Vettä hän otti kaivoista, lähteistä tai pyysi vastaantulijoilta. Mukana oli koko ajan jotain energiapitoista syötävää, kuten suklaata ja pähkinöitä.
Suurimman osan öistä Lahtonen yöpyi laavuissa ja autiotuvissa. Mukana oli myös teltta, jossa hän nukkui muutaman yön.

Lahtosella on antaa muutama vinkki pitkää vaellusreissu suunnitteleville.

– Ainakin lyhentäisin ihan aluksi suunniteltuja päivämatkoja. Kun suunnittelee päivämatkoja, niin kannattaa lisätä siihen mitä kartalta mittaa ainakin kymmenen prosenttia lisää ja miettiä sen jälkeen, että haluaako kävellä niin paljon.
Seuraava vinkki koskee reittiä ja varusteita.

– Kannattaa hankkia mahdollisimman hyvät ennakkotiedot reiteistä, ettei joudu rämpimään esimerkiksi niitä paikkoja, joita minä jouduin rämpimään. Kävelysauvat ovat aika välttämättömät, jos haluaa, että jalat kestää.

Lahtonen kertoo reissun jälkeen, että mitään hinkua kävelemiseen ei ainakaan tällä hetkellä löydy. Hän muistelee vaellusta kuitenkin hymyssä suin.

– Lopussa oli tosi hienoja alueita, etenkin Lapin avotunturialueet, kuten Tuntsan alue oli oikein kaunis. Kaldoaivin erämaa-alue aivan lopussa oli myös vaikuttava.

”Suomen pisin vaellusreitti”

Ennen lähtöä Lahtonen perusti verkkosivun, jossa on tiedot "Suomen pisimmästä vaellusreitistä”. Verkkosivua hän päivitti vaelluksen aikana ja lopullisesti sivusto päivittyy nyt reissun jälkeen.
Suomessa ei ole Lahtosen mukaan verkkopalvelua, johon olisi merkattu kaikki metsäpolut ja vaellusreitit. Polkujen lisäksi kaikkia laavu- ja taukopaikkoja ei näy kartoissa.
Siksi yksi projektin tavoitteista olisi saada Suomeen oikea pitkän matkan vaellusreitti ja sille myös kulkijoita samaan tapaan kuin ulkomailla pitkillä reiteillä on.

https://hazor.iki.fi/2021/suomi/?fbclid=IwAR0104zc5vVjcc3ebq6SevtqoSDdoooUxfrgVvMKGsMZ-kPxN3PgoVEb5q4

Loistava linkki.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mietitikö nainen koskaan

        Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
        Ikävä
        131
        2211
      2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

        Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
        Maailman menoa
        268
        2067
      3. Vernu Vasunta

        On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
        Suomussalmi
        69
        1591
      4. En kelpaa sinulle

        Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
        Ikävä
        117
        1381
      5. Olisi hauska tietää

        Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
        Ikävä
        64
        1268
      6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

        Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
        Ikävä
        130
        1229
      7. Minun on vaan päästettävä irti

        Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
        Ikävä
        37
        980
      8. Taidat vanhempi nainen

        Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
        Ikävä
        66
        958
      9. Kertoisit jo

        Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
        Ikävä
        47
        895
      10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

        Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
        Sinkut
        156
        861
      Aihe