Avensis -00

ruostetta?

Ostin viime syksynä 2000 mallin ja 80 tkm ajetun Avensiksen. Tänään huomasin kauhukseni että kuskin sekä apukuskin oven alareunassa on ruostetta sellaisella 5-10 cm pätkällä lähes samoissa kohdissa keskellä oven alareunaa. Olen pessyt autoa säännöllisesti harjattomassa pesussa eli pesun puutteesta se ei voi johtua. Onko muilla vastaavassa kohdassa ruostetta?

12

2892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pintaruostetta?

      pese se ruoste pois, vaikka vahalla. ja harjapesuhan peseekin vallan mainiosti ovien ja korin välit....

      • MOK

        ... kun pesee auton, ovat oviaukkojen kynnykset, ovien alareunat ja lokasuojan reunat myös eräitä tärkeitä pesukohteita...


    • ...on että puhut totta. Ulkopuolisella pesulla, harjat tai harjaton, ei pese noita sisäpuolisia likapaikkoja.

      Itse Huomasin saman, orastavaa ruottetta, toisessa etuoven alareunassa, siis siitä huolimatta, että hoitoa on autolle annettu. (mulla siis se -98, 300tkm ajettu)

      Teeppä niin kuin minäkin tulen 1kk sisällä tekemään, eli puhdista huolellisesti toi oven alareunat, suurin osa ruosteesta on todennäköisesti pintaruostetta ja sitten vedä siihen päälle pensselimassa. Mitään maalia ei kannata moisiin olosuhteisiin ajatella.

      Sitten tärkeää! Kaupasta saa kotelosuojaa spraynä. Suihkuta ovien vesivarumareijistä oven alareuna myös oven sisältä. Kaikki ovet, konepelllin etureuna ja takaluukku samalla kertaa.

      Ruosteelle ehtinyttä koria ei käytännössä voi pelastaa täydellisesti, mutta esim. edellä mainituilla keinoilla sitä voi huomattavasti hidastaa.

      Ja jos autosi on vielä ruostesuojaamatta, 5 vuotiaalla saattaisi olla vielä toivoa, vie suojaukseen, jos aiot pitää autoa pitkään.

      Kun ihmiset eivät usko, niin ei usko, että Suomessa pitää lisäsuojata. Kiitos EU:n kemikaalidirektiivien.

      Heh, keskustelin Tojota-myyjän kanssa perjantaina Tojotan korin hoidon tarpeellisuudesta, vastaus oli "kestää nykyään, onhan kori sinkitty".

      • ...ei ulkopuolella.

        Muussa tapauksessa on kyse ulkopuolisesta ruosteesta eli esim. nastoista irronnutta.


      • AE111

        Joo, minulle kanssa autoa alkuvuodesta luovutettaessa myyjä sanoi, että on niin hyvin nykyään suojattu, ettei mitään ylimääräistä tarvita. Tuijottelin tyhjyyteen ja kertasin mielessäni sen ruostesuojausfirman nimeä, jossa viimeksi suojautin. Nyt on massattu ja seuraavaksi saa akryylipinnoitteen maalipinnalle.


      • corolla99
        AE111 kirjoitti:

        Joo, minulle kanssa autoa alkuvuodesta luovutettaessa myyjä sanoi, että on niin hyvin nykyään suojattu, ettei mitään ylimääräistä tarvita. Tuijottelin tyhjyyteen ja kertasin mielessäni sen ruostesuojausfirman nimeä, jossa viimeksi suojautin. Nyt on massattu ja seuraavaksi saa akryylipinnoitteen maalipinnalle.

        Mikä on akryylipinnoite? onko sama kuin brillian vaha joka on omassa autossa.


      • AE111
        corolla99 kirjoitti:

        Mikä on akryylipinnoite? onko sama kuin brillian vaha joka on omassa autossa.

        Ei kai tuo varsinaisesti mikään vaha ole. Liikkeestä, jossa aion teetättää tuon, sanoivat sen kestävän kulutuksesta ja pesuista riippuen noin 1,5 vuotta. Siihen päälle ei voi edes normaalia vahaa laittaa, koska se ei enää tartu. Pesu siis riittää hoidoksi niin kauan, kuin pinnoite on voimissaan. Se kuulemma peittää pienet naarmut ja suojaa muutenkin ties miltä. No, katsotaan miltä näyttää. Ainakin se Bemari, joka oli juuri käsittelystä tulossa ja kuivumassa, näytti varsin hyvältä. Hintaa tuolle tulee firmasta riippuen noin 150-200e.


    • Mulla on myös Avensis -00. Itse olen aina pesun jälkeen kuivannut ovien alareunat ja myös takaluukun reunat sisäpuolelta puhtaalla ja kuivalla rätillä. Monesti on etuovien alareunassa "sisäpuolella" ollut tiukassa mustaa likaa joka varmasti ei tee hyvää pidemmän päälle, varsinkaan suolakeleillä. Ja tietysti keväällä ja syksyllä vahauksen yhteydessä pitää vahalla putsata nuo ovien sisäreunat huolellisesti, kuten yläpuolella neuvottiin!

      • Topi

        ...auttaa pitkälle ruosteenestossakin , kunhan on ensin puhtaaksi pesty pinta mihin vahata.

        Ja tärkeimmät paikat mistä autoa pitäisi tässä tarkoituksessa vahata ovat tietysti kaikkein hankalimmissa paikoissa, siksi moni ei vahaa niitä koskaan:
        - ovien alareunat, kynnyskotelot
        - kaikki kohdat yleensäkin missä pelti on "kantattu) , esim. konepellin ulkoreunat, lokasuojien reunat ym. ym.

        Näin opetti minua erään ruostesuojafirman omistaja muutama vuosi sitten, kun "sattui" olemaan ruostetta konepellin etureunan kanttauksessa silloisessa 7-vuotiaassa ranskalaisautossani.


    • ruosteeton

      jotain fibaa siinä on. vaikka et ole pessyt käsin, ei noin uuteen saa tulla vielä ruostetta. olen kuulut usein moitittavan nykytojoja alttiiksi ruostumiselle.

      • kuullut

        sellaisesta, päinvastoin. Voisitko siirtyä provoilemaan muualle.


    • vaihtokunnossa!

      Kokemuksen mukaan Toyotan ovet alkavat juuri
      5 vuoden iässä oireilla alasaumoistaan.

      Ainoa oikea tapa korjata on hankkia kerralla
      uudet ovet.

      Maalaamossa saa nimittäin juosta vuosittain
      jos noita lähtee korjaamaan.

      Toyotan eräs heikoimmista kohdista on juuri
      maalaus. Siis eurooppalaisiin verrattuna!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe