Ruokarukoukset kristityillä

gaborone

Onpas tämäkin aihe X( Supertyperää..

Vastaavatko kristittyjen ruokarukoukset hindujen ruoan uhraamista? Ja onko se oikein, koska heidän ruoissaan on usein kiellettyjä aineita?

Hare Krishna

5

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madhava

      Kyllä ja ei. Kyllä siinä mielessä, että niissä muistetaan kaiken ruoan antaja ja alkuperä.

      Ei siinä mielessä, että ruokaa ei varsinaisesti valmisteta suoranaisesti korkeimmalle tarjottavaksi. Vaishnavathan tuovat ruoan varta vasten alttarille ja pyytävät Krishnaa siitä maistamaan ennen kuin itse syövät.

      • gaborone

        Mulla ei ole vieläkään alttaria, mutta... Miten sitten voi uhrata ruoan jos ei sitä vie alttarille?


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Mulla ei ole vieläkään alttaria, mutta... Miten sitten voi uhrata ruoan jos ei sitä vie alttarille?

        Sen voi tehdä siinä tapauksessa mielessään. Voit ajatella, kuinka tarjoat herkullisen ruoan Radhalle ja Krishnalle, vaikka itse sepittämäsi rukouksen kanssa.

        Mutta puhutaan "tarjoamisesta", ei "uhraamisesta", koska tuo "uhri" -sana kuulostaa aika groteskilta, ei ole sopiva vastine alkuperäisille termeille (ei edes englannin "offer"), ja siitä puuttuu bhaktin läheisyys, jossa itse tarjoamme ruoan rakkaalle Krishnallemme, sen sijaan että "uhraamme alttarilla".

        Ajattele jos minä olisin istunut pöydän ääreen, ja tulisit lautasen kanssa ja sanoisit että nyt kyllä uhraan tämän sinulle. Luultavasti juoksisin karkuun.


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        Sen voi tehdä siinä tapauksessa mielessään. Voit ajatella, kuinka tarjoat herkullisen ruoan Radhalle ja Krishnalle, vaikka itse sepittämäsi rukouksen kanssa.

        Mutta puhutaan "tarjoamisesta", ei "uhraamisesta", koska tuo "uhri" -sana kuulostaa aika groteskilta, ei ole sopiva vastine alkuperäisille termeille (ei edes englannin "offer"), ja siitä puuttuu bhaktin läheisyys, jossa itse tarjoamme ruoan rakkaalle Krishnallemme, sen sijaan että "uhraamme alttarilla".

        Ajattele jos minä olisin istunut pöydän ääreen, ja tulisit lautasen kanssa ja sanoisit että nyt kyllä uhraan tämän sinulle. Luultavasti juoksisin karkuun.

        Olen täysin samaa mieltä, ettei se kuulosta kovinkaan kivalta!

        Mutta ei tarvitse juosta karkuun, en mä sulle aio "uhrata" :D

        Hare Krishna :)


    • Bhaga

      Käsittääkseni kristityt kiittävät Jumalaa ruoasta. Se on todella hyvä tapa ja rohkaisen kaikkia kristittyjä tuttaviani aina siihen.

      Kerran Srila Prabhupadalta kysyttiin, miten aloittelijan, joka ei syystä tai toisesta pysty uhraamaan kaikkea syömäänsä ruokaa Krishnalle,pitäisi toimia? Hän vastasi, että aluksi voi vain kiittää Jumalaa ruoasta. Jossain vaiheessa tuo antaumus sitten kasvaa ja kehitämme ymmärryksen, että koska Jumala toimittaa meille kaiken syömämme ruoan, ehkä mekin voisimme yrittää tarjota Jumalalle jotakin takaisin.

      Itse kiitän Krishnaa ruoasta, jos tilanne on sellainen etten pysty ruokaa uhraamaan. Välillä joudun töissä sellaisiin tilanteisiin, että joudun syömään ravintolaruokaa. Silloin vain tilaan laktovegetaarista ruokaa, kiitän Krishnaa ruoasta ja popsin aterian. Krishnalle pitäisi uhrata vain antaumuksella hänelle valmistettua ruokaa. Miksi siis tyrkyttäisin hänelle väkisin jotakin mitä hän ei edes halua syödä? Parempi vain kiittää häntä ruoasta.

      Toki kokkaan mieluiten kotona itse ruokaa Krishnalle, mutta en silti ole fanaattinen tuon asian suhteen. Jos tilanne sitä vaatii vaikka mummon luona, syön kyllä muidenkin kokkaamaa laktovegetaristista ruokaa. Toivon kuitenkin, että Krishna tulevaisuudessa asettaisi minut sellaiseen elämäntilanteeseen, jossa voisin nauttia vain hänelle antaumuksella uhrattua ruokaa. Se olisi kaikkein paras tilanne.

      Hare Krishna!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe