Vaihdoin käyttämäni bensiinin ysiviitosesta
ysikasiin. Tankillisella olen ajanut vaihdon
jälkeen 50 - 75 kilometriä pidempään, joten 1.5
%:n rahanmenolla säästän vajaa 10 %
bensiinikuluissa. Keskiarvokulutukset 7.0l/100km
sekä 6.4l/100. Vertailuni on tosin vasta
aluillaan; vuoden 2000 ajelin 95:lla ja nyt
tammikuusta alkaen olen ajellut siis 98:lla. Ja
vielä mukamas Focus (1.6 b) tuntuu
virkeämmältä... Olenkohan nähnyt unta??
Toivottavasti en...
Onko muilla arvon fordisteilla samansuuntaisia
kokemuksia??
Bensankulutus pienemmäksi
14
2044
Vastaukset
- vm2000-Mondeo 2.0
Täytyy ihan huvin vuoksi kokeilla miten Mondeo
suhtautuu 98:iin. Kaikki keinot pitää kokeilla
koska bensan hinta laskee todennäköisesti vasta
syksyllä jos ollenkaan. - eurocub
Voi todellakin laskea 98 käyttämällä. Siihen on
ihan järkeenkäypä selityskin: Nykymoottorit on
hyvinkin korkeapuristeisia laihaseosmoottoreita.
Jos laitetaan 95ttä esim fordin 1.6ohc moottoriin
jonka puristussuhde vakiona on 9.1:1 niin
varmasti nakuttaa mutta nykymoottoreissa olevat
nakutuksentunnistimet säätävät sytytystä
myöhäisemmälle jolloin nakutusilmiö vähenee ja
voidaan käyttää matalaoktaanista bensaa. Samalla
kun syttyä käännetään myöhemmälle teho
moottorissa laskee ja samalla hyötysuhde pienenee
ja tämähän tarkoittaa sitä että kulutuskin
kasvaa. Nämä kulutuslukemamuutokset eivät ole
kuitenkaan mitään ihmeellisiä vain n.0.5 l/100
autosta ja moottorista riippuen. Itsekin olen
tehnyt -91 DOHC sierralla samoja kokeiluja ja
todennut kulutuksen laskevan hieman ja kulun
parantuvan ainakin "perstuntumalla"
Tietysti joku nyt kysyy miksi ei autotehtaat
suosittele 98 joka pirssiin. Syy on
yksiselitteisesti tämä polttoaineen hinta ja "kun
muillakin on" 95dellä kulkeva auto mallistoissaan.
Muuten audin 2.2e moottorissa suositellaan 98
käyttöä että silleen...- Henkka Ford
...että tässä oli tämän keskustelun tyhjentävin
vastaus keskustelun aloittajalle! Näin mäkin
olisin valmis väittämään!
- jr
Kaasari malleissa??
- Mopoko
Aikoinaan kun tuli nämä 95e:t niin meillä oli
perheautona kaasari saabi ja silloin piti
tietysti kokeilla halpaa bensaa. Ja auto oli 95e
todella laiska, nuki ja ryki, kulutti n 1 litran
enemmän. Parin tankin jälkeen ajelin 99:llä taas.
Tuo poltto-aine kikka oli minulta ainakin
kokeilematta tässä nykyisessä focuksessa, eli
ensi tankillinen on sitten 98... Kirjoittelen
kuinka kävi.
- ...
Olen ajellut tuolla 1.6 focuksella noin 25000 km
ja kyllä tuo kesäaikainen kulutus on ollut siinä
6.5 litran kieppeillä, pitkällä matkalla lähellä
6.3:a.Bensana on ollut aina 95:n.Onhan tuon
Focuksen puristussuhde 11, joten siitä päätellen
on 95 ehkä oktaaniluvultaan alakantissa.Jos se
olisi taas liian matalaoktaanista, pitäisi kyllä
koneesta kuulua jopa nakutusta, mutta enpä ole
kuullut.Sinänsähän tuo oktaaniluku ei pitäisi
vaikuttaa sen antamaan tehoon, ainoastaan
korkeampioktaaninen ei syty niin herkästi paineen
ja lämpötilan noustessa eli sytytyksen pääsee
suorittamaan sytytystulppa.- kaakkois-suomi
Scorpio toimii oikein hyvin venäjän 92
oktaanisella ja on halpaa ajoa...pari markkaa
litra.
- Miki
Itse olen huomannut saman ilmion omassa
Focuksessani (2.0 l automaatti). Regular
87:lla kulutus n. 9,5l/100km kun taas
Supreme 92:lla paasee noin 8.7l/100km.
Tosin taalla hintaero on lahes 20%.- boreham
käsittääkseni 95e ja 98e ovat lämpöarvoiltaan eli
energiasisällöiltään samoja.muuttamatta
sytytysennakkoa vanhemmassa autossa ei
oktaaniluvun nosto anna mitään etua. nykyautot
nakutustunnistimineen hakevat automaattisesti
optimiennakon ja täten 98e:llä ennakkoa on
enemmän ja pienempi(?) kulutus. silloin kun 95e
tuli markkinoille moni auto joka käytti ennen 97
tai 99 oktaanista polttoainetta voitiin säätää
alemmalle oktaaniluvulle jos vain
venttiilinistukat sen sallivat. samalla kuitenkin
tehot tippuivat hieman ja kulutus kasvoi. mutta
saatan olla väärässäkin. kommentoikaa ja
valistakaa. - ???
boreham kirjoitti:
käsittääkseni 95e ja 98e ovat lämpöarvoiltaan eli
energiasisällöiltään samoja.muuttamatta
sytytysennakkoa vanhemmassa autossa ei
oktaaniluvun nosto anna mitään etua. nykyautot
nakutustunnistimineen hakevat automaattisesti
optimiennakon ja täten 98e:llä ennakkoa on
enemmän ja pienempi(?) kulutus. silloin kun 95e
tuli markkinoille moni auto joka käytti ennen 97
tai 99 oktaanista polttoainetta voitiin säätää
alemmalle oktaaniluvulle jos vain
venttiilinistukat sen sallivat. samalla kuitenkin
tehot tippuivat hieman ja kulutus kasvoi. mutta
saatan olla väärässäkin. kommentoikaa ja
valistakaa.Olen yrittänyt järkeillä tuota ennakkoa.Eikö se
ole niin päin, että 98:lla voi olla pienempi
ennakko kuin 95:lla. 95:han itsesyttyy pienemällä
puristuksella eli se on siksi sytytettävä
tulpalla aikaisemmin kuin nouseva puristuspaine
sen sytyttää ennen männän yläkuolokohtaa. - boreham
??? kirjoitti:
Olen yrittänyt järkeillä tuota ennakkoa.Eikö se
ole niin päin, että 98:lla voi olla pienempi
ennakko kuin 95:lla. 95:han itsesyttyy pienemällä
puristuksella eli se on siksi sytytettävä
tulpalla aikaisemmin kuin nouseva puristuspaine
sen sytyttää ennen männän yläkuolokohtaa.tiedä häntä mutta jos moottori alkaa kilistämään
eli nakuttamaan kiihdytyksessä niin vaiva poistuu
ennakkoa pienentämällä. tai käyttämällä
korkeampioktaanista gasoo. - kaakkois suomi
??? kirjoitti:
Olen yrittänyt järkeillä tuota ennakkoa.Eikö se
ole niin päin, että 98:lla voi olla pienempi
ennakko kuin 95:lla. 95:han itsesyttyy pienemällä
puristuksella eli se on siksi sytytettävä
tulpalla aikaisemmin kuin nouseva puristuspaine
sen sytyttää ennen männän yläkuolokohtaa.Moottori antaa suurimman tehonsa kun sytytykset
on säädetty mahdollisimman aikaiselle eli aivan
nakutusrajalle. 98 oktaanista käytettäessä
sytytystä voidaan aikaistaa enemmän jolloin myös
tehot nousee. Jos moottorissa ilmenee nakutusta
häviää loputkin vedot. - boreham
kaakkois suomi kirjoitti:
Moottori antaa suurimman tehonsa kun sytytykset
on säädetty mahdollisimman aikaiselle eli aivan
nakutusrajalle. 98 oktaanista käytettäessä
sytytystä voidaan aikaistaa enemmän jolloin myös
tehot nousee. Jos moottorissa ilmenee nakutusta
häviää loputkin vedot.mä käsittääkseni asian ilmaisin.eli jos ajelee
95e:llä. mut 98e:llä voi käyttää enemmän
ennakoita. mut alkuperäiseen asiaan ni kulutus ei
muutu mihinkään ilman ennakonsäätöä joko
automattisesti tai käsin pelkällä oktaaniluvun
nostolla.
- hehee1
tiesittekös että bensiini tulee maksamaan 12 vuoden kuluttua kesällä ainakin 1.65e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818