Aika surkea vaihdelaatikko

Anonyymi

P12 primerassa, kun jo 322 tuhannen kohdalla kuluu viitosveihde pois pelistä...

11

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitääkö ajella liian isolla vaihteella.

    • Anonyymi

      Öljyt vaihtamatta?

      Vitosella ei kannata myöskään väännättää

    • Anonyymi

      Castrol syntrans 75W-80

      Siinä on jokaiseen manuaaliin merkistä riippumatta sopiva öljy. Löytyy verkkokaupoista

    • Ajan itse paljonkin nuoremmilla autoilla.
      Eikö nyt 322.000 voi pitää aika hyvänä saavutuksena?
      En koskaan ole ymmärtänyt näitä kehumisia, joissa kerrotaan, että nyt on 500 tai 800 tuhatta taulussa!
      Sellainen auto ei käytössä ole luotettava, koska se voi levitä mistä tahansa ja milloin vain. Se myöskään sovi esim. opettajalle, jota aina odottaa 20-25 pulpeteissaan.
      Vaikka et kenties itse olisi laiminlyönyt auton huoltamista, on autolla tuossa iässä ollut jo kymmenkunta omistajaa, joiden toiminnasta et tiedä mitään.
      Auton valmistaja tuskin on ajatellut kuin sen, että laatkolle jo 250.000 olisi riittävä.
      Täällä on myös puhuttu niistä muutamista, joilla ei ole peukalo keskellä kättä.
      Auto vain nosturille siitä, sopivia laatikoita tuon ikäiseen saa arvatenkin ilmaiseksi, ellei sitten kilohinnalla.

    • Anonyymi

      Vai niin. Mulla on vajaa 350 000 km ajettu auto. Olen kolmas omistaja. Auton mukana tuli täydellinen huoltokirja ja kaikki huollot teetetty merkkihuollossa. Muitettu vaihtaa myös ne vaihteistoöljyt. Olen ajanut autolla nyt 60 000 km. Hyvin on toiminut. Yksi täydellinen jarruremppa tehty sekä pakoputkiston olen joutunut vaihtamaan normaalien huoltojen lisäksi.

      • No hyvä! Sinullahan on onnea, koska vanhan auton käyttökulut ovat olleet noinkin pienet.
        Joskus tulee vanhassa ja kuluneessa kuitenkin seinä vastaan - etten sanoisi varottamatta.
        Edelliset omistajatkaan eivät ole paljon jarrutelleet, jos jarrut vain kertaalleen on uusittu.
        En ole ollenkaan kateellinen.
        Mitä sitten aiot tehdä?
        Jatkaa ajamista ja käyttää vain vaihteita 1-4,
        korjata laatikko,
        vai suunnitteletko kenties v. 2022 Valtion etusetelin lunastamista.
        On myös mietittävä mitä muuta korjattavaa lähiaikoina tulee eteen.
        Kaupallisin ehdoin - eli ammattikorjamossa, pienessäkin - kustannukset ylittävät auton arvon.


    • Anonyymi

      Vanhemmissa Saabeissa oli myös vitosen kanssa murheita. Alkoi lopulta vinkumaan kun laakerit kuluivat väljiksi ja hammaskosketus muuttui. Syy oli puhtaasti tehtaan suosituksessa ettei öljyjä vaihdeta. Ikuisia öljyjä ei ole vieläkään keksitty. Säännöllisellä öljyn vaihdolla vaihteistot kestivät hyvin.

      • Anonyymi

        Kuluu ne kuulalaakerit vaikka öljyt vaihtaisikin, toki ehkä hitaammin.

        Kuulalaakerissa se kosketuspinta on niin pieni, että hiuksenhieno kuluma aiheuttaa jo välyksen muuttumisen jolloin hammaskosketus muuttuu ja tulee vinkumista.

        Ääni ei sinänsä riko vaihdelaatikkoa, enemmän se on koskeettinen ongelma.


    • Anonyymi

      Hammaspyörien väärä kosketus syö rattaiden hampaita. Syntyy lisää metallilastua joka johtaa kaikkien osien nopeampaan kulumiseen.

    • Anonyymi

      Ja vaihteistoöljyt on vaihdettu koska viimeksi?

    • Anonyymi

      Primeran vaihdelaatikosta sen verran, että muistaakseni eräs Orimattilassa, tai jossakin naapurikunnassa oleva yritys tuo/toi käytettyjä vaihdelaatikoita Japanista. Näitä menee ja artikkelissa mainittiin nimenomaan Primera eräänä varmana kohteena.

      Enemmän kuin ölyn laatu vaikuttaa viitosvaihteeseen pienillä kierroksilla/nopeuksilla ajaminen. Laakereihin kohdistuva momentti on moninkertainen ykkösvaihteen vastaavaan. Polttoainetta säästäessä maksaa vaihdelaatikon rikkoutumisena suuremman summan. Toisaalta jotkut laatikot kestävät ja kuljettajat osaavat ajaa autoa siten, kuin itse käyttäisi vaihteita polkupyörää ajaessaan. Auto ei valita eikä puuskuta, se vain rikkoutuu ja peilistä voi katsoa syyn.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      189
      3638
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2892
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2732
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2209
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2017
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1657
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1615
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1568
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1419
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1321
    Aihe