Krapulat helpottuvat iän myötä?

Anonyymi

Tuli taas eilen ryypättyä ja krapula perkelehän siitä tuli. Ihmettelin vaan, että kun päänsäryn sain pois ja aamiaisen pakotettua alas niin pystyin helpohkosti käymään jopa kaupassa ja apteekissa. Ei ole sellaista tolkutonta heikotusta kuin nuorempana eikä oksetusta muuten kuin aivan vähän heti aamusta. Vähän vaan tutisuttaa, motoriikka ja tasapaino ei ole ihan sirkusakrobaatin tasoa, ja lisäksi hiottaa.

Tämä tuntuu menevän ihan väärin päin, kun aina pelotellaan että krapula pahenee iän myötä. Päinvastoin fyysinen puoli tuntuu olevan aina vain helpompaa minulla. Ikää siis on vähän yli 35 ja olen mies. Mystisemmäksi asian tekee vieläpä se, että juon viinaa paljon harvemmin kuin ennen (voi olla kuukausikaupalla niin, ettei mene pisaraakaan mitään) mutta ryypätessäni suunnilleen saman verran annoksia kuin aina eli tuhdihkoon känniin asti. Luulisi, että heikentynyt toleranssi pahentaisi krapulaakin. Sen sijaan tämä on jopa ihan mukavakin olotila, naurattaa oma värinä ja tutina sekä nyt on kiva tekosyy vain rötvätä ja mässätä herkkuja.

Onko kellään muulla tämmöistä? Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

- Mr. Kankkunen

10

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen keski-iän ylittänyt nainen, ja olen huomannut saman, että krapulat eivät ole enää niin pahoja kuin nuorempana.

      Tosin olen joiltain ikääntyneiltä tutuilta kuullut, että heillä on iän myötä tullut vain pahempia krapuloita.

      Kaipa se on ihmisestä ja elimistöstä ym. kiinni. Ei ikä ole se ainoa asia, joka siihen vaikuttaa.

      Itse olen huomannut ikääntyessä, etten enää jaksa, en jaksa juoda yhtä paljon ( eikä enää tarvitsekaan niin suuria määriä humaltuakseen ), enkä jaksa fyysisestikään enää samalla tavoin kuin nuorempana.

      Mutta onhan se positiivinen asia, ettei ole pahoja krapuloita.

      • Anonyymi

        Voi tosiaan olla hyvin henkilökohtaistakin tämä. Nyt kun tätä tarkemmin ajattelee, niin voisikohan olla näin:

        Krapulahan on pitkälti keskushermoston ylikiihtymystila, kun se yrittää korjata alkoholin aiheuttamaa hidastusta toimintaansa. Siksi varmaan se, mihin suuntaan keskushermoston reagointi joko yleisesti ärsykkeisiin tai alkoholiin erityisesti on iän myötä kehittynyt, vaikuttaa myös krapulan voimakkuuteen. Itselläni esimerkiksi migreenikohtausten tuskallisuus ja yliherkkyys kofeiiniin ovat vähentyneet ajan myötä, ilmeisesti koska keskushermosto ylipäätään on muuttunut vähemmän herkäksi ärsykkeille. Alkoholikaan ei enää harvoin juodessakaan tuota samanlaista huumaavaa nousuhumalaa kuin parikymppisenä, niin kävisi järkeen että myös vastareaktio on lievempi.

        Toisilla taas käy päinvastoin, ja keskushermosto tai muut elimet yliherkistyvät liika-altistuksen tai geneettisten tekijöiden vuoksi. Siksi myös krapula pahentuu, kun elimistö ei enää siedä alkoholia samalla tavalla vaan reagoi ärhäkkäämmin. Kyllähän ihmisille voi ilmaantua allergioita tai erilaisia hermosto-oireita myöhemmälläkin iällä, niin miksi ei sitten elimistön reaktio alkoholiin voisi voimistuakin?

        Tässä olisi kyllä jollekulle tiedemiehelle tutkimisen paikka. Asiallahan voisi olla jopa kansantaloudellista merkitystä, jos sivutuotteena löydettäisiin tapa ehkäistä mm. työpoissaoloja pahan krapulan vuoksi. Tokihan paras tapa välttää krapula on olla juomatta, mutta väestötasolla täysraittius tai pieni kohtuukäyttö nyt vaan ei ole realismia.

