Yo-kokeiden pisterajoista

Bob

Mitä veikkaatte pisterajoista, nouseeko vai laskeeko. Mullaku meni enkku ja matikka ihan rajamille. Viimevuonna ois ainaki (lyhyestä)matikasta saanu M 31 pisteellä. Eli tuntuko vaikeilta kokeet?

Itelläni lähti matikka 31 pisteellä ja enkku 239pisteellä(M ja E rajoilla)...

12

3554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 775

Pisterajat riippuu siitä et kuin tyhmiä tai fiksuja ne muut on ollu. Pisterajat vaihtelee siten et pitää saada tietty prosenttiosuus joka arvosanaa (esim. 5% I ja 5% L) tämän takia ne sensorit sitten arpovat keneltä napataan pisteitä ja kenelle laitetaan lisää et saa paremman arvosanan.

• minävain

...tosissasi, että englannissa 239p on M:n ja E:n rajalla? Minä kun luulin, että E:hen tarvitaan reilusti yli 250p ja M:n ja C:n raja on puolestaan siinä 230p:n hujakoilla... Mistä olet itse kuullut nuo pisterajat?

• nana

Mä sain enkusta syksyllä muistaakseni vähän yli 260p ja se oli vain vajaat 10 pistettä E:n rajan yläpuolella. Jäi suunnilleen saman verran laudaturista. Joten jos 239p on M:n ja E:n rajalla niin on kyllä ollut vaikeat yo-kokeet...

• abiina

eikö pisterajoina käytetä aina edellisen kerran (tässä tapauksessa syksy2001) rajoja siihen asti kunnes viralliset tulokset tulee? vähän sekavasti ilmaistu, mutta esim. mun reaali lähti heikkona e:nä, 33p ja viime syksynä raja oli 31, eli se olisi viime syksyn mukaan e. keskustelun aloittajalla oli enkusta pisteitä 239, mikä on kyllä mielestäni paremminkin m:n ja c:n rajalla kuin m:n ja e:n rajalla. itse kirjoitin enkun (pitkä) syksyllä ja sain e:n pisteillä 253, ja e:n alaraja oli 252 muistaakseni.

• minävain
        nana kirjoitti:

Mä sain enkusta syksyllä muistaakseni vähän yli 260p ja se oli vain vajaat 10 pistettä E:n rajan yläpuolella. Jäi suunnilleen saman verran laudaturista. Joten jos 239p on M:n ja E:n rajalla niin on kyllä ollut vaikeat yo-kokeet...

..minäkin! Nyt siis vain jännäillään, mikä arvosana mun 253p:llä tulee! Toivottavasti riittäis siihen E:hen...

• Abi 2002

Oon kuullut sellasia huhuja et tän kevään enkun pisterajat olisivat vaikean kuuntelun takia suunnilleen viime kevään luokkaa... Mut eihän sitä etukäteen voi tietää. Mua jännittää et tuleeko ee vai ällä, pisteet ovat just 269, jolla viime keväänä vielä sai ällän.

• Jackie

Pitäisikö jo muidenkin huolestua kun yhä alemmilla pisteillä saadaan niitä parhaimpia arvosanoja? Pisterajathan määräytyy sen mukaan kuin hyviä tai huonoja kirjoituksiin osallistujat on. Ei siis ole olemassa "helppoja" tai "vaikeita" kokeita, koska yo-koe mittaa määrättyä tasoa. Eli abit ovat vain vuosi vuodelta tyhmempiä kohta kait reaalista saa L:n 9 pisteellä ja läpi pääsee 0,5 pisteellä

• api
        Jackie kirjoitti:

Pitäisikö jo muidenkin huolestua kun yhä alemmilla pisteillä saadaan niitä parhaimpia arvosanoja? Pisterajathan määräytyy sen mukaan kuin hyviä tai huonoja kirjoituksiin osallistujat on. Ei siis ole olemassa "helppoja" tai "vaikeita" kokeita, koska yo-koe mittaa määrättyä tasoa. Eli abit ovat vain vuosi vuodelta tyhmempiä kohta kait reaalista saa L:n 9 pisteellä ja läpi pääsee 0,5 pisteellä

Kai se riippuu tyhmyydestäkin. Vertailin vaan varsinkin matikan ja enkun koetta edellisiin vuosikertoihin, niin kyl matikka oli ihan palikkatestingiä ja enkku oli puolestaan hiukan vaikeempi - varsinkin kuuntelun osalta.

• ?n?gm?
        Jackie kirjoitti:

". Eli abit ovat vain vuosi vuodelta tyhmempiä k"

Ei vaan kokeet ja aineet vaikeutuvat todellakin. Silloin kun ruotsin opettajani kirjoitti yo:ksi, niin ei ollut kuunteluja ja kertoi sitten, että hän ei välillä ymmärrä näistä kuunteluista mitään.

Lukion kemman maikka taas kertoi, että se, mitä me opiskelimme aikoinaan lukiossa, niin hän opiskeli samoja asioita yliopistossa jossain approbatur/cum laude opinnoissaan.

Ja kun ajattelet biologiaa. Ei aikoinaan biologissakaan mitään geenijuttuja ollut.

Asiat vaikeutuvat ja siten myös kokeet ja vaatimustaso nousee. Ei ole mikään ihme, että 10-20 vuotta sitten kirjoitti 6 L:ää, teepä sama nyt!

Tosin henkilöt, jotka kirjoittavat hyvät arvosanat, eivät kuitenkaan aina pärjää sitten jatko-opinnoissa. Tuossa opiskelukaverini, joka lukenut lukiossa kaikkea mahdollista ja kun on rikkaasta perheestä, niin käynnyt eliittilukion, kirjoittanut hyvät, mutta repuuttaa yliopistossa opinnoissaan. Toisin kuin minä, joka kuulun siihen keskikastiin lukiomittapuussa.

• api

Enkku ehkä laskee tai pysyy samana, aika monella se ainakin meni päin helvettiä. Matikka varmaan nousee tai pysyy samana. Oli lyhyen koe ainakin sen verran helppo mutta tulipahan sekin sit kämmättyä - pisteen vaille L:stä viime vuoden rajojen mukaan.

• ABI

Hohhoh.. lyhyen matikan yo-koe oli ihan liian helppo, varma L, kun saa täydet pisteet :)

• vai niin.
        ABI kirjoitti:

Hohhoh.. lyhyen matikan yo-koe oli ihan liian helppo, varma L, kun saa täydet pisteet :)

No joo,helppohan se teillä matikkapäätä omaavilla on naureskella kokeen helppoutta.Itelleni(en todellakaan ole mikään matikkanero ja kävin sekun vain kokeilemassa onneani kokeessa)koe oli tarpeeksi vaikea.Tulossa on kuitenkin C,hyvällä lykyllä M.Tiedän myös niitä,jotka eivät päässeet edes sitä koetta läpi.Vähän suututtaa kun jotku täälä naureskelee,kuinka helppo jokin koe oli.Tulee niin tyhmä olo.Mut joo,ei millään pahalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe