Ankkuriköysi potkurin ympärille?

Anonyymi

Miten saa parhaiten estettyä sen että ankkuriköysi ei mene potkurin ympärille rantautuessa?

Itse olen heittänyt ankkurin aina veneen sivulle, että ankkuriköysi pysyy mahdollisimman kaukana moottorista. Tämän jälkeen olen ajanut keulan rantaan.

Mites kokeneet veneilijät hoitaa tuon ankkuriköyden laskun hallitusti? Onko uppoava tai kelluva käysi toinen toistaan parempi?

Kyseessä siis yhden hengen toimiva miehistö, joten akalle ei voi nyt kiroilla ;)

36

1182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uppoava ehdottomasti ettei muut aja siihen kun se on löysällä. Vaikea se on omaan potkuriin saada kun laskee ankkurin perästä.

      • Anonyymi

        Kuinka monta metriä löysää kelluvaa köyttä sinulla on, kun ankkuroit?
        Minulla köysi on kireänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta metriä löysää kelluvaa köyttä sinulla on, kun ankkuroit?
        Minulla köysi on kireänä.

        Ei metriäkään. Ankkuriköysi on uppoavaa eikä keulaköysiä uiteta vedessä. Löysää uppoavaa köyttä voi olla parhaimmillaan 50 metriä.

        Ankuriköyttä ei kannata pitää kireänä kuin viulun kieli ja uppoava seuraa pohjaa kun kelluva seuraisi pintaa jos sellaista ankkuriköytenä käyttäisi. Mieti itse loput. Silti saat sen kelluvankin köyden potkuriisi kun lähestyt omaa ankkuriasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei metriäkään. Ankkuriköysi on uppoavaa eikä keulaköysiä uiteta vedessä. Löysää uppoavaa köyttä voi olla parhaimmillaan 50 metriä.

        Ankuriköyttä ei kannata pitää kireänä kuin viulun kieli ja uppoava seuraa pohjaa kun kelluva seuraisi pintaa jos sellaista ankkuriköytenä käyttäisi. Mieti itse loput. Silti saat sen kelluvankin köyden potkuriisi kun lähestyt omaa ankkuriasi.

        Ei minun ankkuriköysi ole pohjassa taikka pinnassa, se on kiristettynä ankkurista veneeseen.
        Valitettavassti se kelluva köysi ei mene omaan potkuriin, koska se kelluu pinnassaa.
        Minulla on miettimättä kokemusta kelluvasta ankkuriköydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun ankkuriköysi ole pohjassa taikka pinnassa, se on kiristettynä ankkurista veneeseen.
        Valitettavassti se kelluva köysi ei mene omaan potkuriin, koska se kelluu pinnassaa.
        Minulla on miettimättä kokemusta kelluvasta ankkuriköydestä.

        Kannattaisi vähän miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun ankkuriköysi ole pohjassa taikka pinnassa, se on kiristettynä ankkurista veneeseen.
        Valitettavassti se kelluva köysi ei mene omaan potkuriin, koska se kelluu pinnassaa.
        Minulla on miettimättä kokemusta kelluvasta ankkuriköydestä.

        Sulla on varmaan kelluva ankkuri. Muuten ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on varmaan kelluva ankkuri. Muuten ei toimi.

        Kerroppa sitten kuinka toimii uppoavalla ankkurilla ja köydellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun ankkuriköysi ole pohjassa taikka pinnassa, se on kiristettynä ankkurista veneeseen.
        Valitettavassti se kelluva köysi ei mene omaan potkuriin, koska se kelluu pinnassaa.
        Minulla on miettimättä kokemusta kelluvasta ankkuriköydestä.

        Kelluva sujahtaa hyvin helposti potkuriin, älä muuta kuvittelekaan. Monet kerrat nähty ja joskus koettukin. Jos taas pitää ankkuriköyden koko ajan kireänä, on suuri mahdoollisuus sille, ettei ankkuri tartu pohjaan.


    • Anonyymi

      Aivan hyvä kysymys.
      Aluksi sinun täytyy korjata tuota ilmaisua. Ankkuria ei koskaan heitetä, se lasketaan D.
      Ankkuriköyden tulee olla kellumatonta ja se onkin yleensä lyijyllä tai jollain muulla terästettyä.

      Kyljeltä lasku on tietysti käsikäytössä turvallisinta, mutta siinä täytyy olla koko ajan tapahtuman hermolla. Hetkeksikään ei saa herpaantua.
      Joskus huono paikka ja tuuli tekevät tilanteen todella hankalaksi.
      Hyvä ennakointi on silloin tärkeää, ettei tuuli paina venettä ankkuriköyden päälle.

      Mainittakoon, että huolimatta pitkästä veneilykokemuksesta, sain ankkuriköyden potkuriin syyskylmän veden aikaan neljä vuotta sitten.
      Tilanne ei ollut normaalia veneilyä, sillä kiskoin poijuvannetta irti savi pohjasta.
      Kun se lopulta irtosi ja ryhdyin sitä siinä käsin nostamaan, oli vene kääntynyt toiseen suuntaan huomaamattani.
      Myöhemmin syy tuohon kääntymiseen selvisi. Volvo Penteleeseen oli jäänyt veto päälle, vaikka vipastaaki oli vapaalla.
      Potkuri siis pyöri - vaikka hitaasti, niin se riitti sieppaamaan sen köyden kiinni.
      Sitten tein seuraavan virheen. Yritin pakilla saada köyden löysäksi - meni tiukemmalle.