        -Mr. Kankkunen


      • Anonyymi

        No ette ole si kumpainenkaan sinä tai aloittajakaan ollu kunnon kännissä jos ei krapuls ole pahentunu iän myötä teillä on kunto jääny juodessa siihin pisteeseen että ite en kehtais myöntää edes juoneeni silti ei sinänsä krapulat ole muutoin pahentunu mu on nii vitun kovat päänsäryt et ihan pahaa tekee ni ei viitsi vaivautua edes juomaan kun siihin ei si taas itel muu auta kun burana eikä ole niitäkään ny toviin tullu ostettua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ette ole si kumpainenkaan sinä tai aloittajakaan ollu kunnon kännissä jos ei krapuls ole pahentunu iän myötä teillä on kunto jääny juodessa siihin pisteeseen että ite en kehtais myöntää edes juoneeni silti ei sinänsä krapulat ole muutoin pahentunu mu on nii vitun kovat päänsäryt et ihan pahaa tekee ni ei viitsi vaivautua edes juomaan kun siihin ei si taas itel muu auta kun burana eikä ole niitäkään ny toviin tullu ostettua

        Kunnon känni ?
        Ihmeellistä että joidenkin on pakko-ottaa se ” kunnon känni” kun kulkee maailmalla maissa joissa myydään alkoholia tavallisissa kaupoissa niin ei missään ole ihmisiä jotka ovat
        ” kunnon kännissä”
        Ensinnäkin alkoholi vaikuttaa negatiivisesti nestetasapainoon , joka taas ilmenee erilaisilla oireilla kuten päänsäryllä . Ja aitä sanotaan krapulaksi.
        Siis ensi aste alkoholi myrkytykseen . Kun ajattelee millaisen työn maksa ja haima saa silloin kun ihminen juo itsensä ” kunnon känniin” niin ei ihme että oireilee kun se ns känni on lähtemässä kehosta pois.
        Joten ei alkoholia ole tarkoitettu juotavaksi mitenkään niin että ihminen menettää kyvyn kontrolloida itseään .


    • Anonyymi

      Mulla on pahentuneet krapulat iän myötä!

      • Anonyymi

        samoin, krapulat todellakin pahenee iän myötä, tosin sellaisillehan ei krapulaa ehdi edes tuleen, kun ottaa tarpeeksi usein 2-3 päivän välein vähintään, niinhän ne jotkut sanoo,
        - ei mene krapulan puolelle !

        että siis, karapula ei säännöllisesti käyttävällä, tulekaan heti seuraavana päivänä, vaan vasta, parin, kolmen päivän päästä, ja sitten usein aloitetaankin se "vähän", elikä säännöllisesti veressä alkoholia. Salakavalaa on alkoholi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        samoin, krapulat todellakin pahenee iän myötä, tosin sellaisillehan ei krapulaa ehdi edes tuleen, kun ottaa tarpeeksi usein 2-3 päivän välein vähintään, niinhän ne jotkut sanoo,
        - ei mene krapulan puolelle !

        että siis, karapula ei säännöllisesti käyttävällä, tulekaan heti seuraavana päivänä, vaan vasta, parin, kolmen päivän päästä, ja sitten usein aloitetaankin se "vähän", elikä säännöllisesti veressä alkoholia. Salakavalaa on alkoholi.

        Tohon pitää olla jo vitun hyvät pohjat ettei kerkeä krapulaa tulla jos ottaa 2-3:n päivän välein kestäs varmaan vähintään kaks viikkoa et nollat puhaltas


    • Anonyymi

      Olen päissänäni päätellyt sen johtuvan nauttimistavan muuttumisesta.
      Nuorena nopeasti tehon saamiseksi.
      Ikääntyneempänä enemmän mutta hillitymmin.
      Olen lähempänä 8-kymppiä ja viimeinen krapulani ajoittuu johonkin 80-luvun alkuun.
      20-25 päiväannosta ei aiheuta muuta kuin lievää janon tunnetta aamuisin.
      Kuukauden putken ainoa seuraus on hauraan vanhuksen käsien vapina muutaman päivän ajan lopettamisen jälkeen yrittäessäni tehdä jotain tarkempaa.

      • Anonyymi

        Joillain on käsissä ja nupissa tutina, vaikka eivät ole ryypänneet. Heikot geenit kai!


    • Anonyymi

      Kun ei ota ollenkaan alkoholia niin ei näitäkään vaivoja ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe