Olen huomannut oheisen tyyppisiä laakeriyksiköitä käytettävän pitkien potkuriakselien tukilaakereina.
https://www.ebay.com/itm/302157800191?mkevt=1&siteid=1&mkcid=2&mkrid=21578-161791-641484-7&source_name=google&mktype=pla_ssc&campaignid=12961917246&groupid=125429210521&targeted=pla-1248581038030&MT_ID=&adpos=&device=m&googleloc=1005738&itemid=302157800191&merchantid=116792603&geo_id=70&gclid=EAIaIQobChMIh9-Cr8eI8gIVi9ayCh24_gjPEAsYASABEgLkd_D_BwE
Moottori ja alennusvaihde ottavat potkurin työntövoiman vastaan ja edelleen se välittyy moottoripukkiin kumitassujen välityksellä. Pilssiin tuli laitettua 3,4m pitkän akselin puolivälin paikkeille tuollainen laakeri.
Kysymys kuuluukin: akselin täytyy päästä aavistuksen siirtymään pituussuunnassa laakerin sisällä vapaasti, sen minkä moottorin kiinnitys joustaa. Aika vähän, ehkä millin tai kaksi. Tämän vuoksi en nyt lukinnut akselia laakeriin mukana tulleilla pidätinruuveilla. Nyt toisaalta akseli voi vapaasti liikkua pituussuunnassa, mutta se saattaa päästä pyörimään myös laakerikehän sisäpuolella. Kumpi sille on helpompi.
Tästähän äkkiä seuraa se, että akseliin kuluu ura. Laakerihan on karkaistu.
Väliin olen laittanut ohutta voiteluöljyä, jossa on leikkaantumisen estoaineita.
Miten olette toteuttaneet, annanko olla noin vai pitäisikö laittaa joku järjestely.....
Tukilaakerin kiinnitys
3
243
Vastaukset
- Anonyymi
tottakai se täytyy lukita siihen holkkiin. Se mikä ottaa sen muutaman millin jouston mistä puhuit, on kumitassut/kumiholkit pulttauksessa, kun pulttaat tuon härdellin runkoon.
- Anonyymi
Eli mietit sitä että akseli pyörii laakerin sisäkoolin sisällä ennemmin kuin itse laakeri pyörisi? Silloin toiminta olisi liukulaakeri.
Tuollainen kuulalaakeri omaa veneakselien kierroksilla, 800-1300 kierr/min ohjainlaakerina käyttäen kitkavoiman, joka on noin neljäsosan liukupuslan vastaavasta. Tämä tarkoittaa, että akseli lähtee pyörimään "väärässä kolossa" siinä vaiheessa, kun laakerin pyörimisvastus on noussut nelinkertaiseksi. Siinä vaiheessa laakeri on totaalisen loppu, kuumenee niin että rasva haisee ja ennen kaikkea melun huomaa.
Näkisin enemmän moottorin käynti värähtelyt ja juuri se edestakainen liike joka kuluttaa. Tämän varalle kannattaa valita tuollainen laakeri, joka kiristetään kartioholkilla akselille. Ja laipioon tai veneen runkoon kumivaimentimien välityksellä.
Nuo top ruuvit löystyvät ajan mittaan ja raapivat akselin pintaa paljon pahemmin kuin mikään kitkaluisto.
Joskus noita ohjainlaakereita oli veneissä tehty ihan koivupuusta, u:kirjaimen muotoisella kololla, jotta se oli helppo vaihtaa. Siihen laitettiin aika ajoin rasvaa.- Anonyymi
En suosittele kartioholkkilaakerin asennusta kenellekään , joka ei oikeasti tiedä mitä mitä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi872362Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap202285Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191838Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663761492- 1051487
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611255Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571052- 70971
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903