      Puukolla köysi poikki ja sitten rantaan miettimään seuraavaa siirtoa.
      En ole sukeltaja, enkä pidä kylmästä vedestä, joten puhelin käteen ja soitto ammattisukeltajalle, joka onneksi oli vapaana ja pääsimme vielä samana päivänä jatkamaan matkaa.

      Loppuunvetona voisi sanoa, että köyden saaminen potkuriin on kyllä mahdollista aivan normaalissakin veneilyssä, joten kannattaa aina olla valppaana kun ankkurointia suorittaa.
      Jos on pienikin pelko, että köysi on sinne potkuriin lipsahtanut, niin veto HETI pois päältä.
      Bootmann

      • Anonyymi

        Perämoottoriveneellä kaikki on helpompaa. Köyden saa helpommin potkuriin ja siitä pois. Vaikeinta se lienee eväkölillisessä purjeveneessä s vetolaitteella, mutta ei varmasti mahdotonta. Vesijetillä se lienee mahdoton temppu.


    • Anonyymi

      Kelluvaköysi ei mene omaan potkuriin.

    • Anonyymi

      Laita siihen pari-kolme metriä kettinkiä alkuun ja, kuten jo mainittiin, uppoava köysi.

      Kettinki parantaa myös pitoa.

    • Anonyymi

      Ankkuri lasketaan perän läheltä sivulta ja tuulen puolelta, sitten vaihde päälle ja pidetään vastaan kunnes ankkuri oikeasti pitää, sitten toisella kädellä jarrutetaan ankkuriköyttä ja toisella ohjataan, köyttä ei siis missään vaiheessa päästetä löysälle. Sama toki koskee poiju ja paalukiinnittymisiä, peräköittä ei koskaan päästetä löysälle vaan aina jarrutetaan sitä käsin.

      • Anonyymi

        Ei sovellu isoille veneille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sovellu isoille veneille.

        Riippuu siitä, löytyykö veneestä pollari tai knaapi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sovellu isoille veneille.

        Soveltuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soveltuu.

        Jos pistän vaihteen päälle, ankkuri tulee perässä tai jotain hajoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pistän vaihteen päälle, ankkuri tulee perässä tai jotain hajoaa.

        Ei kukaan käskenyt täyttä kaasua.


    • Anonyymi

      Käyttää ankkuriliinaa niin ei mene köysi potkuriin. :D

      Yksin: Kun vielä on veto päällä pidän liinaa korkealla. Juoksutan liinan keulasta takaknaapin kautta (takaknaappiin sidotun liinalenkin läpi) takakulmasta laskettuun ankkuriin niin liina pysyy hyppysissä sopivalla kitkalla koko matkan keulaan ja voin tarvittaessa jarrutella. Kietaisen liinan vielä keulaknaapin ympärille, liina kourassa hyppään maihin ja löydän sille tilapäisen kiinnityspisteen tai annan olla. Sitten voin rauhassa kiinnittää keulan keulaköysillä ja sitoa ankkuriliinan takaknaappiin. Nostossa pitää liinan kireällä, helppoa kun vene on niin kevyt että sen voi vetää ankkurille vaikka tuuli painaa. Antaa veneen kääntyä tuulen mukana ja nostaa ankkurin tuulen puolelta.

      Toimii varmaankin köydellä samoin jos voi luottaa siihen että se juoksee vapaasti keulaboksista. Liinalenkki vähän takertelee jos siihen tulee kuormaa mutta se on lähinnä varmistamassa ettei liina karkaa knaapin ohjauksesta.

      • Anonyymi

        Kyllä perästä lasketun ankkurin naru tai liina on helpointa juoksuttaa perästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä perästä lasketun ankkurin naru tai liina on helpointa juoksuttaa perästä.

        Silloin ei yksin keulassa ole mitään kontrollia ankkuriin. Helpompi antaa liinan tulla keulasta asti. Vaatii vaan ylimääräisen käynnin keulassa ennen ankkurin laskemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei yksin keulassa ole mitään kontrollia ankkuriin. Helpompi antaa liinan tulla keulasta asti. Vaatii vaan ylimääräisen käynnin keulassa ennen ankkurin laskemista.

        Täällä ei selvästikään osata täysimääräisesti knaapia tai pollaria hyödyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei selvästikään osata täysimääräisesti knaapia tai pollaria hyödyksi.

        Eihän sitä kitkaa knaapin ympärillä saa säädettyä keulasta ellei ota sitä narunpäätä keulaan mukaan. Se pitää vaan arvioida niin kuin vauhtikin. Ottamalla sen narun mukaan keulaan pystyy vauhtiin vielä vaikuttamaan vielä hetkeä ennen hyppyä rantakalliolle.


