Hehkutulppa katkes

YuccaB

Vaihdoin Toyotan vm.99 dieselmoottoriin hehkutulppia. Viimeinen tulppa oli tiukka ja sitten katkesi. Väänsin lyhyellä räikällä ja voimaa ei mielestäni tullut käytettyä liikaa. Tulpassa on kierrettä yli sentin verran ja kierteen halk. on n. 8mm. Mitä pitäis tehdä ja paljonko maksaa jos vie merkkiliikkeeseen (miten korjaavat)? Uskaltaako autolla nyt ajaa? Kolme uutta tulppaa on paikallaan.

7

3196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seon

      Vaatii sylinterikannen irroituksen ja kierteen korjauksen. Voihan autolla ajaa mutta käynnistys on hankalaa kylmänä.

    • janne

      Tulee pirullisen kallis remontti, ei voi mitään. Itsellä meinasi sattua sama juttu. En onneksi vääntänyt väkisellä vaan jätin tulpan puoleenväliin ja ajoin korjaamolle. Pojat liottivat sen ja väänsivät auki. Kierre tosin vaurioitui hieman mutta sekin saatiin kuntoon. Kalliimpi juttu toi kannen irrotus, joutuu poraamaan ja asentamaan irtokierteet

    • en ole varma, mutta joskus onnistunut,jos tilaa on senverran, että siihen katkenneen tulpan päähän voi hitsata micillä mutterin keskeltä kiinni, josta vääntää,voi irrota, kun tekee uudestaan,jos ensimmäinen kerta
      ei tuota tulosta(lämmetessään kierteet laajenee)
      ja kun jäähtyvät saattaa aueta.
      Mutta, tila voi tehdä tiukkaa, yksi vaihtoehto tämäkin varsimkin ruostuneille pulteille yleensä.
      Muuten isompi homma edessä.

      • Viki

        Muutaman hehkun oon ottanut just hitsaamalla, mutta puikolla.
        Jos on tilaa , ja hyvä paikka kannattaa kokeilla.


    • vetokita

      jos siinä on yhtään tilaa ympärillä niin vanha jämä esim. poraamalla pois. Ainoa vaara on että menee metallisilppua pyttyyn. jos korkkaa kierteet niin todennäköisesti siihen saa laitettua ns. helicoil kierteen joka ei ole kallis. Kannen joutuu irrottamaan vain jos tulppa on jossain erittäin ahtaassa välissä.

      • yrittää

        Myös hehkutulpan pitkä kärki putoaa sylinteriin.
        Kannen irroitus ja asennus on n. 6 tunnin työ . Mielestäni kaikki muu on turhaa.


    • YuccaB

      oli se, että yritin ite ottaa sitä pois, mutta en saanut. Vein auton Toyotan korjaamolle Pattijoelle. Siellä vaihtoivat hehkutulpan kantta irrottamatta. Vaihtoivat lisäksi yhden johtosarjan, ilmansuodattimen ja hankautuneen polttoaineletkun. Kaikki nämä maksoivat n. 240 euroa. Hehkutulpasta ei muuten irtoa mitään männän päälle, niinkuin esim. Audi A6:ssa kuulemma käy. Audissa saattaa tulppa lähteä irti ihan oikein ja silti hehku katkeaa. Kannen irrotus on siten välttämätön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe