Sanonnat kiertävät niin kauan, että ne alkavat ärsyttää

Anonyymi

- Tehdä matka itseensä. (Jos joku vielä sanoo tekevänsä ’matkaa itseensä’, puolestani saa jäädäkin sinne)

-Kuka ottaa kopin tästä? (Työelämän rasittavin kiertoilmaus ?)

-Tätä pitää vielä jumpata. (Käytetään silloin, kun mitä tahansa asiaa pitää kehittää. Tulee ihan liikaa mieleen jotkut ylipirteät jumppapirkot)

- Ei ole ihan kosher. (Vähän outo sanonta ? Eikö voisi edelleen sanoa, että tämä ei
ole ihan ok ?)

-Tee parhaasi, se riittää. (Jep. Ja mitä jos se ei riitä?)

-Palataan astialle. (Mille ihmeen astialle?)

-Loppupeleissä. (Tosi kulunutta)

-Juurikin näin. (Kun ei osaa sanoa mitään)

-Mukavuusalueen ulkopuolella. (Juuri siellä, missä kaikki itseään tärkeänä pitävät tyypit ovat alvariinsa)

Nykyään ihan jokaisen pikkutähtösen alunkin kuuluu kertoa menneensä "oman mukavuusalueensa ulkopuolelle" vaikka on sen sisäpuolellakin "ihan pihalla".

Saatko näppylöitä jostain sanonnasta ?
"Saada näppylöitä" on ihan hirveän kulunutta :)))))

40

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kehitys kehittyy.

      Miten se kehitys voi kehittyä? Ihmiset, asiat ja tekniikat kehittyvät, ei itse kehitys.

      • Anonyymi

        Niinpä, tuo on yksi käsittämätön ja niitä on paljon, vaikka ei juuri nyt "etsimällä" satu yhtään tulemaan mieleen. . .

        Sanonnat elävöittävät kieltä ja niillä voi joskus ilmaista ytimekkään lyhyesti jonkun asian,
        mutta "nykysanonnat" eivät aina sisällä paljon ajatusta.
        Siksi kai niihin kyllästyy ?

        Vanhan kansan sananparsissa on aina joku ajatus, viisauskin, ne ovat kivoja.
        Yritän niitä viljellä, vaikka joskus nuorempi polvi ei niitä ymmärrä edes ja voi pitää niitä ja minua ihan "hämärinä", mutta joskus he hämmästyvät iloisesti jostain vanhasta hauskasta sananparresta, koska ne ovat tuoreita heille.


    • Anonyymi

      Itse en piittaa sanonnoista. En vanhoista, en uusista.
      Oikeastaan niin, että jos joku viljelee tyypillisiä "sanontoja", niin ittekseni ajattelen että ahaaa hää on tämmönen, jol' ei ole mitään OMAA sanomista.
      Puhukoot kukin miten tahtoo, mutta mun kans kantsii rupatella omin sanoin, vaikka sanat olisivat kuinka "hassuja". Tykkään keskustella ihmisten kanssa, joilla on OMIA sanoja ja lauseita.
      Heikunkekku

    • Anonyymi

      Ikä on vaan numeroita!

    • Anonyymi

      Joskus ihmettelee mistä sanonnat tulevat. Esim. äimän käki.

      • Anonyymi

        "äimän käki"

        Haa, tuo oli hauska , suomenkieleen on aikojan saatossa asuttunut paljon jänniä ilmaisuja.

        Ehkä käen inspiroimana, ehkä ilman äimää tai äimistellen:

        Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.


      • Paljonhan noita, itse käytän puhekielessä. Eli siis pojasta polvi paranee, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, terve sanoi köyhät toisilleenn ja kymmeniä muita. Mainioita juuri siksi että nykypolvi ei välttämättä ole kuullut.


      • taruolento kirjoitti:

        Paljonhan noita, itse käytän puhekielessä. Eli siis pojasta polvi paranee, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, terve sanoi köyhät toisilleenn ja kymmeniä muita. Mainioita juuri siksi että nykypolvi ei välttämättä ole kuullut.

        Laittakaa lisää omianne, niitä on hauska verrata niihin mitä itse tiedän tiedän-


    • Anonyymi

      Joku voisi halutessaan ärsyyntyä turhaan ärsyyntyvistä, kuin myös täysin turhaan negatiivisiä aloituksia leipoviin _____ sekä henkilöistä, jotka kopioivat aloituksiin tai kommentteihin tekstejä toisaalta edes viittaamatta lähdeaineistoon tai puhumattakaan, että laittaisivat linkin kuten hyviin tapoihin ja tekijänoikeudellisiin sääntöihinkin kuuluen ;-)

      Mutta miten ärsyyntyvyysherkkyys ja ahkera negailu vs. henkinen hyvinvointi, sekä sydänterveys istuvat yhteen ...

    • Anonyymi

      Työelimissä on vain puoliksi matkalla toisen puolen ollessa eläkkeellä.

    • Anonyymi

      ''-Kuka ottaa kopin tästä? (Työelämän rasittavin kiertoilmaus ?)''

      Tämä saa kahvin maistumaan pahalle.

    • Anonyymi

      SoMe,vai mikä sosiaalinen media, jotenkin kans köyhdyttää kieltä, jos edes suomeksi sanonnat laitetaan.
      Niin joskus seuraillessa ig -päivityksiä; "Ihan parasta", "My happy place", "parasta seuraa"...

    • Anonyymi

      Jokin versus jotain?!

    • Anonyymi

      Joku on saikulla. Ärsyttävä sana.

    • Anonyymi

      Ennen tavattiin ja mentiin tapaamisiin, nykyään vain kohdataan ja mennään kohtaamisiin

    • Ärsyttävin sanonta on, kun todetaan, että joillakin ihmisillä on "samanlaiset kemiat".
      Ihmettelen: Miten kemia ( tai fysiikka tai matematiikka ) liittyvät ihmisten kanssakäymiseen?

      • Anonyymi

        Ok, nyt taidan ymmärtää aloittajan ongelman. Se on sama kuin sulla; kielikuvat eivät aukea. - Nm. Verbaliikka on lahja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok, nyt taidan ymmärtää aloittajan ongelman. Se on sama kuin sulla; kielikuvat eivät aukea. - Nm. Verbaliikka on lahja

        Kyllä minulla kielikuvat avautuvat, mutta... jos samaa lässytystä toistetaan monta kertaa, niin alkaa kyllästyttää.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Kyllä minulla kielikuvat avautuvat, mutta... jos samaa lässytystä toistetaan monta kertaa, niin alkaa kyllästyttää.

        Eihän niitä toisteta toistamisen vuoksi, vaan oikeassa ja sopivassa kohdassa. - Nm. Kyllästyneet kyllästyttää enemmän


    • Anonyymi

      aiemin ärsytti: ilmeisesti ja nyt tällä haavaa?, mitä nää tarkottaa. Tai ei näe metsää puilta?

    • Anonyymi

      Runsauden pula???
      Jos on paljon jotain.

      • Joo siitä on vaikea valita kun on niin paljon.


    • Pieni vihje: Jos haluatte antaa miellyttävän vaikutelman, niin älkää puhuko kuluneita sanontoja, vaan keksikää jotain omaperäisiä, persoonallisia sanontoja ihan itse.

      • Anonyymi

        Miksi et antanut esimerkkejä? - Nm. Ole esimerkki-elli


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et antanut esimerkkejä? - Nm. Ole esimerkki-elli

        Vaikka tällaisia, jotka äsken keksin:
        "Parempi on postilaatikko ilman postia, kuin omenanrontti ilman omenaa."
        "Hauskin herätyskello on äänetön herätyskello."
        - No niin. En aio toistaa näitä, koska jos samaa sanontaa toitotetaan monta vuotta, niin ihmiset kyllästyvät.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Vaikka tällaisia, jotka äsken keksin:
        "Parempi on postilaatikko ilman postia, kuin omenanrontti ilman omenaa."
        "Hauskin herätyskello on äänetön herätyskello."
        - No niin. En aio toistaa näitä, koska jos samaa sanontaa toitotetaan monta vuotta, niin ihmiset kyllästyvät.

        Nuo on hauskoja, olet jälkkäri-istuja eräänlainen persoonallisuus, kun tuollaisia keksit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on hauskoja, olet jälkkäri-istuja eräänlainen persoonallisuus, kun tuollaisia keksit.

        Jälkkäri-istuja hassu täti.


    • Anonyymi

      Yeap, saan näppylöitä ja ihokarvat nousevat pystyyn juurikin tuollaisesta aloittajan esittelemästä viisastelusta. - Nm. Puhekielen piristeitä

      • Anonyymi

        Mistäköhän sinä ET saisi näppytöitä ?


    • Anonyymi

      työ on parasta lääkettä, mihikähän vaivaan, yleensä työ kipeyttää luut ja ytimet
      työnteko kannattavaksi, palkka se pitäisi tehdä kannattavaksi
      nj

      • Tuo työ oli ennen vanhaan paras lääke surun unohtamiseen. Totta tänäkin päivänä,


    • Anonyymi

      Näin on näreet ja marjakaurat.

    • Anonyymi

      Laitan vielä yhden kommentin, vaikka olenkin yhden jo laittanut tähän aloitukseen.
      Tapani on usein töksäyttää mielipiteeni ja se saattaa kuulostaa kovin ehdottomalta.
      Minulla ei ole viljasti kavereita, koska hmmmm... ei ole. En niin välitäkään.
      Yks syy on myös se, että en jaksa kuunnella niitä "valmiiksi lausuttuja" juttuja. Sanontoja siis. Monet niistä pitää ja he jotka pitää, niin heillähän jutut luistavat hyvin. Se on hyvä.
      Eli sen haluan sanoa, että ei välttämättä ole huono asia jos tunnettuja "sanaheittoja" haluaa heitellä, jos se ihmisille kolahtaa.
      Minä itse vaan olen tämmönen omituinen, että en lämpene monillekaan sanonnoille, jotka eivät putkahda puhujan omista ajatuksista.
      Tahdon puhujalta omia mielipiteitä, vaikka olisivat sellaisia, että niiden selittämiseen menisi aimosti aikaa.
      Siis ja siis, että hyvä asia on kun ihmiset ovat sellaisia kuin ovat ja puhuvat kuin tahtovat. Omituisten vika jos eivät pääse jyvälle) Minä olen se omituinen ihminen.
      Mutta ei haittaa enää täs iässä. :)

      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Sinulla on mainio ajattelu. Kannattaa siis todella olla mieluummin "omituinen" kuin tylsä.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on mainio ajattelu. Kannattaa siis todella olla mieluummin "omituinen" kuin tylsä.
        Terveisin: Puolireuho

        Vau!

        Joka ikisessä paikassa Vau.
        Kulunut klisee.

        Kun sanoo Vau, niin on olevinaan "fiksu".


    • Anonyymi

      Käyn joissakin kokouksissa ja kysyn hankalia. Vastaaja aloittaa aina: Hyvä kysymys. Sitten alkaa suoltaa jotain ympäripyöreää vastaukseksi.
      Oi että mun ottaa pattiin.

      • Anonyymi

        Olen kiinnittänyt huomiota tv:ssa kyselyihin. Hyvä kysymys -vastaus annetaan liian usein. Vastaaja saa miettimisaikaa.
        Voisiko vastata muulla tavoin? Esim. nii-in, hmmm jne. Vai miten?
        Toisaalta ihmisiä rohkaistaan työpaikoilla, ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan.
        Eikö muka?
        Entä, jos vastattaisiin, että maailman tyhmin kysymys?
        Miten innovaation, kehittämisen jne. kävisi.
        Ketään ei haluta nolata, mikä on hyvää käytöstä.
        Harvoin kovin patentoitavaa kysytään.
        Beng


    • Anonyymi

      Jälkkäri-istuja kirjoitti: "Pieni vihje: Jos haluatte antaa miellyttävän vaikutelman, niin älkää puhuko kuluneita sanontoja, vaan keksikää jotain omaperäisiä, persoonallisia sanontoja ihan itse."
      Idea hyvä, mutta luultavasti nekin sanonnat muuttuvat jossain vaiheessa kuluneiksi, ja voivat olla joidenkin inhokkeja jo alusta asti. Suvaitsevaisuus olisi tässäkin asiassa ok, niin ei tarvitsisi ärsyyntyä toisten puheista. Eiköhän Suomessa ole kaikkein kuluneimpia ilmaisuja ne samat kirosanat, joita jotkut onnistuvat ujuttamaan jopa monta kappaletta yhteen lauseeseen. Luovuuden ja hyvän maun puutetta se ainakin osoittaa, jos ei muuta :)

      • Anonyymi

        Sitten nää kuluneet fraasit:

        - Hanki elämä
        - Sitä saa mitä tilaa


    • Anonyymi

      Hirveimmästä päästä on "muumit laaksossa" ja penaalin terävin/tylsin kynä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe