Fantasiasta...

Iltatähti-91

Sitä vain, että ovatko kaikki täällä käyvät Tolkien-fanit myös muun fantasian faneja?
Suosikkeihini kuuluvat:
1.Tolkien
2.David Eddings (Belgarionin ja Mallorean tarut.)
3.Pirates of the Caribbean)
4.Peter Pan (oikeat näyttelijät, versio 2003.)
5.Yleensä kaikki fantasiasarjat sekä elokuvat.
6.Pernin lohik.ritarit.
Onko täällä ketään hengenheimolaista, tiedättekö hyviä fantasiasivustoja tai vastatkaa omat mielipiteenne asiaan.

11

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lalaith

      ...aloittaisit täältä S24-palstan scifi ja fantasia-osastolta?

      Kyllä, luen mitä tahansa käsiin sattuvaa fantasiaa (tai ylipäätään melkein mitä hyvänsä ;). Muun kirjallisuuden suhteen olen kyllä valikoivampi - fantasiasta nautin jopa silloin, kun se on huonoa. Olen esimerkiksi lukenut tuon Eddingsin sarjoja moneen kertaan, vaikka minusta niistä vain Belgarionin taru on ylipäätään kirjallisuutta eikä sekään kovin korkeatasoista. Sitä tekee omituisia asioita ;) Pidän myös Ajan Pyörästä (tai siis englanniksi sitä luen, Wheel of Time), joka myös on täyttä huttua. Mutta se on kiva :) En ole ikinä liiemmin lukenut dekkareita tai romantiikkajuttuja, tämmöinen kyvyt fantasia ajaa saman asian paljon hauskemmin.

      Ihan oikeasti hyviä fantasiakirjoja kirjoittavat esim. Robin Hobb ja Guy Gavriel Kay, heitä voi aina suositella kaikille :) Mars kirjastoon.

      • Iltatähti-91

        Jos saisin yhdenkin kirjan nimen niin muistaisin paremmin katsoa.
        Yritin lukea Ajan pyörää, mutta se oli niin kärsimystä ja putkäveteistä, että en jaksanut alkaa lukea sarjaa.Sitäpaitsi niitä kirjoja on tyyliin toista sataa.
        En halua moittia sinua siitä, että luet niitä, vaikka itse pidin hurjasti Belgarionista ja vaikka Mallorean taru ei ollut Belg. veroinen, se oli kanssa hyvä.
        Robin Hobb:in muistan jostain, mutten yhtäkään kirjaa.
        Tad Williams on kyllä pohjanoteeraus, sanoisinko.
        Velhon oppipoika oli tylsä, outo ja ihan pitkäveteinen.
        Mutta lisää mielipiteitä?


      • Lalaith
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        Jos saisin yhdenkin kirjan nimen niin muistaisin paremmin katsoa.
        Yritin lukea Ajan pyörää, mutta se oli niin kärsimystä ja putkäveteistä, että en jaksanut alkaa lukea sarjaa.Sitäpaitsi niitä kirjoja on tyyliin toista sataa.
        En halua moittia sinua siitä, että luet niitä, vaikka itse pidin hurjasti Belgarionista ja vaikka Mallorean taru ei ollut Belg. veroinen, se oli kanssa hyvä.
        Robin Hobb:in muistan jostain, mutten yhtäkään kirjaa.
        Tad Williams on kyllä pohjanoteeraus, sanoisinko.
        Velhon oppipoika oli tylsä, outo ja ihan pitkäveteinen.
        Mutta lisää mielipiteitä?

        Minusta Williams ei ole ollenkaan huono, erityisesti tykkäsin scifi-sarjasta Otherland. Mutta ilmeisesti pidät kevyen sorttisista kirjoista, jos kerran suosiossa ovat lähinnä Eddings ja ne lohikäärmeritarit... Oletko lukenut Weissin ja Hickmannin sarjoja? Dragonlace on ihan klassikko ja moni tykkää siitä Kuolemanportti-sarjastakin. En muista yksittäisten kirjojen nimiä... olisiko Kaksosten koetus se osa Dragonlancea, josta kannattaa aloittaa. Joka tapauksessa niitä on useampi trilogia. Suosittelen lukemaan järjestyksessä - itse luin ne sikin sokin vuosia sitten ja putosin kelkasta siinä vaiheessa, kun aikamatkustus alkaa... Tai jos englanti sujuu niin voisit ehkä tykätä suomentamattomasta Sword of Truth -sarjasta (en muista kirjoittajaa juuri nyt), siinä on vauhtia ja jännitystä, rakkausjuttu ja paaaljon fantasian kliseitä tavallaan omaperäisesti käytettyinä.

