Pihalampi sammakoille

Anonyymi

Tarkoitus olisi perustaa pieni pihalampi (noin metri-puolitoista) ja toiveena olisi saada sammakko tai vesilisko sinne asustamaan. Onko kenelläkään kokemuksia minkälainen pohjamateriaali olisi niille sopivaa tai onko jotain muuta mitä niiden kannalta pitäisi ottaa huomioon?

3

1818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sammakko ei välttämättä vettä tarvitse kuin kutemiseen, kudun kehitykseen ja nuijapäille. Sitä varten lammen tai vesialueen olisi oltava riittävän rehevä, että siellä olisi nuijapäille syötävää, eli pieniä vesiötököitä.
      Sammakko muuten oleskelee aivan maalla ja hakee sieltä ruokansa, eli sellainen kostea ja ja ruohikkoinen/puskainen piha on sammakolle paras. Siellä kasvillisuuden keskellä sammakon on hyvä lepäillä kesän helteiden aikaan.
      Voithan sinne lammikkosi hakea keväällä jostain rehevästä luonnonlammesta kutua ja sitten ruokkia nuijapäitä akvaariokaupasta saatavalla kalanruualla.
      Kyllä ne poikaset sieltä lähtevät heti kehityttyään ja levittäytyvät ympäristöön. Hyvä niin, sillä tietysti pieni lammikkosi jäätyy talvella pohjia myöten, vai oletko suunnitellut sulanapitolämmitystä ja siitä aiheuvia sähkökuluja?

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta.
        Heti pihan jälkeen alkaa käytännössä viidakko, joka kuhisee kotiloita, joten siellä ne varmaan viihtyisivät.

Sammakoita ei ole lähialueella näkynyt, juuri kun puhdasvetistä kalatonta vettä ei ole alueella, joten kudun onnistuminen auttaisi niitä varmaan paljon. Konna on joskus tullut nähtyä.

Lammikon on tarkoitus antaa jäätyä, mutta kesällä voisi olla hieman veden lorotusta happea tuomaan.

• Anonyymi

Pieniä lammikoita varten on allasmuoveja ja valmiita altaita. Itse olen käyttänyt muovia, mutta valmis allas ollee pienitöisempi. Hae sanalla suihkulähde.

Pienessäkin altaassa on melko paljon kaivuutyötä ja tarvitaan sekä kiviainesta, esimerkiksi seulanpääkiviä, että hiekkaa kankaan/altaan alle. Vesiaihe tarvitsee toimiakseen sähköä, eli läheisyyteen pitää vetää pistorasia.

Mitä suurempi allas, sen näyttävämpi. Jos hakee oikein näyttävää, niin kannattaa googlettaa karppialtaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      180
      6567
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1814
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1019
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      243
      853
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe