Ovatko läppärien sähköjohdot yhteensopivia eri merkeillä, jos koneeseen työnnettävä pää on samanmuotoinen.? Acerin johto ilmeisesti päästä viallinen: siinä on suorakulmainen pää. Hylätyssä HP-koneessa on myös suorakulmapää. Voiko tuota HP-johtoa kokeilla Acer-koneeseen, vai onko vaarallista?
Läppärin sähköjohto
40
1451
Vastaukset
- Anonyymi
Kuhan voltit ja napaisuus täsmää ja tietysti sopii niin mikä ettei
Ilmeisesti kyse on siitä (yleensä) irtojohdosta, joka tulee seinävastakkeen ja läppärin virtalähteen väliin?
Näitä voi vaihtaa vapaasti keskenään, kunhan se virtalähteeseen menevä pistoke myös on samanlainen kuin alkuperäinen. Yleisimpiä pistoketyyppejä ovat kolminapainen "apila" ja kuvailemasi kaksinapainen, jossa muotoilu on kuin ∞ -merkillä.- Anonyymi
Ei voi vaihtaa..
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi vaihtaa..
Kuten jo aiemmin toisen toteamana, itse virtalähteen voi vaihtaa vain jos pistoke, sen napaisuus ja lähtöjännite ovat samat. Irrallisella virtajohdolla ei ole niin väliä, kunhan sopii.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Kuten jo aiemmin toisen toteamana, itse virtalähteen voi vaihtaa vain jos pistoke, sen napaisuus ja lähtöjännite ovat samat. Irrallisella virtajohdolla ei ole niin väliä, kunhan sopii.
Minä sanoisin että kunhan jännite ja virta on riittävä, koska sitä vakovaidaan ja jaetaan useampalle tasolle, koneen itsensä toimesta. Olen käyttänyt 24V virtalähdettä 18V korvikkeena, eikä ylimääräistä lämmön kehitystä ollut havaittavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sanoisin että kunhan jännite ja virta on riittävä, koska sitä vakovaidaan ja jaetaan useampalle tasolle, koneen itsensä toimesta. Olen käyttänyt 24V virtalähdettä 18V korvikkeena, eikä ylimääräistä lämmön kehitystä ollut havaittavissa.
Lisätäänpä vielä:
Tuo 24V on sellainen raja jota ei pitäisi ylittää, koska harvempi rekulaattori sietää suurempaa jännitettä. - Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Noup:)
- Anonyymi
Joo siis sen virtalähteen ja seinässä olevan pistorasian välissä olevan irrotettavan johdon voi vaihtaa toiseen yleensä. Ne on yleensä ihan vakiokamaa. Mutta itse virtalähteiden ja niiden läppäriin kiinni tulevien johtojen liittimien välillä on suuriakin eroaja. Eli läppäriin ei pidä mennä kytkemään muita kuin kyseisen läppärin kanssa käytettäväksi tarkotettuja virtalähteitä.
T. miksuh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo siis sen virtalähteen ja seinässä olevan pistorasian välissä olevan irrotettavan johdon voi vaihtaa toiseen yleensä. Ne on yleensä ihan vakiokamaa. Mutta itse virtalähteiden ja niiden läppäriin kiinni tulevien johtojen liittimien välillä on suuriakin eroaja. Eli läppäriin ei pidä mennä kytkemään muita kuin kyseisen läppärin kanssa käytettäväksi tarkotettuja virtalähteitä.
T. miksuhEi voi vaihtaa.,.
- Anonyymi
Voi voi. Puuttuiko johto etkä saanut kunnolla tutkittua läppäriä?
- Anonyymi
Loppui vissiin virta kesken ja näyttö pimeni? Tuo seuraavalla kerralla oma johto mukana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loppui vissiin virta kesken ja näyttö pimeni? Tuo seuraavalla kerralla oma johto mukana?
Mitäpä ajattelit läppärillä olevan? Ydinasekoodeja? Sex tapeja presidenteistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä ajattelit läppärillä olevan? Ydinasekoodeja? Sex tapeja presidenteistä?
Laitoitko läppärille pankkikoodien uteluohjelman? Paljonko luulet tilillä olevan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitoitko läppärille pankkikoodien uteluohjelman? Paljonko luulet tilillä olevan?
Varmaan löytyy teknologiafirman avainhallintaohjelma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan löytyy teknologiafirman avainhallintaohjelma?
Salaista kirjeenvaihtoa teknologiafirman johtajan kanssa? Puhelinseksinauhoite?
- Anonyymi
Jos tarkoitat itse virtalähteestä kannettavaan menevää johtoa, niin niiden plugien kanssa saa olla tarkkana.
Samanmuotoinen ja -näköinen eli melkein samanlainen plugi ei välttämättä olekaan samanlainen. Ulkohalkaisija/sisähalkaisija ja mahdolisen piikin paksuus saattaa ollakin eri. Kannattaa mittailla työntömitalla jos on epävarma sopivuudesta.
Esim. Dellin ja HP:n isot pyöreät piikilliset plugit on kovasti samannnäköisiä, mutta ovat erikokoisia ja yhteensopimattomia. - Anonyymi
No ei ne mene eikä pelitä jos plugi ei ole sopiva. 19-16 V "latureita" olen ristiin aina käyttänyt
- Anonyymi
Ei niitä aivan summassa kannata käyttää.
- Anonyymi
Murtomies menee syöttämään vääränlaisen laturin läppäriin, että saisi koneen auki. Tsi hih hii:)
- Anonyymi
Jotkut jälkimarkkina-laturit tulee valmiiksi sovitepäällä eli joku hp:n laturi oli sovittimella tehty "acerin" laturiksi sama tuo jos jännitteet on samat ja virta riittää niin homma toimii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Murtomies menee syöttämään vääränlaisen laturin läppäriin, että saisi koneen auki. Tsi hih hii:)
Tällaistakin maailmalla tapahtuu ihan oikeasti, ja valitettavasti, eli ei kannata nauraa; naapurisi huumehörhö voi ihan hyvin räjäyttää läppärin akkukennoston tällaisella pelleilyllä, ja jälki ei todellakaan ole kaunista katsottavaa.
Näistähän on maailmalla ollut uutisia kun ovat erityisesti Applen laitteiden kanssa käyttäneet "yhteensopivia" latureita koska Applen omat ovat niin kalliita, niin sitten on alkanut pallokala kasvamaan ja hyvässä tapauksessa vain ulostanut sisällön paineella ympäri seiniä, aiheuttamatta tulipaloa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut jälkimarkkina-laturit tulee valmiiksi sovitepäällä eli joku hp:n laturi oli sovittimella tehty "acerin" laturiksi sama tuo jos jännitteet on samat ja virta riittää niin homma toimii
Ja jos ei toimi ja savu nousee niin on väärä, Vrma merkki eikä tarvitse toistaa
- Anonyymi
Älä missään nimessä mene kytkemään läppäriisi jonkin aivan toisen läppärimallin virtalähdettä. Se ehdottomasti ei ole hyvä idea. Nuo läppärien virtalähteet on suunniteltu tietyn laitevalmistajan läppäreille ja myös saman laitevalmistajan eri läppärimallien virtalähteiden välillä on eroja. Läppärien kohdalla ei ole olemassa samanlaista standardointia virtalähteissä kuin mitä on USB-laturien kohdalla. USB-latureissa on niissäkin eroja, mutta läppärien kohdalla virtalähteiden erot ovat huomattavasti suurempia.
Eli en suosittele menemään kokeilemaan toisen läppärin virtalähteen kytkemistä, pahimmass tapauksessa hajotat läppärisi.
Ne läppärien virtalähteistä pistorasiaan menevät irrotettavat johdot ovat vakiokamaa yleensä, mutta muutoin virtalähteet on valmistaja ja jopa läppärimallikohtaisia.
Tietysti periaatteessa jokin virtalähde voi toimia eri läppärien kanssa, mutta en suosittele menemään kokeilemaan.
T. miksuh- Anonyymi
Ihan samaa virtaa se syöttää siihen pyöreään pistokkeseen mikä kytketään varsinaiseen läppäriin. Kunhan sen virtalähteen voltit ja amppeerit on kohillaan niin toimii. Itsellä tässä kaksi laturia. Asuksen jonka output on 19V ja 4,74A, toinen laturi Hp jonka arvot 18.5 V ja 6.5 A. Voltit varmaan kelpaa mutta tuo amppeeri määrä akulle voi olla liikaa, näin luulisin. Seinä johdot molemissa samanlainen kolminapanen töpseli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan samaa virtaa se syöttää siihen pyöreään pistokkeseen mikä kytketään varsinaiseen läppäriin. Kunhan sen virtalähteen voltit ja amppeerit on kohillaan niin toimii. Itsellä tässä kaksi laturia. Asuksen jonka output on 19V ja 4,74A, toinen laturi Hp jonka arvot 18.5 V ja 6.5 A. Voltit varmaan kelpaa mutta tuo amppeeri määrä akulle voi olla liikaa, näin luulisin. Seinä johdot molemissa samanlainen kolminapanen töpseli.
Ei se asia kyllä nyt ihan noin ole, että homma toimisi jos voltit ja amppeerit on kohdillaan. Virtalähteet on voitu suunnitella keskustelemaan tietokoneen kanssa jne ja se ei välttämättä toimi, jos virtalähdettä käytetään jossakin muussa läppärissä kuin mihin se on tarkoitettu. Läppärienkin virtalähteet on softaohjattuja käsittääkseni kuten on pöytäkoneissakin. Pöytäkoneissa käytetään standardia ATX-virtalähdettä käytännössä aina, mutta läppäreissä on valmistajien omia viritelmiä.
- Anonyymi
Kannattaa ehdottomasti kytkeä:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka se pyöreä liitin näyttäisi ulkoisesti samanlaiselta, niin se ei välttämättä ole sähköisesti tai muutenkaan samanlainen. Eli vaikka se näyttäisi samalta se voi olla kytketty eri tavalla eri läppärien virtalähteissä ja pahimmillaan voit polttaa läppärin kytkemällä yhteensopimattoman virtalähteen. Eli pelkkä jännitteiden ja virtojen tuijottaminen ei riitä,. Ja myös sillä on merkitystä paljonko virtalähde kestää tehonkulutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se asia kyllä nyt ihan noin ole, että homma toimisi jos voltit ja amppeerit on kohdillaan. Virtalähteet on voitu suunnitella keskustelemaan tietokoneen kanssa jne ja se ei välttämättä toimi, jos virtalähdettä käytetään jossakin muussa läppärissä kuin mihin se on tarkoitettu. Läppärienkin virtalähteet on softaohjattuja käsittääkseni kuten on pöytäkoneissakin. Pöytäkoneissa käytetään standardia ATX-virtalähdettä käytännössä aina, mutta läppäreissä on valmistajien omia viritelmiä.
Tämä "keskustelu" on rakennettu läppärin sisään, ja sisältää ainoastaan akun lataukseen liittyvän asian; mitään "älyä" ei läppäreiden muuntajissa ole.
- Anonyymi
"miksuh" kerroppa omin sanoin mitä se virta (A) oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virtalähteet eivät keskustele kuorman kanssa, älä nyt höpötä ihan älyttömiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läppäreiden ja tietokoneiden ATX -vitalähteet eivät ole softaohjattuja.
Emolevy edellyttää ja odottaa tiettyä jännite- ja virtamäärää virtalähteeltä, jota sitten reguloi edelleen komponenttien vaatimusten mukaisiksi, ilman mitään softaohjausta; kyllä se on ihan komponenttitasolla hoidettu tämä asia. Emolevyillä on myös sensoreita jota kykenevät mittaamaan nämä jännitteet, että varoittamaan jos jostain syystä on liian korkea tulojännite. - Anonyymi
Jos kannettavan laturin plugissa on plus- ja miinusnapojen lisäksi joku kolmas "signaali"napa (näin on ainakin joidenkin HP:n laturien kohdalla) niin saattaa olla että kannettava johon tuollainen laturi on tarkoitettu toimii akun kanssa oikein vain kuvatunlaisella laturilla.
Eli sille ei välttämättä käy edes saman valmistajan laturi, joka on muuten plugiltaankin samanlainen, mutta ilman sitä "signaali"-toimintaa.
- Anonyymi
Voi olla todella vaarallista, tai sitten vain ei tapahdu yhtään mitään.
Katso ensin VANHASTA muuntajasta arvokilvestä sekä jännite (V) että virta (A) kuten myös teho (W), ja jos ovat TÄSMÄLLEEN samat jonkun toisen muuntajan arvokilven arvojen kanssa, niin sitten voit käyttää, muussa tapauksessa ei voi.
Ainoa poikkeus on teho (W), joka voi olla suurempi kuin vanhassa muuntajassa.- Anonyymi
Ja kun W=A*V, joten vikaanhan tuo selityksesi meni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun W=A*V, joten vikaanhan tuo selityksesi meni.
Ei mennyt sillä kaikki eivät tiedä tätä pientä tosiasiaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt sillä kaikki eivät tiedä tätä pientä tosiasiaa...
Kyllä se meni vikaan, sillä laturin ampeerilukema saa periaatteessa olla mitä hyvänsä, kunhan on vähintään sen mitä kannettava maksimissaan laturista voi imeä.
Eli: laturin jännite mielellään melko tarkkaan se mitä kannettavan spkesit sanoo, ja se ampeerilukema VÄHINTÄÄN se mitä kannettavan speksit sanoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se meni vikaan, sillä laturin ampeerilukema saa periaatteessa olla mitä hyvänsä, kunhan on vähintään sen mitä kannettava maksimissaan laturista voi imeä.
Eli: laturin jännite mielellään melko tarkkaan se mitä kannettavan spkesit sanoo, ja se ampeerilukema VÄHINTÄÄN se mitä kannettavan speksit sanoo.Ahaa, miksi minulla sitten pamahti sulake, kun käytin muuntajaa jossa täsmälleen sama jännite, mutta antoi 2.5A enemmän virtaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, miksi minulla sitten pamahti sulake, kun käytin muuntajaa jossa täsmälleen sama jännite, mutta antoi 2.5A enemmän virtaa?
Sitä ei täältä käsin voi tietää. VIRRAN MÄÄRÄÄ KUORMA, ei virtalähde. Jos kuorma tarvitsee virtaa 1A, niin vaikka virtalähteesi pystyisi antamaa 200A virtaa, kuten hitsausmuuntajat tekevät, kuorma ottaa vain 1A.
Yleensä on hyvä olla jonkin verran enemmän tarjolla kuin on pyyntö, näin virtalähde ei tee kokoajan työtään maksimi tehoilla ja käy niin ollen viileämpänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ei täältä käsin voi tietää. VIRRAN MÄÄRÄÄ KUORMA, ei virtalähde. Jos kuorma tarvitsee virtaa 1A, niin vaikka virtalähteesi pystyisi antamaa 200A virtaa, kuten hitsausmuuntajat tekevät, kuorma ottaa vain 1A.
Yleensä on hyvä olla jonkin verran enemmän tarjolla kuin on pyyntö, näin virtalähde ei tee kokoajan työtään maksimi tehoilla ja käy niin ollen viileämpänä.Niin, kukaan ei koskaan voi tietää että mitä kaikkea voikaan tapahtua kun yhdistelee laitteita ja komponentteja joita ei alunperinkään ole tarkoitettu toisiinsa, mukaanlukien myös "yhteensopivat" laitteet... Itse kuitenkin viisastuin kerrasta, ja olen onnellinen että vain sulake poksahti, eikä että esim. muuntaja olisi alkanut päästämään sinistä savua ulos, tai jopa antautunut liekkien vietäväksi, kuten myöskään että mikään laite ei mennyt rikki, vaan vain sulake...
Ja kuorma ei MÄÄRÄÄ virtaa; tälle on oma VAATIMUS; jos laite VAATII vaikka 19V ja 12A, niin siihen on turha työntää 19V/8A -syöttöä, koska KUORMA on 12A, niin tarve ei tule tyydytettyä 8A -lähteellä, koska laite ei voi MÄÄRÄTÄ antamaan 12A koska syöttö on rajoitettu 8A. Tai siis toki se voi ainakin YRITTÄÄ määrätä, ja voi olla että onnistuukin, hetkellisesti, siihen saakka että pallokala alkaa pullistumaan ja ulostaa sitten sisuskalut ulos ympäri seiniä, ja pahimmassa tapauksessa antautuu vielä liekkien vietäväksi...
Kaikenlaisia kokeilijoita voi toki olla ja löytyä, vain päättämään että "no minä nyt vain vähän kokeilen koska kyllä tuo 8A riittää koska koko 12A on tarkoitettu vain siihen että käyttää laitetta koneessa olevan supertehokkaan NVIDIAn näytönohjaimen kanssa, joten se 8A kyllä riittää ihan varmasti koska käytän vain prosessorissa olevaa sisäistä Intelin omaa näytönohjainta..."
- Anonyymi
Läppärin sisällä tarvittavat jännitteet muodostetaan hakkuriteholähteillä. Ulkoa tuleva jännite saa olla melkein mitä vain järkevissä rajoissa. Sama juttu kaikkien läppäreiden kanssa. Eivät käytännössä eroa paljoakaan toisistaan. Tehoa pitää tietysti olla riittävästi. Ennen oli ennen ja tietysti paljon ennen läppäreitä. Unohtakaa menneet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760