        Mitä tulee Ajan Pyörään, minusta se toimii ennen kaikkea muistipelinä ;) Kirjoja näköjään tulee loputtomasti ja nimeltä mainittuja henkilöitä on varmaan jo lähemmäs 700 - siinä pysyy pää vetreänä, kun yrittää pitää mielessään kuka on kuka ja mitä se ja se sanoi silloin ja silloin ja mitä siitä voi päätellä ;D


    • piupaupou

      En juuri muuta luekaan/katokaan kuin fantasiapainotteisia kirjoja/leffoja :)

      Kiitos(?) TSH:n...

      • piupaupou

        Hyvä fantasia- ja scifipainotteinen sivusto:
        www.risingshdow.net

        btw. Miten täällä linkkitetään?


    • DrBan

      Eipä minulla sinäänsä ole mtn uutta lisättävää, mutta voin nyt vanhan konkarin (minut kyllä voisi luokitella jo eläkkeelle vetäytyneeksi mitä fantasian lukemiseen tulee) näkövinkkelistä kertoa, mitä mielipuolta olen mistäkin.

      Ajan pyörä:
      Luin aikoinaan ekat 6 suomennettua osaa mutta lopetin, kun kyllästyin. Kirjoja loputtomasti eivätkä ne ole edes mitenkään erikoisen hyviä. Kohtalaista keskitasoa, ei omaperäisyyttä.

      Tad Williams:
      Kolmen miekan taru hyvä. Ripaus omaperäisyyttä. Pidin viittauksista kelttimytologioihin ja kristinuskoon, vaikka tämä näkyikin lähinnä vain nimistössä eikä varsinaisesti vaikuttanut juoneen.

      Weis Hickman:
      Paranee vanhetessaan. Ekoista Lanceista en juurikaan tykännyt, vaikka ne ovatkin fantasian klassikoita. Legendojen kohdalla tarina muuttuu paremmaksi ja korkealento kestää hetken. Sitten tullaan Kaaoksen Sodan jälkeisten kirjojen kanssa rytinällä alas.
      Deathgate parasta sitten mannapuuron. Näin se tehdään. Omaperäisyyttä!

      Eddings:
      Luin eka kerran Belgariadin ja Malloreonin 14-vuotiaana ja tykkäsin simona. Ahmin kaikki kymmenen kirjaa parissa viikossa ja olin onnesta soikeena. Myöhemmin Belgarathin ja Polgaran luin tietenkin.
      Luin Eleniumin ja Tamulin, vaikken niistä enää nauttinutkaan niin autuaasti.
      Vanhempana luin Eddingsejen kirjoja uudemman kerran. Havaitsin, että ne olivat muuttuneet "ällöttävän makeiksi". Iän myötä muuttuu maku. Nuorena niitä oli kiva lueskella mutta nyt lähinnä ärsyttää se jatkuva nokkeluus ja ylipersoonalliset hahmot.
      Aloitin Althaluksen mutta lopetin, kun sivulla 100 pystyin luettelemaan koko loppukirjan tapahtumat etukäteen.
      Eddings teki mestarin työtä Belgariadin kanssa ja se sarja on mielestäni jopa eräänlainen merkkipaalu fantasiassa. En ala selvittämään mielipidettäni tämän tarkemmin. Ehkä teen sen joskus. Olis vain kaveri tajunnut sen lopettaa silloin siihen. Miksi laimentaa mestariteos kirjoittamalla siitä loputtomasti kopioita.

      Holdstock:
      Kuuluu suuriin mestareihin. Itse en pidä kaverin kirjoitustyylistä mutta tykkään ideoista.
      Lalaithille: Huomasin kirjastossa viime viikolla, että sille Celticalle oli nyt tullut kakkososa. En itse lainannut. Ykkösosa ei ollut kovin häävi vaikka Suomi olikin edustettuna.
      Alkumetsä on Fantasian suuria peruspilareita.

      Robin Hobb:
      Erilaista fantasiaa. Tykkäsin kovasti. Näkijän tarussa pysyttiin kerrankin pääasiassa paikallaan eikä haahuiltu ympäri mannerta.
      Kaverin (tai täähän on kuulemma oikeesti nainen) uudempia tuotoksia en ole lukenut.

      Tässäpä mielipiteeni näistä, jotka on keskustelussa olleet esillä tähän asti. Paitsi lohikäärmeritarit. Ne oli ihan kivoja. Hieman omaperäisyyttä, muttei maailmoja mullistavaa.

      Heitetään nyt keskusteluun mukaan muutamia muitakin nimiä, jotta porukka saa niitäkin pähkäillä.

      -Alexander Lloyd (oikeesti),
      -Vanha kunnon M&M -porukka (Howard, Moorcock jne)
      -LeGuin (Fantasiasta ei saa puhua, jos häntä ei mainitse)
      -Salvatore (Lancen lisäksi toinen roolipelifantasiakirjallisuuden peruskivistä)
      -Suomalaiset (Hyvönen, Holopainen (mun suosikki), Väyryset)
      -Fantasiadekkarit (Murha Tarsiksessa ja muut), Piristäviä vekkuleita!

