Pihalampi sammakoille

Anonyymi

Tarkoitus olisi perustaa pieni pihalampi (noin metri-puolitoista) ja toiveena olisi saada sammakko tai vesilisko sinne asustamaan. Onko kenelläkään kokemuksia minkälainen pohjamateriaali olisi niille sopivaa tai onko jotain muuta mitä niiden kannalta pitäisi ottaa huomioon?

3

2151

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sammakko ei välttämättä vettä tarvitse kuin kutemiseen, kudun kehitykseen ja nuijapäille. Sitä varten lammen tai vesialueen olisi oltava riittävän rehevä, että siellä olisi nuijapäille syötävää, eli pieniä vesiötököitä.
      Sammakko muuten oleskelee aivan maalla ja hakee sieltä ruokansa, eli sellainen kostea ja ja ruohikkoinen/puskainen piha on sammakolle paras. Siellä kasvillisuuden keskellä sammakon on hyvä lepäillä kesän helteiden aikaan.
      Voithan sinne lammikkosi hakea keväällä jostain rehevästä luonnonlammesta kutua ja sitten ruokkia nuijapäitä akvaariokaupasta saatavalla kalanruualla.
      Kyllä ne poikaset sieltä lähtevät heti kehityttyään ja levittäytyvät ympäristöön. Hyvä niin, sillä tietysti pieni lammikkosi jäätyy talvella pohjia myöten, vai oletko suunnitellut sulanapitolämmitystä ja siitä aiheuvia sähkökuluja?

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta.
        Heti pihan jälkeen alkaa käytännössä viidakko, joka kuhisee kotiloita, joten siellä ne varmaan viihtyisivät.

Sammakoita ei ole lähialueella näkynyt, juuri kun puhdasvetistä kalatonta vettä ei ole alueella, joten kudun onnistuminen auttaisi niitä varmaan paljon. Konna on joskus tullut nähtyä.

Lammikon on tarkoitus antaa jäätyä, mutta kesällä voisi olla hieman veden lorotusta happea tuomaan.

• Anonyymi

Pieniä lammikoita varten on allasmuoveja ja valmiita altaita. Itse olen käyttänyt muovia, mutta valmis allas ollee pienitöisempi. Hae sanalla suihkulähde.

Pienessäkin altaassa on melko paljon kaivuutyötä ja tarvitaan sekä kiviainesta, esimerkiksi seulanpääkiviä, että hiekkaa kankaan/altaan alle. Vesiaihe tarvitsee toimiakseen sähköä, eli läheisyyteen pitää vetää pistorasia.

Mitä suurempi allas, sen näyttävämpi. Jos hakee oikein näyttävää, niin kannattaa googlettaa karppialtaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      177
      1610
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      106
      832
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      608
    5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      129
      578
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      556
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      538
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    10. 42
      496
    Aihe