Ht-veneen talvisäilytys

Anonyymi

Miten tollanen ht-paatti peitellään kaikista kätevästi talvisäilöön trailerille?

Koneet osaan huoltaa, mutta tommosen rungon ja patjojen talvisäilö on vielä hakusessa. Viimeeksi kun säilytin vastaavaa venettä, niin kone toimi hienosti, mutta sisälle oli tullut lisää hometta..

Säilytystilasta on tiukkaa. Veneen patjat ei mahdu oikein mihinkään, joten voiko ne pitää veneessä?

Miten tuo talvisäilö tehdään kaikista kätevästi ja halvalla?

6

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla meni viime talvi poikkeuksellisesti näin: Autokatoksen alla tuplapressuilla ja sisällä pieni lämppäri jota pidin pakkasvahtimoodissa käynnissä kun lämpötila huiteli nollan molemmin puolin. Muutaman asteen ulkolämpötilaa korkeammalla, kunnon pakkasilla sammutettuna. Oikein tai väärin, mutta ei mitään hometta missään. Tuleva talvi menee kuitenkin puolilämpimässä autotallissa jossa ei autoa pidetä.

    • Anonyymi

      Patjat kannattaa ehdottomasti ottaa veneestä pois. Mitä tulee veneen peittelyyn, pressu päälle niin että vesi ja lumi eivät pääse satamaan veneeseen. Muuten mahdollisimman ilmavasti peittely jotta ilma kiertää. Ei misään nimessä tiukkaa pakettia. Ja mitä paksumpaa pressua, sen paremmln se kestää. Halvimmat ohuet pressut eivät kestä yhtäkään talvea, ekan myrskyn jälkeen ovat riekaleina.

      Ja ennen veneen säilöön laittamista, siivoa veneestä pois kaikki roskat ja ylim. tavara ja sen jälkeen kunnon pesu sisältä. Puhtaass veneessä ei home viihdy.

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä kanssasi.
        Minulla on kaksi pressua. Alimpana on 180g/m* päällimmäisenä on 650gm*.
        Tällä tavalla ei kondenssivesi valu kannelle, eikä minullakaan ole homeesta ollut merkkiäkään.

        Kaikki kangasta sisältävät tavarat otan talveksi kuivaan varastoon - matot, verhot ja patjat.

        Tietysti jos säilytystiloja ei ole, niin se vaatii suunnittelua. Minulla on mökillä runsaasti varastointitilaa, mutta kun pidin venettä Helsingissä, niin tein patjoista paketin, jonka päällystin vanhalla päiväpeitolla ja sijoitin sen erään oven taakse. Suurimman osan ajasta niitä ei sieltä kukaan nähnyt D.
        Masaesbosta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä kanssasi.
        Minulla on kaksi pressua. Alimpana on 180g/m* päällimmäisenä on 650gm*.
        Tällä tavalla ei kondenssivesi valu kannelle, eikä minullakaan ole homeesta ollut merkkiäkään.

        Kaikki kangasta sisältävät tavarat otan talveksi kuivaan varastoon - matot, verhot ja patjat.

        Tietysti jos säilytystiloja ei ole, niin se vaatii suunnittelua. Minulla on mökillä runsaasti varastointitilaa, mutta kun pidin venettä Helsingissä, niin tein patjoista paketin, jonka päällystin vanhalla päiväpeitolla ja sijoitin sen erään oven taakse. Suurimman osan ajasta niitä ei sieltä kukaan nähnyt D.
        Masaesbosta

        onko sulla pressujen välissä jonkinlainen ilmatila, ettei se kondensoi sinne alapintaan?


      • Anonyymi
        SRD kirjoitti:

        onko sulla pressujen välissä jonkinlainen ilmatila, ettei se kondensoi sinne alapintaan?

        No en ole tuo edellinen koirjoittaja mutta kommentoin kuitenkin. Siis raskaampi pressu telineitten päälle ja kevytpeitto ripustetaan sen alle niin että väliin jää ilmatila. kondenssivesi tippuu kevytressun päälle ja vene säilyy kuivempana.


      • Anonyymi
        SRD kirjoitti:

        onko sulla pressujen välissä jonkinlainen ilmatila, ettei se kondensoi sinne alapintaan?

        Tuossa SRD jo kertoi sen pressujen toiminnan. Juuri noin se kaksoispressu hoitaa asian.
        Se alempi pressu jää aina hieman löysemmälle kuin päällimmäinen, joka kiristetään köysillä tiukaksi.
        Mainittakoon, että opin tuon kikan täältä kun n. kymmenen vuotta sitten siitä luin. Jos en väärin muista, niin se oli Bossu, joka siitä kertoi.
        Minun täytyy tuo peittely tehdä todella huolellisesti, koska vene seisoo talvet mökillä, jonne on sen verran matkaa, ettei sinne voi joka myräkän jälkeen lähteä tarkastuskäynnille.
        Masaesbosta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      108
      2266
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      437
      1699
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1363
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      19
      1245
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      81
      1214
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1144
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      292
      1072
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      192
      1064
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      52
      1041
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      205
      883
    Aihe