      Tässäpä vähän lisää polttoainetta tähän keskusteluun...
      Mä alan nukkuun!

      • Lalaith

        Tosiaan se nimi oli suomeksikin Celtica. Olen lukenut sitä sarjaa englanniksi, minusta se on hyvä vaikkakin jopa hämympi kuin Holdstockin kirjat yleensä (mikä on jo aika hyvin...).

        Noista uusista nimistä: Mitäs tuo Lloyd on kirjoittanut? Häntä en ole lukenut. Murha Trasiksessahan on niitä loputtomia jatko-osia Dragonlance-tarinoille, ei minusta hääppöinen. SAmoin Salvatore on suorastaan huono (mutta minä en olekaan innostunut roolipeleistä). Le Guin sen sijaan ilman muuta kuuluu sarjaan hyvät kirjottajat, muta jotenkin en erityisemmin ole pitänyt hänen kirjoistaan. Hyvyys ja se mistä itse pitää eivät ole sama asia :) M&M-porukka ei edes väitä kirjoittavansa laatukirjallisuutta, kunhan höpisee. En erityisemmin välitä niistäkään, jotkut kyllä kivaa ajanvietettä. Suomalaisista olen lukenut vain Maarit Verrosen tekstiä ja siitä kyllä pidin kohtalaisesti vaikka en ylipäätään ole mikään suomalaisen kirjallisuuden ystävä... Tässä kun katselen hyllyäni nin eipä siellä taida olla mitään muuta Suomessa kirjoitettua kuin Tove Janssonin Muumipeikko ja pyrstötähti :) Niin ja Risto Isomäen ympäristöpropagandascifiä, siitä kyllä pidän. Aivan erityisesti inhosin Finladian saanutta Sinisalon kirjaa Ennen päivän laskua ei voi - siinä on trendipellekirja jos missä. Aidon fantasian kanssa sillä ei ole paljon tekemistä, tunne puuttuu kokonaan.

        Eddingsistä vielä: Belgariad on kyllä ihan kelpo sarja, mutta ei minusta mitenkään mestarillinen. Ehkä suurimpia ongelmia on yritys laajentaa kohdeyleisöä tarpeettomasti. Minusta se on aika hyvä lasten/nuorten kirjana (parempi kuin esim jotkut Viisikot, jotka sentään lasketaan klassikoiksi), mutta Eddings yrittää syöttää juttua myös aikuisille. Seuraavissa sarjoissa ongelma alkaa näkyä yhä selvemmin - Eddings yrittää kirjoittaa yhä enemmän aikuisille, mutta kirjoissa ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi älyllistä elämää siihen, ainoa mitä tapahtuu on se, että lapsiin vetoava kotoinen tunnelma ja kiltti taianomaisuus katoaa kokonaan -> jäljelle jää vain surkeita tekeleitä. Mutta tietenkään hän ei malttanut lopettaa, tavoitehan oli kuten sanottua alun alkaenkin pelkästään rikastuminen.


    • fintelligent

      on toinen fantasia maailam jonka kirjoja luen suurella innolla. Just lopetin RA Salvatoren Metsästäjän Miekat sarjan viimeisen kirjan Kaksi Miekkaa, nyt odottelen Salvatoren ideoiman Lukkikuningattaren Sodan viimeistä osaa.

      1. Tolkien
      2. Forgotten Realms

      • ...

        "...nyt odottelen Salvatoren ideoiman Lukkikuningattaren Sodan viimeistä osaa."

        Mikäs tämä on? Tarkempia tietoja kiinnostuneelle :)


    • Hiippari

      Juuh, osa, mutta mites tuo pirates of the caribian. Lähinnähän se on vain "seikkailutarina" menneisyydessä. En löydä siitä oikeastaan mitään fantasiaa, no, paitsi nyt tämä reissu pelastamaan se nainen ja sitten ne luurangot. Mutta tekevätkö muka nuo fantasiaa? Onhan monessa muusakin jutussa samoja elemttejä, mutta eivät ne ole fantasiaa. Näin.

    • Lady_Nocturna

      No Tolkienin lisäksi mikä tahansa muu fantasia kelpaa.
      Eli kirjoja on tullut lueskeltua Pottereista Dragonlanceen.
      Eddingsit on tietty jollain tapaa sympaattisia, sillä ne oli ensimmäisiä fantasia-kirjoja mitä oon ikinä lukenu.
      Ja Pottereihinkin oon hurahatanu.
      Ajan Pyörä - sarjan jätin toiseen kirjaan. Ei oikein uppoa tämmöinen fantasia tyylinen salatut elämät...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      167
      1156
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      25
      937
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      774
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe