Aivosyöpä 13 vuotiaalla

Moi! Oon 13 v tyttö ja mulla tuntuu takaraivossa ihan selvä niiku sellanen semi iso "kyhmy" noin 3cm (tuntuu sivuilla niiku kuopat, mutta keskellä takaraivoo ei tunnu mitään) nii onko sellanen normaalia vai hä? Ja asiallisia vastauksia kiitos :)
2165
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Pyydä vanhempaa tai terveydenhoitajaa tunnustelemaan

Todennäköisesti vain normaalia anatomiaa, mutta voihan se olla vaikka tulehtunut finni tai jokin vastaava.

Äänestä

Aivosyöpä ei tunnu eikä näy kallon ulkopuolelle.
Ihmisen kallo muodostuu 22 erillisestä luusta. Kuopat ja muut kyhmyt joita tunnet ovat todennäköisesti näitten luitten saumakohtia. Kun lapsen kallo on kasvuvaiheessa, nämä saumakohdat ovat vielä yhteen liittymättömät koska aivoilla on oltava tilaa kasvaa. Kun kasvu on valmis, saumat kiinnittyvät ja saattavat tuntua sormiin tutkittaessa. Itselläni tällaiset selvästi tuntuvat saumat molemmissa ohimoissa.
Ihmisen kallo on tarkoitettu suojaamaan aivoja ja se on noin 3-8mm paksu. Jos kallon sisällä kasvaa jotain ylimääräistä se alkaa antaa erilaisia neurologisia oireita, ei kasva kallosta ulos.
Jos tunnet päänahassa jotain ylimääräistä ja se askarruttaa pyydä vanhempia tai terveydenhoitajaa tutkimaan näkyykö siinä jotain erikoista. Jos edelleen olet huolissasi pyydä päästä näyttämään vaivaasi lääkärille.
Joka tapauksessa aivosyöpää ei tarvitse epäillä!

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Anonyymi kirjoitti:

Moi! Oon 13 v tyttö ja mulla tuntuu takaraivossa ihan selvä niiku sellanen semi iso "kyhmy" noin 3cm (tuntuu sivuilla niiku kuopat, mutta keskellä takaraivoo ei tunnu mitään) nii onko sellanen normaalia vai hä? Ja asiallisia vastauksia kiitos :)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu