Karttaplotterin johdon läpivienti

Anonyymi

Karttaplotterin kaapelile pitäisi tehdä ohjauspulpettiin läpivientireikä. Pulpetti on ajopressun alla eli pääasiassa sateelta ja roiskeilta suojassa mutta ei aina. Oletteko käyttäneet jotain läpivientikumeja vai miten olette tiivistäneet reiän jotta vettä ei pääse pulpetin taakse?

15

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitäpä itse arvelet?

      Pohditaan yhdessä. Reikä, josta pääsee vesi sisää, muttei ihan aina. Toisella puolella tila, johon ei saa päästä vettä.

      Raati sanoo, että tiivistäminen on järkevää koska muuten reiästä pääsee vettä.

      Nyt, kun periaate on selvillä, niin pitää miettiä, millä tiiviys saadaan aikaan. Käytetäänkö siihen varta vasten tehtyjä osia, vai keksitäänkö itse jotain uutta.
      Raati sanoo, että on järkevä käyttää niitä osia, jotka on tehty sitä varten.

      No niin.

      Siis tiivistä ja osta kaupasta siihen tehty laippa.

      Kuka olisi uskonut?

      • Anonyymi

        Tuo vaikuttaa hyvin loogiselta. komppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vaikuttaa hyvin loogiselta. komppaan.

        Helkkarin epäloogista. Tiivistää se reikä ja sitten mennä kauppaan ostamaan laippaa. Mitä sillä laipalla tekee? Ensinnäkään se ei mitään tiivistä, ja toisekseen se reikä on jo tiivistetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helkkarin epäloogista. Tiivistää se reikä ja sitten mennä kauppaan ostamaan laippaa. Mitä sillä laipalla tekee? Ensinnäkään se ei mitään tiivistä, ja toisekseen se reikä on jo tiivistetty.

        Kyllä se laippa tiivistää. Sitä varten se on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se laippa tiivistää. Sitä varten se on tehty.

        Ei tiivistä. Mitä siihen laippaan ikinä kiinnitätkään tarvitsee tiivisteen alleen että olisi tiivis, ja sen voi yhtä hyvin kiinnittää suoraan tasoon. Laippoja tarvitaan esim. putkien päissä kun niihin liitetään jotain.


    • Anonyymi

      Kymmenien vuosien kokemuksella tankkerista troolariin, sanon ettei kannata tukkia reikää, josta vesi menee läpi paikkaan, joka ei siedä vettä.
      Oletko poika kuullolla, isi tässä?

      • Anonyymi

        Jos ei siedä vettä, ei pidä mennä vesille. Näytä sille pulpetille, että sinä määräät!


    • Anonyymi

      Ai että viitsiikin v:ttuilla ihaan asialliselle kysymykselle, kertomatta kuitenkaan mitään mitä ap einjo tietäisi.

      Olen nähnyt noita tiivistetyn sellaisella harmaalla tökötillä joka kestää minkä kestää, mutta jospa venetarvikeliikkeellä olis tarjota joku kuminen läpivienti

      • Anonyymi

        Itse en kauppakierroksella löytänyt sopivaa läpivientiä josta ohut johto olisi paksua liitintä irrottamatta mennyt läpi edelleen tiivistäen johdon ympäri. Tein hyvin toimivan budjettiratkaisun. Biltemasta ostin kumitulppalajitelman ja valkkasin siitä reilusti liitintä isomman tulpan. Tulpan mitan mukaan porasin pulpettiin reiän, reikäpihdeillä tein johdon läpimitan kokoisen reiän (esteettisistä syistä) keskelle tulppaa. Sovitin paikoilleen tulpan sileä puoli ulospäin ja merkkasin johdon sopivan pituuden. Otin irti ja liimasin leikkaamani tulpan takaisin kuosiinsa vedenpitävällä hetipitiliimalla (tavallinen ei kestä vettä). Pistin paikoilleen ja täytin tulpan syvennyksen sisäpuolelta sikaflexillä. Tulppa on nyt kiinteä osa sitä johtoa mutta irtoaa tarvittaessa pulpetista ilman väkivaltaa. Päältä siisti ja tekee tehtävänsä.


      • Anonyymi

        Jospa menet venetarvikeliikkeen nettisivulle?
        Se ei ole tämä sivu.


    • Anonyymi

      Tällaisilla kumeilla saa jopa paloturvallisia läpivientejä jotka eivät triihaa vettä, putkille ja johdoille

      https://www.roxtec.com/fi/

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joitakin vuosia sitten ostin käytetyn pulpettiveneen, jossa oli läpivienti tehty väljällä läpvientikumilla jonka molemmilla puolilla oli nippusiteet. Tiivistys oli hoidettu massalla joka näytti olevan butyylikittiä. Ihan toimiva ratkaisu, ei kovin kaunis.

      Kun tarvitsin toisen läpiviennin, tein sen "nopeasti kotoa löytyvistä tarvikkeista", sahasin reikäsahalla pari pyöreää kiekkoa Ikean paksusta muovileikuulaudasta,
      toiseen kiekkoon keskireikä hieman suuremmaksi ja siitä kynän levyinen pala ulkoreunaan asti sahalla pois.

      Läpivienti muodostui tekemällä reikä pulpettiin, vetämällä johto liittimineen siitä läpi ylös, laittamalla aukotettu kiekko pulpetin päälle, vetämällä johto urasta sivulle n. 90 asteen mutkassa ja laittamalla toinen kiekko kanneksi. Tarvittaviin kohtiin vesitilkkeeksi butyylikittiä tai sikflexiä sopivissa vaiheissa ja kolmella ruuvilla kiekot kiinni pulpettiin.

      Käytetty materiaali on käyttökelpoinen moneen, ja yleensä hyvin saatavilla. Onneksi minulla on hyvin ymmärtäväinen vaimo. Aarre.

    • Anonyymi

      Kannattaa ehdottomasti tehdä kerralla kunnolla, eli laminoida. Siitä kuitenkin on monia mielipiteitä, että kannattaako tehdä polyesterihartsilla vai epoksilla. Foorumin hakutoiminnolla löytyy paljon tietoa!

      • Anonyymi

        Lasikuidulla, hiilikuidulla, aramidilla, diolenilla vai millä? Entä jos paatti on polyeteeniä, ABS:ää, alumiinia tai puuta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1458
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1299
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1142
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      117
      1092
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      664
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      608
    10. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      607
    Aihe