    • Anonyymi

      Estettyä sen että ankkuriköysi EI mene potkurin ympärille? Eli haluat se potkurin ympärille?

      • Anonyymi

        Olet näköjään ainoa joka oikeasti luki mitä viestiketjun aloittaja kysyi.
        On toki sekin mahdollista että muilla on vaikeuksia luetunymmärtämisessä, kuten ehkä aloittajallakin, jopa omaa tekstiänsä koskien.


    • Anonyymi

      Akselissa tehokas köysi, vaijeri, verkko yms. leikkuri/silppuri ja n.800Nm vääntöä joten kallis köysi on vainaa, jos töpeksii.

      Köysi on kelassa ja juoksee nätisti eteen mentäessä ja taakse päin käsivoimin vetoa ja kelataan rullalle...

      • Anonyymi

        Jos et saa jarrutettua sitä kelaa on vene poikittain kivikossa ennen kuin ehdit keulan kiinnitykseltä taksisin perään. Ankkurivinssissä on jarru ja kake.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et saa jarrutettua sitä kelaa on vene poikittain kivikossa ennen kuin ehdit keulan kiinnitykseltä taksisin perään. Ankkurivinssissä on jarru ja kake.

        Ei ole, on upoumaa ja syvyyttä sen vertaa, että alus ei hötkyile ja sitä paitsi laitan ankuriköyden ensin oikealle kireydelle, vetopäällä eteen ja autopilotti päälle ja keula köysiä hoitelemaan, näin täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, on upoumaa ja syvyyttä sen vertaa, että alus ei hötkyile ja sitä paitsi laitan ankuriköyden ensin oikealle kireydelle, vetopäällä eteen ja autopilotti päälle ja keula köysiä hoitelemaan, näin täällä.

        Mielenkiintoinen vinkki, täytyy kokeilla. Voisi sopia yksinpurjehtijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, on upoumaa ja syvyyttä sen vertaa, että alus ei hötkyile ja sitä paitsi laitan ankuriköyden ensin oikealle kireydelle, vetopäällä eteen ja autopilotti päälle ja keula köysiä hoitelemaan, näin täällä.

        Pienempi vene ilman autopilottia tai ankkurivinssiä vaatii toisin sanoen enemmän luovuutta ja taitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienempi vene ilman autopilottia tai ankkurivinssiä vaatii toisin sanoen enemmän luovuutta ja taitoa.

        Pientä venettä on helpompi holdata, kun riittää käsivoimat kaikkeen, isommassa taas pitää varoa, että kädet ei jää mihinkää väliin,


    • Anonyymi

      Ketjua viisi metriä. Ankkuri lasketaan parin metrin syvyyteen. Ketju ei mene potkurin ympärille vaan voit ajaa aivan rauhassa ankkurointipaikkaan.

      Ankkurointipaikassa lasket ankkurin pohjaan samalla kun ajat hiljakseen rantaan. Kun vielä vedät laskun aikana ankkuria lievästi, ketju oikenee pohjassa ja ankkuri asettuu paikoilleen. Ja pitää varmasti.

      Ketjua pitää olla min. viisi metriä. Jos enemmän, parempi. Ylösvetäminen vain hieman hankalampaa

      • Anonyymi

        Ei ketjua välttämättä tarvitse ollenkaan. Nykyään käytän kymmenmetristä reilusti ylimitoitettua lyijyköyttä ankkurin ja liinan välissä ihan vaan varmuuden vuoksi mutta vuosia pistettiin liina suoraan yhden pykälän ylimitoitettuun ankkuriin eikä ongelmia pidon kanssa meidän saaristossa keula rantaan ankkuroinneissa. Kuluihan se liinan pää enemmän vuosien mittaan mutta ei koskaan mennyt poikki. Eihän sitä minkään avoimen selän rannassa 12m/s tuulessa nukkuisi muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ketjua välttämättä tarvitse ollenkaan. Nykyään käytän kymmenmetristä reilusti ylimitoitettua lyijyköyttä ankkurin ja liinan välissä ihan vaan varmuuden vuoksi mutta vuosia pistettiin liina suoraan yhden pykälän ylimitoitettuun ankkuriin eikä ongelmia pidon kanssa meidän saaristossa keula rantaan ankkuroinneissa. Kuluihan se liinan pää enemmän vuosien mittaan mutta ei koskaan mennyt poikki. Eihän sitä minkään avoimen selän rannassa 12m/s tuulessa nukkuisi muutenkaan.

        Hyvä niin.
        Meillä on tapana ankkuroida juurikin aukean ulapan edessä tuulella kuin tuulella.


    • Anonyymi

      Heitä se ankkuri veteen ilman köyttä.

      • Anonyymi

        Niin kait sitten täytyy tehdä kun sen köysi on potkurissa mutta miten se sinne saadaan kuului kysymys. Kannatan mereen heitettyä kelluvaa köysisotkua jonka päälle peruutetaan. Mereen heitetty uppoava köysihän uppoaa sinne ankkurin viereen eikä potkuri yllä siihen vaikka ajaa yli, eli se on huono.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe