Kuvien siirto

Anonyymi

Kun siirrän älypuhelimesta tietokoneelle kuvia, miten saan säilymään alkuperäisen kuvauspäivän? Tai mistä sen saa näkyviin?

12

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyse on tiedoston aikaleimasta jonka saa näkyviin vaikka Windowsin Resurssienhallinnassa.

    • Anonyymi

      Tuollaisten kuvien kohdalla puhutaan myös ns. EXIF -formaatista, tai metadatasta, joka sisältää hyvin paljon muutakin yksityiskohtaista tietoa kuvasta, eli juurikin mm. päivämäärän ja kellonajan, kuten joskus myös GPS -paikkatiedon, jne., eli tämän avulla saa näkyviin täsmällisen kuvaushetken, vaikka tiedoston itsensä aikaleima muuttuisi.

      Yksi erinomainen ilmainen sovellus kuvien katsomiseen windowsille on IrfanView, jonka avulla saa myös tuon EXIF -tiedon näkyviin, ja sille kannattaa myös ladata ja asentaa oma plugin -sarja, joka pitää tehdä erikseen, mutta ei ilmeisesti liene välttämätön jos ei käytä digikameraa ja sen raakakuvaformaattia tai -ominaisuuksia.

    • Anonyymi

      Tuohon on jo vastattu, mutta minulla päivämäärä näkyy jo itse kuvan nimessä.
      Esim. 20190805_203612.jpg
      Nimen alku on päivämäärä ja loppuosa kuvanumero.
      Jos haluaa sekunnitkin niin sitten löytyy EXIFistä. 2019:08:04 18:46:54

      Kaikki kännykät ei varmaan käytä samanlaista nimeämistapaa, mutta EXIFistä löytyy.

      Helpoiten kuvat siirtää vetämällä kansiosta toiseen tiedostonhallinnassa,
      Siirto-ohjelmat tuppaa tekemään aina omia temppujaan.

      • Anonyymi

        Loppuosa on itse asiassa kellonaika, eikä kuvan numero, jolloin 20190805_203612 tarkoittaa:

        05.08.2019, 20:36:12

        eli,

        Valokuva on otettu 5 pv. elokuuta vuonna 2019 kello 20:36:12.


    • Alkuperäinen päivä ja aika on exif-tiedostoissa. Jos sen haluaa tiedoston muokkauspäiväksi, voi käyttää komentoriviohjelmaa jhead. Komento on

      jhead -ft *.jpg

      jhead löytyy Googlella.

    • Anonyymi

      Puhelin Samsung A20e ja kuvat pitäisi saada tietokoneelle jotakin kaapelia pitkin, kun ne kuvat ovat liian isoja Saunalahden sähköpostille.

      Tarvitaanko erillinen piuha vai käykö latausjohto?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Usein puhelimen mukana tuleva usb-piuha on DATA-piuha. tuosta oli aikoinaan varoituksia ja kehotettiin erikseen hankimaan (oikea vain lataus-piuha)..


      • Anonyymi

        Latausjohto ei siirrä DATAA, siinä on sisällä vain kaksi johtoa (pin 1) ja - (pin 4).

        Tiedonsiirtoon tarkoitetussa kaapelissa on sisällä 4 johtoa, edellisten lisäksi D- (pin 2) ja D (pin 3), ja nämä johdot huolehtivat tiedonsiirron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausjohto ei siirrä DATAA, siinä on sisällä vain kaksi johtoa (pin 1) ja - (pin 4).

        Tiedonsiirtoon tarkoitetussa kaapelissa on sisällä 4 johtoa, edellisten lisäksi D- (pin 2) ja D (pin 3), ja nämä johdot huolehtivat tiedonsiirron.

        Unohtui sanoa, ettei tiedostojenpäiväys muutu tiedostojen siirrossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui sanoa, ettei tiedostojenpäiväys muutu tiedostojen siirrossa.

        siis ainakaan kun siirrät kaapelia käyttäen, jos siirtoon liittyy kolmannen osapuolen palvelimia, vain luoja tietää mikä muuttuu.


      • Anonyymi

        AirMore siirtää kivasti lankkattomasti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe