hiekka, sora, monniset

utelias

Tulipa vaan mieleen, kun tälläkin palstalla väännetään hiekan ja soran eroista, hyödyistä ja haitoista..

Kuinka monella on sorapohja ja monnisia? (Tai uskaltaa sen tunnustaa?)

Kertokaahan vielä, eikö hiekan pinta jää törkyisen näköiseksi, jos ja kun ulosteet jäävät lillumaan siihen?

12

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nermal

      Kyllähän varmasti löytyy niitä, joilla monniset möhköttävät soran päällä. Kun kerran on nähnyt onnelliset kalat turpavärkkeineen hienossa hiekassa, ymmärtää miksi pitää olla sitä hiekkaa. En kiusaisi soralla.

      Siihen hiekan päälle syntyy bakteerikalvo, jota ei silmällä erota, mutta huomaa kyllä kun kagit ym. hajoaa siinä. Suodatin (kunhan riittävän tehokas) imaisee suurimman osan. Suvantokohdista & kasvien juurilta voi sitten varovasti pinnasta (letku tarpeeksi kaukana hiekasta, ettei lähe hiekatkin viemäriin) imaista näkyvän kagan.

      Tätä näkyvää kaggelia ym. ei mulla ainakaan juuri ole. Bakteerihommat ja suodatus siis kunnossa. Ja kasvipuolen jätökset ja hiekan möyhennyksen hoitaa kierteissarvikotilot. Eli eipä tuo tule törkyisen näköiseksi. En vaihtaisi enää soraan, kun olen hiekan helppohoitoisuudesta ja kauneudesta päässyt nauttimaan ;)

    • JuuLia

      Mulla oli kersana monnisia ja sorapohja ja nyt kun aloitin harrastuksen uudelleen ja tietenkin valitsin hiekan niin voi sitä ihmettä miten vilkkaita monniset ovat ja kuinka komeat viikset niillä on! Lapsuuden monnisparoilla ei viiksiä soran ansiosta ollut ollenkaan...

      Tuijottelin juuri minuutin verran akvaariota enkä pongannut yhtä ainutta kalankakkaa. En ole ikinä tainnut nähdä niitä elleivät ole jonnekin kasvin tai kiven päälle tippuneet...

      • harakka

        Mikähän mulla on kun sitä kakkaa kertyy viikossa vaikka kuin.
        Akva 120l Juwel, oma sisäsuodatin ja Eheimin Ecco ulkosuodatin. Vedenvaihto viikottain n puolet. Kaloja 2 helmirihmaa (juu,juu ja on niin), 2 kääpiörihmaa, 8 neontetraa, 6 monnista, 1 partis, 3 ottoa...
        Syötänkin kyllä niitä aika hyvin ;)
        Kierteisiä ei ole enkä osta. Johtuneeko siitä?


      • JuuLia
        harakka kirjoitti:

        Mikähän mulla on kun sitä kakkaa kertyy viikossa vaikka kuin.
        Akva 120l Juwel, oma sisäsuodatin ja Eheimin Ecco ulkosuodatin. Vedenvaihto viikottain n puolet. Kaloja 2 helmirihmaa (juu,juu ja on niin), 2 kääpiörihmaa, 8 neontetraa, 6 monnista, 1 partis, 3 ottoa...
        Syötänkin kyllä niitä aika hyvin ;)
        Kierteisiä ei ole enkä osta. Johtuneeko siitä?

        Pakko oli vielä hetkeksi äsken syventyä kakanetsintään ja kyllä, en minä löydä niitä! Kalaniko eivät ulosta ollenkaan?!? Tiedä johtuuko kierteisistä vai siitä että hiekkani on melko kirjavaa eikä ihan hienointa vai jostain ihan muusta mutta kakkaa ei näy ikinä. En edes vettä vaihtaessa ime pohjan läheltä koska ei siitä juuri roskia tule. Juwelin 160l, suodattimina Juwelin oma ja sharkin sisäsuodatin, kaloina tällähetkellä ehkä 10 taistoa (poikasia, ei kukaan haluaisi?) 10 kuusiraitabarbia, yli 10 monnista ja partis. Pitäis noista kakkaa irrota...

        Miksi ihmeessä et hommaa kierteisiä?


      • harakka
        JuuLia kirjoitti:

        Pakko oli vielä hetkeksi äsken syventyä kakanetsintään ja kyllä, en minä löydä niitä! Kalaniko eivät ulosta ollenkaan?!? Tiedä johtuuko kierteisistä vai siitä että hiekkani on melko kirjavaa eikä ihan hienointa vai jostain ihan muusta mutta kakkaa ei näy ikinä. En edes vettä vaihtaessa ime pohjan läheltä koska ei siitä juuri roskia tule. Juwelin 160l, suodattimina Juwelin oma ja sharkin sisäsuodatin, kaloina tällähetkellä ehkä 10 taistoa (poikasia, ei kukaan haluaisi?) 10 kuusiraitabarbia, yli 10 monnista ja partis. Pitäis noista kakkaa irrota...

        Miksi ihmeessä et hommaa kierteisiä?

        Kun listin joka päivä niitä postitorvia muutaman, niin en kyllä vartavasten laita etanoita akvaani ;)
        Onhan mulla vissiin toi loota vähän ylikansoitettu, mutta puolustelen sitä sillä että on pituutta kumminkin metri. Rihmatkin saa otettua pikkuspurtin ja molemmat parit ovat ihan sovussa (helmi ja kääpiö).
        Tosissaan aina vedenvaihdossa joudun lapolla ottamaan ihan pohjan tuntumasta ja varsinkin kaikki kasvien ja kivien ympäristöt. Ruskeeta pötköä tulee niin että pari ekaa ämpärillistä lilluu ihan kakkaa ja roskaa.
        Kun eihän se juwelin suodatin ime mitään pohjasta. Ecco taas ottaa pohjasta, mutta ei se koko pohjaa hoitele. Lähinnä sen oman kulmauksen.
        Ja monniset kun pöllyttää varsinkin ruoka aikaan, niin vesi ihan pöllyää jotain "partikkeleita" jotka nousevat sisäsuodattimeen...
        Ruokin 2 kertaa päivässä hiutaleilla, pohjalle omat tabut, partikselle pari kertaa viikossa rehua ja muille n kerran viikossa surviaista.

        Muuta selitystä en keksi kuin ne öllöt kotilot.. vetääköhän ne kaiken sen pasan sinne hiekan sisään???


      • harakka
        harakka kirjoitti:

        Kun listin joka päivä niitä postitorvia muutaman, niin en kyllä vartavasten laita etanoita akvaani ;)
        Onhan mulla vissiin toi loota vähän ylikansoitettu, mutta puolustelen sitä sillä että on pituutta kumminkin metri. Rihmatkin saa otettua pikkuspurtin ja molemmat parit ovat ihan sovussa (helmi ja kääpiö).
        Tosissaan aina vedenvaihdossa joudun lapolla ottamaan ihan pohjan tuntumasta ja varsinkin kaikki kasvien ja kivien ympäristöt. Ruskeeta pötköä tulee niin että pari ekaa ämpärillistä lilluu ihan kakkaa ja roskaa.
        Kun eihän se juwelin suodatin ime mitään pohjasta. Ecco taas ottaa pohjasta, mutta ei se koko pohjaa hoitele. Lähinnä sen oman kulmauksen.
        Ja monniset kun pöllyttää varsinkin ruoka aikaan, niin vesi ihan pöllyää jotain "partikkeleita" jotka nousevat sisäsuodattimeen...
        Ruokin 2 kertaa päivässä hiutaleilla, pohjalle omat tabut, partikselle pari kertaa viikossa rehua ja muille n kerran viikossa surviaista.

        Muuta selitystä en keksi kuin ne öllöt kotilot.. vetääköhän ne kaiken sen pasan sinne hiekan sisään???

        Noista kakoista. Ne mitä mulla pohjalla näkyy, taitaa olla rihmojen "isoja" pötköjä. Ja partikselta näkyy tulevan välillä kunnon pötkö.
        Noita neontetrojen, ottojen ja monnisten tavaraa en kyllä huomaa.
        Tarkoitan sitä kun katselen kaloja ja mitä niiden mahan alla roikkuu, niin kyllä ne pohjalla olevat on näiden isompien kamaa..


    • Merihevonen

      Hiekalla tuskin on nyt paljon väliä.. Itsekin olen ostamassa monnisia.. Tärkeintä on varmaan, että hiekka ei ole kovin ''terävää'' jotta monni, pohjalla kun niin paljon oleskelee, ei saisi haavoja terävästä hiekasta.

      • JuuLia

        Se että valitsee pohjamatskun jossa kaloilla on turvallinen viipottaa on itsestäänselvyys. Senkin että vain hiekkapohjalla monninen voi toteuttaa sille luonteenomaista käyttäytymistä pitäisi olla. ELi pohjamatskulla on väliä, hiekkaa monnisille.


      • Hiphei

        Itselläni on pohjalla hiekka (0,6 - 1,2). Kun seurailen monnisten tapoja, en oikein osaa kuvitella, miten niitä voisi pitää sorapohjalla? Niillä kun nimittäin näyttää olevan tapana kyntää kärsä hiekassa ja purskuttaa hiekkaa kiduksista ulos. Ei onnistuisi, vaikka olisi miten pyöreää soraa, jos raekoko on suuri.


      • osteoporoosi
        Hiphei kirjoitti:

        Itselläni on pohjalla hiekka (0,6 - 1,2). Kun seurailen monnisten tapoja, en oikein osaa kuvitella, miten niitä voisi pitää sorapohjalla? Niillä kun nimittäin näyttää olevan tapana kyntää kärsä hiekassa ja purskuttaa hiekkaa kiduksista ulos. Ei onnistuisi, vaikka olisi miten pyöreää soraa, jos raekoko on suuri.

        Olihan minulla täplämonnisia soralla, ja vaikuttivat silmään ihan onnellisilta. Valistutin sitten hieman itseäni ja hankin niille hiekkapohjan ja laumatovereita. Enää e kehtaisi niitä millään soralla pitää, niin paljon eroa on vauhdissa ja käyttäytymisessä. Viikset biillä olivat sorallakin kunnossa, mutta sehän ei pääasia ole.


    • akvaristi2000

      Taas tuli meinaan todistettua miten paljon helpompi hiekkapohja on pitää puhtaana kun sora.
      Mulla on 500 l akva sekä poikasalls 89 l.
      Isossa tankissa on hiekkapohja ja poikasaltaassa hetken mielijohteesta hankittu musta sora (musta akvastabilin kehysakva) ja olen kironnut soran niin alimpaan helvetiin kun vaan voi, ensinnäkin sitä kakkaa on tosi hankala lapota kun altaassa on nimenomaan pienen pieniä kalanpoikasia, jotka uteliasuuttaan tunkevat katsomaan lappoamista, ei kiva ja sitä soraa ei yksinkertaisesti saa niin puhtaaksi, että olisi kivan näköistä.
      Hiekka taas on niin simppelia, että letkunpäällä vaan "imuroidaan" hiekan päällä olevat näkyvät kakat:) that´s it. Sekä isona monniset ja tiikerinuoliaiset oikein rakastavat porskuttaa hienossa hiekassa, ikäänkuin kylpien:)

      Mulla onkin nyt vappapuuhana vaihtaa tuohon poikasaltaaseen myös hieno hiekka:) loppuu se ällöttävä lappominen.

      ISONA vinkkinä, hankkikaa kierteiskotiloita sinne hienoon hiekkaan, möyhivät sitä ja putsaavat "talonmiehinä" liiallisesta ruuasta yms. töhnästä, kierteiskotilot eivät syö kasveja tms..ovat siis hyödyllisiä pikkukotiloita:)

    • bettaristic

      Mulla oli joskus muinoin korumonnisia kunnon sepelipohjalla. Ihmettelin oikein että vaikuttaako se tosiaan niin paljon, mutta kyllä vaan. Monniset näköjään kärsivät henkisesti kun eivät pystyneet tunkemaan puolta päästään pohjan sekaan. Samoin monnisparoilla oli viikset vähän syöpyneet jatkuvasti kun joutuivat niitä raapimaan soran reunaan. Siihen varmaan vaikutti myös se, että soran seassa oli mitä moninaisempaa mössöä joka varmaan ei yhtään auttanut soraan raappautuneiden viiksien paranemisessa. Hiekassahan möhnä jää siihen pinnalle ja ajautuu jonnekin nurkkaan suvantokohtaan (ei siis todellakaan ole mikään tasainen mössökerrostuma hiekan pinnalla vaan ne ajautuvat kasvien juurille ja nurkkiin, muualla pinta on siisti), joten pohja kokonaisuudessaan on paljon terveellisempi monnisen viiksille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe