Lieksalaisia murresanoja-/sanontoja

Anonyymi

* uamunen
* päevällinen
* iltanen

Tässä olisi miettimistä, mutta luulen että kaikki Lieksan maaseudulta kotoisin vanhemmat sukupolvet tuntee nämä.

32

1351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinnä oli kysymysessä vuorokauden eri aikoina nautittavista aterioista.

      • Olet varmaan aivan oikeassa.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Olet varmaan aivan oikeassa.

        Niin, ja "Tuuhan palaselle" tarkoittaa "Tule välipalalle"


    • Kuulin kerran erään lieksalaisen suusta sanonnan: tuo se painaa niin paljon että sitä ei kulettele etes Heikuran pennut! Loukkaamatta ketään ,mistähän lie kyse?

      • Anonyymi

        Sanontaa en ole koskaan kuullut. Luulisin, että liittyy nykyisin niin yleiseen asiaan kun ylipaino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanontaa en ole koskaan kuullut. Luulisin, että liittyy nykyisin niin yleiseen asiaan kun ylipaino.

        Sanonta on vanha, paljon vanhempi, kuin nykyinen ylipaino-ongelma. Jos jonkin esineen tiedettiin olevan jonkun varmassa hallinnassa. tai hyvässä tallessa, siitä sanottiin: "Sitä ei Heikuran pennut kantele."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanonta on vanha, paljon vanhempi, kuin nykyinen ylipaino-ongelma. Jos jonkin esineen tiedettiin olevan jonkun varmassa hallinnassa. tai hyvässä tallessa, siitä sanottiin: "Sitä ei Heikuran pennut kantele."

        Eihän Lieksassa ole koskaan asunut Heikuroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Lieksassa ole koskaan asunut Heikuroita.

        Asuu nykyäänkin.


    • Anonyymi

      Tötterehtiä on yksi parhaimmista, jota ei tunneta oikeastaan missään muualla. Esim. mummot voivat tötterehtiä kaupan kassalla, jolloin jono ei liiku ollenkaan, ja sekös alkaa kismittämään muita jonossa olevia asiakkaita.

      • Anonyymi

        "Kastellaanko palasta" Tietääkö joku merkityksen. Olen kuullut, mutta haluan asiasta tietoa muilta "viisailta"..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kastellaanko palasta" Tietääkö joku merkityksen. Olen kuullut, mutta haluan asiasta tietoa muilta "viisailta"..

        Empä ole tuota kulluut. Arvelisin, että kysyjä tiedustelee: Otetaisko palasen kanssa jotain juomaa. mahdollisesti jotain miestä väkevämpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kastellaanko palasta" Tietääkö joku merkityksen. Olen kuullut, mutta haluan asiasta tietoa muilta "viisailta"..

        Missä murretietäjät oikein luuraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä murretietäjät oikein luuraa?

        Vehnästä tahi korppuu kehotettiin kastammaan kahvikuppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vehnästä tahi korppuu kehotettiin kastammaan kahvikuppiin.

        Ei ennen puhuttu vehnäsestä vaan nisusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ennen puhuttu vehnäsestä vaan nisusta.

        Nissua kastovat Kainnuussa, ei Pielisjärvellä.


      • Anonyymi

        - Mittee se tuas tötterehtii.
        Kuulin tuon eka kerran Heinävedellä joskus 70-luvulla. Se siitä lieksalaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nissua kastovat Kainnuussa, ei Pielisjärvellä.

        Nissan kastui kun ajettiin ojaan, ei Pielisjärveen.


    • Anonyymi

      Siinä talossa se on koera samallaenen, ku isäntäsäkkii...

      • Anonyymi

        Kastellaanko palasta tarkoittaa miehen ja naisen intiimiä kanssakäymistä.


    • Pyörii kuin Muntosen tyrä. Lieksassa kuultua, en tiedä onko lieksalainen sanonta.

    • Anonyymi

      Työstää kuin masai! 🏃‍♂️🏃‍♀️

    • Anonyymi

      - Nyt on koko pere sama kato al, sano vanhapoika ko pan hatu päähääsä.
      - Ni Iikö työ ootta salamest vai Käk?
      - No Käk, Käk.
      Aissunprkule. Nuohaa olkiin näät Käksalmest.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe