Purjeveneen purkukurssi

Anonyymi

Tällaiselle olisi nykymaailmassa tarvetta. Ihmiset kasvavat kaupungeissa eivätkä opi tekemään asioita itse.

Pitäisi tarjota kursseja, joilla puretaan vene, tutustutaan sen mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden korjaukseen ja kootaan se.

Olisivat paljon hyödyllisempiä kuin jotkut saaristolaivurit sun muut.

26

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi pitäisi tehdä itse? Talous pyörii hyvin kun palveluita ostetaan toisilta ja jokainen tekee sitä missä on hyvä, ellei kyse ole sitten harrastuksesta.

      • Anonyymi

        Onhan se itse tekeminen sitä veneilyharrastusta myös. Mä nautin myös veneen rassaamisesta yhtä paljon kuin veneilystä 😎
        Sitten ku tieto loppuu, saa netistä apua. Kaikkea kantsii ainekin ensin kokeilla itse.
        Vasta oli sulussa samaan aikaan perhe veneellä, hihna luisti tyhjäkäynnillä. Kävin sanoos, hihna taitaa luistaa, tarvitteko apua?
        Ei tarvita, hihna on luistanu jo viikkoja ja huoltoon on varattu aika. Tokasin itsekseni, että asia kunnossa 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se itse tekeminen sitä veneilyharrastusta myös. Mä nautin myös veneen rassaamisesta yhtä paljon kuin veneilystä 😎
        Sitten ku tieto loppuu, saa netistä apua. Kaikkea kantsii ainekin ensin kokeilla itse.
        Vasta oli sulussa samaan aikaan perhe veneellä, hihna luisti tyhjäkäynnillä. Kävin sanoos, hihna taitaa luistaa, tarvitteko apua?
        Ei tarvita, hihna on luistanu jo viikkoja ja huoltoon on varattu aika. Tokasin itsekseni, että asia kunnossa 👍

        Tuo oli harvinaisen selkeä esimerkki siitä, miksi monenlaista kannattaa osata itse. Naapuri tarvitsi onnea, jos huolto tuli ennen hihnan katkeamisti ja koneen keittämistä. Osaamisen lisäksi tarvitaan tietoa mahdollisista seurauksista. Osaamista tarvittaisiin myös purjein landaukseen, kun konetta ei voi käyttää.


    • Anonyymi

      "Miksi pitäisi tehdä itse?"

      Vaikka siksi, että tekemisen kokee osaksi harrastusta. Lisäksi itse osaaminen on merkittävä turvallisuus- ja mukavuustekijä pitkillä purjehduksilla.

      Itse osaan tehdä jotakin, mutta kun punnitsen valmiuksiani tulevaa pitkää eläkeläispurjehdusta (aikaa siihen on kuusi vuotta, uusi suurempi vene on jo hankittu) silmällä pitäen, niin teknisen osaamisen puute on nimenomaan suurin ongelma.

    • Anonyymi

      Purapa sinä se purjeveneesi vaikka olohuoneessasi.

      Kasaan et sitä saa - enää ikinä.
      Kertakäyttöisiksi rakennettua ei voi rikkomatta purkaakaan.

      Osta puuvene, pura se kokeeksi ja ihmettele "ongelmakohtia".

      Ennen toimeen ryhtymistä kannattaa paikallistaa vahva männynoksa, köyttä ja rasvaa.

    • Anonyymi

      Mitä sinäkään valtamerellä korjaat, kun masto tulee alas, törmäät konttiin tai valas rikkoo veneesi?

      Vedenalaisille osille et voi tehdä mitään ja alas tullutta mastoa et meriolosuhteissa korjaa millään.

      Eläkeläispurjehdukselle pitää ostaa joko uusi vene tai korjauttaa läpeensä (maksaa yleensä enemmän kuin uusi).

      Mikään rautakankinotkea eläkeläinen ei pysty kunnolla edes öljyjä vaihtamaan reuman vaivaamine käsineen ja kun ei alle 1000W led-valoa näe mitään vaikka olisi tähtikaukoputket päässä....

      Terveisiä eläkkeeltä.

      • Anonyymi

        Kun masto tulee alas hilataan se kannelle ja rakennetaan rippeistä ja muista purjehdusvarusteiden osista tellinki johon saa purjeen viritettyä jotta matka jatkuu lähimpään turvalliseen satamaan. On niitä tehty, käytännössä kokeiltu ja ohjeitakin julkaistu, mutta käytännön kursseja ei kovin tiuhaan ole koska kalusto on harjoituksissa aika kovilla. Joku ulkomaalainen venelehti julkaisi joku vuosi sitten videoartikkelisarjan jossa kokeilivat kaikenlaista, erilaisten itseaiheutettujen vesirajan alapuolisten vuotojen paikkaamista paukkuliiveillä, purjeilla jne. Samassa sarjassa ajoivat kelissä tahallaan niin että masto petti, ja virittivät siltä istumalta uuden jolla pystyi purjehtimaan. "Eskimokäännöksen" tekivät purjeveneellä. Taisivat lopulta suorittaa kaasuvuoto & kipinä testin ja sammutusharjoituksen kyseisellä veneellä. Dehlerillä puolestaan purjehdittiin aikoinaan oikein urakalla täysiä päin uppotukkeja, laitureita ja karikoita. Vaatii aika vannoutuneen ja varakkaan harrastelijan että alkaa omalla kalustolla harjoittelemaan.


      • Anonyymi

        Kyllähän se yksi kaveri korjasi Vendee Globe-kisassa ison kilpaveneen alas tulleen maston yksin ja käymättä maissa. Laittoi maston takaisin paikoilleen ja purjehti maaliin. Kyse ei siis ollut hätärikistä.


    • Anonyymi

      Mitä ajattelit, että kurssilla purettaisiin?

      • Anonyymi

        Sydäntä ja mieltä sekä tietenkin pahaa oloa.

        Tiilenpurkukursso on myös tärkeä. Siinä tiili puretaan alkuaineiksi, jotka laitetaan hyllylle jaksolliseen järjestykseen.

        Sitten se rakennetaan uudelleen ja ryhdytään pohtimaan mitä mieltä siinä on ja kuinka monta kertaa maailman historiassa valas on törmännyt tiileen ja mikä on todennäköisyys sille Saimaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydäntä ja mieltä sekä tietenkin pahaa oloa.

        Tiilenpurkukursso on myös tärkeä. Siinä tiili puretaan alkuaineiksi, jotka laitetaan hyllylle jaksolliseen järjestykseen.

        Sitten se rakennetaan uudelleen ja ryhdytään pohtimaan mitä mieltä siinä on ja kuinka monta kertaa maailman historiassa valas on törmännyt tiileen ja mikä on todennäköisyys sille Saimaalla.

        Sydäntä ja mieltä ei voi purkaa purjeveneen purkukurssilla, sillä ne eivät kuulu aihepiiriin. En myöskään tiedä ainuttakaan tiilestä tehtyä purjevenettä. Saimaa ei myöskää liity mitenkään purjeveneen purkamiseen.

        Oletkohan ihan varmasti lukenut kysymystä lainkaan vaan kirjoittelet mitä mieleen juolahtaa niinkuin suurin osa aivottomista vastailijoista. Alan epäillä, että lähes kaikki purjehtijat ovat idiootteja.


    • Anonyymi

      Sen sijaan, että opetetaan miten korjataan, voisi opettaa miten käytetään rikkomatta. Se on nykyään vähän joka alalla ongelmana. Käytetään vaan kunnes hajoaa ja unohdetaan huollot. Käytetään väärin niin hajoaa nopeammin. Hajoaa autot, kodinkoneet, rakennukset... jopa luonto.

      • Anonyymi

        Aika suuri osa tuotteista on sellaisia, mitä ei pysty avaamaan ja jos vaikka onnistuukin siinä, niin varaosia ei ole saatavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika suuri osa tuotteista on sellaisia, mitä ei pysty avaamaan ja jos vaikka onnistuukin siinä, niin varaosia ei ole saatavana.

        Sitä suuremmalla syyllä voisi opetella käyttämään tavaroita hellävaraisemmin ja suorittamaan perusylläpidon edellyttämät huollot. Kannattaa myös ostovaiheessa suosia niitä valmistajia jotka ovat järjestäneet varaosien saatavuuden hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä suuremmalla syyllä voisi opetella käyttämään tavaroita hellävaraisemmin ja suorittamaan perusylläpidon edellyttämät huollot. Kannattaa myös ostovaiheessa suosia niitä valmistajia jotka ovat järjestäneet varaosien saatavuuden hyvin.

        Läheskään kaikkia tavaroita ei voi huoltaa eikä niiden kestävyyteen vaikuttaa muuten välttämällä käyttämistä.

        Olisin uusinut veneen vesipumppuun tiivisteet ja laakerit, muttei niitä ole saatavilla. Toki pumppu olisi kestänyt pitempään kuivana, viileänä ja valota suojattauna avaamattomassa pakkauksessa, mutta kun se oli ostettu käyttöä varten, otin sen käyttöön. Se oli tietenkin virhe koska siitä alkoi kuluminen loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaikkia tavaroita ei voi huoltaa eikä niiden kestävyyteen vaikuttaa muuten välttämällä käyttämistä.

        Olisin uusinut veneen vesipumppuun tiivisteet ja laakerit, muttei niitä ole saatavilla. Toki pumppu olisi kestänyt pitempään kuivana, viileänä ja valota suojattauna avaamattomassa pakkauksessa, mutta kun se oli ostettu käyttöä varten, otin sen käyttöön. Se oli tietenkin virhe koska siitä alkoi kuluminen loppuun.

        Luetun ymmärtämisen puutteet ja järjen käytön vaikeus kommentoinnissa on toinen yleinen ongelma nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä suuremmalla syyllä voisi opetella käyttämään tavaroita hellävaraisemmin ja suorittamaan perusylläpidon edellyttämät huollot. Kannattaa myös ostovaiheessa suosia niitä valmistajia jotka ovat järjestäneet varaosien saatavuuden hyvin.

        Mistä tiedät, että varaosia on vielä 15v päästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että varaosia on vielä 15v päästä?

        Mistä tiedät, että aurinko paistaa vielä 15v päästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että aurinko paistaa vielä 15v päästä?

        Jos aurinko sammuu, niin ei niillä varaosillakaan ole väliä.
        Mutta jos se ei sammu, niin kysymys on relevantti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisen puutteet ja järjen käytön vaikeus kommentoinnissa on toinen yleinen ongelma nykyään.

        Ajattelit sitten esittää esimerkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika suuri osa tuotteista on sellaisia, mitä ei pysty avaamaan ja jos vaikka onnistuukin siinä, niin varaosia ei ole saatavana.

        Varsin paljon voi korjata sellaisiakin tavaroita, joita ei ole tehty purettaviksi. On vain hiukan työläämpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelit sitten esittää esimerkin.

        Niin, mutta jäi ajatuksen tasolle eikä edennyt toteutukseen asti. Mistäs arvasit?


    • Anonyymi

      Minkä takia se vene pitäisi purkamsen jälkeen vielä kootakin?
      Ei tajuu.

    • Anonyymi

      Minäpä kävin joskus aikanaan veneen kunnostuskurssin. Jo ennenkuin hankin veneen. Antoi tervetullutta realismia. En suunnitelmistani poiketen ostanut puuvenettä jossa on " vähän laittoa" vaan ymmärsin että töissäköyvä, perheellinen ihminen ei ehdi eikä osaa korjata mitään raatoa, ja että puuveneen hoitoa ei voi siirtää myöhemmäksi tai keskikesään niinkuin lasikuidun. Ja että yksi ihminen ehtii hoitaa vain aika pientä venettä, noin karkeasti. Toki toiset on osaavampia ja ehtivämpiä. Meikäläinen ei, enkä halua pitää venettå joka vuosi vuodelta rapistuu.

      • Anonyymi

        Olet tosiaan saanut hyvän lähdön veneilyyn.
        Vanhan veneen elvyttäminen ja kunnossapito on elämän tapa ja vanhan puuveneen omistaminen ja hoivaaminen on verrattavissa vanhemmuuteen - olet aina huolissasi siitä, miten se siellä rannassa pärjää.

        Työelämässä olevalta vaaditaan melkoista omistautumista, jos aikoo projektiveneen nostaa takaisin kukoistukseen.
        Minä olen yhden veneen ”korjannut”. Tajusin kyllä ettei niitä rahoja saa siitä koskaan pois ja olin asennoitunut, että en lähde sitä edes myymäänkään.
        Jostain syystä kuitenkin sain myöhemmin venekuumeen ja sitä hoitaessani nuo pelot sitten toteutuivat kun vanhan arvostus oli vähäistä.
        Lohduttauduin sillä, että sijoittajatkin kärsivät joskus tappioita ja minulla sentään oli hauskaa kunnostetun veneeni kanssa.


    • Anonyymi

      Veneen kunnostaminen on samaa osastoa kuin keittiöpsykologiset "parisuhdekeskustelut".

      Perseelleen mennyttä suhdetta ja hiekkaa pillussa ei voi korjata enää millään.

      Erikoinen juttu tietysti on, että hiekka katoaa ruotsinlaivalla kuin taikaiskusta, kun oma puoliso ei ole mukana.

      Sama juttu purjeveneen kanssa. Korjaa, korjaa ja korjaa. Valmista ei tule ikinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe