Tukilaakerin kiinnitys

Anonyymi

Olen huomannut oheisen tyyppisiä laakeriyksiköitä käytettävän pitkien potkuriakselien tukilaakereina.

https://www.ebay.com/itm/302157800191?mkevt=1&siteid=1&mkcid=2&mkrid=21578-161791-641484-7&source_name=google&mktype=pla_ssc&campaignid=12961917246&groupid=125429210521&targeted=pla-1248581038030&MT_ID=&adpos=&device=m&googleloc=1005738&itemid=302157800191&merchantid=116792603&geo_id=70&gclid=EAIaIQobChMIh9-Cr8eI8gIVi9ayCh24_gjPEAsYASABEgLkd_D_BwE

Moottori ja alennusvaihde ottavat potkurin työntövoiman vastaan ja edelleen se välittyy moottoripukkiin kumitassujen välityksellä. Pilssiin tuli laitettua 3,4m pitkän akselin puolivälin paikkeille tuollainen laakeri.

Kysymys kuuluukin: akselin täytyy päästä aavistuksen siirtymään pituussuunnassa laakerin sisällä vapaasti, sen minkä moottorin kiinnitys joustaa. Aika vähän, ehkä millin tai kaksi. Tämän vuoksi en nyt lukinnut akselia laakeriin mukana tulleilla pidätinruuveilla. Nyt toisaalta akseli voi vapaasti liikkua pituussuunnassa, mutta se saattaa päästä pyörimään myös laakerikehän sisäpuolella. Kumpi sille on helpompi.

Tästähän äkkiä seuraa se, että akseliin kuluu ura. Laakerihan on karkaistu.

Väliin olen laittanut ohutta voiteluöljyä, jossa on leikkaantumisen estoaineita.

Miten olette toteuttaneet, annanko olla noin vai pitäisikö laittaa joku järjestely.....

3

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tottakai se täytyy lukita siihen holkkiin. Se mikä ottaa sen muutaman millin jouston mistä puhuit, on kumitassut/kumiholkit pulttauksessa, kun pulttaat tuon härdellin runkoon.

    • Anonyymi

      Eli mietit sitä että akseli pyörii laakerin sisäkoolin sisällä ennemmin kuin itse laakeri pyörisi? Silloin toiminta olisi liukulaakeri.

      Tuollainen kuulalaakeri omaa veneakselien kierroksilla, 800-1300 kierr/min ohjainlaakerina käyttäen kitkavoiman, joka on noin neljäsosan liukupuslan vastaavasta. Tämä tarkoittaa, että akseli lähtee pyörimään "väärässä kolossa" siinä vaiheessa, kun laakerin pyörimisvastus on noussut nelinkertaiseksi. Siinä vaiheessa laakeri on totaalisen loppu, kuumenee niin että rasva haisee ja ennen kaikkea melun huomaa.

      Näkisin enemmän moottorin käynti värähtelyt ja juuri se edestakainen liike joka kuluttaa. Tämän varalle kannattaa valita tuollainen laakeri, joka kiristetään kartioholkilla akselille. Ja laipioon tai veneen runkoon kumivaimentimien välityksellä.
      Nuo top ruuvit löystyvät ajan mittaan ja raapivat akselin pintaa paljon pahemmin kuin mikään kitkaluisto.

      Joskus noita ohjainlaakereita oli veneissä tehty ihan koivupuusta, u:kirjaimen muotoisella kololla, jotta se oli helppo vaihtaa. Siihen laitettiin aika ajoin rasvaa.

      • Anonyymi

        En suosittele kartioholkkilaakerin asennusta kenellekään , joka ei oikeasti tiedä mitä mitä tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe