Olen huomannut oheisen tyyppisiä laakeriyksiköitä käytettävän pitkien potkuriakselien tukilaakereina.
https://www.ebay.com/itm/302157800191?mkevt=1&siteid=1&mkcid=2&mkrid=21578-161791-641484-7&source_name=google&mktype=pla_ssc&campaignid=12961917246&groupid=125429210521&targeted=pla-1248581038030&MT_ID=&adpos=&device=m&googleloc=1005738&itemid=302157800191&merchantid=116792603&geo_id=70&gclid=EAIaIQobChMIh9-Cr8eI8gIVi9ayCh24_gjPEAsYASABEgLkd_D_BwE
Moottori ja alennusvaihde ottavat potkurin työntövoiman vastaan ja edelleen se välittyy moottoripukkiin kumitassujen välityksellä. Pilssiin tuli laitettua 3,4m pitkän akselin puolivälin paikkeille tuollainen laakeri.
Kysymys kuuluukin: akselin täytyy päästä aavistuksen siirtymään pituussuunnassa laakerin sisällä vapaasti, sen minkä moottorin kiinnitys joustaa. Aika vähän, ehkä millin tai kaksi. Tämän vuoksi en nyt lukinnut akselia laakeriin mukana tulleilla pidätinruuveilla. Nyt toisaalta akseli voi vapaasti liikkua pituussuunnassa, mutta se saattaa päästä pyörimään myös laakerikehän sisäpuolella. Kumpi sille on helpompi.
Tästähän äkkiä seuraa se, että akseliin kuluu ura. Laakerihan on karkaistu.
Väliin olen laittanut ohutta voiteluöljyä, jossa on leikkaantumisen estoaineita.
Miten olette toteuttaneet, annanko olla noin vai pitäisikö laittaa joku järjestely.....
Tukilaakerin kiinnitys
3
289
Vastaukset
- Anonyymi
tottakai se täytyy lukita siihen holkkiin. Se mikä ottaa sen muutaman millin jouston mistä puhuit, on kumitassut/kumiholkit pulttauksessa, kun pulttaat tuon härdellin runkoon.
- Anonyymi
Eli mietit sitä että akseli pyörii laakerin sisäkoolin sisällä ennemmin kuin itse laakeri pyörisi? Silloin toiminta olisi liukulaakeri.
Tuollainen kuulalaakeri omaa veneakselien kierroksilla, 800-1300 kierr/min ohjainlaakerina käyttäen kitkavoiman, joka on noin neljäsosan liukupuslan vastaavasta. Tämä tarkoittaa, että akseli lähtee pyörimään "väärässä kolossa" siinä vaiheessa, kun laakerin pyörimisvastus on noussut nelinkertaiseksi. Siinä vaiheessa laakeri on totaalisen loppu, kuumenee niin että rasva haisee ja ennen kaikkea melun huomaa.
Näkisin enemmän moottorin käynti värähtelyt ja juuri se edestakainen liike joka kuluttaa. Tämän varalle kannattaa valita tuollainen laakeri, joka kiristetään kartioholkilla akselille. Ja laipioon tai veneen runkoon kumivaimentimien välityksellä.
Nuo top ruuvit löystyvät ajan mittaan ja raapivat akselin pintaa paljon pahemmin kuin mikään kitkaluisto.
Joskus noita ohjainlaakereita oli veneissä tehty ihan koivupuusta, u:kirjaimen muotoisella kololla, jotta se oli helppo vaihtaa. Siihen laitettiin aika ajoin rasvaa.- Anonyymi
En suosittele kartioholkkilaakerin asennusta kenellekään , joka ei oikeasti tiedä mitä mitä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1034847Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852989- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1091350- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1141049Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991